diamond X50N hulp

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

diamond X50N hulp

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb m'n Diamond X50N van m'n dak gehaald. Ik ga n.l. over enkele maanden verhuizen. Bij het losdraaien van de aangesloten kabel merkte ik dat het chasisdeel een stukje meedraaide.

Ik heb eens gekeken op de website van Frits - PA0FRI en vond daar deze aanwijzing.
Het schroefje los gedraaid met inbus sleuteltje,maar hoe krijg ik nu "het binnenwerk " los? Dat is mij niet duidelijk .Om te controleren of alles nog OK is.

Zie afb. van Frits.

screen 219.jpg
En dit is mijn X50 met schroefje dat ik kan losdraaien. Maar nu ???????? De vraag, hoe kan ik het binnenwerk zien?

screen 220.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: diamond X50N hulp

#2 Bericht door PG7VG »

Uit het stukje tekst „zou ik“ kunnen opmaken dat je nu het chassisdeel richting de antenne kunt drukken.
Het stuk waar de radialen opkomen zou naar beneden (of vlgns plaatje) naar links kunnen.

Er staat ook iets van verwarmen, waarschijnlijk zit alles met lijm vast om het waterdicht enzo te maken.

Maar ik heb nog nooit een x50 in handen gehad :mrgreen:
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: diamond X50N hulp

#3 Bericht door PA1RLM »

Er uit trekken.. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=R43lXggvtfw
(Volgens deze man moeten er 2 Imbusjes inzitten)

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: diamond X50N hulp

#4 Bericht door PD2B »

Het binnenwerk kun je eruit trekken zodra de inbusjes zijn verwijderd. Het binnenwerk zit vas aan de connector en een beetje verdraaien kan niet zoveel kwaad. Kijk wel uit met het eruit halen of de schuimpjes om de kern nog goed.
Mvg,

Bert

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: diamond X50N hulp

#5 Bericht door Bert_1 »

En kijk uit met eventuele splinters van het kunststof want die kunnen vervelend zijn! De buitenkant kan er vol mee zitten en handschoenen kunnen geen kwaad.
Bert

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: diamond X50N hulp

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

PG7VG schreef:Uit het stukje tekst „zou ik“ kunnen opmaken dat je nu het chassisdeel richting de antenne kunt drukken.
Het stuk waar de radialen opkomen zou naar beneden (of vlgns plaatje) naar links kunnen.

Er staat ook iets van verwarmen, waarschijnlijk zit alles met lijm vast om het waterdicht enzo te maken.

Maar ik heb nog nooit een x50 in handen gehad :mrgreen:

Dag Peter,

Ik denk dat je gelijk hebt. Ook het tekstje van Frits lezende denk ik dat je de N connector naar binnen moet duwen. Als ik dat inbus boutje, het is er 1, los draai en ook die grotere bout dan kan ik de N connector iets heel soepel naar binnen duwen. Maar de zaak gaat niet verder omdat dat alu kapje op top van de antennen er nog op zit !
De N connector kan nl niet naar buiten getrokken worden ! Hij loop gewoon mechanisch "vast" op een "borstje".


Kijk maar.
X50_Aansluiting kopie.jpg
Kijk de antenne deed het gewoon goed, maar ik was een beetje bang dat er iets beschadigd was toen ik dat grotere bevestigingsboutje moest losdraaien om 'em te verlossen van dat pijpje dat onderaan de antenne gemaakt moet worden en dat bij het losdraaien van het kabeldeel het N chassis deel een heel klein beetje mee draaide.
Waarschijnlijk zat dat kleine inbus boutje een klein beetje los. Want die houd in principe de N connectot op z'n plaats.

De U-tube video beschrijft toch een andere constructie en is een Diamond X50 A

Maar goed, ik ben benieuwd als Frits dit leest of hij nog een tip heeft.

Bron: DIAMOND X510N MODIFICATION PA0FRI https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/antennes.htm


Nogmaals allemaal dank voor de tips !

Juul


foto topje antenne.

screen 220b.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: diamond X50N hulp

#7 Bericht door PG7VG »

Dat lijkt idd vast te lopen, dan zou de fiber buis ook los moeten komen. En die is vast heel goed gelijmd of gekit.
Ik weet niet of ik zover zou willen gaan als het om een vermoeden van beschadiging gaat. De kans om werkelijk de boel te beschadigen is me dan te groot.
Een antenne analyser of je swr meter zou meer kunnen vertellen. (Maar volgens mij hoef ik je dat niet te vertellen. :wink: :D )
73, Peter.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: diamond X50N hulp

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Nee inderdaad Peter,

Maar ja. Gezonde nieuwsgierigheid. (En als ik 'em sloop "ongezonde" nieuwsgierigheid)

Het lastige is dat ik m'n 2mtr. set al keurig in de verhuisdoos heb zitten. Dus ik zal maar eens kijken of ik 'em d'r uit kan plukken om een snelle test te doen met de antenne binnen.

Ik zit onder de rook van de repeaters t'Harde en A'doorn.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: diamond X50N hulp

#9 Bericht door PA0FRI »

Juul - PE0GJG schreef:Maar goed, ik ben benieuwd als Frits dit leest of hij nog een tip heeft.
Mijn antenne was nieuw, zodat uitschuiven geen probleem was.
Aangenomen dat de inbusbout verwijderd is, denk ik dat tegende N-connector tikken (met een hamer en een houten plankje als buffer) kan helpen.
Eventueel kruipolie of WD40 gebruiken.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: diamond X50N hulp

#10 Bericht door Thijzer »

Uitschuiven! Boutjes aan de onderzijde los draaien en naar buiten schuiven. Kan zijn dat dit door oxidatie stroef gaat, in dat geval helpt een bankschroef en met een oude connector op de aansluiten kun je een tang gebruiken voor wat kracht.

Je trekt het hele binnenwerk er dan uit waarbij er schuimpjes op plaatsen zitten zodat de straler de binnenzijde niet raakt. Dan vind je ook, afhankelijk van het model, wat C'tjes en solderingen die je moet controleren want als daar iets mis mee is, verloopt je SWR alle kanten op, behalve de goede.

Succes!

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: diamond X50N hulp

#11 Bericht door pa0ejh »

De Nconnector moet je na het verwijderen van de inbus bout gewoon uit de Antennevoet trekken, niet er in drukken!!!

eventueel een oude Nconnector er op schroeven zodat je wat meer 'grip' krijgt en niet de schroefdraad kan beschadigen...

De text op de Foto van Frits zegt naar rechts er uit halen, maar hij bedoeld naar links, want alleen dan komt de voet eruit...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: diamond X50N hulp

#12 Bericht door Juul - PE0GJG »

Heren, Ik ga toch maar weer aan de slag de eerst komende dagen.
Dank voor jullie gedachten en laat het weten.........................


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: diamond X50N hulp

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0FRI schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Maar goed, ik ben benieuwd als Frits dit leest of hij nog een tip heeft.
Mijn antenne was nieuw, zodat uitschuiven geen probleem was.
Aangenomen dat de inbusbout verwijderd is, denk ik dat tegende N-connector tikken (met een hamer en een houten plankje als buffer) kan helpen.
Eventueel kruipolie of WD40 gebruiken.

Frits,

Hij zit al los, kan 'em zelfs een heel klein stukje in de rondte draaien. Maar eruit vooralsnog niet.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: diamond X50N hulp

#14 Bericht door PD2B »

Inbus bout er helemaal uit draaien en dan met een oude conector erop gedraaid het spul eruit halen. Waarschijnlijk zit er ergens een braampje of iets waar hij op blijft hangen.
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: diamond X50N hulp

#15 Bericht door PA0FRI »

Juul - PE0GJG schreef:Frits,Hij zit al los, kan 'em zelfs een heel klein stukje in de rondte draaien. Maar eruit vooralsnog niet.
Juul, Egbert heeft gelijk, je moet de connector met de rest eruit halen. Ik heb de tekst in mijn artikel aangepast:
"Door het losdraaien van de inbusbout («fig), dat gezekerd is met een lijmsoort, kan men het inwendige naar links eruit halen."
Waarschijnlijk zitten bij jouw ant binnenin bramen van de schroefdraad, waardoor het uittrekken bemoeilijkt wordt.
Een of andere vorm van poelietrekker toepassen?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie