Antenne reparatie.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Antenne reparatie.

#1 Bericht door PA3ECZ »

Luitjes,

Misschien even een tip voor diegene die wel eens een reparatie van zijn antenne's moet uitvoeren.

Ik werkte gisteren een station uit de U.S.A. en deze Om op de foto repareert dit even op een hoogte van +/- 60 Mtr.

Men kan dit dus doen met een schuifladder, wel ing, maar hij komt altijd wel weer beneden... :roll:

Handige gast, heeft vermoedelijk vroeger in een circus gewerkt.

M.vr.gr. Ruud - PA3ECZ
Bijlagen
Antenne Reparatie..JPG

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Antenne reparatie.

#2 Bericht door Toon pd0dfm »

Bij het zien van deze foto lopen de rillingen over mijn rug.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne reparatie.

#3 Bericht door PA3DJS »

Die ladder is op drie punten van ophangpunten voorzien, zodanig dat hij niet kan kantelen als je dicht bij de ladder blijft (op voorwaarde dat het onderste punt bij de mast ook niet kan roteren, alleen dat kan ik niet zien).

De ladder ligt niet geheel plat (45 degr elevatie?), en is gedeeltelijk uitgeschoven, dus ik schat in dat de ladder niet overbelast wordt. Als de constructie voldoende ruim is bemeten, ga ik er wel in.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Antenne reparatie.

#4 Bericht door PA3ECZ »

PA3DJS schreef:Die ladder is op drie punten van ophangpunten voorzien, zodanig dat hij niet kan kantelen als je dicht bij de ladder blijft (op voorwaarde dat het onderste punt bij de mast ook niet kan roteren, alleen dat kan ik niet zien).

De ladder ligt niet geheel plat (45 degr elevatie?), en is gedeeltelijk uitgeschoven, dus ik schat in dat de ladder niet overbelast wordt. Als de constructie voldoende ruim is bemeten, ga ik er wel in.
Nu, misschien dan ook handig voor je om een parachute mee te nemen, ik zou er niet in gaan, lukt mij ook niet, ik ben n.l. gehandicapt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne reparatie.

#5 Bericht door PA3DAT »

Dit lijkt een reparatie aan een 3 ele yagi voor de 80 meterband.

Een kennis van me, Michael SJ2W, heeft een 3 ele voor 40m, ook op 60m hoogte. Daarvan zat de reflector niet
voldoende vast met als gevolg dat die na een storm er een beetje scheef achter zat. Een rotgezicht!
Dat kostte hem dus een dag werk: de yagi los maken van de mast, van horizontaal naar verticaal takelen zodanig
dat hij bij die reflector kon, rechtzetten en daarna die yagi weer horizontaal takelen en opnieuw monteren in de mast.

Ik zou het niet durven... :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenne reparatie.

#6 Bericht door PA0FRI »

Toon pd0dfm schreef:Bij het zien van deze foto lopen de rillingen over mijn rug.
Bij mij net zo, ik krijg al hoogtevrees als ik op een krant sta of in een bord soep kijk!
Vroeger kom ik nog in een plamboom van > 20 m.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antenne reparatie.

#7 Bericht door PA1AIS »

PA3DJS schreef: Als de constructie voldoende ruim is bemeten, ga ik er wel in.
Als het geen grootspraak is, is het wel gebrek aan realiteitsbesef.
Stel dat die man zichzelf gezekerd heeft met een veiligheidsgordel, wie komt die man dan te hulp als je daar per ongeluk bungelt ?

Als Ik die foto zie, krijg ik toch sterk de indruk dat die man niet de pro-actieve veiligheids gedachte heeft.

Ik loop/werk wekelijks of dagelijks op open constructies 25-50 meter boven zee en dit soort werkomgevingen komen dus regelmatig voor.
Veiligheid voor alles!

Als het zwaartepunt verkeerd is, kan de ladder zomaar 180 graden omdraaien, lijnen of niet. En dan hang je er onder.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne reparatie.

#8 Bericht door PA3DAT »

PA3DAT schreef:Dit lijkt een reparatie aan een 3 ele yagi voor de 80 meterband.
Stom, dat stond bij de foto zelf, had ik niet gezien! :D

Had trouwens sowieso nog nooit zoiets gezien. Met een laddertje op die hoogte... :shock:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Antenne reparatie.

#9 Bericht door ON5RKN »

Voor iemand met de juiste opleiding

Irata Rope access...

Voor een opgeleide rope rigger niets aan de hand.

Heeft er al eens iemand gezien hoe we lijnen in hoogspanningsmasten krijgen,
we er de zijarmen aan bevestigen, vogelweringspiralen op signalisatie bollen ophangen, we de lijnen controleren met het "fietske"
of offshore werken voor Maersk.

Een kerktoren aan de buitenkant beklimmen, of hoe we de bollen van het atomium schoonmaken https://www.youtube.com/watch?v=vM8033QZK5s ooit een opname voor een radio...

Allemaal rope access

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne reparatie.

#10 Bericht door PA3DJS »

PA1AIS schreef:
PA3DJS schreef: Als de constructie voldoende ruim is bemeten, ga ik er wel in.
Als het geen grootspraak is, is het wel gebrek aan realiteitsbesef.
Stel dat die man zichzelf gezekerd heeft met een veiligheidsgordel, wie komt die man dan te hulp als je daar per ongeluk bungelt ?

Als Ik die foto zie, krijg ik toch sterk de indruk dat die man niet de pro-actieve veiligheids gedachte heeft.

Ik loop/werk wekelijks of dagelijks op open constructies 25-50 meter boven zee en dit soort werkomgevingen komen dus regelmatig voor.
Veiligheid voor alles!

Als het zwaartepunt verkeerd is, kan de ladder zomaar 180 graden omdraaien, lijnen of niet. En dan hang je er onder.
Ik ben niet zo van de grootspraak.
Ik heb ook het idee dat die man dit ongezekerd doet. Als de ladder plat zou liggen, zou ik het niet doen, vanwege de kans op kantelen van de ladder en dat je wellicht de ladder te veel op buiging belast. Ik schreef ook dat de ladder onderaan kantelvrij vast moet zitten, anders is het gewoon nee!

Oh ja, natuurlijk niet alleen, en heel kort zekeren, zodat als die wesp in je oog komt en je van de schrik komt te bungelen je jezelf nog wel op de ladder krijgt voordat hed bloed in je benen dood is.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Antenne reparatie.

#11 Bericht door PA1AIS »

ON5RKN schreef:Voor iemand met de juiste opleiding

Irata Rope access...

Voor een opgeleide rope rigger niets aan de hand.

Heeft er al eens iemand gezien hoe we lijnen in hoogspanningsmasten krijgen,
we er de zijarmen aan bevestigen, vogelweringspiralen op signalisatie bollen ophangen, we de lijnen controleren met het "fietske"
of offshore werken voor Maersk.

Een kerktoren aan de buitenkant beklimmen, of hoe we de bollen van het atomium schoonmaken https://www.youtube.com/watch?v=vM8033QZK5s ooit een opname voor een radio...

Allemaal rope access
Ik zie die rope riggers wel eens hangen onder een platform op zee. Zij liever dan ik.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie