RX spriet voor LEO's 2 meterband

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

RX spriet voor LEO's 2 meterband

#1 Bericht door PC1L »

Als je nog ruimte over hebt voor een spriet ergens te plaatsen :

Zou deze antenne in een duplex systeem voor LEO's kunnen worden toegepast ? Je kunt er alleen maar mee ontvangen, het is beslist geen zendantenne, zenden doe je dan bv met een kruisyagi ( uplink ). De betreffende LEO's downlinks liggen in de 2 meter band.

https://www.wimo.com/de/antennen/empfangsantennen/ta-1

Kent iemand dit type antenne ? 90 N @ 160 km/h is niet echt een lage waarde .. voor een ontvangstantenne.

Of zou hier misschien beter een spertop of j-pole passen ? Deze ontvangen echter ook op 70 cm wat mogelijk problemen geeft i.v.m. de uplink ? Bovendien is de eerste antenne min of meer een turnstile antenne. Zie niet van hieruit of dat LHCP of RHCP oplevert.

https://www.wimo.com/de/antennen/ukw-an ... naer/18003
https://www.wimo.com/de/antennen/ukw-an ... naer/j-duo

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#2 Bericht door pe1cmo »

antennes zoals een GP, spriet, J pole enz stralen in het horizontale vlak af, en hebben een nulpunt naar boven. (als ze verticaal staan) dus in het verlengde van de antenne doet hij niets. Een spriet zou misschien wat ontvangen mits je die horizontaal hangt, anders kan je het vergeten.
Neem dan een kruisdipool om te ontvangen, zit je goed.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#3 Bericht door PC1L »

pe1cmo schreef:antennes zoals een GP, spriet, J pole enz stralen in het horizontale vlak af, en hebben een nulpunt naar boven. (als ze verticaal staan) dus in het verlengde van de antenne doet hij niets. Een spriet zou misschien wat ontvangen mits je die horizontaal hangt, anders kan je het vergeten.
Neem dan een kruisdipool om te ontvangen, zit je goed.
Tnx fr reply :).

Duidelijk antwoord. Van spertop en ook wel J pole wist ik trouwens dat deze bekend staan om het uitgesproken schijfvormige diagram, maar ik redeneerde dat naarmate de sat meer in het zenith staat, hij veel sterker wordt. Maar, zoals je schrijft, in het verlengde van de antenne gaat dat alles verloren.

Laatste vraag erover, weet jij of misschien iemand anders wat die WiMo kruisdipool eigenlijk doet ? In de praktijk ? Wel is dit geen gewone kruisdipool, maar uitsluitend geschikt voor ontvangst.

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#4 Bericht door pe1nil-cor »

PC1L schreef:
pe1cmo schreef:antennes zoals een GP, spriet, J pole enz stralen in het horizontale vlak af, en hebben een nulpunt naar boven. (als ze verticaal staan) dus in het verlengde van de antenne doet hij niets. Een spriet zou misschien wat ontvangen mits je die horizontaal hangt, anders kan je het vergeten.
Neem dan een kruisdipool om te ontvangen, zit je goed.
Tnx fr reply :).

Duidelijk antwoord. Van spertop en ook wel J pole wist ik trouwens dat deze bekend staan om het uitgesproken schijfvormige diagram, maar ik redeneerde dat naarmate de sat meer in het zenith staat, hij veel sterker wordt. Maar, zoals je schrijft, in het verlengde van de antenne gaat dat alles verloren.

beste PC1L
De foto staat er op heb je voor sat ontvangst wel eens een RQH antenne gebruik op de web van
de werkgroep kunstmanen staat veel info over deze antenne.
73 Cor

Laatste vraag erover, weet jij of misschien iemand anders wat die WiMo kruisdipool eigenlijk doet ? In de praktijk ? Wel is dit geen gewone kruisdipool, maar uitsluitend geschikt voor ontvangst.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#5 Bericht door PC1L »

De foto staat er op heb je voor sat ontvangst wel eens een RQH antenne gebruik op de web van
de werkgroep kunstmanen staat veel info over deze antenne.

Gaan we bestuderen :)

http://www.kunstmanen.net/images/docume ... 9-1ned.pdf

N.a.v. e.e.a. vroeg ik mij af of de TA-1 er in de buurt van komt, had er nog geen info over gevonden. Inmiddels wel een link :

Please see here for a test report on the TA-1 antenna by Alexandru, OZ9AEC (author of GQRX and Gpredict) http://oz9aec.net/antennas/air-tests-wi ... le-antenna

Bedankt ook voor het plaatsen van het fotootje, zo'n afbeelding werkt altijd goed, alles duidelijk.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#6 Bericht door PE0SAT »

PC1L schreef:Als je nog ruimte over hebt voor een spriet ergens te plaatsen :

Zou deze antenne in een duplex systeem voor LEO's kunnen worden toegepast ? Je kunt er alleen maar mee ontvangen, het is beslist geen zendantenne, zenden doe je dan bv met een kruisyagi ( uplink ). De betreffende LEO's downlinks liggen in de 2 meter band.

https://www.wimo.com/de/antennen/empfangsantennen/ta-1

Kent iemand dit type antenne ? 90 N @ 160 km/h is niet echt een lage waarde .. voor een ontvangstantenne.
Ik heb een TA-1 die stof ligt te happen omdat de werking in mijn geval slecht is.
De antenne is terug geweest naar Wimo en de uitslag was dat de antenne "goed" is.

Ondertussen een eenvoudige VHF Turnstile en dat werk wel, nog niet perfect maar dan
zal de antenne naar een andere locatie moeten verhuizen.

73 PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#7 Bericht door DutchDuke »

De consensus is dat "rondom" antennes zelden een goed resultaat geven, maar als je echt zo'n antenne wilt dan is de QFH de minst slechte. Diamond heeft de KE-137 en die zal best tot in de 2 meter band ontvangen. Is wel een stuk duurder dan de TA-1. Je kunt er altijd nog een pre-amp achter hangen, alhoewel dat met de TA-1 lastig wordt aangezien de coax aan de antennekant vastegegoten zit. Je zal dus de coax moeten doorknippen en het een meter of zo vanaf de antenne moeten monteren.

Overigens: Dolstra heeft beide antennes ook in huis en de TA-1 is een tientje goedkoper dan bij Wimo. De KE-137 is weer duurder bij Dolstra.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#8 Bericht door PC1L »

PE0SAT schreef:
PC1L schreef:Als je nog ruimte over hebt voor een spriet ergens te plaatsen :

Zou deze antenne in een duplex systeem voor LEO's kunnen worden toegepast ? Je kunt er alleen maar mee ontvangen, het is beslist geen zendantenne, zenden doe je dan bv met een kruisyagi ( uplink ). De betreffende LEO's downlinks liggen in de 2 meter band.

https://www.wimo.com/de/antennen/empfangsantennen/ta-1

Kent iemand dit type antenne ? 90 N @ 160 km/h is niet echt een lage waarde .. voor een ontvangstantenne.
Ik heb een TA-1 die stof ligt te happen omdat de werking in mijn geval slecht is.
De antenne is terug geweest naar Wimo en de uitslag was dat de antenne "goed" is.

Ondertussen een eenvoudige VHF Turnstile en dat werk wel, nog niet perfect maar dan
zal de antenne naar een andere locatie moeten verhuizen.

73 PE0SAT
.. weet niet of je met die TA-1 nog iets doet ? Misschien dat ik er nog iets mee zou kunnen uitproberen hi.

Overigens bedankt voor de waarschuwing, dat de VHF Turnstile toch beter werkt.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#9 Bericht door PC1L »

DutchDuke schreef:Je kunt er altijd nog een pre-amp achter hangen, alhoewel dat met de TA-1 lastig wordt aangezien de coax aan de antennekant vastegegoten zit.
Is het RG58, die coax ?

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#10 Bericht door PC1L »

DutchDuke schreef:De consensus is dat "rondom" antennes zelden een goed resultaat geven
Dat is inderdaad zo, je kan verwachten dat ze doen waarvoor ze gemaakt zijn, maar je kan ze niet vergelijken met richtantennes e.d.
PE0SAT schreef:Ik heb een TA-1 die stof ligt te happen omdat de werking in mijn geval slecht is.
De antenne is terug geweest naar Wimo en de uitslag was dat de antenne "goed" is.
Ik heb iets dergelijks gehad met een onderdeel van een bepaald type yagi, waarin eerst gesteld werd dat het geen kwaad kon. Het was het duurste onderdeel ( strahlerelement ) van de antenne, helft van de prijs. Maar toen ik hun vroeg om het te ruilen was hun service dat ik twee dagen later al een nieuw element had, alles werkte nu UFB ( het komt maar zeer zelden voor dat zo'n straler defect raakt, vandaar, maar ze werkten onmiddelijk 100 % mee, toen ik het vroeg, goede service.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#11 Bericht door PE4WJ »

Ik heb prima ervaringen met de TA-1. Het is een turnstile, vandaar de naam (TA-1 = Turnstile Antenna 1), en werkt prima voor ontvangst van weersatellieten in 137 MHz en amateursatellieten in 2m. Aangezien het een turnstile is met reflectorelementen, is het stralingspatroon een aardige benadering van een halve bol, en de polarisatie is van bovenaf gezien puur circulair, en wordt richting de horizon steeds meer elliptisch totdat je horizontale polarisatie overhoudt op 0 graden elevatie. Werkt dus ook prima voor 2m SSB als rondstraler :)

Het kleine stukje RG-58 wat er aan zit is geen probleem, als je daarachter een preamp zet is je systeem nog steeds qua ruis gelimiteerd door de antenne ruistemperatuur, en niet door kabelverlies. Enig minpunt is dat de witte plastic dop bovenop na verloop van tijd bros wordt als gevolg van UV.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#12 Bericht door PC1L »

Neen, dat is zeker geen probleem, is alleen makkelijk om te weten dat het RG58 is voor het monteren.

De informatie die je verder over deze antenne geeft komt precies overeen met wat ik ervan zou willen ( kunnen :lol: ) verwachten hi :) .. hoe dan ook, ga ik deze antenne eens uitproberen. Lijkt me handig, het terug lopen van de gain bij hogere elevaties, ook al merk je daar natuurlijk niet superveel van. De sat wordt dan ondertussen steeds sterker, de antenne gain neemt tegelijkertijd af.

Enigste bezwaar wat er nog overblijft is de windlast 90 N bij 160 km/h .. even bekijken of ik dat op een ALU buisje van bv 48 mm kan zetten bij 5 - 6 meter. Of zo.

En wat ik wel mij nog afvraag over het binnenkomen van de weersatellieten, terwijl je een 145 MHz sat aan het beluisteren bent .. Die zullen ongetwijfeld sterke signalen hebben t.o.v. de 2 m sats met hun QRP.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#13 Bericht door PE4WJ »

Ah ok, begrepen voor wat betreft je vraag over RG-58. Bij de TA-1 die wij gebruikten op het Delfi-C3 grondstation zat er een N-connector aan de RG-58, dat is een beetje alsof je lichtmetalen velgen op een Lada zet :) maar de antenne werkte prima. Stond jarenlang op 85m hoogte in weer en wind, in een omgeving waar zo'n beetje alles wegcorrodeerde als je er spreekwoordelijk alleen al naar keek.
Ik zie op de foto's van Wimo dat het kapje bovenop nu van zwart plastic is gemaakt, mogelijk van plastic wat beter tegen UV kan. De TA-1 die wij gebruikten was al een aardig oud beestje, ik schat uit de jaren '90. Dus misschien dat WIMO hem in een nieuw jasje heeft gestoken.

Het is overigens niet zo dat de gain van zo'n turnstile antenne minder wordt bij hogere elevaties, het stralingspatroon is zo'n beetje een halve bol.

Ten aanzien van sterke signalen op 137 MHz, dat probleem is bij deze antenne niet veel erger dan wanneer je een antenne zou gebruiken die strikt voor 2m bedoeld is, bovendien is dat een probleem van het frontend van de LNA dan wel de ontvanger, niet van de antenne. Ik verwacht echter dat je, gelet op de absolute signaalniveau's, veel eerder last zult hebben van sterke aardse signalen (zoals repeaters op 2m) dan signalen vanuit de ruimte :). Klein voordeel ook daar is weer dat de TA-1 horizontaal gepolariseerd is richting de horizon, en de meeste aardse VHF stations (met uitzondering van ons amateurs op 2m SSB), verticaal gepolariseerd.

Succes!

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: RX spriet voor LEO's 2 meterband

#14 Bericht door PC1L »

Tnx voor de wens en de heldere uitleg :).

Ja, leuk om te vernemen dat deze TA-1 antenne mede werd ingezet op het Delfi-C3 grondstation. C3 was een mooi project, jullie hebben goed werk geleverd, met complimenten ! Heb het af en toe gevolgd, en er enige scriptjes op internet gezet hi. DO-64 is trouwens af en toe nog steeds goed te ontvangen, een behoorlijk signaal.

Wat mij nog bijzonder interesseert, zijn de S waarden die jullie zonder voorversterker(s), indien van toepassing, noteerden met deze antenne ? Te denken aan C3 en eventueel de bakens : x mW. Kan zijn dat jullie dat indertijd ook bekeken hebben hi.

Tot slot, ook van hieruit 73 en suc6, wie weet wat er nog komen gaat van TU :idea: Delft in de toekomst.

Plaats reactie