Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#16 Bericht door Geen belang »

PA3DJS schreef: Eindgevoed (of end fed) moet je gewoon lezen als: gevoed aan één van de einden van een elektrisch gezien n*(halve golf) lange draad. n = positief geheel getal. Zoek er verder niets meer (of minder) achter.

Een makkelijk te gebruiken eindgevoede antenne is zo ontworpen dat de retourstroom zo laag mogelijk is waardoor je de kabelmantel, of een stukje draad, als tegencapaciteit kunt gebruiken. Als je eraan gaat rekenen (of simuleren) kom je erachter dat nagenoeg alleen de draad bijdraagt aan het stralingsdiagram. De bijdrage van de retourstroom aan het stralingsdiagram is praktisch gezien verwaarloosbaar in geval van dunne draad antennes.

Zo'n eindgevoede antenne is in diverse situaties heel handig: je hebt geen gewicht in het midden zitten (kabel, balun), en in geval van een breedbandaanpassing is hij over meerdere banden bruikbaar.

Het stralingsdiagram op veelvouden van een halve golf fysieke lengte is echter wel heel anders dan dat van een middengevoede draad (gebalanceerde dipool).
EndFed is geen tegenpool...snap je dit niet? Als dit niet zo is dan is mijn G5RV ook een Endfed, want er is ergens wel 1 pool die iets voedt.

Je hebt een dipool....twee polen!
Je hebt een Windom.....twee polen maar niet symmetrisch...
Je hebt een EndFed....een pool.....ja echt niet.

Stop met die onzin, een EndFed bestaat niet, het kan niet eens want er kan geen stroom lopen.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2076
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#17 Bericht door PA1AIS »

Een eindgevoede 1/2 golfstraler is gewoon een eindgevoede dipool.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#18 Bericht door PA3DAT »

Mijn idee, +1.

Wat een geneuzel, het lijkt wel de stopcontact <> wandcontactdoos discussie... :D
Rothammel, ARRL-handboeken, iedereen heeft het over enf-fed, eind-gevoed. Zeker al
sinds 1928, door de Oostenrijker Fuchs.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#19 Bericht door PA2RU »

Geen belang schreef:Wouter je maakt een heel aantal fouten.

1: VSWR geeft amper verlies, enkel als je enorm slechte coax gebruikt zoals RG58 of RG213, kijk gewoon naar de voortplantingssnelheid en je weet genoeg. Fatsoenlijke coax haalt 80% en meer.

2: Een antenne is geen actief element, dus een antenne die stiller is dan een ander is onzin, de een ontvangt gewoon meer dan de ander. De antenne met meer ontvangst is gewoon gevoeliger.

3: Storing op mantelstromen betekend dat je voedingslijn ontvangt en dus ook afstraalt, dit wil je nooit, dus mantelstroomfilters aan de voeding van de antenne...bij een EndFed is dat meteen einde afstraling.

4: Met een tuner verander je de stroom/voltage/fase en dus is het verlies in de coax net als in kippenladder weg (bij deftige coax!) en heb je er geen last van, je antenne straalt gewoon alles (bijna) verliesvrij af.

5: Een Dipool en ook G5RV zijn symtrisch, dus is de storing miniem.

Wil nog wel een tijdje doormelken als je wilt. Kom eens op 80m...dan kletsen we verder.

BTW, antenne metingen kan je doen met WSPR, dan weet je snel of iets werkt.
Bas....
Wat een kul verkoop je hier weer...je zet je zelf behoorlijk voor schut : het jammere daarvan is dat je dat besef niet hebt.

1 Een slechte vswr geeft mede verlies over coax ( RG8 , RG213 , RG58 net gelijk wat )
2 Een antenne is een actief element , als die dat niet zou zijn dan doet hij het toch niet?? Je spreekt jezelf tegen!
3 Ook hier weer flauwe kul , je weet echt niet van de hoed en de rand.
4 Whoehahaha..met een tuner verander je de fase's niet in voedingslijnen , mis-aanpassing op een open lijn is veel minder van invloed tav verliezen dan in coax -> zie punt 1
5 Dipool symmetrisch ( mits gevoed met openlijn ) -> mee eens , G5RV symmetrisch....tja....er zit een stuk openlijn aan , dat is symmetrisch maar dat sluit je aan op coax en dat is a-symmetrisch

Dus Bas : ik ben ook niet alwetend als het om antenne's gaat en ik leer graag bij.
Maar ik zou je willen verzoeken om jou 'expertise' lekker voor je te houden want het raakt kant nog wel en zet mensen op het verkeerde pad.
Laatst gewijzigd door PA2RU op 04 jan 2020, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
73 René PA2RU

