Qrp antenna tuner

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Qrp antenna tuner

#1 Bericht door on3dag »

Dag iedereen,
Verleden week kreeg ik mijn qrp antenna tuner binnen van bij de oosterburen (China). Na het lezen van de beschrijving waarin stond dat er weerstanden als dummy load werden gebruikt van 51 Ohm en 2 Watt dacht ik deze te vervangen door weerstanden van 3 Watt. 51 of 52 Ohm. Dit wil ik doen omdat het input vermogen maximaal 5 Watt bedraagt en volgens de beschrijving mag de afstelling met de 2 Watt weerstanden niet lang duren, dus de 3 Watt weerstanden gebruiken uit veiligheidsredenen. Maar nu is er het probleem , waar kan ik aan die 3 Watt weerstanden geraken? Ik heb al ééns gegoogeld en gezien dat er in Nederland een firma is (Budge Electronics) die deze weerstanden verkoopt maar de verzendkosten liggen vrijwel zeer hoog om de weerstanden (max 7) naar België te verzenden. Naar het schijnt moet die allemaal met pakketpost verzonden worden, nochtans kunnen de 7 weerstanden mooi passend in een gewone omslag verzonden worden. Heeft er soms iemand weet van andere firma's die soortgelijke weerstanden verkopen maar dan met een aanneembare kostprijs voor de verzending?
Dank aan allen die mij verder kunnen helpen.
73's, ON3DAG
Dirk

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Qrp antenna tuner

#2 Bericht door pa0ejh »

Als die weerstanden in de Tuner zitten is dat 2w type geen probleem, kun je het schema hier posten??

Zo iets misschien??
QRPtuner.png
QRPtuner.png (109.73 KiB) 3917 keer bekeken
Laatst gewijzigd door pa0ejh op 13 jan 2020, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Qrp antenna tuner

#3 Bericht door ON7RA »

Dirk,
eventueel weerstanden parallel schakelen? je zegt weerstanden, of is het één weerstand 51 Ohm 2 watt?
Laatst gewijzigd door ON7RA op 13 jan 2020, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Qrp antenna tuner

#4 Bericht door PA2RU »

2 3watt weerstanden van 100 Ohm parallel , goed voor 6 watt ;)
100 Ohm vind je in de E12 reeks en dus makkelijk verkrijgbaar.
73 René PA2RU

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: Qrp antenna tuner

#5 Bericht door on3dag »

Beste PA0EJH, ON7RA en PA2RU,
Voor PA0EJH, ja dit is het schema zoals U het voorstelt.
ON7RA , het zijn drie weerstanden van 51 Ohm 2 Watt zoals het schema van PA0EJH.
PA2RU, als ik plaats genoeg heb op de printplaat is dit wel de beste oplossing en inderdaad weerstanden van 100 Ohm op drie Watt zullen minder problemen geven om die te verkrijgen.
Aan allen mijn dank om mij te helpen
,73's
ON3DAG,
Dirk

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Qrp antenna tuner

#6 Bericht door Yannick PE2YSB »

Welke tuner is het?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Qrp antenna tuner

#7 Bericht door Thijzer »

Ik gebruik dit ontwerp van QRP-guys en is gelijkvormig gemaakt.

De weerstanden zitten in de H-brug die in balans is als alles 50 Ohm is, dan dooft de LED. Volgens mij komt over elke weerstand maximaal de helft van het vermogen en bij een QRP set is dat 5W / 2 = 2,5W. Denk dat die weerstanden dat prima uithouden tijdens het tunen.

Ontwerp werkt trouwens vrij goed maar je moet toch wat verschillende draadlengtes gebruiken. Bij QRP-guys zit er geen variatie in de inductie, wel in de twee C's.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Qrp antenna tuner

#8 Bericht door PA0CMU »

Dirk, ik denk dat het allemaal wel meevalt. Probeer eerst eens wat die 2W weerstanden doen. Achterhaal wanneer ze echt (te) warm gaan worden en bepaal voor jezelf of dat een acceptabele situatie is of niet. Misschien duurt het zo lang voordat dat moment optreed, dat je de antenne al lang afgestemd hebt. Je kan dan altijd die weerstanden nog vervangen door wat anders.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PG0M
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Re: Qrp antenna tuner

#9 Bericht door PG0M »

on3dag schreef:Dag iedereen,
Verleden week kreeg ik mijn qrp antenna tuner binnen van bij de oosterburen (China). Na het lezen van de beschrijving waarin stond dat er weerstanden als dummy load werden gebruikt van 51 Ohm en 2 Watt dacht ik deze te vervangen door weerstanden van 3 Watt. 51 of 52 Ohm. Dit wil ik doen omdat het input vermogen maximaal 5 Watt bedraagt en volgens de beschrijving mag de afstelling met de 2 Watt weerstanden niet lang duren, dus de 3 Watt weerstanden gebruiken uit veiligheidsredenen. Maar nu is er het probleem , waar kan ik aan die 3 Watt weerstanden geraken? Ik heb al ééns gegoogeld en gezien dat er in Nederland een firma is (Budge Electronics) die deze weerstanden verkoopt maar de verzendkosten liggen vrijwel zeer hoog om de weerstanden (max 7) naar België te verzenden. Naar het schijnt moet die allemaal met pakketpost verzonden worden, nochtans kunnen de 7 weerstanden mooi passend in een gewone omslag verzonden worden. Heeft er soms iemand weet van andere firma's die soortgelijke weerstanden verkopen maar dan met een aanneembare kostprijs voor de verzending?
Dank aan allen die mij verder kunnen helpen.
73's, ON3DAG
Dirk
Dirk, onderstaand heb ik gelezen bij een nederlandse webshop:

Wijziging verzendkosten België/Duitsland
Door internationale regelgeving verandert de manier waarop je post naar het buitenland verstuurt. Vanaf 2020 mogen goederen niet meer als brief worden gefrankeerd.

Het gevolg hiervan is dat de verzendkosten van bestellingen naar België en Duitsland veel hoger worden omdat wij ze als pakket moeten frankeren, zelfs als de bestelling in een envelop past. PostNL dreigt zelfs met het vernietigen van de bestelling als wij nog goederen met briefpost versturen. Dat kunnen we uiteraard niet riskeren.
73, Marcel - PG0M

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Qrp antenna tuner

#10 Bericht door ON7RA »

Wijziging verzendkosten België/Duitsland
Door internationale regelgeving verandert de manier waarop je post naar het buitenland verstuurt. Vanaf 2020 mogen goederen niet meer als brief worden gefrankeerd.
Bij bpost nergens iets te vinden over deze internationale regelgeving, volgens mij gelul van Postnl!!!
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Qrp antenna tuner

#11 Bericht door PH2LB »

Radar had er al een pagina over gewijd : https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... wijziging/

Zal vast alles mee te maken hebben dat er veel zaken als brief (en dus veel te goedkoop) worden opgestuurd uit het verre oosten.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie