aluminium buigen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: aluminium buigen

#31 Bericht door PA0FRI »

PA4WK schreef:Maar goed als het een beetje mee zit doe ik er de rest van mijn leven mee.
Wim, als de Alu van dezelfde kwaliteit is als dat van Fritzel kan je gelijk hebben.
Als de antenne geplaatst wordt, breng dan dicht bij het voedingspunt een mantelstroomfilter (3m coaxkabel als spoel) aan.
Het bevordert de symmetrie van de antenne en houdt mantelstromen uit de shack.
Verder is het mogelijk om via een tuner toch te werken op 12 en 17 m, eventueel met verminderd vermogen.
succes!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1243
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: aluminium buigen

#32 Bericht door PA4WK »

"Als de antenne geplaatst wordt, breng dan dicht bij het voedingspunt een mantelstroomfilter (3m coaxkabel als spoel) aan.
Het bevordert de symmetrie van de antenne en houdt mantelstromen uit de shack."
Ja dat doe zo ie zo altijd bij symmetrische antennes, kan je veel ellende schelen.
Hoop idd dat hij van goede materialen gemaakt is, maar daar komen we vanzelf achter.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: aluminium buigen

#33 Bericht door deg1er »

ik ben benieuwd hoe de antenne uit eindelijk beval :?:

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: aluminium buigen

#34 Bericht door PA1ZX »

Frits wat jij zegt van 3 naar 2 klopt als een bus. De ant. Reageert dan beter. Ook zou je de boom lenge 1.5 langer kunnen maken 20 meter zal dan door de reflector aan beide zijde 3 cm langer te maken betere resultaten geven.
De toenmalige dealer waarvoor ze gemaakt werden wilden perse 3 elementen. Deze Duitse firma huidige eigenaar wilden geen langere boom wat ik wel heb voorgesteld in 1998.
Buigen van aluminium is geen punt zolang het alu maar getrokken is en niet gewalst.

Plaats reactie