Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#46 Bericht door PA3DJS »

on4avt schreef:https://en.wikipedia.org/wiki/G5RV_antenna

Ik heb het over de ECHTE G5RV !
NIET over een aangepaste of gemodificeerde zoals jullie er van maken;Dan is het GEEN G5RV niet meer.
Louis Varney zou zich in zijn graf omkeren.
Waarom maken jullie er zo een soep van?
En wat hebben de moderne elektronische voorwerpen ermee te maken?
De antenne gaat niet anders werken daardoor. De impedantie zit in de lengte van de ladder.
Je kan er alle kanten mee op, maar noem het dan geen G5RV meer , maar een eigen compositie.
Zo verkracht je wel de oorspronkelijke antenne;
Dus :een ECHTE G5RV =geen balun. Je kan een verkorte versie maken.
Sorry,maar zo is het.
Even een citaat uit jouw link over de "echte" G5RV:
"A 1:1 current balun should be used between coax and ladder line.[8] Including a balun not only prevents RF interference but reduces receive noise and increases performance[9][better source needed] A length of at least 20 metres (66 ft) of 50 Ohm cable is recommended for operation without a balun."

Daar staat toch echt dat een balun aanbevolen wordt. Dit stukje tekst beantwoordt ook je vraag m.b.t. moderne elektronische voorwerpen.

Bij de G5RV zonder balun, straalt de kippenladder en coax mee (geeft een verticaal gepolariseerde component). Bij de G5RV met balun (bijv mantelstroomfilter) straalt de kippenladder en coax niet mee.

Ik vind het wel opvallend, we begonnen met een end-fed (topic starter). Toen begon het over mogelijke problemen door mantelstroom, toen kwam de G5RV, die zonder balun wellicht meer mantelstroom genereert dan de end-fed.

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#47 Bericht door on4avt »

PA3DJS schreef:
on4avt schreef:https://en.wikipedia.org/wiki/G5RV_antenna

Ik heb het over de ECHTE G5RV !
NIET over een aangepaste of gemodificeerde zoals jullie er van maken;Dan is het GEEN G5RV niet meer.
Louis Varney zou zich in zijn graf omkeren.
Waarom maken jullie er zo een soep van?
En wat hebben de moderne elektronische voorwerpen ermee te maken?
De antenne gaat niet anders werken daardoor. De impedantie zit in de lengte van de ladder.
Je kan er alle kanten mee op, maar noem het dan geen G5RV meer , maar een eigen compositie.
Zo verkracht je wel de oorspronkelijke antenne;
Dus :een ECHTE G5RV =geen balun. Je kan een verkorte versie maken.
Sorry,maar zo is het.
Even een citaat uit jouw link over de "echte" G5RV:
"A 1:1 current balun should be used between coax and ladder line.[8] Including a balun not only prevents RF interference but reduces receive noise and increases performance[9][better source needed] A length of at least 20 metres (66 ft) of 50 Ohm cable is recommended for operation without a balun."

Daar staat toch echt dat een balun aanbevolen wordt. Dit stukje tekst beantwoordt ook je vraag m.b.t. moderne elektronische voorwerpen.

Bij de G5RV zonder balun, straalt de kippenladder en coax mee (geeft een verticaal gepolariseerde component). Bij de G5RV met balun (bijv mantelstroomfilter) straalt de kippenladder en coax niet mee.

Ik vind het wel opvallend, we begonnen met een end-fed (topic starter). Toen begon het over mogelijke problemen door mantelstroom, toen kwam de G5RV, die zonder balun wellicht meer mantelstroom genereert dan de end-fed.
Als je verder leest dan staat er ook dat je het kan zonder balun, mits je de coax lengte respecteert; Of zie ik het ook verkeerd? Kan.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#48 Bericht door PA3DJS »

on4avt schreef:
PA3DJS schreef:
on4avt schreef:https://en.wikipedia.org/wiki/G5RV_antenna

Ik heb het over de ECHTE G5RV !
NIET over een aangepaste of gemodificeerde zoals jullie er van maken;Dan is het GEEN G5RV niet meer.
Louis Varney zou zich in zijn graf omkeren.
Waarom maken jullie er zo een soep van?
En wat hebben de moderne elektronische voorwerpen ermee te maken?
De antenne gaat niet anders werken daardoor. De impedantie zit in de lengte van de ladder.
Je kan er alle kanten mee op, maar noem het dan geen G5RV meer , maar een eigen compositie.
Zo verkracht je wel de oorspronkelijke antenne;
Dus :een ECHTE G5RV =geen balun. Je kan een verkorte versie maken.
Sorry,maar zo is het.
Even een citaat uit jouw link over de "echte" G5RV:
"A 1:1 current balun should be used between coax and ladder line.[8] Including a balun not only prevents RF interference but reduces receive noise and increases performance[9][better source needed] A length of at least 20 metres (66 ft) of 50 Ohm cable is recommended for operation without a balun."

Daar staat toch echt dat een balun aanbevolen wordt. Dit stukje tekst beantwoordt ook je vraag m.b.t. moderne elektronische voorwerpen.

Bij de G5RV zonder balun, straalt de kippenladder en coax mee (geeft een verticaal gepolariseerde component). Bij de G5RV met balun (bijv mantelstroomfilter) straalt de kippenladder en coax niet mee.

Ik vind het wel opvallend, we begonnen met een end-fed (topic starter). Toen begon het over mogelijke problemen door mantelstroom, toen kwam de G5RV, die zonder balun wellicht meer mantelstroom genereert dan de end-fed.
Als je verder leest dan staat er ook dat je het kan zonder balun, mits je de coax lengte respecteert; Of zie ik het ook verkeerd? Kan.


Ja gezien de reden voor de G5RV binnen dit topic zie je het verkeert. Je geeft aan dat er geen balun gebruikt moet worden, en daarmee zadel je TS bewust op met stralende transmissielijnen krijgt (zie citaat).
on4avt schreef:G5RV NOOIT een balun. Zoek maar op! De antenne moet ook resoneren op de 20 m.
De reden van TS om eventueel een end-fed te laten vallen, zijn juist mantelstromen. Om dan te adviseren om geen balun (hier mantelstroomfilter) te gebruiken is in mijn ogen dan fout.

De discussie over de "echte" laat ik even voor wat hij is. Het gaat er namelijk om dat TS een bruikbare oplossing krijgt, en hoe die dan zou heten, vind ik niet zo van belang.

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#49 Bericht door on4avt »

Oke,akkoord;
We zijn de ts beetje op het verkeerde spoor aan het zetten.
Voor de endfed gebruik ik geen mantelstroom filter. Ik heb er wel ene liggen.
Zo veel kost dat nu ook niet om er eén te kopen en ertussen te zetten.
Direct eronder of op een ? golf afstand, laat ik in het midden.
Dat is dus aan de TS om het uit te proberen zou ik zeggen. Je kan er bladzijden over schrijven, maar dan is de plaatselijke toestand weer anders.
Ik ,hier ,geen last van instraling .
Een mantel stroom filter, aan het einde van de coax, verplicht de stroom( power) om naar de antenne te gaan en niet terug te keren via de mantel.
Dat is wat ik ervan weet en geleerd heb.
Wat ik wel weet, is dat als ik een omgekeerd l gebruik die met het horinzontale deel over de op de grond liggend coax gaat, dat ik dan instraling heb,zodanig dat de trx uitslaat op 80 m; Alleen daar.
Een omgekeerde L is ook een eindgevoede draad.
Die word hier gestuurd via een autotuner,(cg 3000) aan de voet ,plus radialen onder de grasmat en een ferme aarding.
Als de endfed verticaal is, dan bestaan er speciale aardings stukken die je op de coax kan klemmen, waar je een stuk rubber weghaalt en die op de massa klemt. Wil ook wel een goede invloed hebben op de terug straling, heb dit gemaakt met een spanring.
Op de endfed zit dus een transformatie die de impedantie terug brengt van hoog ohm naar een aanvaardbare voor de trx. Sommige opstellingen gaan goed, en hebben geen tuner nodig. Andere gaan dan niet zonder tuner, zijn mijn bevindingen. Een mono band is dan weer anders dan een meerbands Endfed. Die gebruik ik op verplaatsing en gaat zonder stroom balun, alhoewel het beter zal zijn. Als je de spanning op de microfoon voelt in je vinger toppen, of je tong begint te trillen, dan weet je dat je instraling hebt . :o

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#50 Bericht door PH2X »

- double post -
Laatst gewijzigd door PH2X op 08 jan 2020, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#51 Bericht door PH2X »

PD5X schreef:
on4avt schreef:Oke,akkoord;
We zijn de ts beetje op het verkeerde spoor aan het zetten.
Voor de endfed gebruik ik geen mantelstroom filter. Ik heb er wel ene liggen.
Zo veel kost dat nu ook niet om er eén te kopen en ertussen te zetten.
Direct eronder of op een ? golf afstand, laat ik in het midden.
Dat is dus aan de TS om het uit te proberen zou ik zeggen. Je kan er bladzijden over schrijven, maar dan is de plaatselijke toestand weer anders.
Ik ,hier ,geen last van instraling .
Een mantel stroom filter, aan het einde van de coax, verplicht de stroom( power) om naar de antenne te gaan en niet terug te keren via de mantel.
Dat is wat ik ervan weet en geleerd heb.
Wat ik wel weet, is dat als ik een omgekeerd l gebruik die met het horinzontale deel over de op de grond liggend coax gaat, dat ik dan instraling heb,zodanig dat de trx uitslaat op 80 m; Alleen daar.
Een omgekeerde L is ook een eindgevoede draad.
Die word hier gestuurd via een autotuner,(cg 3000) aan de voet ,plus radialen onder de grasmat en een ferme aarding.
Als de endfed verticaal is, dan bestaan er speciale aardings stukken die je op de coax kan klemmen, waar je een stuk rubber weghaalt en die op de massa klemt. Wil ook wel een goede invloed hebben op de terug straling, heb dit gemaakt met een spanring.
Op de endfed zit dus een transformatie die de impedantie terug brengt van hoog ohm naar een aanvaardbare voor de trx. Sommige opstellingen gaan goed, en hebben geen tuner nodig. Andere gaan dan niet zonder tuner, zijn mijn bevindingen. Een mono band is dan weer anders dan een meerbands Endfed. Die gebruik ik op verplaatsing en gaat zonder stroom balun, alhoewel het beter zal zijn. Als je de spanning op de microfoon voelt in je vinger toppen, of je tong begint te trillen, dan weet je dat je instraling hebt . :o
haha, heren, ik hoor het al: ik denk dat ik ze gewoon beide moet aanschaffen. En dat testen.
Voor mij begint het hier pas. Ik ga die G5RV plaatsen. Zal een balun eraan hangen.
Jullie zeggen dan gewoon simpel een balun zus en zo, maar ik zie zoveel soorten dat ik niet weet welke.
Dan de endfed: mantelstroomfilter zal nodig zijn. Ook daar zal ik tzt achteraan. Eerst de G5RV eens proberen.

Dan in de toekomst wellicht een verticale antenne plaatsen. Maar dan moet ik:
A. ivm de hoogte een vergunning aanvragen
B. zorgen voor een goede aardleiding, gezien hier een restant van een ontvangstantenne (GVA) heeft gestaan waar de bliksem eens in is geslagen met wat schade tot gevolg.
Antenne was compleet foetsie.

Fijn dat jullie meedenken!
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#52 Bericht door ON7RA »

@PD5X
Kijk eens op de site van Frits PA0FRI http://www.pa0fri.com/ daar zal je zeker informatie genoeg vinden over antennes en alle soorten balun’s en mantelstroomfilters. Je hoeft die dingen niet te kopen, je kan ze beter zelf maken, daar leer je nog wat van en ze kosten een stuk minder! Ook zou ik je aanraden om de antennes zelf te bouwen, met wat hulp van een ervaren amateur moet dit zeker lukken. Een end fed kit, zoals al eens voorgesteld in een vorige post, hoeft niet duur te zijn, en een G5RV is ook simpel zelf te maken, maar goed jij beslist zelf, maar ik zou voor zelfbouw gaan! In ieder geval veel plezier met de hobby, er zal altijd wel een antenne zijn die bij jouw perfect past en dan bij mij weer niet.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#53 Bericht door PH2X »

