End Fed voor 80, 60 en 40 meter in postzegel tuintje

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1243
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End Fed voor 80, 60 en 40 meter in postzegel tuintje

#16 Bericht door PA4WK »

Hoi Kees,
ik heb het bevestigingspunt op de voorkant van het huis zitten op een mastje aan de dakkapel.
Dus ga deels over mijn eigen dak heen en de rest haaks weg spannen.
Voor de ophang punten achter in de tuin ga ik van die camouflagenet stokken gebruiken, hoogte ongeveer 5 meter
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3CWI
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:34
Roepletters: pa3cwi
Locatie: Ritthem

Re: End Fed voor 80, 60 en 40 meter in postzegel tuintje

#17 Bericht door PA3CWI »

Hoi Wim, duidelijk, ik heb de tekening uit je eerste bericht nog eens bekeken en het lijkt wel wat op wat ik hier nu heb.
Ik heb nu 22 meter aan de 1:9 unun (in de hoop 160 meter te kunnen activeren) waarvan 13 m naar het linker uiteinde van de tuin gaat en vervolgens op ongeveer 3 m hoogte naar het andere uiteinde van de tuin om vervolgens het laatste stukje weer richting huis te spannen.

Als ik jouw situatie zie zou ik zeker een 1:9 unun met bv 16 m draad proberen.
De unun is makkelijk te maken, wel aarden of een counterpoise toepassen en een line isolator gebruiken en is van 80 tot 6 aan te passen.
Bij een endfed met een 1:49 unun ga je uit van een halve golf en kom je op een grotere draadlengte uit, tenzij je die dmv een spoel verkort, maar dat gaat dan weer ten koste van de effectiviteit.
Ik heb geen gegevens over de effectiviteit van een 1:9 vs een 1:49 unun.

73 de Kees

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1243
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End Fed voor 80, 60 en 40 meter in postzegel tuintje

#18 Bericht door PA4WK »

Ik zal er eens naar kijken Kees, en wat betreft de verliezen zal het wel mee vallen als je de goede kern gebruikt.
Als ik er mee aan de gang ga zal ik alles beschrijven met foto's en zo, ik wil er een artiekel over schrijven voor CQ-PA dus daardoor zal het allemaal wat langer duren.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: End Fed voor 80, 60 en 40 meter in postzegel tuintje

#19 Bericht door PD2RLD »

Kijk, handig toch zo'n forum.

Ik kwam hier met de vraag of je een EndFed wel in hoeken kunt wegspannen.
Ook ik heb niet veel ruimte en een mini endfed van 12 meter kan ik nèt in zijn geheel kwijt.
Maar, ik wil graag eens een 20 meter versie proberen, die ik wel kwijt kan, maar dan wel in een hoek.
Ik heb het geluk dat ik met 1 hoek/knik in de antenne hem volledig weg kan spannen.

Ik volg dit draadje even, maar zal ook mijn eigen bevindingen plaatsen later, kan even een paar weken duren.
Eerst nog iets met werk maar dan een week vakantie :D

Roland.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End Fed voor 80, 60 en 40 meter in postzegel tuintje

#20 Bericht door PA0FRI »

De Chinezen hebben de (portable) endfed ontdekt: https://www.ebay.de/itm/Portable-No-Tun ... Swp2VfiCBe
Bijlagen
Endfed.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie