hor. versus vert. polarisatie

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: hor. versus vert. polarisatie

#16 Bericht door nanko »

Het horizontale deel van het frame zit al een stuk naast het hart van de rotor
Op die manier kompenseer ik enigszins dat de antennes niet bij het gewichtsmidden zijn bevestigd.
En ook de windbelasting is dan natuurlijk minder, fijn voor het AZ en EL mechaniek.
De elevatie actuator trekt nu 40 Watt op het punt waar het grootste gewicht heerst.
Geen idee welke rotor en nu inzit, kan er geen enkele tekst op vinden
Maar de rem is slecht ontworpen, een beitelvormig ding wat in aluminium tanden grijpt.
Greep, want die tanden zijn grotendeels verdwenen.
Heb nu een YAESU GDX 2800 DXU besteld, meer dan genoeg remmoment, belangrijker dan draaien
want dat wil altijd wel.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: hor. versus vert. polarisatie

#17 Bericht door PC1L »

Ja, bij dit soort zaken kan je de tandwielen als het er meer dan twee zijn, als een treintje zien, als de loc in beweging komt duurt het even voordat de laatste wagon ook beweegt hi :lol:. En terug andersom natuurlijk. Backlash. Bij een goede rem zijn de tandwielen daar ook op berekend en de backlash is klein. Met die Yaesu zal het wel lukken :).

Het compenseren, afstellen op balans is trouwens vaak aardig te verwezenlijken, soms is er voor dat evenwicht een veel lichter tegengewicht nodig ( langste arm in de balans ), dat is ook alweer meegenomen.

Plaats reactie