80-meterbandantenne zelfbouw

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

80-meterbandantenne zelfbouw

#1 Bericht door PH2X »

Heren, advies gevraagd:

Ik heb niet zoveel ruimte op mijn dak waar nu een HyEndfed (10/20/40 meterband) en een dipool van ca 11 m hangen.
De 80-meterband wil ik beter kunnen ontvangen dan nu lukt met de HyEndfed (is ook niet voor de 80-m bedoeld)
Nu vond ik deze link: https://www.nonstopsystems.com/radio/fr ... SM0VPO.htm

Misschien zeggen jullie nu meteen: gaaf, doen, of hebben jullie een beter alternatief.
In het eerste geval (doen) mijn vraag:

Benodigd: een trimmer (potmeter)
High Voltage, ca 25 pF
Waar kan ik deze vinden?
Zelf heb ik dit gevonden: http://www.elektrodump.nl/nl/48-draaicondensator
Wat raden jullie aan?

Dank!
Jaap
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: 80-meterbandantenne zelfbouw

#2 Bericht door PE4WJ »

Beste Jaap,
De 80-meterband wil ik beter kunnen ontvangen dan nu lukt met de HyEndfed (is ook niet voor de 80-m bedoeld)
Het ligt eraan wat je wil ontvangen op 80 meter. Lokaal verkeer (NL / Europa) of DX? Die keuze gaat voor een groot deel het soort antenne bepalen (naast natuurlijk de ruimtelijke beperkingen).

Je zegt dat je ook een 11 meter lange dipool antenne hebt, hoe is de ontvangst op 80m op die antenne in vergelijking met je eindgevoede antenne?

73,

Wouter Jan PE4WJ

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 80-meterbandantenne zelfbouw

#3 Bericht door pa1bvm »

je schrijft ontvangen... maar als ik die condensator zo zie ...

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: 80-meterbandantenne zelfbouw

#4 Bericht door PH2X »

pa1bvm schreef:je schrijft ontvangen... maar als ik die condensator zo zie ...
Als ik dan toch ga bouwen, dan en ook zenden. Maar eerst luisteren.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: 80-meterbandantenne zelfbouw

#5 Bericht door PH2X »

PE4WJ schreef:Beste Jaap,
De 80-meterband wil ik beter kunnen ontvangen dan nu lukt met de HyEndfed (is ook niet voor de 80-m bedoeld)
Het ligt eraan wat je wil ontvangen op 80 meter. Lokaal verkeer (NL / Europa) of DX? Die keuze gaat voor een groot deel het soort antenne bepalen (naast natuurlijk de ruimtelijke beperkingen).

Je zegt dat je ook een 11 meter lange dipool antenne hebt, hoe is de ontvangst op 80m op die antenne in vergelijking met je eindgevoede antenne?

73,

Wouter Jan PE4WJ
DX.
De dipool heb ik even laten zakken, omdat deze de HyEndfed kan beïnvloeden.
Het omwisselen kost veel tijd en moeite: heen en weer lopen tussen twee dakdelen die elk via een eigen weg te bereiken zijn.
De leihaken/leien en loodslabben werken ook niet lekker mee, daar kan van alles achter blijven hangen.
Maar eenmaal geplaatst hangt het mooi vrij. Het hoort een beetje bij de hobby hè, dat experimenteren.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: 80-meterbandantenne zelfbouw

#6 Bericht door PE4WJ »

DX
Ok, dan heb je dus iets nodig met een lage opstraalhoek (en een QRM-arme ontvangstlocatie :). Voor echt DX-werk moet je dan kijken naar een Flag / Pennant of een K9AY achtige constructie maar ik gok zo maar dat je dat niet echt kwijt kan.

Die "spiral loop" vind ik een raar ding, ik heb zo maar het idee dat er weinig "engineering" in het ontwerp is gestopt hi.

