HF basis met weinig plaats voor radialen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

HF basis met weinig plaats voor radialen

#1 Bericht door on3tls »

Dag iedereen , mag ik eens jullie raad vragen .
Ik heb in mijn tuin redelijk veel plaats . Zoals jullie zien op foto 3 heb ik achteraan nog een langer en breder stuk tuin .
Helemaal achteraan staat al een paal waar een end fed aan hangt die naar mijn dak toegaat . Maar daar komt het probleem . Ik heb buren die de antennes niet zo mooi vinden .
Vooral de woningen die je achteraan ziet staan . En met een beetje problemen ben ik toch aan een bouwvergunning geraakt voor een paal achteraan van 10 meter lang voor de end fed .
Maar ; ik zou graag nog in de toekomst een Hf verticaal op de grond plaatsen met radialen . Achteraan zou het leukste zijn want daar is de tuin heel lang en 7,5 meter breed .
Voor verdere frustraties met buren te voorkomen ( niet dat ze nu zo erg zijn hoor , het is niet dat we er ruzie om maken ofzo ;-) ) zou ik deze antenne willen plaatsen
in het voorste stukje tuin dat je ziet op foto 3 .
1 probleem , dit is maar 3 meter breed ( het gras zonder het pad ) en 9 meter lang ( en zoals je kunt zien links een metalen draad en rechts een ijzer dak )
Ik zou de antenne pal in het midden op de grond plaatsen dus blijf ik 1,5 meter van die metalen draad en +- 2 meter weg van het dak .
Het is al te hopen dat dit niets doet aan de werking maar ik denk op deze afstanden dat ik weinig invloed zal ondervinden ?
Dat is al de eerste vraag .
Nu de 2 de ; is 3 op 9 meter genoeg voor radialen ? Ik wil graag een werkende antenne van 80 meter tot 10 meter . Of toch minstens 40 meter en 20 goed werkend .
Ik wil dit vooral doen omdat een verticaal beter is voor dx en mijn end fed maar 10 meter hoog hangt dus eigenlijk te laag .
Op de ene site vind ik dat ik enorm lange radialen nodig heb en op de andere site staat ; nee gewoon zoveel mogelijk radialen de grond in , het maakt niet uit hoeveel ( minstens 60 tot 120 )
of hoelang , gewoon zoveel mogelijk koper of aluminium draad de grond in onder je antenne .
En dat is nu juist de vraag ; als ik deze antenne in het midden zet van dit stuk tuin ( met zo een plaat aan voor radialen te bevestigen ) en ik verbind hieraan zoveel mogelijk radialen in een ronde rond de antenne ( sommige gaan dus maar 1.5 meter lang zijn en de langste worden dus +- 4.5 meter ) ga ik dan een goedwerkende antenne krijgen of is dit verloren geld ?.
Hopelijk kunnen mensen met ervaring mij hierin raad geven . 73 on3tls
Bijlagen
foto 3 .jpg
foto 2 .jpg
foto 1.jpg

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#2 Bericht door pa3kc »

on3tls schreef: Ik heb buren die de antennes niet zo mooi vinden .
Waar je ook woont echt helemaal niemand vind die antennes mooi behalve wij zelf :)

Ik weet niet welke banden je allemaal wilt werken maar bijvoorbeeld een Diamond CP6(s) werkt redelijk tot goed van 6m tot 20m.

Alles lager met een CP6 is toch wel een compromis maar dan heb je een vertical met kleine radialen.

Voor 40m en 80m zou je dan met een EndFed kunnen doen of een dipool.

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#3 Bericht door on3tls »

hey pa3kc ,
vooral de 20 en 40 meter (80 ook liefst en 10 ook als het kan ).
Ja ik heb zo een soort antennes ook al bekeken maar ik kan het mij hier denk ik niet meer permitteren om nog een antenne bij te plaatsen waarvan bv de voet al op 8 meter hoogte ofzo moet beginnen .
Ik heb er ook al 1 gezet ( vhf/uhf ) op 10 meter buis aan de achter gevel en daar waren ze ook al niet zo happig op maar hij staat nu enkele weken en toch voorlopig
nog meer gehoord van de buren of gemeente .
Daarom wil ik 1 dat op de grond staat , ze zijn zo al 8 a 9 meter lang sommige .... maar dat is hier nog 30 meter weg van de buren en valt hier achteraan minder op .
Wat ik wel nog kan doen is een buis van max 3 meter lang met haken aan die muur plaatsen ( foto 1 ) en daarop
zo een antenne die radialen heeft van zichzelf maar dan komt die antenne maar 130 cm ofzo boven dat ijzer dak en ik veronderstel zelfs zonder
dat dak dat 3 meter echt niet voldoende is voor de goede werking van een antenne ?

Het is daarom dat ik het van de eerste keer liever goed doe , sommige van die HF antennes lees ik dat men zeer goede resultaten boekt op dx gebied ( in samen werking met grond radialen )
maar sommige van deze antennes kosten dan ook 500 euro of meer en persoonlijk vind ik dat totaal niet erg maar als het dan blijkt
dat je end fed beter werkt op 10 meter hoogte is het toch ook maar triest ;-)

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#4 Bericht door ON7RA »

Christoph,
Waar ik vroeger woonde, had ik een tuin met een grasperk van ± 8x7m Waar ik in het midden een L profiel van 30x30x6mm en 1.5M lang in de grond had geklopt om een KV5 van diamond aan te bevestigen. Daar aan had ik denk ik 16 radialen, gewoon de lengte die ik weg kon. Het was een hels werk om die allemaal in de grond in te spitten! Wat je ook kan doen, koop de goedkoopste RG 58 coax die er is, en snij er de lengtes af die je kan leggen in het gras, als je dan aan een kant, de coax mantel met de binnenader verbind is je radiaal dubbel zo lang! Bij mij werkte dit heel goed, wel te verstaan, de KV5 Is een vertical van Diamond werkt op 10,15,20,40,80 op 10 en 15 is de antenne nog redelijk breedbandig, op 20 iets minder en op 40 en 80 meter moet je kiezen tussen het cw of ssb gedeelte. En als je al dat graafwerk niet ziet zitten, kan je nog altijd chape netten of kippengaas op het gras leggen een vast steken met zelfgemaakte krammen van dik binddraad, de krammen maak je ongeveer 15cm lang. Dit zie je na een jaar niet meer liggen, het gras groeit er zo over. Later heb ik dit ver vangen door een schroef voet voor een droogmolen, daarin past een afvoer pvc buis van 32mm en daar over dan weer een GFK mast van 12m DXwire. Ja de antenne KV5 stond altijd in de weg om het gras te maaien!!! Ik heb dan voor 10,15,17, 1/2 golf monoband end fed antennes gemaakt, ook een korte multiband 10,20,40m versie met spoel heb ik gemaakt. Ik had ook een tijd de multiband 10,15,20,40 end fed hangen ook home made, eigenlijk waren alle antennes die ik heb gehad zelfgemaakt, uitgezonderd de KV5 en mijn vhf uhf antennes, en ik heb er.. ja teveel om op te noemen, een aantal gehad! De KV5 stond 0.5m boven de grond!

Ps: Glasvezelmast plaatsen, antenne er aan coax er aan +- 5min werk en QRV, zelfde geld ook voor opruimen +-5min werk! en geen radialen nodig.

Kijk anders een hier http://www.PA0FRI.COM heel veel informatie over antennes en nog veel meer!
Bijlagen
123.png
73 Renaat :D ON7RA :D

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#5 Bericht door on3tls »

Hey on7ra ,
gegalvaniseerde betonnetten daar dacht ik inderdaad ook aan en 9 op 3 meter leggen zal nu ook
de grote kost hiervan niet zijn , goed dat je mij de praktijk ervaring geeft , ik had het wel gedacht dat je dat na een
jaar misschien nog amper zou zien maar ik wil mijn echtgenote hier ook te vriend houden he ;-) het is haar woning ook .
het is al een beetje een raar zicht zo en antenne hier in het midden van dat gras en daarbij dan nog aardnetten die je goed
ziet liggen het eerste jaar :lol: .
Dacht eventueel aan deze HUSTLER 5-BTV maar wil er zeker nog meer aan uitgeven aan een ''beter duurder'' model.
Maar dan moet ik 100 procent zeker zijn dat dx beter lukt dan met de end fed .
Nice idee trouwens van die coax te verbinden , zou ik nooit op gekomen zijn .
Ik veronderstel wel dat als ik bv betonnetten gebruik dat die echt met de voet van de antenne in contact moeten komen he ? maar dat is nu simpel op te lossen .

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#6 Bericht door ON7RA »

Je hoeft geen beton netten te gebruiken (€) chape netten zijn een stuk goedkoper en veel lichter, en bij een vriend van mij waren die in aluminium met mazen van 8x5 ongeveer denk ik.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#7 Bericht door ON5GM »

Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#8 Bericht door on3tls »

hey on7ra , thx voor de tip , amai zelfs gegalvaniseerde 2 op 1 meter breed zijn maar 3 euro/ stuk zie ik
dat is de moeite niet en moet je niet beginnen te vroeten ik je gras om er draden in te krijgen .
on5gm , mooie antenne maar inderdaad wel aan de prijzige kant :D

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 996
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#9 Bericht door PA0BAK »

Wanneer het grondwater niveau niet te diep is, dan kan je gewoon een pijp de grond in slaan.
Dat doe ik hier met en pijpje van 150 cm, dat 1 m de grond in is getimmerd en de bovenste 50 cm is gebruikt om een GPA-3 aan te bevestigen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#10 Bericht door on3tls »

hey pa0bak , zou inderdaad ook kunnen , eigenlijk geen idee over het grondwaterniveau bij mij ...
Maar werkt dit dan altijd goed , ik bedoel welke resultaten haal jij hiermee uiteraard afhankelijk van de condities .
Omdat ik lees dat je eigenlijk bij een vertical op de grond altijd radialen nodig hebt omdat je anders in feite maar '' een halve '' antenne hebt .
Uiteraard is elke situatie anders ...

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#11 Bericht door on3tls »

Kleine wijziging in de opstelling : mijn echtgenote laat me altijd doen ivm mijn hobby maar een antenne pal in het midden van de tuin ziet ze absoluut niet zitten . Vrouwen he :lol:
Maar ik versta ze wel een beetje , het is nu wel een speciaal zicht , en dat stuk is al vrij klein .
Aan de kant geplaatst ziet ze wel zitten ( logisch :lol: )
Maakt dat enig verschil of de antenne pal in het midden staat van het aardradialen netwerk of kan dit ook als de antenne in een hoekje staat en daaraan het aardradialen netwerk verbonden ?
Of ik heb nog een 2de oplossing en dat is dat ik met een buis 1,5 meter hoger uitkom boven het dak van dat tuinhok ( met ijzer dak )
en daarop een antenne waaraan verschillende draden verbonden worden ( dus geen aardradialen netwerk ) maar losse radialen .
Maar ik heb er geen idee van één of deze 2 ideeën voor een meter werken .
Het is toch soms zo een moeilijke hobby en inderdaad uitproberen moet je doen als amateur maar als je al buren hebt die een beetje moeilijk doen over antennes wil ik geen 20 x herbeginnen .

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#12 Bericht door on3tls »

on3tls schreef:Dus eigenlijk moet ik mijn eerste bericht wijzigen : Dag iedereen , mag ik eens jullie raad vragen .
Ik heb in mijn tuin redelijk veel plaats . Zoals jullie zien op foto 3 heb ik achteraan nog een langer en breder stuk tuin .
Helemaal achteraan staat al een paal waar een end fed aan hangt die naar mijn dak toegaat . Maar daar komt het probleem . Ik heb buren die de antennes niet zo mooi vinden .
Vooral de woningen die je achteraan ziet staan . En met een beetje problemen ben ik toch aan een bouwvergunning geraakt voor een paal achteraan van 10 meter lang voor de end fed .
Maar ; ik zou graag nog in de toekomst een Hf verticaal op de grond plaatsen met radialen . Achteraan zou het leukste zijn want daar is de tuin heel lang en 7,5 meter breed .
Voor verdere frustraties met buren te voorkomen ( niet dat ze nu zo erg zijn hoor , het is niet dat we er ruzie om maken ofzo ;-) ) zou ik deze antenne willen plaatsen
in het voorste stukje tuin dat je ziet op foto 3 .
1 probleem , dit is maar 3 meter breed ( het gras zonder het pad ) en 9 meter lang ( en zoals je kunt zien links een metalen draad en rechts een ijzer dak )
Ik zou de antenne tegen de kant plaatsen omdat mijn echtgenote pal in het midden van dat stuk gras niet ziet zitten , maakt dit uit voor een goedwerkende antenne of moeten de radialen er echt mooi langs alle zijden rond zitten en kan dit kwaad als een antenne bv zo dicht tegen die houten panelen staat ?
Nu de 2 de ; is 3 op 9 meter genoeg voor radialen ? Ik wil graag een werkende antenne van 80 meter tot 10 meter . Of toch minstens 40 meter en 20 goed werkend .
Ik wil dit vooral doen omdat een verticaal beter is voor dx en mijn end fed maar 10 meter hoog hangt dus eigenlijk te laag .
Op de ene site vind ik dat ik enorm lange radialen nodig heb en op de andere site staat ; nee gewoon zoveel mogelijk radialen de grond in , het maakt niet uit hoeveel ( minstens 60 tot 120 )
of hoelang , gewoon zoveel mogelijk koper of aluminium draad de grond in onder je antenne .
En dat is nu juist de vraag ; als ik deze antenne in het midden zet van dit stuk tuin ( met zo een plaat aan voor radialen te bevestigen ) en ik verbind hieraan zoveel mogelijk radialen in een ronde rond de antenne ( sommige gaan dus maar 1.5 meter lang zijn en de langste worden dus +- 4.5 meter ) ga ik dan een goedwerkende antenne krijgen of is dit verloren geld ?.
Hopelijk kunnen mensen met ervaring mij hierin raad geven . 73 on3tls

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 996
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#13 Bericht door PA0BAK »

on3tls schreef:hey pa0bak , zou inderdaad ook kunnen , eigenlijk geen idee over het grondwaterniveau bij mij ...
Maar werkt dit dan altijd goed , ik bedoel welke resultaten haal jij hiermee uiteraard afhankelijk van de condities .
Omdat ik lees dat je eigenlijk bij een vertical op de grond altijd radialen nodig hebt omdat je anders in feite maar '' een halve '' antenne hebt .
Uiteraard is elke situatie anders ...
Het s zelfs een ideaal grondvlak, van vele golflengtes, beter kan je niet hebben.
Zo heb ik jaren terug met een velddag hele mooie verbindingen gemaakt, met een stampijp 1 meter in en sloot te zetten.
Mijn antenne staat (tijdelijk) tegen een schutting, waardoor de SWR varieert van 1:1 tot 1:2, maar zelfs met 1:2 kan ik door heel Europa werken op 20m (zal op 15 en 10m niet anders zijn).
Dit is met maximaal 10W en afgelopen week, zonder condities........

Edit: de antenne heeft rondom behuizing binnen 50m, het grondwater niveau is ~50cm, ik woon op een (voormalig) eiland :mrgreen:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#14 Bericht door Bert_1 »

pa0bak schreef: Mijn antenne staat (tijdelijk) tegen een schutting, waardoor de SWR varieert van 1:1 tot 1:2, maar zelfs met 1:2 kan ik door heel Europa werken op 20m (zal op 15 en 10m niet anders zijn).
Het is dacht ik zelfs zo dat als je een hele lage grondweerstand hebt, wat dus optimaal is, dat de swr dan niet meer helemaal 1:1 komt te staan voor een vertical. 1:2 hoeft dus niet slecht te zijn maar ik kan alleen niet bedenken waarom antennes met radialen, wat dus ook een optimale ground is, dan wel weer 1:1 staan. Ik ga me daar eens in verdiepen zodra ik tijd heb... :)
Bert

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: HF basis met weinig plaats voor radialen

#15 Bericht door Geen belang »

Als je op 80m wilt uitkomen, Inverted-L, en gebruik je tuinhek als tegenpool, dat gaat normaal werken.
Dat mooie groene hek, als dat metaal is....tegenpool!!!

Ik doe dat zelf voor 160m en werkt perfect.

Voor de andere banden zou ik een "EndFed" Longwire hangen en dezelfde tegenpool laten gebruiken.

Maar zorg voor een matel-stroomfilter of je legt de buurt plat met storing!!
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Plaats reactie