Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 04 jun 2020, 02:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 21 maart 2020, 22:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2008, 02:37
Berichten: 800
Woonplaats: Vianen
Wie heeft er ervaring met het buigen van elementen van een Fritzel antenne?
Ik wil namelijk een FB 23 verbouwen tot een MFB 23 door net voor de traps de elementen 180 graden te buigen.
Is het aluminium wat Fritzel voor haar antennes gebruikt te buigen als ik het afvul met zilverzand?
Heb op deze manier wel ooit een keer gevouwen dipool gemaakt voor een 2 meter beam, maar dat was 10 x 1 mm aluminium van de bouwmarkt. Ik heb het idee dat het aluminium wat Fritzel gebruikt veel harder is.
Wie weet raad?
Wim PA4WK


Bijlagen:
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG [ 28.83 KiB | 1437 keer bekeken ]

_________________
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 00:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 mei 2007, 11:08
Berichten: 2184
Woonplaats: Krabbendijke
Met een buigijzer of met zand zou dat prima moeten gaan. Eventueel het aluminium eerst ontlaten.

_________________
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 00:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2008, 02:37
Berichten: 800
Woonplaats: Vianen
Wat is ontlaten?

_________________
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 09:03 
Offline

Geregistreerd: 21 maart 2015, 19:42
Berichten: 1174
Woonplaats: Lelystad
Ontharden d.m.v. warmte.

(even gegoogled)

Hoewel, aluminium is meestal harder gemaakt door het toevoegen van andere materialen zoals een beetje silicium.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 09:29 
Offline

Geregistreerd: 10 okt 2012, 21:42
Berichten: 343
Woonplaats: JO33JH
En daat harde aluminium kan gemakkelijk scheuren.
Ik zou twee gaten in een stuk 10 mm alu plaat boren en daar de bestaande
antennebuis en het verlengtuk insteken.
Vastzetten met een of twee schroeven en een drup locktite.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 12:15 
Offline

Geregistreerd: 04 jan 2020, 18:20
Berichten: 22
Het buigen van aluminium met een buigijzer gaat prima het beste is de bus te vullen
met zilverzand in ieder geval met fijn zand.
Als het kan de buis geheel vullen en goed trillen zodat het zand goed in klingt het buigijzer en
de buis inspuiten met WD 40 en dan buigen.
Ik heb er goede ervaringen mee.
succes er mee
73 Cor


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 12:20 
Offline

Geregistreerd: 07 aug 2016, 11:08
Berichten: 435
pe1nil-cor schreef:
Het buigen van aluminium met een buigijzer gaat prima het beste is de bus te vullen
met zilverzand in ieder geval met fijn zand.
Als het kan de buis geheel vullen en goed trillen zodat het zand goed in klingt het buigijzer en
de buis inspuiten met WD 40 en dan buigen.
Ik heb er goede ervaringen mee.
succes er mee
73 Cor


Misschien zou je m.i. de buitenkant van de buis wat gebogen moet worden ook insmeren met vaseline, dan wordt het ook lekker glad, en een buigijzer gebruiken die aan de binnenzijde ook lekker glad is, en niet beschadigd is met krassen of bramen.
Een oude collega van mij boog ook vaak aluminium buis met zilverzand, en dat ging altijd goed.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 14:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 nov 2007, 02:48
Berichten: 1909
Woonplaats: Etten-Leur
Het lijkt mij een hele opgave om beide helften gelijk te krijgen.
Misschien is het beter om de te buigen delen voorlopig te vervangen en dan het buigen te testen.
Ik vraag mij af of het Alu van Fritzel wel geschikt is om te buigen.

_________________
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 14:35 
Offline

Geregistreerd: 27 maart 2011, 11:03
Berichten: 11
Misschien kan Klaas Jan PA5KK je helpen. Die heeft veel ervaring met loop antennes buigen.

https://a57.veron.nl/wp-content/uploads ... i-2020.pdf


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 15:49 
Offline

Geregistreerd: 18 feb 2007, 14:57
Berichten: 563
Woonplaats: Opende
Ik heb best veel gebogen....
Hangt veel van de diameter en wanddikte af.
Tot zo'n 18mm 1.5mm wanddikte (dacht ik) zou je nog (net) kunnen doen met "pijpenbuiger".
Moet al wel een degelijke "pijpenbuiger" zijn.
Denk ook vooral aan de diameter van de "pijpenbuiger"
....niet buigen met 22mm terwijl de buis 18 is oid.
Wellicht iets meer diameter zou handmatig kunnen..met degelijk materiaal en vulling.

Slim is ...zoals al door frits aangeven.... even een "koppelstuk" maken.
Stukje alu halen ...en paar keer oefenen.

Andere opties zijn dmv een "roller" (geen idee hoe dat ding heet) 3 rollers in driehoek vorm ...waar je hem doorheen laat gaan...bovenste roller gaat steeds iets naar beneden tot je de bocht hebt.
maar dat is al weer best prijzig in aanschaf.
Ik heb ook een "rems" pijpenbuiger.....maar dat ding viel me eigenlijk wat tegen....zou ik niet doen dus...en was trouwens ook best prijzig.

Wellicht het beste....je kunt natuurijk ook even bij een lokaal mechanisatie bedrijf op bezoek gaan.
(of een loonwerker oid) die kunnen je vast verder helpen.

Tja...ik wil het ook wel voor je doen....maar dan moet je bij mij komen (Opende bij Drachten) .
koffie mag...maar wel 2 meter afstand :-)

Groet !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 16:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2008, 02:37
Berichten: 800
Woonplaats: Vianen
PA0FRI schreef:
Het lijkt mij een hele opgave om beide helften gelijk te krijgen.
Misschien is het beter om de te buigen delen voorlopig te vervangen en dan het buigen te testen.
Ik vraag mij af of het Alu van Fritzel wel geschikt is om te buigen.

Hallo Frits,
had ik ook al aan zitten denken maar de maat buis die Fritzel gebruikt is niet in de handel verkrijgbaar.
het element deel wat gebogen moet worden is 20mm met een wanddikte van 1,9mm.
Op zich is het buigen van 20mm aluminium pijp goed te doen, ik heb dit al geprobeerd door de pijp af te vullen met zilverzand en dan om een mal met een radius van 10cm heen trekken, dit gaat goed met aluminium van de bouwmarkt maar dat heeft maar een wanddikte van 1mm en zal denk ik minder hard zijn (andere legering).
73 Wim

_________________
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 18:36 
Offline

Geregistreerd: 10 okt 2012, 21:42
Berichten: 343
Woonplaats: JO33JH
zo bijvoorbeeld:


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 18:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2008, 02:37
Berichten: 800
Woonplaats: Vianen
nanko schreef:
zo bijvoorbeeld:


Afbeelding

Ja het is een idee,zou best wel eens kunnen werken.
Maar ik ga toch eerst het buigen proberen.
Bedankt voor je bijdrage, Wim PA4WK

_________________
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 20:15 
Offline

Geregistreerd: 17 maart 2010, 17:31
Berichten: 2896
Woonplaats: Schijndel
je kan aluminum tegenwoordig toch ook solderen
dan kan je toch een ander stukje als buigen en dat er weer tussen solderen
desnoods een stukje massief netjes buigen ..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: aluminium buigen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2020, 20:20 
Offline

Geregistreerd: 30 apr 2005, 17:09
Berichten: 706
Woonplaats: Winsum (Gr)
Ben erg benieuwd of het buigen lukt, maar heb er een zwaar hoofd in, denk dat het scheurt. Verder heb je de kans dat dit geen standaard aluminium is maar inderdaad aluminium met een legering die het harder maakt en "broze" maakt. Mooiste is als je het wel wilt dat het gebeurt in een profielenwals zoals eerder gezegd. Maar vind maar eens zoiets in je buurt die dat ook nog eens doen wilt. Persoonlijk zou ik gaan voor de optie die Nanko heeft gegeven.

Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling