Uitliermast!

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Uitliermast!

#1 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een uitliermast en heb hierover een aantal vragen waarop jullie wellicht een antwoord hebben.
Het is een mast bestaande uit 6 secties en ingeschoven lengte is 3.65 en uitgeschoven vermoed ik rond de 15m al heb ik dat nog niet kunnen proberen.
Ik weet niet wie de fabrikant is en kan ook geen typeplaatje vinden alleen zie ik dat op de segmenten een nummering is aangebracht welke gaat van 1001 t/m 1015.
De mast heeft tot voor kort nog bij de vorige eigenaar volledig gewerkt, echter onlangs is een kabel gebroken en nu kan de mast niet meer uitgedraaid worden.
Onder diameter is 120m en het bovenste deel is 50mm ( het ingelaste topje is dunner en zal verwijderd worden )

Ik zou graag de mast geheel willen reinigen en opnieuw invetten en tevens preventief willen voorzien van nieuwe staalkabels.

Echter bezit ik geen manual en dit zou het een stuk makkelijker maken met demonteren/monteren.
Verder zou ik graag willen weten welk vet het meest geschikt hiervoor is , het is de bedoeling dat de mast altijd uitgedraaid zal staan op ongeveer 12m hoogte en zal dan net als mijn huidige mast ( Scam 12 ) op 3 verschillende hoogtes met 4 tuidraden worden afgespannen.
En is het gezien de mast uitgedraaid zal staan wellicht beter om RVS kabel te gebruiken i.p.v. staaldraad.

Ik zag wel dat de diameters van staaldraad welke nu gebruikt worden niet allemaal gelijk zijn.

Er zijn een aantal foto's bijgevoegd om een betere indruk te geven van het geheel.

Zou iemand op bovenstaande vragen een antwoord weten dan verneem ik dat graag.

Met vriendelijke groet Tony.
Bijlagen
Uitliermast..zip
(2.08 MiB) 296 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Tony PA3GWO op 31 mar 2020, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Uitliermast!

#2 Bericht door DC4CP »

Verkeerde zip file geuploaded, gelukkig voor je was het maar de hometrainer. :lol: :lol:

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Uitliermast!

#3 Bericht door Tony PA3GWO »

Sorry , kan echter zelf niet de inhoud van de bijlage zien zodra deze ge-upload is.
Maar bedankt voor je oplettendheid.

Gr.Tony

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Uitliermast!

#4 Bericht door pe1ioc »

Dag Tony

Model doet mij sterk denken aan de 6 meter Geroh uitliermast van de Bundeswehr die ik destijds een tijdje achterop mijn Unimog 404s radiowagen heb gehad.
Er is ook een 10 meter uitvoering van deze Geroh mast die je dan wel moet tuien ( die van jou ? )
Elektrodump heeft ooit ook eens schuifmasten gehad maar die waren volgens mij ex NVA uit de voormalige DDR ( daar ben ik echter niet zeker van )

73’ van Tjerk, PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Uitliermast!

#5 Bericht door pe1ioc »

Misschien kun je eens zoeken op “ GEROH KURBELMAST “
Succes !

Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Uitliermast!

#6 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo Tjerk,

Dit is geen Geroh mast, want die heb ik al in mijn bezit gehad en is toch anders.
De masten die Elektrodump aanbied zijn ook anders dan de mijne dus ook daar kan ik helaas niks mee.

Gr.Tony

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Uitliermast!

#7 Bericht door pe1ioc »

Hi Tony,

Tja, dan moet ik je het antwoord en de eventuele oplossing dus helaas schuldig blijven .. :(

73’
Tjerk , PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Fransico
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 nov 2015, 17:49
Roepletters: PD0ROV

Re: Uitliermast!

#8 Bericht door Fransico »

Tony PA3GWO schreef:Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een uitliermast en heb hierover een aantal vragen waarop jullie wellicht een antwoord hebben.
Het is een mast bestaande uit 6 secties en ingeschoven lengte is 3.65 en uitgeschoven vermoed ik rond de 15m al heb ik dat nog niet kunnen proberen.
Ik weet niet wie de fabrikant is en kan ook geen typeplaatje vinden alleen zie ik dat op de segmenten een nummering is aangebracht welke gaat van 1001 t/m 1015.
De mast heeft tot voor kort nog bij de vorige eigenaar volledig gewerkt, echter onlangs is een kabel gebroken en nu kan de mast niet meer uitgedraaid worden.
Onder diameter is 120m en het bovenste deel is 50mm ( het ingelaste topje is dunner en zal verwijderd worden )

Ik zou graag de mast geheel willen reinigen en opnieuw invetten en tevens preventief willen voorzien van nieuwe staalkabels.

