slechte SWR

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: slechte SWR

#46 Bericht door pa0ejh »

@AIS, Als de SWR op de Dummy goed is, door de Tuner NIET te gebruiken, weet je dat er iets aan de Tuner mankeert....

Hij schrijft Niets. Je bedoelt ptt? Geen uitslag.
maar door al dat Quoten weet ik niet voor welke vraag dat antwoord bedoeld is....

Tunen op een Dummy zegt weinig over de Tuner, is een eitje voor een goede Tuner, maar een misaanpassing heeft meestal complexe impedanties
en als de Tuner die kan aanpassen dan weet je pas of je Tuner goed werkt...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#47 Bericht door PH2X »

PD2R schreef:Een dummy load zou 50 Ohm moeten zijn dus met de tuner in bypass stand zou de SWR 1:1 moeten zijn. Klopt dit? Om dit te testen dien je de 991 in FM of Digi mode te zetten. Regel het vermogen terug tot een Watt of 10 en druk dan PTT in. De TRX moet dan het ingestelde vermogen uitzenden. Check dit door de meter op de 991 de output power te laten weergeven (heb je dit gedaan of ben je er vanuit gegaan dat wanneer hij ingesteld staat op 5W er ook daadwerkelijk 5W uit komt?). Wanneer de TRX met de tuner in bypass stand en de meter in de SWR stand geen uitslag vertoond dan is er i.i.g. niets mis met de dummyload en werkt de TRX tot zover naar behoren.
Jij zegt dat je dit geprobeerd hebt maar dat de meter toen geen uitslag liet zien? Als de meter op dat moment in SWR stand stond dan kan dat inderdaad wel kloppen, er was immers een 50 Ohm load aangesloten en dan zou een SWR meter geen uitslag moeten geven.
Geeft de TRX met de tuner in bypass stand en de meter in SWR stand wel een uitslag, dan kunnen er twee zaken aan de hand zijn: 1. De dummy load is geen 50 Ohm of 2, er is iets mis met de TRX. Is de SWR 1:1 zonder tuner maar met de tuner ingeschakeld krijgt deze hem niet 1:1, dan is de tuner defect.

Zoals ik eerder al aangaf, een extern SWR/power meter kan ook erg verhelderend werken. Hiermee kun je namelijk weer zaken uitsluiten, zoals bijvoorbeeld of de meter van de 991 wel klopt.
Ik ben e.ea. aan het uitproberen nu.
Gisterenavond een reset gedaan. Daarna was het te laat om nog te testen.
Eerste indruk nu: veel beter!
Ontvang stations goed en met een goede uitslag op de S-meter.
Bij instellen op FM met dummyload en PO op 5 Watt geeft de PO-meter ook 5W aan.

Hyendfed aangesloten:
SWR bij aflezen vind ik lastig, maar misschien is dat de omdat de meter nu wellicht 1:1 aangeeft.
Bypass moet ik uitzoeken. Is voor mij een term die ik niet ken. Moet ik induiken. Handleiding erbij :)

Ik weet nog niet of het nu allemaal goed werkt, maar vooralsnog ziet het er stukken beter uit.

- testresultaten zal ik hier delen.

Fijn dat jullie helpen!
Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: slechte SWR

#48 Bericht door PD2R »

Jaap, met “bypass” bedoel ik dat de tuner omzeilt wordt en dus niet is ingeschakeld. Als je wilt weten wat de SWR van je antenne is, dan meet je dat zonder tuner, anders zou de antenne met een goed werkende tuner altijd 1:1 zijn. Met andere woorden, je houdt jezelf voor de gek.
Doe nu met de tuner uitgeschakeld enkele metingen op verschillende punten op de band. Bijvoorbeeld:
14.005
14.050
14.100
14.150
14.200
14.245

Noteer bij elke frequentie de SWR. Als het goed is meet je niet overal een SWR 1:1. Je krijgt nu een indruk waar de antenne het meest resonant zou moeten zijn. Doe dit ook op de 10 en 40 meter band. Wil je het visueel maken, zet dan de waardes in een grafiekje.

