HyEndfed antenne(s)

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

HyEndfed antenne(s)

#1 Bericht door pa3kc »

Na een poosje twijfelen toch weer een HyEndfed antenne opgehangen.

Ik had eerder al wat ervaring opgedaan met hetzelfde model de 23 meter lange 5 band voor 80/40/20/15/10 en deze had ik nog liggen voor /p gebruik.

De antenne heb ik als vervanging van mijn 2x15m symmetrische dipool en de resultaten liegen er niet om.

Ik hoor weer bakens van tijd tot tijd op 10m en werkte in phone probleemloos op 15m een Braziliaan. Op 20m meerdere Amerikanen gewerkt met harde signalen en vandaag op 20m PJ2/K8PGJ pile up gebroken met 1x roepen met 100w in phone. Op 40m nog niets spannends gewerkt anders dan de UK. Ik heb nog niet veel tijd gehad om alle banden echt te testen.

Alle banden zijn resonant 1:1 (80m beperkt tot onderste deel), dat is het probleem niet.

80m werkt niet helemaal lekker ik krijg instraling in de shack. Toch heb ik daar ook verbindingen gemaakt in phone met anderen uit Nederland, Duitsland en de UK.

In phone heb ik in het resonante deel in SSB niet zoveel last van instraling maar in CW wel behoorlijk en dat zou ik graag willen oplossen zodat ik gewoon 100w op 80m kan maken in het CW deel van de band waar de antenne resonant is.

Ik had dit wat maanden terug ook al met het andere exemplaar en toen gebruikte ik een coax gewonden stroom balun, de ugly balun. 6 meter rg-213 en dat hielp ook niet om de instraling te voorkomen. Ik had toen bonded pair VDSL en die vloog er constant uit als ik begon te zenden. Na aanbrengen opklap ferriet kernen op alle netwerk kabels en andere kabels verbonden met het modem werd het iets minder maar het bleef.

De EndFed antenne had ik toen boven op een aluminium mastje staan die aan de zijgevel vast zat. De antenne had ik toen tevens geaard aan het aluminium mastje en dat hielp erg goed om hem resonant te brengen op alle banden. Dit heb ik nu weer gedaan, ik heb de antenne geaard aan de mast waar hij op bevestigd is d.m.v. het aarde lipje op het doosje boven op het dakkapel.

Vanaf de EndFed antenne loopt iets van 5 meter aircell 7 kabel naar beneden langs het dakkapel naar de onderkant van het dakkapel waar het ter hoogte van de vensterbank naar binnenkomt en daar op die plek heb ik een mantelstroom filter geplaatst van het bedrijf Anjo antennes uit Duitsland. Vanaf daar gaat er ongeveer +- 8 meter aircell 7 naar beneden naar de shack op de begane grond.

Met of zonder balun de instraling blijft. Ik merk wel dat als ik de balun er tussen uithaal dat ik dan niet meer 6m en 4m met de ic-7300 kan tunen. Tevens de onderkant van 10m geeft ook instraling met 100w CW als de balun er tussen uit is.

Ik had nog geëxperimenteerd met de ophanging van de draad. De 23 meter lange draad kreeg ik jammer genoeg niet weg gespannen in 1 rechte lijn. Het laatste deel moest ik afbuigen. Eerst geprobeerd terug de tuin in via een uitschuif mastje van DX-wire, zo'n vishengel heavy duty mastje. Maar dat gaf instraling en toen besloot ik de draad over het asbest dak te spannen van de schuur en dit is hoe het nu zit. Beter omdat het nu niet te ver terug gevouwen is maar nog steeds instraling.

Het verschil ten opzichte van de vorige symmetrische antenne setup is dat ik nou lange golf stations, middengolf stations en alles op de HF behoorlijk harder ontvang dan voorheen met een zeer lage ruisvloer, geen zeg maar, maar dat kan ook aan de balun liggen?


Ik zou graag dit instralings-probleem willen oplossen want ik ben zeer tevreden over deze Hollandse gemaakte antenne.

Wie heeft ideeën en/of tips?
Bijlagen
3.jpg
2.jpg
1.jpg

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: HyEndfed antenne(s)

#2 Bericht door pa3kc »

Ik kon niets meer toevoegen aan mijn start post.

Als ik het instralings-probleem van de 23 meter lange EndFed antenne heb opgelost dan wil ik de 7 meter lange Warc banden EndFed antenne erbij hebben.

Alleen heb ik nou nog geen clue hoe en waar die op te hangen. Ze moeten elkaar niet in de weg zitten dan.

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: HyEndfed antenne(s)

#3 Bericht door Bertt »

Ik gebruikte ook de versie met de 23 meter lange draad maar kan hem nu na verhuizing niet goed meer kwijt en heb er nu 10 meter of een 14 meter lange draad aanhangen.

Heb er 10 meter rg58 coax aanhangen en i.v.m. instraling achter de 10 meter coax een zelfgemaakt mantelstroom filter tussen en daarna 1,20 m coax naar de IC-7300 en geen last meer. De lengte van de coax is willekeurig dat had ik zo nog liggen.

Filter van ferriet ringkern FT240-43 met 18 windingen coax rg58.

Bij mij werkt het goed en gebruik 10- 20 Watt en heel soms 50 Watt meestal op FT8 en FT4 maar kan bij een ieder weer anders werken.

Groet, Bert

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: HyEndfed antenne(s)

#4 Bericht door PA3HIJ »

Hoi,

Ik gebruik hier niet dezelfde antenne maar een vertikaal van ongeveer 10m lengte.
De antennedraad gaat hier via het raam naar binnen en wordt middels een pi-filter met de set verbonden. Aarde gaat middels een paar draden liggend het appartement.

40 t/m 10 worden gemakkelijk afgestemd, maar 30m werkt allesbehalve goed. Terugwerking, modem eruit, strepen op beeldscherm etc.

Toch jammer, want 30m is een hele mooie band, dus net zo lang bezig geweest met die aarde. En uiteindelijk is het de Al. ballustrade v/h
balkon geworden.

En misschien is zoiets bij jou ook de oplossing . Bijvoorbeeld hang, indien mogelijk, de dakgoot aan aarde. Of een draad van 20m lengte
schuin het dak af.
Gewoon maar proberen.
gr jan

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: HyEndfed antenne(s)

#5 Bericht door PA0FRI »

Zo'n antenne heeft altijd een tegenpool nodig en dat is meestal de toevoerende coaxkabel zodat HF in de shack kan komen.
Om dat te voorkomen gebruikt men een choke balun in het voedingspunt waar de HF spanning hoog is.
Beter is het om het te doen zoals het in de afbeelding staat: op een punt van een lagere spanning zodat de choke balun effectiever kan werken.
Bijlagen
Endfed.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: HyEndfed antenne(s)

#6 Bericht door PA4WK »

Je zou het hiermee kunnen proberen, https://www.hfkits.nl/product/1-1-balun-kit-800watt/ direct onder de antenne, antenne niet aarden aan de mast maar in plaats daarvan een draad van minimaal 0,05 golflengte van de laagst te gebruiken frequentie.
De draad kun je vast wel ergens onder de dakpannen wegwerken als hij maar niet parallel met je antenne draad loopt.
In deze video https://www.youtube.com/watch?v=JhAPJISUjB8 wordt duidelijk uitgelegd, compleet met meetgegevens hoe je de BalUn maakt.
succes Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: HyEndfed antenne(s)

#7 Bericht door PE2AAB »

Of deze van de HyEndFed company zelf. (wel veel geld voor hetzelfde ding als wat Wim hierboven aanhaalt maar die moet je dan wel zelf in elkaar bastelen.)

https://www.hyendcompany.nl/line_isolat ... _Core#prod
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: HyEndfed antenne(s)

#8 Bericht door PA4WK »

Ja de mannen van Hy End Fed compagnie maken hele mooie spullen en in vergelijking met andere fabrikanten van draadantennes vallen de prijzen ook best mee maar bijna €120.= voor een 1:1 BalUn is wel een beetje veel, let op de prijzen op de site in groot zijn ex. in klein staat incl. er onder. Voor wat betreft het zelf maken, ik had het ook nog nooit gedaan maar als je de handleiding en de video volgt is het prima te doen
Groet Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: HyEndfed antenne(s)

#9 Bericht door PA3DAT »

Een 1:1 balun voor € 149 incl. BTW... :shock: Maar ja, het is dan wél voor 5000 Watt he? :D
Wel de duurste balun die ik ooit heb gezien!

Wanneer je aan 1200 Watt genoeg hebt koop je bij WiMo voor € 31,00 een Diamond BU-50,
of een ruime keuze uit andere 1:1 baluns voor maximaal 1000 Watt:
https://www.wimo.com/en/accessories/ant ... uns-chokes

De Diamond BU-50 is voor rond € 30 ook gewoon te koop bij Veenstra, Classic, JBE etc.

Zelf gebruik ik deze van WiMo in mijn draaibare dipool, en die voldoet uitstekend:
https://www.wimo.com/en/accessories/ant ... s/11364-01

En eh... voor een dipool op vakantie voldoet een kroonsteentje ook uitstekend! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: HyEndfed antenne(s)

#10 Bericht door pe5t »

Paar meter coax op een rolletje, nog geen 10 Euro.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: HyEndfed antenne(s)

#11 Bericht door PA4WK »

pe5t schreef:Paar meter coax op een rolletje, nog geen 10 Euro.
Probleem daarbij is dat het niet breedbandig genoeg is om 1,5 t/m 30MHz. voldoende demping te geven.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: HyEndfed antenne(s)

#12 Bericht door pe5t »

Twee rolletjes achter elkaar dan, een dikke en een dunne, "dual core" dus.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: HyEndfed antenne(s)

#13 Bericht door PA4WK »

pe5t schreef:Twee rolletjes achter elkaar dan, een dikke en een dunne, "dual core" dus.
Ja dat kan ook, goed idee.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie