HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#1 Bericht door on3tls »

Dag iedereen , ik heb reeds een bericht geplaatst zoals dit maar moet spijtig genoeg mijn plaatsing van de antenne herzien .
Mag ik nogmaals eens jullie raad vragen .
Ik heb in mijn tuin redelijk veel plaats . Achteraan heb ik nog een langer stuk tuin .
Helemaal achteraan staat al een paal waar een end fed aan hangt die naar mijn dak toegaat . Maar daar komt het probleem . Ik heb 2 buren die de antennes niet zo mooi vinden .
Vooral de woningen achteraan . En je weet ; eenmaal de miserie begint over onze antenne's .... Met een beetje problemen ben ik toch aan een bouwvergunning geraakt voor een paal achteraan van 10 meter lang voor de end fed .
Maar ; ik zou graag nog in de toekomst een Hf verticaal op de grond plaatsen met aardnet . Achteraan zou het leukste zijn want daar is nog veel tuin over.
Maar voor verdere frustraties met buren te voorkomen ( niet dat ze nu zo erg zijn hoor , het is niet dat we er ruzie om maken ofzo ;-) ) zou ik deze antenne willen plaatsen
in het stukje tuin dat je ziet op foto 1. Dit is veel verder van hun huizen .
Dit stuk tuin is wel maar 380 cm lang tot aan die trampoline ( te zien op foto 2 ) en 680 cm breed ( dus +- 25 vierkante meter )
Ik kan de antenne ook niet pal in het midden op de grond plaatsen want dat ziet de echtgenote niet zitten en eigenlijk heeft ze wel gelijk want anders staat dat wel pal voor die rozenboog , maar ongeveer op 3/4de afstand zoals je ziet op de foto. Hierbij dus blijf ik 2 meter van een metalen draadpaneel dat verstopt zit achter de kunststruiken en 2.5 meter weg van de trampoline en 2 meter van de echte haag .
Het is al te hopen dat dit niets doet aan de werking maar ik denk op deze afstanden dat ik weinig invloed zal ondervinden ?
Ik wil graag een werkende antenne van 80 meter tot 10 meter . Of toch minstens 40 meter en 20 en 10 goed werkend .
De radialen in de grond word moeilijk , juist het gras vorig jaar opnieuw aangelegd dus ik wil dit vervangen door gegalvaniseerde chapenetten in het gras te leggen die dan in contact komen met de buis waar de antenne op komt . Die word de grond ingeslagen en komt dan 40 cm boven het gras ongeveer .
(ook gegalvaniseerd , de groene is maar ter voorbeeld )
De vragen zijn : zal 25 vierkante meter chapenetten genoeg zijn en zal het niet teveel uitmaken dat de antenne niet pal in het midden komt te staan omdat normaal de radialen meestal op foto's mooi rond de antenne liggen ?
Zou ik een goedwerkende ( of toch redelijk ) antenne krijgen of is dit verloren geld ?.
Hopelijk kunnen mensen met ervaring mij hierin raad geven . 73 on3tls
Bijlagen
foto 2.JPG
foto 1 .JPG

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#2 Bericht door ON5RKN »

Beste Christoph,

Een grote, lange diepe tuin is leuk... Maar als je een end-fed wil gebruiken en voeden van achter in je tuin heb je natuurlijk
een serieus stuk coax nodig.... De end-fed.... en ik weet ik ga hier tegen schenen trappen van een hoop PA amateurs die vinden dat de
end-fed van de Hy....copany het beste is wat er ter wereld bestaat... maar die (en nogmaals sorry die krengen) nemen een hoop QRM
met zich mee via de coax. De coax ingraven is een oplossing, een choke kan een oplossing bieden maar waarom zover naar achter lopen
terwijl je bvb met een cobweb of hexbeam antenne een veel beter resultaat kan bekomen. Een buis achteraan het stalletje met een cobweb antenne
zal niet zoveel opvallen die is zelfs omindirectioneel en hoeft geen rotor, of een rotary dipool iets duurder natuurlijk en je hebt direct een lichte rotor nodig.

Je kan ook eens rondneuzen op deze site http://www.pa0fri.com/ je zal er wel wat inspiratie kunnen opdoen.

Oplossingen genoeg waardoor je en het zicht achteraan bespaart voor je lastige buren en je de lengte
en vooral de kost van de lengte coax kan besparen.

73 en succes

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#3 Bericht door on3tls »

hey on5rkn ,
bedankt voor het antwoord maar de endfed staat er al 8 weken ondertussen en moet zeggen doet behoorlijk zijn werk ( verbonden met kwalitatieve kabel ) .
Toch al enkele verbindingen over de oceaan gemaakt .
Er zit een chocke tussen en de kabel zit inderdaad in de grond en voorlopig kan ik toch leven met de opgevangen qrm en ik geef ook voorlopig geen storing bij mezelf of buren .
Maar eerlijk ; cobweb of hexbeam vind ik van zicht de lelijkste antennes die er zijn , ik ben er van overtuigd dat ze goed werken maar voor dat zicht moet je toch zijn .
Ik zie ze zelf al niet graag en dan heb ik hier ook 2 andere buren nog links en rechts ( dicht bij mijn huis ) die in de tuin kijken .
Daarom dat ik nog een vertical op de grond wil plaatsen zoals in de beschrijving en foto's.
Alleen weet ik niet of dat op die manier lukt .
Ok deze antenne is ook wel 8 meter hoog maar veel minder opvallend dan een cobweb of hexbeam.
73's

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#4 Bericht door PA0FRI »

Als ik zoveel ruimte had (jammer genoeg niet )zou ik een loop, raam of delta loop antenne plaatsen.
Is symmetyrisch, ontvangt en zend minder storing en met een geschikte tuner op alle HF banden te gebruiken.
Zelfs VHF is mogelijk.
Bijlagen
ON3TLS.jpg.gif
ON3TLS.jpg.gif (1.31 KiB) 5105 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#5 Bericht door on3tls »

PA0FRI , thx voor de info .
veel plaats is leuk maar tegenwoordig plaats je niet meer altijd wat je wil .
vb : een x 200 voorlopig op 10 meter hoogte geplaatst aan de achtergevel .
Toch nog voorlopig niets gehoord van de gemeente en staat er nu 7 weken , want in principe in Belgie mag iets maar 4 meter boven u tuin komen zonder de nodige papieren.
Daarvoor hebben wij nu uiteraard een lastige hobby op dat gebied :mrgreen:

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#6 Bericht door Geen belang »

Sorry dat is niet waar.
Je mag tot 11m (vanaf de grond) gaan zonder aanvraag en dat is dan de VOET van je antenne.
Verder hebben je buren er niets over te zeggen.

Dat ze je antenne niet waarderen is hun probleem, ze kunnen je niets maken.
Wat wel belangrijk is, is dat je niet niet stoort, dus zorg voor een deftig-mantelstroom-filter anders gaat je coax stralen.

Als je storing veroorzaakt door het ontbreken van zo'n filter dan hebben ze wel een poot om op te staan.
België is geen Nederland waar de buren kunnen zeuren over een antenne, je doet in je eigen tuin wat je wil tot je bouwsels storing geeft bij je buren.

Laat je niet gek maken. Ruzie maken zou ik vermijden door eerst met de buren te praten, maar uiteindelijk hebben ze NIETS te zeggen over JOUW tuin.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#7 Bericht door on3tls »

Geen belang , Dat zou fantastisch zijn moest ik dat op papier hebben als de gemeente eens komt zeuren.
Heb je toevallig ergens een link hierover ? Want ik vind deze info nergens terug op internet .
Uiteraard maak ik geen ruzie met buren , en eigenlijk ben ik ook van mening ; ieder in zijn tuin zijn zin .
Ik ga me ook nooit ergens bemoeien.
Maar niet iedereen denkt zo ....

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#8 Bericht door Geen belang »

Ik weet niet waar je zit, maar het is een algemene verordening.

Tot 11m (voet antenne boven de grond) kunnen ze je niets maken.

Waarom komt de gemeente zeuren? Haal als ze dat doen het BIPT erbij.

Bas - ON5HB.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#9 Bericht door on3tls »

Geen belang , in Lennik ( 15 km van Brussel )
Maar dat kan ik inderdaad doen als er nog eens problemen van komen 73

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#10 Bericht door Geen belang »

Normaal gelden die regels voor heel België.

Is iets ouds van vroeger, en ze hadden zoals zo vaak een fout gemaakt.
11m mag je mast gaan, maar de antenne is beschreven als voet...

Politiekers, blijven kiekens, die 11m is slechts de voet....zet er een 11m verticaal op en je voldoet nog steeds.

Het is zoeken, maar de hoogte is 11m tot de voet van de antenne.. :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#11 Bericht door PA0FRI »

Vier palen van 10 m in elke hoek van de achtertuin, een zwarte draad als horizontale raam (loop) antenne, man is sta te watertanden als ik eraan denk!
Nog iets over buren, jaren geleden gehoord. Een Nederlander woont in Belgie , is zendamateur en wil in zijn tuin een antennemast plaatsen.
Vraagt aan zijn Nederlandse buurvrouw wat zij ervan vindt. Die begon gelijk te zeuren en bezwaar te maken.
Diezelfde vraag stelt hij aan zijn Belgische buurvrouw.
Zij zegt dat het zijn tuin is en mag doen wat hij wil en als ze de mast niet mooi vindt, zal ze wel de andere kant uitkijken!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#12 Bericht door ON7RA »

Sorry dat is niet waar.
Je mag tot 11m (vanaf de grond) gaan zonder aanvraag en dat is dan de VOET van je antenne.
@Geen belang, heb je een link naar een officiële instantie waar dit zwart op wit staat? Ik heb enkel weet, dat je op bestaande gebouwen, constructies, een antenne mag plaatsen zonder vergunning, wel altijd een antennedossier indienen!
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#13 Bericht door PD3E »

Kijk ook eens voor inspiratie op de website van VK3YE.com. Hij maakt (portable) gebruik van een deltaloop. Middels een hengel van een meter of zeven realiseert hij de top, de zijden spant hij weg met campingmateriaal.
73's PD3E, Erwin.

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: HF basis antenne op de grond met beperkte plaats

#14 Bericht door on3tls »

Ok bedankt allemaal voor de info maar ondertussen vraag ik me nog altijd af of mijn plan werkt , zou iemand dat weten...

Plaats reactie