hor. versus vert. polarisatie

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

hor. versus vert. polarisatie

#1 Bericht door nanko »

Hoeveel verschil in signaalsterke kan ik verwachten als ik met een vertikale
antenne luister naar een horizontaal gepolariseerd signaal.
ik heb mijn X pol array ontvangstmatig aan de praat maar het verschil valt
me wat tegen.
Het verschil wat ik nu zie schat ik op een dB of 20 , zal het meten zodra er
een computer aangesloten kan worden.
Dat kan nu nog niet, geen plek, eerst opruimen dus.
n

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: hor. versus vert. polarisatie

#2 Bericht door PA3DJS »

Wat voor frequentiegebied?
Afstand binnen of buiten horizon (direct, zicht, via ducting, Es of F, richting satelliet)?
Objecten in de buurt (van de zender, of jouw ontvangstation)?

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: hor. versus vert. polarisatie

#3 Bericht door nanko »

144 MHz , over de horizon, tropo,bij mij vrij zicht (F5ZAM ~ 600 KM)
Maar ook bij bakens dichterbij geen spectaculaire verschillen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: hor. versus vert. polarisatie

#4 Bericht door PA3DJS »

T.g.v. objecten in de buurt, krijg je wat conversie van vert. naar hor.

Als je denkt dat het probleem in jouw antenne zit, Pak dan eens een dipool (of beter yagi) met een zeer goede balun (dus geen choke), en draai hem eens terwijl je naar de output kijkt. Zo krijg je een idee of die 20 dB komt door de propagatie of door je antenne. Ik mag hopen dat je nog bij je antenne kunt op zo'n experiment op een werkbare hoogte te kunnen doen.

Op zich vind ik 20 dB geen gekke waarde voor propagatie over enige afstand.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: hor. versus vert. polarisatie

#5 Bericht door nanko »

De 6 yagies zitten gelukkig in een versatower, optimale bereikbaarheid dus.
Ik heb nog een dipool met een halvegolf balun als aanpassing/symmetrering.
Die zal ik voorzien van een zendertje, eens opstellen op een paar honderd
meter afstand.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: hor. versus vert. polarisatie

#6 Bericht door PA3DJS »

Je hebt een echt goede balun nodig. Stel dat je de dipool horizontaal plaatst, en je hebt iets common mode stroom op de verticaal lopende coax, dan heb je gelijk een verticale component waardoor je wellicht denkt dat je X-yagi niet goed is.

Zo'n 0.5 lambda delay line balun met een gevouwen dipool is een goede start. Plaats nog wat ferriet om de afgaande coax. Zorg dat de halve golf lus (fysiek natuurlijk korter) mooi in het symmetrievlak van de dipool ligt.

Op deze manier schakel je geen kruispolarisatie uit ten gevolge van iets dat op je mast gebeurt (dus wat in het propagatiepad zit).

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: hor. versus vert. polarisatie

#7 Bericht door nanko »

Duidelijk, ik ga er mee aan de slag.

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hor. versus vert. polarisatie

#8 Bericht door pe1itr »

Hoi Nanko,

Ik denk dat 20 db tussen het horizontale en vertikale deel geen slechte waarde is. Dat het verschil niet zo horizontale en vertikale niet zo groot is wordt denk meer veroorzaakt door een koppeling in de yagi tussen vertikale en horizontale deel. Afhankelijk van de orthogonaliteit tussen het "vertikale" en "horizontale" is een er een zekere koppeling tussen de twee helften van de kruisyagi.
Je zou het proberen te kunnen verbeteren door bv op een het ene polarisatie deel een zendsignaal te zetten en op de andere polarisatie het niveau te meten. Bv met een VNA. Dan een beetje met de kabels en elementen buigen of je het kan verbeteren.

Ik heb dit eens in nec4 gesimuleerd en dan kwam ik theoretisch tot -32 db demping. Als je bv de twee dipolen een paar cm naar buiten schuift omdat ze bv op de boom worden gemoteerd dan veranderde dat al naar -22 db demping.
Op deze website wordt tussen de -12 en 20db gemeten https://sm5bsz.com/lir/xyagi/xyagi.htm Bv hier is de mastklem oorzaak van een te hoge koppeling tussen het horizontale en vertikale deel van de yagi.

73 Rob PE1ITR

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: hor. versus vert. polarisatie

#9 Bericht door nanko »

Rob, de pagina's van Leif heb ik verslonden, het hele idee om een X pol array te maken
en de polarisatie met een fase shifter te varieeren komt van hem.
De "isolatie" tussen beide antenne delen zou idd 30 dB moeten zijn, en dat heb ik ook
gemeten.
Ortogonaliteit is in mijn geval optimaal, het midden van alle elementen, zit in 1 lijn, en
de antennes zijn rearmounted dus geen metaal tussen de elementen.
Maar 30 dB verschil zie ik niet bij ontvangst en ik weet niet wat je kunt verwachten,
vandaar mijn vraag.
Voor de zekerheid doe ik de test met de dipool, maar ik verwacht dat ik de 30 dB die ik
bij een enkele antenne zag, weer zal zien.

pe1cmo
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: hor. versus vert. polarisatie

#10 Bericht door pe1cmo »

Jaren geleden heb ik met een faciliterend bedrijf voor de omroep een test gedaan in den Haag. Men gebruikte een loopzender (WZ) met verticale antenne en ontvangst was idem, verticaal.
Bereik met een 10 Watt zender was een kleine 500 meter in bebouwing. (Paleis Noordeinde, terwijl de antenne op de media toren naast de tweede kamer stond). Indien men verder liep hinderlijk ruisvegen, uitnulling van het signaal.
Daarna de test over gedaan met twee ontvangst antennes, één verticaal, en één horizontaal. Beide antennes aangesloten op een diversity ontvanger. Ook nu weer lopen, en men ontdekte al snel dat je veel verder kwam, erger nog, veel verder met 300 mWatt, dan 10 Watt in één verticale antenne. Oorzaak, reflecties. (Ontvangstantennes zijn 0dB stralers, zeg maar dipool)
Als men naar de veldsterkte op de ontvanger keek, zag je dat in gemiddeld 50% van de tijd het verticale component harder was dan horizontaal, en die andere 50% van de tijd was de horizontale component harder dan de verticale. Die twee S meters stonden netjes te dansen.
Zendantenne was altijd verticaal.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: hor. versus vert. polarisatie

#11 Bericht door Remco »

Ook ik sluit me aan bij de 20 dB, zgn 'polarisatiediscriminatie' een factor waarmee
we (als ik me het nog allemaal goed herinner) ook b.v. bij de FM-omroepplanning
rekenen bij frequentiecoordinatie.

Hogere waaren kan je wel verwachten bij circulaire polarisatie, dus LHCP vs RHCP (30 dB of zo)

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: hor. versus vert. polarisatie

#12 Bericht door nanko »

Mooi, dan hoef ik me dus geen zorgen te maken.
De testjes ga ik nog wel doen zodra de temperatuur gestegen
en het waternivo wat gedaald is, ik sta nu tot mijn enkels in de blubber

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hor. versus vert. polarisatie

#13 Bericht door PC1L »

nanko schreef:De testjes ga ik nog wel doen zodra de temperatuur gestegen
en het waternivo wat gedaald is, ik sta nu tot mijn enkels in de blubber
regen in progress .. :lol: maar ook stijgende temps :)

Hoe dan ook, regel een zuiver 'horizontaal' en idem dito een 'verticaal', niet ellipsvormig of circulair signaal, voor op je antennes, dan meet je exact de waarden ( dB ) die bij de toestand van jouw array behoren, no problem at all.

Je kunt dan vervolgens altijd nog zaken wijzigen als mastklemmen, in de weg lopende coax en nog 1000 andere dingen, indien echt noodzakelijk. Mogelijk dat je met bovenstaande ( aankomend op te vangen signaal ) al enigermate boven ( onder ) de 20 dB komt. Als het goed is. By the way, bij array ontstaan er meer en meer vervormingen maar dat zal bekend zijn.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: hor. versus vert. polarisatie

#14 Bericht door nanko »

Rear mounted, geen kabels, geen klemmen, helemaal niks wat de boel
kan verstoren.
Meten moet nog, nu eerst de rotor vervangen, wat er nu in zit is bijna
remloos, met windkracht zeven draait het al door.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hor. versus vert. polarisatie

#15 Bericht door PC1L »

Prima :D. Als je de maximaal haalbare dempingen / verschillen bereikt heb ( doel op je eigen antenne configuratie ) dan is e.e.a. ( doel nu op de meet results ) uitsluitend nog afhankelijk van het ontvangen, het binnenkomend signaal. Hoe meer dit meetsignaal zuiver lineair gepolariseerd, hoe sterker het verschil zal zijn, als alles ok is.

Ja, een array belast de rotoren behoorlijk. Soms kun je niet zomaar een ideale axiale en radiale balans regelen :?. Dan zit je meteen een level hoger met de rotor :). Wat gooi je eruit en wat erin ? Als ik dat nog even vragen mag.

Plaats reactie