modificatie van verticale antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

modificatie van verticale antenne

#1 Bericht door on3dag »

Een tijdje geleden heb ik mij een BB7V antenne van Diamond aangeschaft. Heb deze opgesteld op een mastje van ongeveer een 2.5 meter lang en gevoed met een coax (aircell7). De opstelling van de antenne stond te dicht bij de veranda en ook omdat ik er slechte resultaten mee had heb ik die verplaatst naar de achtertuin. Deze staat nu op een heel kort mastje (ong. 50 cm boven de grond). De BB7V antenne heeft geen radialen nodig. De resultaten zijn niet denderend en vandaar dat ik de antenne zou willen aanpassen. Ergens op het internet heb ik een verticale multiband antenne gezien met een totale lengte van zo'n 7.50 meter. De BB7V antenne heeft een lengte van 6.70 meter. Daarbij denk ik dat ik de BB7V antenne zou kunnen verlengen tot een lengte van 7.50 meter. Doordat de antenne nu in de achtertuin staat heb ik plaats om de radialen in de grond in te delven. Het probleem is nu echter dat ik niet weet welke Unun " balun" ik moet gaan gebruiken. Denken jullie dat dit mogelijk is om een BB7V te veranderen, en welke "unun balun zou ik moeten maken, of zou het er op neer komen dat ik achteraf nog schroot zal over houden. Dank aan allen voor jullie uitleg en eventuele ideeën,
73's
ON3DAG,
Dirk

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: modificatie van verticale antenne

#2 Bericht door ON5RKN »

Beste Dirk,

Een levensles, je hebt veel geld betaald voor een dummyload.....
Er zijn veel compromisantennes te koop op het internet die vaak niet meer dan waardeloze rommel zijn.
Je hebt er tevens ook nog een antennetuner voor nodig....

Wat kun je nu nog doen? Gooi dat "wonderdoosje" er vanonder van tussen uit,
vanvang die door deze : http://www.on7fuferriteapplications.com ... p/41-unun/ knoop er een paar radialen aan
lengte maakt niets uit, een aantal lange wat kortere, wat je kwijt kan desnoods zelfs linear loaded, en stem die af op de frequenties die je wil....

Nog 1 ding vaak willen amateurs zoveel mogelijk met zo weinig mogelijk.... een antenne van amper 6 meter lang gebruiken op de 80 meter....
je moet durven realistisch zijn en je toespitsen op wat wel kan, dit ding is hoe dan ook veel te kort voor de 80 meter.

succes verder

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: modificatie van verticale antenne

#3 Bericht door on3dag »

Dag Ronny,

Inderdaad zoiets hield ik wel nog in mijn achterhoofd. Dus een 4:1 unun plaatsen daar waar nu de" toverdoos" zicht bevindt, ik kan het altijd proberen en ben er zelf een beetje van overtuigd dat dit ietwat betere resultaten zal geven. Alvast mijn dank voor uw antwoord,
73's
ON3DAG,
Dirk

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: modificatie van verticale antenne

#4 Bericht door PA0FRI »

Een antenne zonder radialen? Een slimme verkoop techniek voor degene die nog in sprookjes geloven.
Je kan gebruik maken van het prematch syteem van G3LHZ, Mike Underhill.
ON7FU levert dacht ik de balun voor het prematch systeem.
De vertical werkt volgens het OCF (Windom) principe, dat werkt beter dan men verwacht.
Het rendement neemt af naarmate de frequentie lager wordt.
Momenteel is mijn vertical in resonantie op 10, 15 en 20 m, maar via de tuner gaat het zeer goed op 12 en 17 m.
Bijlagen
Prematch vertical.gif
Prematch vertical.gif (6.39 KiB) 4689 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: modificatie van verticale antenne

#5 Bericht door PA4WK »

Beste o.m.
ik zou die BB7V antenne van Diamond verkopen aan iemand die hem hebben wil en voor niets of voor weinig een afgedankte 27mc antenne op de kop tikken.
Een 1/2 golf of nog mooier een 5/8, de spoel en of condensator er uit halen en lekker met die antenne gaan experimenteren.
Succes Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: modificatie van verticale antenne

#6 Bericht door on4avt »

Dan kan je evengoed die BB houden, werkt op hetzelfde systeem als een 1/4 balun.
Is dan nog een proper netwerk.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: modificatie van verticale antenne

#7 Bericht door pa0ejh »

Er zit een kleine Unun in die met een dikke 600 ohm weerstand is af gesloten...werkt dus altijd.... :roll:

Ja, ik weet het, kun je niet zien als je het koopt...
Aantekening 2020-02-09 081314.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: modificatie van verticale antenne

#8 Bericht door 19DT2120 »

https://g8jnj.webs.com/cometcha250b.htm is de url van het plaatje van Egbert,staat nog wel meer interessante info over dit soort antennes!
Soms weet ik het ook niet meer.........

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: modificatie van verticale antenne

#9 Bericht door PD2JHP »

on3dag schreef:Een tijdje geleden heb ik mij een BB7V antenne van Diamond aangeschaft. Heb deze opgesteld op een mastje van ongeveer een 2.5 meter lang en gevoed met een coax (aircell7). De opstelling van de antenne stond te dicht bij de veranda en ook omdat ik er slechte resultaten mee had heb ik die verplaatst naar de achtertuin. Deze staat nu op een heel kort mastje (ong. 50 cm boven de grond). De BB7V antenne heeft geen radialen nodig. De resultaten zijn niet denderend en vandaar dat ik de antenne zou willen aanpassen. Ergens op het internet heb ik een verticale multiband antenne gezien met een totale lengte van zo'n 7.50 meter. De BB7V antenne heeft een lengte van 6.70 meter. Daarbij denk ik dat ik de BB7V antenne zou kunnen verlengen tot een lengte van 7.50 meter. Doordat de antenne nu in de achtertuin staat heb ik plaats om de radialen in de grond in te delven. Het probleem is nu echter dat ik niet weet welke Unun " balun" ik moet gaan gebruiken. Denken jullie dat dit mogelijk is om een BB7V te veranderen, en welke "unun balun zou ik moeten maken, of zou het er op neer komen dat ik achteraf nog schroot zal over houden. Dank aan allen voor jullie uitleg en eventuele ideeën,
73's
ON3DAG,
Dirk
Hallo Dirk,

Allereerst: laat je niets aanpraten: zoek goed op het internet en lees reviews.

Het is vrij eenvoudig om van jouw antenne toch een goede vertical te maken.

Ga eens op zoek naar een autotuner, zoals bijvoorbeed een CG-3000 o.i.d.; deze worden op Ebay en/of tweedehands aangeboden.
Met de combinatie met jouw antenne (zonder de balun) en een autotuner onderaan de spriet + een aantal radialen krijg je een prima antenne
(zelf gebruik ik o.a. een vergelijkbare antenne met prima resultaten).
Natuurlijk is het geen beam of yagi, maar je krijgt een uitstekend werkend alternatief voor een kleine tuin.

Mijn Baby loop wordt door menig amateur ook als waardeloos gezien; mijn ervaringen zijn toch echt anders HI!

Goede voorbeelden zijn te vinden op het internet, maar ook op de site van GBtowers (geen enkel belang bij deze, overigens nukkige, man HI!); er zijn legio gebruikers met zo'n opstelling.


Succes met de hobby en 73 de PD2JHP (QRZ.com/db/PD2jhp)

Tip: kijk eens op de site van G3TXQ (sk) voor een goed mantelstroomfilter!
Eventueel kan ik ferrite FT240-52 leveren...
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: modificatie van verticale antenne

#10 Bericht door nanko »

PD2JHP schreef:
Allereerst: laat je niets aanpraten: zoek goed op het internet en lees reviews.

Het is vrij eenvoudig om van jouw antenne toch een goede vertical te maken.

Dus wat er in de antwoorden van dit forum staat is onzin ?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: modificatie van verticale antenne

#11 Bericht door PA0FRI »

nanko schreef:
PD2JHP schreef:Allereerst: laat je niets aanpraten: zoek goed op het internet en lees reviews.Het is vrij eenvoudig om van jouw antenne toch een goede vertical te maken.
Dus wat er in de antwoorden van dit forum staat is onzin ?
Heb medelijden, betrokkene is nog (steeds?) een novice.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: modificatie van verticale antenne

#12 Bericht door PA3DJS »

@PA0EJH:
Oei, ik wist niet dat het bedonderen zó ver ging.

Als je zelf aardig met spoelen en condensatoren overweg kunt (ik bedoel aanpassingen kunt bouwen), zou ik daarvoor gaan (die zooi die onder in de antenne zit er natuurlijk uit, je gebruikt alleen de spriet).

Als het zelf bouwen van aanpassingen nog wat te lastig, is, dan kan de optie van PD2JHP (remote tuner onder aan de spriet met radialen) goede diensten bewijzen. Zelfs al heb je een heel goed radialen netwerk, zou ik toch een goed mantelstroomfilter in de kabel en DC voeding van de tuner opnemen.

Plaats reactie