Maar, wanneer de TRX is aangesloten op een dummy load en je meet een hoge SWR met de tuner ingeschakeld, dan kan het eigenlijk niet anders dat je tuner defect is. Vooral wanneer de TRX wel netjes 1:1 aangeeft met de tuner uitgeschakeld. Als ik mijn dummy load aansluit op mijn IC-7300 en ik laat de tuner zijn werk doen, dan vindt hij binnen een poep en een scheet een match. De load is immers al 50 Ohm.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: slechte SWR

#49 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Jaap,

Bypass is als de ATU uitgeschakeld is. (Bypass = omleiding)

Wat ik uit het hele verhaal nog niet begrijp: Hoe is de SWR met de ATU in Bypass op de dummyload?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: slechte SWR

#50 Bericht door PC1L »

pa0ejh schreef:@AIS, Als de SWR op de Dummy goed is, door de Tuner NIET te gebruiken, weet je dat er iets aan de Tuner mankeert....

Hij schrijft Niets. Je bedoelt ptt? Geen uitslag.
maar door al dat Quoten weet ik niet voor welke vraag dat antwoord bedoeld is....
Eventjes maar tussendoor :

Was net teveel v h goede :lol: ( quoten )

En :
pa0ejh schreef:Tunen op een Dummy zegt weinig over de Tuner, is een eitje voor een goede Tuner, maar een misaanpassing heeft meestal complexe impedanties
en als de Tuner die kan aanpassen dan weet je pas of je Tuner goed werkt...
Helemaal mee eens : de tuner mag nooit problemen hebben met een niet complexe impedantie en natuurlijk ook niet ( nooit ) met een complexe impedantie, daarvoor heb je juist een tuner in gebruik. Als er essentiele fragmenten, delen van een complexe impedantie worden gemist .. dan ... :( .. er kan dan geen effectief resulterend result samengesteld worden, het wordt klinklare onzin dan.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: slechte SWR

#51 Bericht door PD7HB »

Ik ben nog steeds erg benieuwd wat de SWR met de dummy is als de tuner uit staat. Jaap moest nog even in de manual kijken hoe hij deze kan uitschakelen. Heel benieuwd naar het resultaat.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: slechte SWR

#52 Bericht door PA0LMD »

PD7HB schreef:Ik ben nog steeds erg benieuwd wat de SWR met de dummy is als de tuner uit staat. Jaap moest nog even in de manual kijken hoe hij deze kan uitschakelen. Heel benieuwd naar het resultaat.
Daar heb je geen manual voor nodig : éénmaal het knopje TUNE kort indrukken en de tuner gaat uit.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#53 Bericht door PH2X »

Ik probeer nu al een tijdje een post te plaatsen, maar krijg telkens een foutmelding.
Probeer het nu weer....

PD2R schreef:Jaap, met “bypass” bedoel ik dat de tuner omzeilt wordt en dus niet is ingeschakeld......

Maar, wanneer de TRX is aangesloten op een dummy load en je meet een hoge SWR met de tuner ingeschakeld, dan kan het eigenlijk niet anders dat je tuner defect is. Vooral wanneer de TRX wel netjes 1:1 aangeeft met de tuner uitgeschakeld. Als ik mijn dummy load aansluit op mijn IC-7300 en ik laat de tuner zijn werk doen, dan vindt hij binnen een poep en een scheet een match. De load is immers al 50 Ohm.
Ik ben wat wijzer geworden, denk ik, hoop ik. Het probleem dat ik had was: hoe lees je de SWR af. Ergens op internet vond ik eenzelfde vraag. Het staat nl niet in de handleiding van de 991A.
SWR aflezen: zet op AM of FM mode dan PTT en lees de SWR af.
Op de 20-meterband is deze 1
Op de 40-meterband lees ik 1.1
Op de 10-meterband lees ik 1.25

Dit zijn waardes die je behoort te zien.
Maar een reset van de 991 was dus wel nodig om zover te komen.
Ik was even zo aan het balen dat ik op dit forum iemand, die in het bezit is van dezelfde radio, wilde vragen of ik langs mocht komen om te zien hoe hij dat doet.

Overigens, in mijn mailbox ontving ik vandaag om 17:26 een mail van de stichting radio examens dat de examenuitslagen zijn goedgekeurd en dat de examenkandidaten deze week de uitslag per post zullen ontvangen.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: slechte SWR

#54 Bericht door PC1L »

.. te gek zeg .. felicitaties ! En hopenlijk werkt de tuner nu na die reset ook naar behoren ?

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#55 Bericht door PH2X »

Ja, daar lijkt het wel op. De komende dagen zullen dit uitwijzen.
Pfff was veel uitproberen. Eerst dacht ik dat het aan de antenne(s) lag. Maar toen noemde iemand hier ‘reset’. Dat was wel de sleutel tot succes.

Dank, zovelen die meedenken. Super!
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: slechte SWR

#56 Bericht door PA3FAT »

geen dank :)
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: slechte SWR

#57 Bericht door PD2R »

Goed om te lezen dat alles weer naar behoren lijkt te werken! Ben wel benieuwt of de tuner nu was uitgeschakeld en waar op de banden je deze metingen hebt gedaan? Zoals eerder al aangegeven is een End Fed of een dipool is nooit 1:1 over de gehele band. Het is voor jezelf handig om in beeld te hebben op welk gedeelte van de band de antenne een SWR heeft van 1:2 of beter. Dat is namelijk een SWR die TRX aan kan zonder dat je hoeft te tunen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#58 Bericht door PH2X »

PD2R schreef:Goed om te lezen dat alles weer naar behoren lijkt te werken! Ben wel benieuwt of de tuner nu was uitgeschakeld en waar op de banden je deze metingen hebt gedaan? Zoals eerder al aangegeven is een End Fed of een dipool is nooit 1:1 over de gehele band. Het is voor jezelf handig om in beeld te hebben op welk gedeelte van de band de antenne een SWR heeft van 1:2 of beter. Dat is namelijk een SWR die TRX aan kan zonder dat je hoeft te tunen.

Maarten, daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Ik zal je advies opvolgen en op verschillende frequenties de SWR meten en in een staatje zetten.
Dank voor de goede info! Zeer nuttig :)
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: slechte SWR

#59 Bericht door PD0JDG »

Met zo een probleem ben je snel door de wol geverfd.

8)

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: slechte SWR

#60 Bericht door PH2X »

PD2R schreef:Jaap, met “bypass” bedoel ik dat de tuner omzeilt wordt en dus niet is ingeschakeld. Als je wilt weten wat de SWR van je antenne is, dan meet je dat zonder tuner, anders zou de antenne met een goed werkende tuner altijd 1:1 zijn. Met andere woorden, je houdt jezelf voor de gek.
Doe nu met de tuner uitgeschakeld enkele metingen op verschillende punten op de band. Bijvoorbeeld:
14.005
14.050
14.100
14.150
14.200
14.245

Noteer bij elke frequentie de SWR. Als het goed is meet je niet overal een SWR 1:1. Je krijgt nu een indruk waar de antenne het meest resonant zou moeten zijn. Doe dit ook op de 10 en 40 meter band. Wil je het visueel maken, zet dan de waardes in een grafiekje.

Maar, wanneer de TRX is aangesloten op een dummy load en je meet een hoge SWR met de tuner ingeschakeld, dan kan het eigenlijk niet anders dat je tuner defect is. Vooral wanneer de TRX wel netjes 1:1 aangeeft met de tuner uitgeschakeld. Als ik mijn dummy load aansluit op mijn IC-7300 en ik laat de tuner zijn werk doen, dan vindt hij binnen een poep en een scheet een match. De load is immers al 50 Ohm.
Gemeten:

14.005 / 1.35
14.050 / 1.25
14.100 / 1.1
14.150 / 1.0
14.200 / 1.0
14.245 / 1.0

7005 / 1.5
7025 / 1.25
7050 / 1.0
7075 / 1.1
7100 / 1.35
7125 / 1.7
7150 / 2.0
7175 / 2.7 à 2.8
7195 / 3.0

Ik wil dit iedere dag even meten.
Op internet een filmpje gevonden waar iemand issues had met de tuner en op zijn radio/991 moest slaan om de tuner zijn werk te laten doen. Los contactje, vroeg hij zich af.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie