Heuh?! Hy-Gain 12AVQ goed met alleen 10m radialen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Heuh?! Hy-Gain 12AVQ goed met alleen 10m radialen

#1 Bericht door PA3HHO »

Wegens mislukte 10m/15m endfed vertical experimenten heb ik - toegegeven, uit frustratie - mijn ouwe 12AVQ op het dak gezet. De Amerikaanse variant van de bekende Fritzel GP30 maar dan van fa Hy-Gain toen het nog geen MFJ was. Aanvankelijk op de schoorsteen op een buisje van ong. 1,2m, inmiddels op een tegelvoet op mijn platte dakje zodat ik er wat beter bij kan. Ik ben nl. recentelijk op nat dak uitgegleden, vlak voor de schoorsteen dus niet gevaarlijk, wel 4 dakpannen stuk en een deuk in mijn ego.

Aanvankelijk gebruikte ik als radialen alleen een Wimo 10m dipool (full size) loodrecht op de straler in N-Z richting én ong. 5m draad recht naar beneden de schoorsteen in. Dat leek goed te werken op 10m maar 15m was knudde en 20m ook niet best. Na het toevoegen van twee MFJ 1615T-achtige 15m mobiel sprieten in O-W richting werd het er niet beter op. De 15m sprieten weer verwijderd en een extra radiaaldraad voor 15m recht naar beneden de schoorsteen bood ook geen soeloos. Met het voorgenoemde "slippertje" nog in het achterhoofd de antenne vandaag maar even op een tegelvoet op mijn (platte) dakkapeldak gezet. Staat ie én wat meer uit het zich én kan ik er snel, makkelijker en veilig bij.

Ik heb alleen de radialen voor 10m (feitelijk 2 x 1/4 golf dipool voor 10m) geinstalleerd (dit vertical project is ooit begonnen n.a.v. de ARRL 10m contest, waar op die dag overigens NIETS te horen was). Tot mijn stomme verbazing gaf de analyser eigenlijk een prachtig plaats. Zeer lage VSWR (beter dan 1.2) én resonantie (X=0) op 10m, mooie dip én X=0 rond 21.500 MHz (tussenstuk zit vast, kan even niet langer, wordt aan gewerkt) en waarempel op op 20m midden in de band VSWR van 1.4 en resonantie iets lager in frequentie.

Ik ben er erg blij mee maar... Hoe kan dit?!?! (ja beetje lang verhaal voor zo'n korte vraag HI)

Nog een paar details:
  • Onder het voedingspunt zit een choke: 15 wdg RG58 op een FT240-52, dat zou ruim 6kOhm moeten zijn op 20m, ik ga er dus vanuit dat de coax mantel (totaal ong. 9m) niet als tegencapaciteit werkt.
  • Op de tegelvoet staat een gegalvaniseerde buis van ong. 75cm lengte, de tegelvoet zelf is een metalen constructie voor vier 30x30 tegels dus ong. 60x60cm.
  • De tegelvoet staat op plat bitumen dak (het was op dat moment droog) met daaronder alleen hout. Ik weet 99% zeker dat er geen folie-achtig isolatiemateriaal of ander metaal in het dak zit (70's huis, dakkapel van '77). De zoldervloer is ook hout, geen metaal of wapening, alleen de 1e verdieping zit mogelijk wapening in maar dat is dus bijna 6m lager.
  • Ik ben benieuwd hoe e.e.a. eruit ziet wanneer het dak nat is. Als ik dan verschuivingen van frequentie, mag ik er dan vanuit gaan dat de 10m radialen "koppelen" met het dak (lopen vrijwel parallel) of het dak anderszins als tegencapaciteit in gebruik is?
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Heuh?! Hy-Gain 12AVQ goed met alleen 10m radialen

#2 Bericht door PA3HHO »

Kijk dan toch hoe fijn :lol:
13.01.2020_19.39.34 12avq.png
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Heuh?! Hy-Gain 12AVQ goed met alleen 10m radialen

#3 Bericht door EA5JEX »

Verander maar eens de lengte van de voedingskabel.
Ps. Ik heb ook jaren een 12avq op de nok van het dak gehad met de radicalen als tuidraden.
Werkte perfect!

Kees

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Heuh?! Hy-Gain 12AVQ goed met alleen 10m radialen

#4 Bericht door PA3HHO »

Er zit een choke direct onder het voedingspuntel dus ik denk niet dat de coax mantel als counterpoise fungeert.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Plaats reactie