Wat voor trafo?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Wat voor trafo?

#1 Bericht door PA1GVZ »

Wat voor aanpassing is dit? Een 1:4 trafo?
Zit onder een Moonraker GPA-80F.

73, Gert
Bijlagen
IMG_3082.jpg

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#2 Bericht door PA3DJS »

Klopt, het is een 1:4 trafo. Je kunt zien dat de rode wikkeling (zeg maar de secundaire) in serie staat met de groene wikkeling.

Je kunt het ook zien als dat de ingang op het half aantal windingen zit (van rood en groen bij elkaar opgeteld).

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Wat voor trafo?

#3 Bericht door PA1GVZ »

Nu je het zo uitlegt :) , op een of andere manier keek ik anders naar de wikkelingen.

Ze geven voor deze antenne een frequentie bereik op van 3.5-57 MHz. De ringkern is material 2 (rood) deze is geschikt voor 2-30 Mhz. Is 57 Mhz niet rijkelijk hoog hiervoor?

73, Gert

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Wat voor trafo?

#4 Bericht door pa0ejh »

Heb je die Antenne gekocht, want ff Googlen op Moonraker GPA-80F, en ik zie
een 11m GPA van 6m lang, typische 11m constructie, en daar zit dit niet onder...

Lijkt meer op iets van de Firma EigenKnutsel, en dat lijkt mij alleen geschikt voor
14Mhz en hoger....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Wat voor trafo?

#5 Bericht door PD0JDG »

Misschien nog een keer zoeken?

https://www.kcb.co.uk/contents/en-uk/p55216.html

Kies “more” en je kunt lezen dat het een 6:1 transformator is volgens Moonraker.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Wat voor trafo?

#6 Bericht door pa0ejh »

Als ik je link open, dan staat onder aan de volgende text: Click here for more details

Als ik dat doe dan zie ik dit:
GPA-80.png
Een 6m Alu constructie, zoals bij 11m Antenne's, zonder die Unun, lekker wazig..

Die Unun is echt er bij geknutseld...die van TS foto is trouwens 1:4 en niet 1:6..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Wat voor trafo?

#7 Bericht door PD0JDG »

De pagina heeft twee tabulaties:

“description” en “more”

Kies de ”more” tabulatie.

NIET de “more details” link.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Wat voor trafo?

#8 Bericht door PD7HB »

The antenna is fed using 50 Ohm coax via a SO-239 socket at the base of the unit. A 6:1 UNUN transformer is located in an IP65 weather sealed box at the bottom of the bracket section of the fibre glass elements. The antenna comes in four parts, three fibreglass poles and one stainless steel tapered whip. The transformer reduces the impedance at the feed point to a more acceptable level making the antenna much more efficient and allowing proper and easy tuning via an external ATU and automatic ATU’s found in most modern radios.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#9 Bericht door PA3DJS »

PD7HB schreef:The antenna is fed using 50 Ohm coax via a SO-239 socket at the base of the unit. A 6:1 UNUN transformer is located in an IP65 weather sealed box at the bottom of the bracket section of the fibre glass elements. The antenna comes in four parts, three fibreglass poles and one stainless steel tapered whip. The transformer reduces the impedance at the feed point to a more acceptable level making the antenna much more efficient and allowing proper and easy tuning via an external ATU and automatic ATU’s found in most modern radios.
Ik tel zowel 10 rode als 10 groene windingen. Het chassisdeel zit op de overgang rood/groen (dus halverwege). Dan is het gewoon een 1:4 impedantietransformator. Het is geen UNUN, want er vindt geen common mode onderdrukking plaats.

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Wat voor trafo?

#10 Bericht door PD0JDG »

Duidelijk, marketing is ook een vak ;). Is de hoge(re) staandegolfverhouding op 50 MHz te wijten aan de rode ringkern?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#11 Bericht door PA3DJS »

PA1GVZ schreef:Nu je het zo uitlegt :) , op een of andere manier keek ik anders naar de wikkelingen.

Ze geven voor deze antenne een frequentie bereik op van 3.5-57 MHz. De ringkern is material 2 (rood) deze is geschikt voor 2-30 Mhz. Is 57 Mhz niet rijkelijk hoog hiervoor?

73, Gert
Als je die transformator met 200 Ohm af zou sluiten, zou hij best acceptabel kunnen werken, maar er zit een spriet van 6 m aan. Die gedraagt zich over het genoemde frequentiebereik nogal wild v.w.b. impedantie. Zoas toegepast in deze antenne, vermoed ik dat de trafo wat vermogen opeet.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#12 Bericht door PA3DJS »

PD0JDG schreef:Duidelijk, marketing is ook een vak ;). Is de hoge(re) staandegolfverhouding op 50 MHz te wijten aan de rode ringkern?
Voor 6 m band is die spriet een hele golf, en de is behoorlijk hoogohmig op het eind (veel meer dan 200 Ohm). Al zou de trafo ideaal zijn, dan is de SWR nog steeds slecht. Ik durf niet te roepen dat het kernmateriaal voor de slechte SWR zorgt. Hij zou er zelfs beter van kunnen worden door extra verlies.

Oh ja, even terzijde. Een hele golf verticaal eindgevoed, straalt erg slecht naar de horizon, en dat heb je wel nodig voor 6 m (ook voor Es propagatie is de elvatie laag).

Je zou je af kunnen vragen waarom er mensen zijn die bij verkorte antennes dikke luchtspoelen en dikke C's (grote plaatafstand) nodig hebben om serieus enig rendement te behalen. Doen die zo moeilijk, zijn ze dom, of is dit Moonraker concept niet zo goed?

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#13 Bericht door PA1ZX »

Even een uitleg:

Dit is een GPA 27 Mhz antenne waar de spoel is verwijderd hier is een unun 1:9 balun in gemonteerd. Zoals door ons gemaakt andere hebben er een boxje onder gezet.
Zie het als een balun met 6 meter draad alleen vertikaal.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#14 Bericht door PA3DJS »

PA1ZX schreef:Even een uitleg:

Dit is een GPA 27 Mhz antenne waar de spoel is verwijderd hier is een unun 1:9 balun in gemonteerd. Zoals door ons gemaakt andere hebben er een boxje onder gezet.
Zie het als een balun met 6 meter draad alleen vertikaal.
Niet lullig bedoeld, maar lees het draadje even goed door, dan zie je dat het een 1:4 transformator is (en zeker geen balun).

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: Wat voor trafo?

#15 Bericht door PA1ZX »

Niet lullig hoor kijk even naar de foto dan zie je dat het echt geen balun is maar een 1:9 unun.
Een val in heeft 2 punten voor een draad of buis etc. Deze heeft er echt maar 1. De rode gaat naar de straler.

Plaats reactie