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#20 Bericht door pe1cmo »

Een eindgevoede 1/2 golfstraler is gewoon een eindgevoede dipool.
Ik heb er genoeg liggen, dus weet ik dat het zo is en dat ze bestaan.
Ook bruikbaar voor VHF en UHF.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#21 Bericht door PH2X »

Heren, laten we het leuk houden.
Wat ik zo leuk vind aan onze hobby zie ik hier even niet terug: elkaar helpen en plezier hebben een ander iets op een aardige manier te leren.
Discussies over wie iets beter weet (of denkt te weten) en dat op een onaardige manier duidelijk wil maken vallen hier buiten, zeker in mijn draadje.
Doe dat maar ergens anders.

Overigens ben ik van het idee afgestapt om een HyEndFed-antenne aan te schaffen.
Reden is dat ik hoorde van iemand dat zijn 'endfed' storing veroorzaakt in KPN-modems.
Ook al staat AT achter hem, ik wil geen onenigheid met mijn buren, als dat me te wachten staat.
Het wordt een G5RV Junior, in combinatie met mijn Yeasu 911A
15,5 meter die de G5RV lang is kan ik net kwijt.
Dit ga ik eerst eens proberen en het zijn de kosten niet.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#22 Bericht door PA2RU »

PD5X schreef: Reden is dat ik hoorde van iemand dat zijn 'endfed' storing veroorzaakt in KPN-modems.
Die storingen worden niet veroorzaakt door een specifieke antenne , maar door het feit dat VDSL werkt tot 17mHz.
Dat probleem had ik ook met een simpele dipool en een vertical in de tuin : met beide antenne's vloog mijn verbinding er uit als ik actief was op de banden vanaf 80 t/m 20 , ging al mis met slechts 5 watt output.
vanaf 17m en up geen last meer...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#23 Bericht door PH2X »

PA2RU schreef:
PD5X schreef: Reden is dat ik hoorde van iemand dat zijn 'endfed' storing veroorzaakt in KPN-modems.
Die storingen worden niet veroorzaakt door een specifieke antenne , maar door het feit dat VDSL werkt tot 17mHz.
Dat probleem had ik ook met een simpele dipool en een vertical in de tuin : met beide antenne's vloog mijn verbinding er uit als ik actief was op de banden vanaf 80 t/m 20 , ging al mis met slechts 5 watt output.
vanaf 17m en up geen last meer...
Ondervind je nu geen problemen meer? Of nog steeds op 80 t/m 20?
Je schrijft 'had', dus: geen problemen meer?
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#24 Bericht door PA2RU »

PD5X schreef:
PA2RU schreef:
PD5X schreef: Reden is dat ik hoorde van iemand dat zijn 'endfed' storing veroorzaakt in KPN-modems.
Die storingen worden niet veroorzaakt door een specifieke antenne , maar door het feit dat VDSL werkt tot 17mHz.
Dat probleem had ik ook met een simpele dipool en een vertical in de tuin : met beide antenne's vloog mijn verbinding er uit als ik actief was op de banden vanaf 80 t/m 20 , ging al mis met slechts 5 watt output.
vanaf 17m en up geen last meer...
Ondervind je nu geen problemen meer? Of nog steeds op 80 t/m 20?
Je schrijft 'had', dus: geen problemen meer?
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=17925
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#25 Bericht door PA3DJS »

@geen belang:
Bas, ik probeer het nog één keer:
Een eindgevoede antenne (End Fed) zoals bedoeld in deze forumdiscussie is een elektrisch n*(halve golf) lange draadantenne gevoed aan één van de einden.

Nergens in bovenstaande zin wordt over dipool/monopool/etc gesproken. Jij verzint het monopoolverhaal er bij, en gaat er vervolgens tegengas op geven.

Net als PA1AIS durf ik de halve golf End Fed een eindgevoede dipool te noemen, zie de titel van:
http://tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf

Dit is omdat de stroomverdeling in een dunne draad halve golf End Fed nagenoeg overeenkomt met die van een middengevoede halve golf dipool.

Andere eindgevoede antennes
Je hebt ook andere eindgevoede antennes, in het Engels weleens aangeduid als "random wire antenna", of "longwire antenna" De antennes waar we het hier over hebben (bijv de HyEndFed) vallen niet onder de random/longwire antennas.

Dus Bas; vergeet dat monopool/dipool verhaal. De hier bedoelde End Fed is gewoon een halve golf resonant draadje (of veelvoud daarvan) dat je aan één van de einden voedt.

Iedereen die een beetje kijk op antennes heeft, weet dat zo'n antenne een klein beetje tegencapaciteit nodig hebt. Je kunt namelijk , gegeven onze randvoorwaarden, geen elektronen uit het niets trekken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#26 Bericht door PA3DJS »

@PD5DX:
Jij schrijft:
Ik heb nu (n.a.v. adviezen) een zelfgemaakte dipool hangen, maar ben daar nog niet zo tevreden over.
Gek genoeg ontvangt deze prima op de LW en MW.
Is dit gedurende dat het donker is, of (ook)overdag?

Heb je een balun er tussen zitten die ook nog als balun functioneert op LW en MW?

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#27 Bericht door ON7RA »

En alweer de eindeloze discussie over het al dan niet, bestaan van de end fed antenne! Jongens worden jullie dat zo niet stilaan beu :?:
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#28 Bericht door PH2X »

PA3DJS schreef:@PD5DX:
Jij schrijft:
Ik heb nu (n.a.v. adviezen) een zelfgemaakte dipool hangen, maar ben daar nog niet zo tevreden over.
Gek genoeg ontvangt deze prima op de LW en MW.
Is dit gedurende dat het donker is, of (ook)overdag?

Heb je een balun er tussen zitten die ook nog als balun functioneert op LW en MW?

Excuus voor mijn vertraagde antwoord. Ik had alleen beschikking over een iphone en kreeg telkens een foutmelding als ik een bericht wilde plaatsen.
Nu vanaf de computer:

Neen, helemaal geen balun zelfs :wink: (ja, ik weet het, is nodig)
Inmiddels zijn we wat dagen verder en kan ik zeggen dat in overdag stations op de 20- en 40-meterband heb kunnen ontvangen.
De ontvangst is zozo. Moet veel beter kunnen vind ik. Op de 40-meterband meer stations dan op de 20-meterband.
Mogelijk dat - gezien er geen balun tussen zit - de coax als verlengstuk dienstdoet en de totale lengte van de antenne dus meer is dat de 10 meter die de dipool lang is.
's Nachts geen ontvangst op 20 en 40 en totaal geen DX. Het verstgelegen station dat ik heb ontvangen kwam vlakbij Moskou vandaan.

Laatst, zondagmiddag toen hier de hemel strakblauw was, was de ontvangst beter.
MW en LW ontvang ik prima, zowel 's avonds als overdag (overdag wel minder goed natuurlijk, maar ik ontvang ze wel)

Vandaag ontvang ik een G5RV jr. Eens kijken wat dat uitmaakt, zodra die hangt.
Ik houd jullie op de hoogte.

Jaap
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#29 Bericht door PA1FJ »

Mijnheer "Geen Belang"

Als je het allemaal zo goed weet waarom durf je dan niet onder je eigen naam of Call iets te schrijven?
Wie ben je een Zendamateur, luister amateur een 27 MHz er.
Wij werkte 50 jaar geleden al met eindgevoede antennes, vaak van een willekeurige lente wat je kwijt kon en paste deze aan met een tuner en maakte verbindingen over de hele wereld.
Een heel bekende OM werkte die tijd met een antenne van rond de 100m gespannen naar de Kerktoren! En was een over de hele wereld bekende DXer.
Tegenwoordig valt het niet mee nog een dipool in een moderne woonwijk op te hangen en is de Endfed een passende oplossing, en doet zeker niet onder voor een dipool.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#30 Bericht door PA3DJS »

Aha, geen balun. Dan doet je kabel ook mee, en zou het zo maar kunnen zijn dat je de MW stations overdag via de kabelmantel ontvangt.

Ga jij je G5RV rechstreeks met een coax voeden? Zo ja, dan maakt je kabel ook deel uit van je antenne (mantelstroom). Ik hoop dat je met wat veel ferrietmateriaal aan de gang gaat.

Als de straling van de antenne zelf de storing ergens in veroorzaakt, dan is de kans zeer klein dat je dit oplost door van een eindgevoede antenne over te stappen naar een gebalanceerd iets (dus eens met PA2RU). Ik doel even op de modemstoring.

Anders ophangen kan wel uitmaken, maar daar moet je dan wel de mogelijkheden voor hebben. Je kunt de pech/mazzel hebben dat er een verschil in storing is vanwege dat het stralingsdiagram van een end-fed anders is dan dat van een G5RV als de draad van de end-fed lang is dan 0.5*lambda.

Nog even over mantelstroom:
Als je "bang" bent voor mantelstroom, en je vervangt een end-fed voor een G5RV zonder mantelstroomonderdrukking, dan gaat "bang" over in "grote angst".

Plaats reactie