Echter bezit ik geen manual en dit zou het een stuk makkelijker maken met demonteren/monteren.
Verder zou ik graag willen weten welk vet het meest geschikt hiervoor is , het is de bedoeling dat de mast altijd uitgedraaid zal staan op ongeveer 12m hoogte en zal dan net als mijn huidige mast ( Scam 12 ) op 3 verschillende hoogtes met 4 tuidraden worden afgespannen.
En is het gezien de mast uitgedraaid zal staan wellicht beter om RVS kabel te gebruiken i.p.v. staaldraad.
Is het zo mast~? Tony?,mij mast is 4 meter in uit 16 meter 7 cm boven...

Ik zag wel dat de diameters van staaldraad welke nu gebruikt worden niet allemaal gelijk zijn.

Er zijn een aantal foto's bijgevoegd om een betere indruk te geven van het geheel.

Zou iemand op bovenstaande vragen een antwoord weten dan verneem ik dat graag.

Met vriendelijke groet Tony.
Bijlagen
Mast 1.JPG

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitliermast!

#9 Bericht door PA3DAT »

Een mega-citaat, geheel overbodig, en dan een foto? Geen tekst, geen antwoord?

Hier snap ik helemaal niet van... Komt hier nog enige uitleg bij?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Uitliermast!

#10 Bericht door PA0CMU »

Van mij mag die citeerknop gewoon weg Aloys. Ik erger me ook voortdurend aan dat quoten. Als je elkaar spreekt herhaal je toch ook niet steeds wat de ander gezegd heeft voordat je antwoord geeft!
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Uitliermast!

#11 Bericht door on4avt »

Dan moet je wel aanduiden op wat/wie je antwoord, want soms is dat ook niet duidelijk; Dit is wel beetje veel uiteraard.

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Uitliermast!

#12 Bericht door Tony PA3GWO »

Hallo ,

Ik ben er inmiddels achter hoe ik de afbeeldingen meteen zichtbaar kan plaatsen ,wat het een stuk duidelijker maakt en wellicht ook meer resultaat oplevert.

Gr.Tony
Bijlagen
IMG_20200329_111037_copy_1024x768.jpg
IMG_20200329_111017_copy_1024x768.jpg
IMG_20200315_080358_copy_1024x1365.jpg
IMG_20200315_080327_copy_1024x768.jpg
IMG_20200315_080309_copy_1024x1365.jpg
IMG_20200315_080258_copy_1024x1365.jpg

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Uitliermast!

#13 Bericht door PA0KLS »

Ik zie in ieder geval twee ringen, een grote en een kleine, die bedoeld zijn om er tuidraden aan te maken. Dit lijkt mij typisch een mobiele mast, iets voor op velddagen enzo. Niet om jaren achtereen in de tuin te hebben staan.

Zo zie je maar weer, een paar foto's doen meer dan een hele lap tekst.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Uitliermast!

#14 Bericht door PA0CMU »

Bij PI9TP (Scouting) hadden wij ook zo'n mast. Die was ook gereviseerd nadat een kabel gebroken was. De mast is inmiddels afgevoerd nadat het weer mis ging met een kabel en de scouting er vanaf wilde. De mast was van een overleden vriend, ook zendamateur en hij heeft toentertijd een kabel laten maken via een werkgerelateerde connectie bij een bedrijf in Frankrijk, als ik me niet vergis. Het zijn kabels die exact op maat moeten zijn en voorzien van de juiste ingevlochten puntkousen. In de bouwmarkten hoef je niet te zijn voor een oplossing. Misschien dat er anderen zijn hier met ervaring in het reviseren van deze Duitse masten. Ik weet nog wel dat het een hele klus was om de mast (circa 18m) uit elkaar te halen en de nieuwe kabel op z'n plaats te krijgen. De mast moet absoluut voorzien zijn van tuidraden als je hem (verticaal) uitschuift anders gaat hij kapot. Iedere sectie komt bij het uitlieren gelijktijdig omhoog.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie