Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#1 Bericht door elsinga »

Allen,

ik ga de komende zomervakantie (eindelijk) maar eens een hoogwerker huren om een antennebuis tegen de muur te hangen. :mrgreen: Daar komt in elk geval een X50N in te hangen voor 2/70 (voor voornamelijk repeaterwerk en regionaal) en het wordt 1 van de afspanpunten voor een T2FD HF antenne. Maar mijn IC7000 heeft ook 6m en als er nog een IC7300 komt (waarschijnlijk, dit jaar niet op vakantie 8) ) kan ik ook 4m doen. Alleen.... is daar nog wat interessante activiteit?

En als ik al 6 en/of 4 meter antenne(s) in de mast ga hangen, welke dan? Voor wat regionaal geklets in FM is verticaal voor de hand liggend, maar als er ook bijvoorbeeld FT8 activiteit is dan ligt horizontaal meer voor de hand. Liefst geen richtantennes, of ze moeten mooi compact zijn.

Zijn er multiband antennes voor 4 en 6? Verticaal wellicht wel, maar omni horizontaal?

Ik kom wel een 4/6 moxon tegen die vrij compact is, maar die is richtingsgevoelig. Zou nog kunnen, maar moet er weer een rotor bij en zo.

Keuzes, keuzes... :mrgreen: Iemand goede suggesties?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#2 Bericht door pc1mb »

Ik zou het regionaal geklets lekker overslaan, daar heb je de X50N al voor...

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#3 Bericht door PH4CK »

Deze http://www.joachims-gmbh.de/detail_blatt/LP049073N.html gaat volgende week bij mij in de mast.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#4 Bericht door elsinga »

Kwam elders op dit forum nog een verwijzing tegen naar de ANJO LP045500S 45-500MHz logper. Met een lengte van 2m en een breedte van 3.2m is dit een behoorlijk compacte richtantenne voor 6/4/2/70. Nadeel is dat deze antenne (als ik 'm niet in een specifieke richting draai) boven mijn zonnepanelen uit zou komen. En dat gecombineerd met vogels levert vlekken op die de opbrengst aardig kunnen drukken...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#5 Bericht door PE2AAB »

Wellicht de X50 vervangen voor een stok met 6m/2m/70cm of juist horizontaal 6m en verticaal een X5000 of 6000 voor 2m/70cm/23cm ? ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#6 Bericht door pc1mb »

Met 6m en 2m/70cm in 1 stok heb je bij zo ongeveer alles behalve een FT8900 FM-doosje wel een diplexer nodig.
Nou héb ik toevallig een FT8900 als FM-ouwehoerdoosje vast opgehangen om de andere sets vrij te houden voor serieuzere zaken, maar dan nog vond ik 6m FM niet belangrijk genoeg om een X5000 ipv X50 aan te schaffen.

Wat je ook kan doen is een dualband quad met schakelbare polarisatie :!: maken voor 4m/6m, als je bang bent dat je verticaal iets mist.
Die is op die banden nog wel lekker handzaam. De niet zo heel diepe nullen (zeker met wat reflecties in de omgeving) draai je naar de minst interessante richtingen (keuzes, keuzes...) en als je later als je groot bent een rotor wilt kun je hem uitbreiden met reflector/director.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#7 Bericht door pa1bvm »

gewoon een combi yagi .. kan je de hele zomer sporadic-e qso's maken
na de zomer haal je hem er weer af .. dan stort de activiteit toch helemaal in op 4 en 6
dan een harkje voor 2 meter .. beetje meteor scatteren beetje in ft8

70cm dx ??? alleen in een contest voor de rest erg dood

https://www.antennas-amplifiers.com/dua ... 4m-antenna


draai hier een 17 ele voor 144 en 2 x 26 ele voor 70cm regelmatig over zonnepanelen ..
tuinslang er af en toe op en de vogel Rommel is er weer af .. ook het stuifmeel van de bomen

tot in de pile-up

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#8 Bericht door PA3DAT »

Hoi Robert, de 4m-band is wel echt een zomerband. Ik monitor 'm dagelijks (FT8) en de
laatste week pas komt er een beetje meer activiteit. Vanochtend nog Duitsland en België
gewerkt, ik ben gehoord in Engeland, Wales en Ierland.
De afgelopen tijd was ik één van de 2 of 3 monitorstations, wereldwijd... :(

Hier kun je zien wat/waar ik de laatste 24 uur gehoord heb/ben :D

Mooie antennes, van https://www.antennas-amplifiers.com, maar Servië ligt (nog) buiten
de EU, dus daar komen verzendkosten, BTW én invoerrechten bij. Gauw een € 100.
Lichtpuntje: binnenkort ook te koop bij WiMo in Duitsland!

Die dualband Moxon zou een goede keuze voor je kunnen zijn. Zet je 'm toch in een
vaste richting? Of je maakt zelf een dualband Halo-antenne. Kleiner én horizontaal
rondstralend.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#9 Bericht door pc1mb »

En als je gain wilt kun je halos of big wheels ook stacken... Rondstraler met gain, maar dan horizontaal gepolariseerd.

Miniatuur heeft een cobweb hetzelfde effect, maar die is wat smalbandig. Want miniatuur, tja.

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#10 Bericht door PE5HV »

voor 6 en 4 m heb ik een combi-yagi 4 en 5 el. voor

zie http://www.eantenna.es/?page_id=1493
73
Harry
PE5HV / NL6594

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#11 Bericht door elsinga »

Ik lees het al, keuze genoeg! ;) Ik ga eerst nadenken of ik 6 en 4 wel zou gaan gebruiken. Als het alleen wat is voor in de zomermaanden, dan is de kans behoorlijk dat ik het eerst laat zitten en ga kijken of een T2FD op 6 en 4 ook valt te tunen.

Een V2000 is ook een overweging, maar dan wel met de extra lange radialen. Hoef je dan niet af te stemmen en is ook op 6 dan omni. Heeft op 2 en 70 ook iets meer gain dan een X50. Hmm... Mis ik alleen 4m, maar dat ga ik alleen merken als ik een IC7300 koop. :lol:

Ook die Halo antenne klinkt goed. Maar is die ook multi-band te maken? Anders 2 vlak boven elkaar... en een extra diplexer.

Afbeelding
Kennelijk kan zoiets dus voor 2 en 70, dus moet het voor 4/6 ook willen. ;) Lijkt er op dat ze gewoon 2x een halo back-to-back hebben aangesloten, net als wel met HF dipolen als kattensnor gebeurt.
Laatst gewijzigd door elsinga op 08 mei 2020, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: dualband halo toegevoegd
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne voor 6/4m, nodig en welke polarisatie?

#12 Bericht door pc1mb »

2 en 70 zijn dan nog harmonischen, oftwel 70cm is de derde harmonische van 2m. Dat is iets om rekening mee te houden met een dualbander voor die banden, omdat de 2m straler kan gaan "meedoen" en soms onwenselijk afstraalgedrag heeft op die band.

Met 6 en 4 meter heb je dat probleem niet, dat is dus niet alleen mogelijk, maar zelfs makkelijker.

De zin van back to back zie ik sowieso niet trouwens; moet volgens mij ook prima concentrisch, vlak boven elkaar kunnen. Bespaart nog iets meer ruimte.

Plaats reactie