Als compromis zou je ook eens kunnen kijken naar een gewone magnetic loop of bijvoorbeeld een actieve magnetic loop zoals deze:

https://active-antenna.eu/

Je kunt er meerdere gebruiken en dmv een extra delay line kit maak je er een array van, leuk voor DX. De loops zelf werken over het hele HF gebied. Ik heb er erg goede ervaringen mee. Wel duurder dan zelf iets bouwen.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: 80-meterbandantenne zelfbouw

#7 Bericht door PH2X »

ah, ^ kijk, daar heb ik wat aan!
Wellicht is dat beter. Ik ga het bestuderen.
Als het meer kost, maar beter is, is het voor mij oké.

dank!
73
/Jaap
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: 80-meterbandantenne zelfbouw

#8 Bericht door PH2UN »

Een magnetische loop is de beste manier als je weinig ruimte hebt.
Ook die kun je zelf bouwen, maar is niet goedkoop.
Het beste kun je aircoleiding gebruiken omdat dat in grotere lengtes verkrijgbaar is en op die manier kun je lassen voorkomen.
Gebruik een hv vac cap.

Grt,

Huub

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: 80-meterbandantenne zelfbouw

#9 Bericht door PA1ZP »

Hi Jaap

Die vierkante raam antenne is gewoon een magnetic loop maar dan met meerdere windingen.
En nee daar kan je echt niet op zenden , dat ding maakt zeker een 25 dB verlies op 80 meter , komt er niet veel meer in de lucht.

Voor RX kan je een verticale magloop bouwen maar dat wordt al snel heel duur en maakt ook nog steeds veel verlies.
Maar het kan maar dan moet je snel aan minimaal 500 euro tellen voor zelfbouw als je er ook op wil zenden.
En voor 80 mtr minimaal 3 meter diameter.
Voor DX op 80 , en je hebt niet al te veel plek is er maar 1 oplossing verticaal antenne.
Om te zenden wordt dat wel behoorlijk groot (hoog) voor een beetje rendement een high loaded vertical ( verlengspoel vrij hoog geplaatst zeker niet bottom loaded) met veel radials en een meter of 12 hoog of zo.
En eigenlijk zit ik dan aan een korte endfed voor 40 mtr met zo een 34 uH spoel als kwartgolf voor 80 meter langs een polyesther mast.
En dan een actieve RX loop, en maar hopen dat je tegenwoordig nog iets kan ontvangen, met al die electronische rommel in de huizen.

Als je wil kan ik wel even een plaatje tekenen voor je met wat afmetingen die ik hier morgen dan plaats.
Ik ben zelf met een trap 80/40 vertical bezig voor portabel, maar dat is een revisit ik heb al een volle 80/40 meter vertical gehad van 20.5 meter hoog, zowel thuis ongetuid als portabel.
Maar eigenlijk het simpelste is een korte toploaded vertical kwartgolf zoals 10 mtr draad 34 uH spoel en dan nog 1.80 of 1.90 meter draad, en veel radials eronder.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: 80-meterbandantenne zelfbouw

#10 Bericht door ON5RKN »

PF1X schreef:Heren, advies gevraagd:

Ik heb niet zoveel ruimte op mijn dak waar nu een HyEndfed (10/20/40 meterband) en een dipool van ca 11 m hangen.
De 80-meterband wil ik beter kunnen ontvangen dan nu lukt met de HyEndfed (is ook niet voor de 80-m bedoeld)
Nu vond ik deze link: https://www.nonstopsystems.com/radio/fr ... SM0VPO.htm

Misschien zeggen jullie nu meteen: gaaf, doen, of hebben jullie een beter alternatief.
In het eerste geval (doen) mijn vraag:

Benodigd: een trimmer (potmeter)
High Voltage, ca 25 pF
Waar kan ik deze vinden?
Zelf heb ik dit gevonden: http://www.elektrodump.nl/nl/48-draaicondensator
Wat raden jullie aan?

Dank!
Jaap
Als het enkel maar om te ontvangen is ( je schreef) " De 80-meterband wil ik beter kunnen ontvangen dan nu " dan investeer je beter in een kleine actieve antenne,
Een loop op 80, je moet echt al een loop hebben met een doormeter van 3.60m om er een beetje rendement uit te halen, vergeet dan ook niet dat een loop vrij scherp is
zowel in dip als ontvangst, dan heb je nog een rotor nodig, en vergeet niet radiogolven werken volgens het skin effect dus hoe dunner de geleider van je loop hoe smalbandiger dit zijn is.

Een beetje loop op 80-meter is van aluminium met een doormeter van 50cm.... met deze parameters heb je dan nog -1.96dB verlies.

Nee het is het echt niet waard om een loop te proberen toch niet op deze lage frequenties.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: 80-meterbandantenne zelfbouw

#11 Bericht door PE4WJ »

Een loop op 80, je moet echt al een loop hebben met een doormeter van 3.60m om er een beetje rendement uit te halen, vergeet dan ook niet dat een loop vrij scherp is
zowel in dip als ontvangst, dan heb je nog een rotor nodig, en vergeet niet radiogolven werken volgens het skin effect dus hoe dunner de geleider van je loop hoe smalbandiger dit zijn is.

Een beetje loop op 80-meter is van aluminium met een doormeter van 50cm.... met deze parameters heb je dan nog -1.96dB verlies.

Nee het is het echt niet waard om een loop te proberen toch niet op deze lage frequenties.
Dat is waar als het om zenden gaat. Voor ontvangen op de lage HF banden mag de antenne best een (zeer) slecht rendement hebben, immers de antenne ruistemperatuur wordt hoofdzakelijk bepaald door externe bijdragen (en dan met name man-made noise). Het aandeel van de verliezen in de antenne op de totale systeem ruistemperatuur valt daarmee in het niet, zodat de uiteindelijke signaal-ruisverhouding (en dat is waar het voor ontvangst om gaat) minimaal verslechtert. Zolang je zorgt dat de diameter van de loop groot genoeg is zodat het door de antennne ontvangen signaal (en man made noise) domineert over de ruis van de rest van het systeem (eventuele voorversterker, kabel en ontvanger) gaat dat prima. Zeker als je een actieve loop gebruikt is daarvoor (zeker in de gemiddelde Nederlandse bebouwde omgeving) een loop met een diameter van bijvoorbeeld 1 m meer dan genoeg. Dat geeft ook minder geklaag van de buren hi.

LZ1AQ heeft op zijn site meerdere artikelen staan met daarbij uitvoerige uitleg over (actieve) loops voor ontvangst. Zie http://www.lz1aq.signacor.com/ Het lezen waard!

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: 80-meterbandantenne zelfbouw

#12 Bericht door ON5RKN »

PE4WJ schreef:
Een loop op 80, je moet echt al een loop hebben met een doormeter van 3.60m om er een beetje rendement uit te halen, vergeet dan ook niet dat een loop vrij scherp is
zowel in dip als ontvangst, dan heb je nog een rotor nodig, en vergeet niet radiogolven werken volgens het skin effect dus hoe dunner de geleider van je loop hoe smalbandiger dit zijn is.

Een beetje loop op 80-meter is van aluminium met een doormeter van 50cm.... met deze parameters heb je dan nog -1.96dB verlies.

Nee het is het echt niet waard om een loop te proberen toch niet op deze lage frequenties.
Dat is waar als het om zenden gaat. Voor ontvangen op de lage HF banden mag de antenne best een (zeer) slecht rendement hebben, immers de antenne ruistemperatuur wordt hoofdzakelijk bepaald door externe bijdragen (en dan met name man-made noise). Het aandeel van de verliezen in de antenne op de totale systeem ruistemperatuur valt daarmee in het niet, zodat de uiteindelijke signaal-ruisverhouding (en dat is waar het voor ontvangst om gaat) minimaal verslechtert. Zolang je zorgt dat de diameter van de loop groot genoeg is zodat het door de antennne ontvangen signaal (en man made noise) domineert over de ruis van de rest van het systeem (eventuele voorversterker, kabel en ontvanger) gaat dat prima. Zeker als je een actieve loop gebruikt is daarvoor (zeker in de gemiddelde Nederlandse bebouwde omgeving) een loop met een diameter van bijvoorbeeld 1 m meer dan genoeg. Dat geeft ook minder geklaag van de buren hi.

LZ1AQ heeft op zijn site meerdere artikelen staan met daarbij uitvoerige uitleg over (actieve) loops voor ontvangst. Zie http://www.lz1aq.signacor.com/ Het lezen waard!

73,

Wouter Jan PE4WJ

Om te ontvangen op de lage banden heb ik toch liever iets deftig, zoals een paar beverage's of een K9AY

Plaats reactie