ON7RA schreef:@PD5X
Kijk eens op de site van Frits PA0FRI http://www.pa0fri.com/ daar zal je zeker informatie genoeg vinden over antennes en alle soorten balun’s en mantelstroomfilters. Je hoeft die dingen niet te kopen, je kan ze beter zelf maken, daar leer je nog wat van en ze kosten een stuk minder! Ook zou ik je aanraden om de antennes zelf te bouwen, met wat hulp van een ervaren amateur moet dit zeker lukken. Een end fed kit, zoals al eens voorgesteld in een vorige post, hoeft niet duur te zijn, en een G5RV is ook simpel zelf te maken, maar goed jij beslist zelf, maar ik zou voor zelfbouw gaan! In ieder geval veel plezier met de hobby, er zal altijd wel een antenne zijn die bij jouw perfect past en dan bij mij weer niet.

Daar zal ik een kijkje nemen.
Weet je, het lijkt me ook leuk zelf een antenne te bouwen en te experimenteren.
Maar de situatie is nu zo dat ik geen antenne heb en dus geen ontvangst heb (die dipool zonder balun vind ik geen echte antenne).
Ik wil zenders ontvangen, uren gekluisterd aan de radio zitten en luisteren. De taal leren, vergelegen stations ontvangen. Dat vind ik de romantiek van onze hobby.

Er gaat veel tijd in zitten en dat vind ik ook leuk, maar mijn gezin wil ook aandacht.
Daarom eerst een kant-en-klare antenne en als er tijd is komt het experimenteren en zelf in elkaar zetten ook wel.
En dan ben ik ook nog bezig met mijn F. :)
Gelukkig bestaat dit forum, waar jullie met goede tips komen.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#54 Bericht door ON7RA »

@PD5X
Houd ook rekening dat de meeste antennes ook aangepast moeten worden aan de situatie thuis, er zal hoe dan ook (knip en plak) werk aan te pas komen! De meeste antennes, zijn geen plug and play antennes, een goede tip, als er moet verkort worden knip dan niet direct maar plooi de uiteinden terug, zo voor kom je dat je er achteraf weer een stukje moet aan solderen.
73 Renaat :D ON7RA :D

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#55 Bericht door PA1FJ »

Even 2 vragen beantwoorden.

Ja er is wel verschil in ontvangst met een Endfed en een dipool, wat betreft lokale storing, overigens heb ik dit laats voor de zekerheid nog eens getest en er was niet een echt groot verschil.
Wat wel een groot verschil opleverde was het verschil met een gesloten antenne in mijn geval een deltaloop op 20m ging ik van een storing niveau van S7 naar S3!

Over de G5RV die ik overigens ook in het verleden heel lang heb gebruikt zit op de overgang van lint naar coax geen balun om dat niet op alle banden dat punt exact 50 ohm is en een 1:1 balun dan verlies zou kunnen opleveren. Het is natuurlijk wel een feit dat je op die overgang van symmetrisch naar A symmetrisch gaat wat op zich niet helemaal correct zou zijn, maar daar heb ik nooit echt problemen mee gehad. Maar ik kan hier geen 30 lengte meer kwijt, in het verleden gebruikte ik aan de voor en achterzijde van mijn huis een boom om mijn antenne naartoe te spannen maar dat gaf nog weleens problemen met de gemeente. Vandaar dat ik nu een Endfed gebruikt van 24 m lang die ik net op mijn eigen terrein kan uitspannen, deze heeft het voedingspunt in mastje op mijn schutting in mijn tuin waar ik ook een goede aarde aan mijn balun heb gemaakt d.m.v. een aardelektrode, en mijn coax nog 8m onder grond in een mantelpijp naar mijn huis loop wat natuurlijk gelijk een goede tegen capaciteit is. Ja het bekende compromis wat men dan moet doen en dan is de Endfed een redelijke.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#56 Bericht door PA3DAT »

PD5X schreef: Maar de situatie is nu zo dat ik geen antenne heb en dus geen ontvangst heb (die dipool zonder balun vind ik geen echte antenne).
Ik wil zenders ontvangen, uren gekluisterd aan de radio zitten en luisteren. De taal leren, vergelegen stations ontvangen. Dat vind ik de romantiek van onze hobby.
Jammer jammer...
Die dipool, ook (of zelfs) zónder balun, is nou juist een échte antenne! Stel je maakt 'm voor 20m, dus 2 x 5m. Of 2 x 10m, voor de 40m-band.
Die dipool doet het minstens zo goed als een endfed, en waarschijnlijk met minder storing!

Waarom denken nieuwe amateurs toch altijd dat een échte antenne uit de winkel komt? :(
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#57 Bericht door pa3kc »

ON7RA schreef:En alweer de eindeloze discussie over het al dan niet, bestaan van de end fed antenne! Jongens worden jullie dat zo niet stilaan beu :?:
Het kwam zo omdat uw landgenoot, ON5HB, Bas, (geen belang) een uitgesproken mening had over de End-fed antenne :)

En toen was het hek (weer) van de dam.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#58 Bericht door Geen belang »

Fred,

Een deltaloop ten opzichte van een dipool heeft meerdere zijden waardoor de ontvangst van storing per zijde minder kan zijn.
Zou je je dipool draaien dan zou dit ook zomaar kunnen gebeuren.
Maar het probleem bij ontvangst is dat een antenne niet kritisch is maar voor zenden wel.

Je kan perfect 160m ontvangen op een 2x20 dipool of een willekeurig lang stuk draad, de impedantie is zelfs helemaal niet belangrijk.

Voor zenden is het een ander verhaal.
Overigens je hebt van je "End-Fed" een twee-pool antenne gemaakt door een tegenpool te voorzien, en ja dan werken die wel.

Dat is het probleem ook niet, maar je kan het dan echt geen End-Fed meer noemen daar het 2 polen heeft :lol:

Dan de G5RV, die loopt nergens aan 50 of 70 Ohm, als je geluk hebt wel maar dat was het dan.
Het is gewoon een verkorte dipool met een aanpassings-sectie (lint/open-lijn) zodat hij tune-baar is.
De lint/open-lijn straalt niet en is ook geen deel van de antenne, je kan het hangen zoals je wilt zolang het maar vrij van geleidende delen is.
Ook daar gaat er veel mis, Louis Verne en vele anderen sloegen dan ook de bal mis.....ik ook in het begin....

https://youtu.be/r27Wu0khGtk

Waar anderen met computer programma's de bal gewoon misslaan maar het wordt wel als waarheid verkocht.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#59 Bericht door on4avt »

Waar slaat dit allemaal op?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#60 Bericht door PA3DJS »

@geen belang:
Die meneer uit jouw videolink kan lekker praten/lullen, maar vertelt slechts het halve verhaal. rond 9.04 minuten kun je in het plaatje zijn geometrie zien. Hij simuleert alleen de twee stukken draad met kippenladder. Hij vergeet even dat er ook nog een coaxiale kabel aanzit. Die coaxiale kabel mag je alleen weglaten als je er een balun tussen hebt zitten.

Ik heb even gesimuleerd (4NEC2) met de coaxiale mantel erbij, zonder balun, en dan krijg je gewoon een rondomstralende verticaal gepolariseerde component, zoals verwacht vanwege het ontstaan van mantelstroom. De stromen in de kippenladder zijn niet meer aan elkaar gelijk (dus de gebalanceerde lijn straalt!).

De verticale gain hangt wel sterk af van de impedantie op de overgang, en de lengte van de kabel. -5..-9 dBi voor de verticale component is haalbaar. je kunt ook combinaties maken waarbij de verticale component voor een bepaalde frequentieband flink lager is.

Zoals reeds eerder aangegeven, de originele (dus publicatie jaren 50) G5RV werd zonder balun of mantelstroomfilter gebruikt.

Plaats reactie