hoogte antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
caber
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:47
Locatie: Eindhoven

hoogte antenne

#1 Bericht door caber »

hoe hoog moet je je antenne als beginner minimaal maken?
73 Theo PD0TIK

nl199
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 dec 2005, 22:32
Roepletters: PA0M
Locatie: Veldhoven

#2 Bericht door nl199 »

mijn motto voor antennes is altijd: hoog, lang en vrij, maar dat is natuurlijk beperkt door de mogelijkheden. Mijn ervaring is dat voor kortegolf-luisteren een praktische waarde is minstens 3m hoog, 12m lang en 1 m vrij, maar met 2m hoogte heb ik ook leuke resultaten. Op VHF/UHF is 3m vrij laag in bebouwde omgeving.
Vrij van bouwvergunning mag je 5m hoog gaan en onder voorwaarden nog hoger.
Praktisch is meestal van de nog van het dak omlaag naar een paal of boompje in de tuin. Dan hangt een einde op 9m en het andere op 3 m.
Kijken we naar de theorie dan rekent met antennes die een-achtste golflengte of hoger hangen, dat is lastig voor de 80m band. Succes met de antenne-experimenten .... ..
Dingen zijn niet moeilijk, als je ze begrijpt...

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Het ligt er maar net aan op welke frequentie, wat voor soort antenne, de polarisatie, het vermogen of je de grondgolf gebruikt en de mogelijkheden ter plaatse.
No good deed goes unpunished.

caber
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:47
Locatie: Eindhoven

#4 Bericht door caber »

ok ik heb het hier over een anntenne voor de 2 band (ook 70cm) van maximaal 50 euro moet ik hiervoor 20 meter de hoogte in of is het dak goed genoeg? (bebouwde omgeving)
73 Theo PD0TIK

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#5 Bericht door PH7W »

Hoi Theo,

Om te beginnen kun je zo'n antenne gewoon ter hoogte van het dak plaatsen. Je hoeft niet eens een antenne buiten te zetten, binnen kan ook.

Zie de bijgevoegde foto's: zo begon ik in April 2005. Samen met Hans PH4NS heb ik toen van installatiedraad en een SO-239 chassisdeel een groundplane antenne gemaakt voor 2m. Die heb ik vervolgens in de nok van mijn zolderkamer gehangen (ongeveer 9 meter boven de grond) en met behulp van oude coaxkabel van mijn vroegere computernetwerk aan mijn transceiver gemaakt. Het resultaat mocht er zijn: met een vermogen van 5 W was het absoluut geen probleem om de 2m voice repeater in Eindhoven te bereiken. Met een vermogen van 35 W lukte het af en toe zelfs om de 2m voice repeater in Geertruidenberg te bereiken. Op 5 W heb ik diverse rechtstreekse verbindingen gemaakt in de regio: Aalst-Waalre, Dommelen, Hapert etc.

Mijn advies is dan ook: maak je niet te druk om de antenne. Begin simpel en als het niet meer voldoet kun je altijd overstappen naar iets beters (dan heb je gelijk weer wat te knutselen).
Bijlagen
De groundplane antenne voor 2m.
De groundplane antenne voor 2m.
tn_eerste_2m_gp_antenne.jpg (11.86 KiB) 13084 keer bekeken
De 2m voice transceiver.
De 2m voice transceiver.
tn_kenwood_tr7400a.jpg (32.03 KiB) 13084 keer bekeken
Jorg | PH7W

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#6 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi antenne fanaten

Ik heb zo een zelfde GP als Jorg voor 2 mtr , en ik heb dat ding niet van instalatie draad gemaakt maar van aluminium Tig lasdraad, een kunstof blokje ondersteund de verticale straler en het chassisdeel zit op een aluminium plaatje geschroefd.
Zo is een mooie en redelijk sterke GP ontstaan en die heb ik gewoon buiten op een mastje gemonteerd, het ding staat nu op 15 mtr. van de grond en ik kan vlot 60km rondom werken op FM geen enkel probleem.
Het ding werkt vaak net zo goed als de commerciele antennes van andere amateursin de omgeving. Dit hebben vele amateurs hier ook gemerkt en veel van hen hebben ook een GP-tje gebouwd om als 2e antenne voor bijv. APRS of Packet te gebruiken.
Ondertussen heb ik er zelf al een 15-tal gemaakt en ze zijn altijd weer op, hier gaat er een naar toe en daar weer een, altijd weer op.
Verder is dat GP iedee ook uitstekend toepasbaar op 70 cm, hier is het zo dat ik de 2 mtr GP's ook gebruik als 3/4 golf GP voor 70 cm. dat werkt niet geweldig maar de SWR is OK en we hebben hier in Oss een stadsrelais op 70 cm. dus hoef ik niet zo ver, maar ik kan de repeater op 70 van den Bosch en nijmegen en ook openen.

Om nog een leuke GP te noemen.
Van een oude 27 Mhz antenne ( GPA 27 1/2 ) kun je een uitstekende 20 mtr. GP maken.
En wat die doet ten opzichte van commerciele verticals durf ik bijna niet te zeggen , maar die worden allemaal verslagen door de omgebouwde 11 mtr kappastok.
Waarom omdat de GP voor 20 mtr. een volle 1/4 golf GP is zonder traps en flauwekul of trammelant, en dat was zo een succes dat er hier in de afdeling geen fatsoenlijke oude GPA,s meer te vinden zijn want die zijn allemaal al omgebouwd tot GP voor 20 mtr.

Nu ben ik sinds een paar jaar lid van een club in Belgie (de ZWVRAC) , en ik had daar een GP voor 2 , 70 en een voor 20 mtr. afgegeven als zelfbouw idee, omdat er daar ook een hoop nieuwe Basis vergunninghouders gekomen zijn , die allemaal op HF , 2 mtr, en 70cm mogen maar natuurlijk ook vaak antenne plaatsingsproblemen kenden door een te kleine tuin etc.
Ook daar zijn beide GP's al veelvuldig nagebouwd en worden met veel plezier en succes ingezet

na het succes van de GP voor 20 en 2 mtr heb ik er tenslotte ook een aantal gemaakt voor 40 en 20 mtr, deze werken op 40, 20 en 15 mtr.
Die heb ik gemaakt van een oude Avanti sigma IV voor 11 mtr.
Ik heb de straler verlengd tot 10.40 mtr en de straler geisoleerd met PE afvoer buis 40 x 2 mm. en een PVC lijmverloop van 50 naar 40 mm
Op 40 mtr is het een laagohmige !/4 golf GP
Op 15 mtr is het een laagohmige 3/4 golf GP
Op 20 mtr is het een HOOG ohmige 1/2 golf straler.

De aanpassing op 20 mtr gebeud door een spoeltje wat in principe precies hetzelfde werkt als de spoeltjes die in GPA 27 1/2 antennes zitten.
Alleen is dit spoeltje afgestemd op 20 mtr. in plaats van 11 mtr.

op de laatste velddag hier hadden we 2 van die 40 mtr GP geplaatst en aangestuurd als phased aray op 40 mtr. erg leuk om te proberen en te bouwen.


succes allen Jos pa7wwo

Ik heb 1 van die antenne's afgegeven in Belgie en daar worden ze ook al volop nagebouwd.
Bijlagen
foto3.jpg
2m en 70 cm GP voor buiten.(foto3)
Prima antenne voor zeer weing geld
(80.84 KiB) 505 keer gedownload
aanpasspoel-20mtr.jpg
Aanpasspoel voor 20 mtr 1/2 golf met relas voor omschakelen vanuit shack , zodat je kan schakelen tussen 40, 15mtr laagohmig en 20 mtr hoogohmig.
(49.39 KiB) 519 keer gedownload
Hier een foto van de onderste buis van de 1/4 golf GP met daar op de isolatoren en klembussen van PE en PVC vastgezet met uitlaatklemmen
Hier een foto van de onderste buis van de 1/4 golf GP met daar op de isolatoren en klembussen van PE en PVC vastgezet met uitlaatklemmen
foto avanti.jpg (36.88 KiB) 9516 keer bekeken
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

caber
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:47
Locatie: Eindhoven

kei bedankt

#7 Bericht door caber »

echt bedankt! Nu hoef ik me geen zorgen meer te maken over het opbouwen van een mast :D :) :lol: :wink:
73 Theo PD0TIK

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#8 Bericht door angelo »

Er zijn een aantal voordelen aan de eerder genoemde antennes en hun plaatsing.

voordeel:
#1 lage kosten (+/- 5 euro ben je klaar)
#2 weersomstandigheden ongevoeliger (denk ook aan onweer)
#3 antenne is niet zichtbaar -> minder kans op 'lastige mensen aan de deur'

nadeel:
# 1 kan mogelijk storing veroorzaken; beperk je zendvermogen tot het absoluut noodzakelijke (denk aan de TV/Radio/cdspeler van de buren, ZEKER wanneer ze hun zolder omgebouwd hebben tot kamer) Je wil niet dat je direct 'gezeik' krijgt met andere mensen.
#2 staande golf kan nogal eens veranderen.. (zoals vroeger toen mijn moeder een metalen was-rek tegen mijn antenne zette...

Wanneer je lokaal wil werken (zeg een straal van 30km rondom je huis) dan is zo'n antenne goed te doen.
Alleen voor 70cm zal je zien dat het veel gevoeliger is voor plaatsing op de zolder. Maw, daar is de kans dat je iemand op 2 veel beter hoort dan op 70cm veel groter.

Een leuke antenne heb je overigens wel voor 50 EYPO... het probleem is echter dat je zeker voor 70cm een ZEER goede kwaliteit coax moet gebruiken als je hem zo hoog gaat hangen. En die kost al snel net zo veel als een goede antenne. Een kleine 2/70 antenne kun je echter wel vaak mooi plaatsen op de schoorsteen. Persoonlijk vond ik het zelf bouwen veel leuker en dat was niet omdat ik het geld er niet voor had (toen)..

Laat natuurlijk wel effe iemand de staande golf van je antenne inrichting controlleren voordat je torren gaat opstoken :wink:
No good deed goes unpunished.

caber
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:47
Locatie: Eindhoven

2/7 anntenne

#9 Bericht door caber »

als je de hele wereld wilt berieken wil bereiken wat voor een band is dan het meest gebruikt en hoe hoog moet dan je antenne zijn? (we gaan hier uit van een bebouwde omgeving en een goedkope instalatie/antenne)
73 Theo PD0TIK

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#10 Bericht door angelo »

Dat is de 33cm band... 2 Watt is meer dan genoeg :lol: Hoogte is niet zo belangrijk, een goede repeater in line of site wel..
(grapje)
No good deed goes unpunished.

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

#11 Bericht door peytr »

als je de hele wereld wilt bereiken wat voor een band is dan het meest gebruikt en hoe hoog moet dan je antenne zijn? (we gaan hier uit van een bebouwde omgeving en een goedkope instalatie/antenne)
Band 20 meter: Vaak mogelijkheden, ook bij het huidige zonnevlekkengetal nog redelijk betrouwbaar.

Hoger dan 20 meter: Naarmate beter in de zonnevlekkencyclus overdag vaak gemakkelijker dan 20.

Bedenk dat we aan de onderkant van de huidige cyclus zitten. Met een paar jaar gaan we op naar de betere kant van de volgende zonnevlekkencyclus. De hogere banden zijn nu 'minder'.

Ik werk op deze banden de hele wereld met een draadje van een meter of 15 uit het dakraam. Niet iedere dag, maar regelmatig. Oost US is altijd wel te doen. Soms gekkere dingen, zoals Japan met 5 W (op 17m en hoger).

Op 40 meter gaat US soms ook nog wel, maar dan wreekt de lagere antenne zich. Met een hoger opgestelde dipool is dat echter weer geen probleem.

Op 80 kom ik niet lekker meer weg met deze antenne. Korte afstand gaat (ook qrp) vaak nog wel, maar US nog niet gewerkt. Verder weg hoor ik ze niet eens.

Op 160 krijg ik bijna geen vermogen meer de antenne uit, althans het wordt opgestookt in de aarde en in de tuner. Niet te doen dus. Ik heb wel wat verbindingen op 160 gemaakt, maar eigenlijk gaat het niet.

Die lagere banden zijn (zeker in het zonnevlekkenminimum) wel goede DX banden, maar je hebt er 'meer' en hogere antennes voor nodig.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

caber
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jan 2006, 20:47
Locatie: Eindhoven

lengte antenne/band

#12 Bericht door caber »

de lengte van een antenne moet in theorie toch minstens bijna de helft zijn van de lengte van de band?

ik denk altijd goed na - voordat ik iets stoms zeg
Loesje :wink:
73 Theo PD0TIK

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#13 Bericht door angelo »

Nee hoor, je kunt de antenne aanpassen.
Een DV27 voor 11m is toch ook geen 5.5 m lang?
No good deed goes unpunished.

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

#14 Bericht door peytr »

de lengte van een antenne moet in theorie toch minstens bijna de helft zijn van de lengte van de band?
Ik gebruik een eindgevoed draadje en dan is een 1/4 golflengte in principe voldoende om de antenne zelf in resonantie te brengen. De andere helft van de antenne bevindt zich (denkbeeldig) in de aarde.

..."moet in theorie".....is je formulering. Dat kan niet waar zijn. Iets wat in theorie moet....?!?
Je kunt wel zeggen "...moet om maximale efficientie te leveren minimaal.."

Hoe dan ook: Wanneer een antenne korter is dan 1/2 golflengte (of 1/4 golflengte voor een verticaal of eindgevoed draadje) dan gedraagt ie zich voor die frequentie capacitief. En dat kun je compenseren in de tuner. Op 160 m gaat het met mijn 16 m draadje niet zo lekker meer, schreef ik al. Dan wordt de antenne extreem capacitief en is de spanning in het voedingspunt erg hoog. De antenne straalt niet prettig meer, de stralingsweerstand wordt heel laag en de de afstemcondensator in de tuner begint (door de hoge spanning) te vonken.

Je hebt dus gelijk. 1/2 golf (of 1/4 golf tegen aarde) is beter. Alleen is mijn tuin niet langer en heb ik besloten het erbij te laten. Op de hogere banden geen leed, maar onder de 80m een drama. Op 160m werk ik dan ook sporadisch.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

Plaats reactie