Vraag pl259 connector

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Vraag pl259 connector

#16 Bericht door ON7RA »

Hier wat foto’s van pl pluggen!
De middelste plug waarvan de center pin weg is koste destijds rond de 4.5€ de (herkomst, merk) weet ik niet meer, de linkse en rechtse plug zijn vorige week vrijdag aangekomen uit China.
Op de eerste foto zie je het verschil in lengte schroefgedeelte , op de tweede foto zie het verschil in dikte schroefgedeelte, en de derde foto is de plug voor RG213, deze plug is identiek zoals in de eBay link hier eerder vermeld!
Bijlagen
IMG_20200420_131928563.jpg
IMG_20200420_132145513.jpg
IMG_20200420_132631247.jpg
73 Renaat :D ON7RA :D

pe1hzg
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag pl259 connector

#17 Bericht door pe1hzg »

Ik haal connectoren "die ertoe moeten doen" altijd bij kusch in Duitsland (https://kabel-kusch.de/). Volgens mij halen Veenstra en Hamshop ze ook daar.

Van Ebay connectoren kan ik alleen maar zeggen dat je ze goed apart moet houden van de andere zodat, als ook jij geleerd hebt waarom anderen er niet altijd enthousiast over zijn, het gemakkelijker wordt ze allemaal bij elkaar te rapen en in de ijzerbak te dumpen..

Geert Jan

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Vraag pl259 connector

#18 Bericht door PH1X »

ON7RA schreef:Hier wat foto’s van pl pluggen!
De middelste plug waarvan de center pin weg is koste destijds rond de 4.5€ de (herkomst, merk) weet ik niet meer, de linkse en rechtse plug zijn vorige week vrijdag aangekomen uit China.
Op de eerste foto zie je het verschil in lengte schroefgedeelte , op de tweede foto zie het verschil in dikte schroefgedeelte, en de derde foto is de plug voor RG213, deze plug is identiek zoals in de eBay link hier eerder vermeld!
De middelste lijkt mij een N connector? Ik kocht op een radiomarkt vermoedelijk de Chinese variant van beide connectoren en voor zowel de linker (PL) als de middelste connector viel het mij op dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor Aircell 7. Van de PL plus is de opening in de center-pin te klein waardoor de kern van de aircell 7 er niet lekker in past en bij de N variant is het gat in het kunststof-plaatje wat tussen de center-pin en het diëlektricum komt eigenlijk te klein. Beide problemen zijn wel op te lossen met een boormachine en een boortje maar optimaal is het niet.

Als ik nu een PL connector aan aircell 7 wil zetten neem ik een connector met een adapter (zie afbeelding hieronder) en boor de adapter op met een getrapte-boor. Dit geeft een erg mooie en strakke passing. Het einde voorzie ik van krimpkous en buiten gaat er zelf vulkaniserende tape omheen.
Screenshot 2020-04-20 at 21.28.54.png
De beste ervaring heb ik met connectoren van Wimo.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Vraag pl259 connector

#19 Bericht door ON7RA »

@PE1HZG,
Ik heb een stuk of 4 PL 259 connectoren zoals op de foto, 2 voor aircell 7 en 2 voor RG 213 besteld via AliExpress. Dit om te vergelijken met de duurdere connectoren, maar daarom niet altijd beter van kwaliteit!

@PH1X,
De middelste connector is wel degelijk een PL 259 connector, was redelijk duur en van betere kwaliteit (robuuster) dan de Chinese exemplaren, maar zoals je ziet is de center pin toch los gekomen.

Ik moet er toch ook bij vertellen dat de Chinese exemplaren, al zijn ze niet zo robuust zeer goed aansluiten rond de coax, de achterste moer spant redelijk op de coax kabel zowel van de aircell 7 als de RG 213, als deze het ook 10 jaar vol houden valt nog te bezien.

Kabel-Kusch.de is mij wel bekend, het zou best kunnen dat die middelste connector, lijkt er toch zeer goed op een kabel-kusch is?
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Vraag pl259 connector

#20 Bericht door Thijzer »

Als de connector boven in de mast komt te zitten en daar een mensenleven moet blijven, dan zou ik ook geen Chinese Ebay-connector gebruiken maar eerlijk gezegd zou ik daar ook geen RG-58 naartoe leiden. Als je daar aan begint dan mogen die paar extra euri's de pret niet bederven.

Maar voor de gemiddelde knutsel-velddag zijn die Chinese connectoren een uitstekend alternatief.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Vraag pl259 connector

#21 Bericht door PD2R »

Heb ooit ik een keer in België bij Maes Electronics PL pluggen gekocht. Wat een troep was dat. De barrels waren te groot waardoor het schroefdraad niet goed pakte. We waren een hele zwik RG213 jumper kabels aan het maken en we kwamen er pas achter dat de pluggen niet paste toen we er al een stuk of twintig gesoldeerd hadden. :?
Ik weet niet of dat Chinese troep was maar in mijn optiek loont het zeker de moeite om goede connectoren te kopen. Die kunnen tegenwoordig trouwens ook prima uit China komen. Een goede kennis van mij is de eigenaar van DMT Online https://www.dmtonline.dk/ in Denemarken. Hij heeft vrijwel alleen maar connectoren uit China en Taiwan en weet inmiddels heel goed waar de goede spullen te krijgen zijn.

Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk alleen maar krimp connectoren. Mechanisch sterk, compact en gemakkelijk goed te monteren. Nadeel is dat ze maar eenmalig gebruikt kunnen worden. Een goede Amphenol soldeer connector kunnen je nog een paar maal hergebruiken. Gelukkig heb ik in OZ een goed adresje gevonden waar voordelig aan connectoren te komen is :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

-Verwijderd account

Re: Vraag pl259 connector

#22 Bericht door -Verwijderd account »

PD2R schreef:Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk alleen maar krimp connectoren. Mechanisch sterk, compact en gemakkelijk goed te monteren. Nadeel is dat ze maar eenmalig gebruikt kunnen worden.
Wat bedoel je met eenmalig gebruik?
Ik kan me namelijk nog goed herinneren dat je een coax voorzien van een krimp connector, aansluit op de antenne/transceiver en er daarna vanaf moet blijven. Anders loop je het risico dat de verbinding intern in de connector naar de gort helpt met slecht contact als resultaat.
Nu neem ik aan dat dit is wat je bedoeld te zeggen met eenmalig gebruik.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Vraag pl259 connector

#23 Bericht door PD2R »

Nee, dat bedoel ik niet. Ik zou niet weten waarom je met krimpen de verbinding aan zou gort helpen. Dat gezegd hebbende, ik weet niet alles van het gebruik van krimp connectoren dus ik ben wel benieuwt hoe je aan dit verhaal komt. Alle informatie die ik kan vinden over krimpconnectoren duid er juist op dat deze mannier van het bevestigen van connectoren, mits goed uitgevoerd, vaak beter is dan solderen en heel duurzaam is.

Ik bedoelde in ieder geval dat je een krimpconnector niet van een oude kabel af kan knippen en “ont-krimpen” om hem vervolgens weer her te gebruiken op een nieuwe kabel.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Vraag pl259 connector

#24 Bericht door ON5RKN »

Thijzer schreef:Als de connector boven in de mast komt te zitten en daar een mensenleven moet blijven, dan zou ik ook geen Chinese Ebay-connector gebruiken maar eerlijk gezegd zou ik daar ook geen RG-58 naartoe leiden. Als je daar aan begint dan mogen die paar extra euri's de pret niet bederven.

Maar voor de gemiddelde knutsel-velddag zijn die Chinese connectoren een uitstekend alternatief.
Velddagen zijn er om te winnen, dus dan moet het materiaal zeker te betrouwen zijn, maar dat is natuurlijk ieder zijn keuze eh

-Verwijderd account

Re: Vraag pl259 connector

#25 Bericht door -Verwijderd account »

PD2R schreef:Ik zou niet weten waarom je met krimpen de verbinding aan zou gort helpen. Dat gezegd hebbende, ik weet niet alles van het gebruik van krimp connectoren dus ik ben wel benieuwt hoe je aan dit verhaal komt.
In de jaren 90 reeds viel het op dat amateurs nog steeds soldeerversies gebruikten terwijl in de professionele sector al volop gebruik werd gemaakt van krimpconnectoren. De verklaring die werd gegeven was dat amateurs veelvuldig wisselen van antenne en apparatuur en daar kunnen krimpconnectoren niet tegen. Die zijn voor onze toepassingen, amateurgebruik dus, ongeschikt. Daar zullen vast genoeg voorbeelden van geweest zijn die dit ook onderbouwden.
Dit verhaal zit dus in mijn hoofd zodra men gaat spreken over krimpconnectoren.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Vraag pl259 connector

#26 Bericht door Thijzer »

ON5RKN schreef:
Thijzer schreef:Als de connector boven in de mast komt te zitten en daar een mensenleven moet blijven, dan zou ik ook geen Chinese Ebay-connector gebruiken maar eerlijk gezegd zou ik daar ook geen RG-58 naartoe leiden. Als je daar aan begint dan mogen die paar extra euri's de pret niet bederven.

Maar voor de gemiddelde knutsel-velddag zijn die Chinese connectoren een uitstekend alternatief.
Velddagen zijn er om te winnen, dus dan moet het materiaal zeker te betrouwen zijn, maar dat is natuurlijk ieder zijn keuze eh
Jij bedoelt contesten. Velddagen zijn er om te knutselen en te experimenteren en te genieten van t mooie weer.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Vraag pl259 connector

#27 Bericht door PD2R »

PE2CH schreef: Dit verhaal zit dus in mijn hoofd zodra men gaat spreken over krimpconnectoren.
OK, dat verhaal ken ik niet. Het strookt in ieder geval totaal niet met mijn persoonlijke ervaring en wat er op het internet over crimp-on connectors te vinden is. Het komt op mij over als een broodje aap verhaal want hoewel er volop positieve artikelen over krimp connectoren te vinden zijn, kom ik niets tegen wat jouw verhaal ook maar enigszins zou bevestigen.

Ik blijf dus lekker krimpen :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Vraag pl259 connector

#28 Bericht door PD2R »

Thijzer schreef:Jij bedoelt contesten. Velddagen zijn er om te knutselen en te experimenteren en te genieten van t mooie weer.
Bij velddagen is er zeker wel sprake van een wedstrijd element. Maar, eerlijk is eerlijk, voor het merendeel van de velddag deelnemers draait het toch echt om de aspecten die jij benoemd. Behalve als het slecht weer is :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Vraag pl259 connector

#29 Bericht door ON5RKN »

Thijzer schreef:
ON5RKN schreef:
Thijzer schreef:Als de connector boven in de mast komt te zitten en daar een mensenleven moet blijven, dan zou ik ook geen Chinese Ebay-connector gebruiken maar eerlijk gezegd zou ik daar ook geen RG-58 naartoe leiden. Als je daar aan begint dan mogen die paar extra euri's de pret niet bederven.

Maar voor de gemiddelde knutsel-velddag zijn die Chinese connectoren een uitstekend alternatief.
Velddagen zijn er om te winnen, dus dan moet het materiaal zeker te betrouwen zijn, maar dat is natuurlijk ieder zijn keuze eh
Jij bedoelt contesten. Velddagen zijn er om te knutselen en te experimenteren en te genieten van t mooie weer.
Nee, ik bedoel weldegelijk velddagen, bij ons, en niet alleen bij ons maar in veel landen is er ook een competitie verbonden aan velddagen,
we hebben trouwens diverse velddagen HF SSB, CW VHF, misschien ligt het in PA anders. Hier nemen we dit heel au sérieux, laten we niets aan het toeval over,
we starten geen seconde later, en stoppen geen minuut vroeger, 24/24 u moet de radio bemand worden en vaak gaan er hele site-survey's aan vooraf om een
een goede QRM-vrije site te kunnen hebben etc. Experimenten dat doen we gewoon op clubdagen ofzo.

Plaats reactie