Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#91 Bericht door ON5RKN »

PE1KVL schreef:
PA3DAT schreef:
PE1KVL schreef: Als ik het goed heb begrepen zal de ruis ook voornamelijk komen door het feit dat ze binnen liggen.
En natuurlijk in de aard van het beestje, de endfed: een asymmetrische antenne...
Bij verkeerd gebruik ja. Een endfed is gewoon veel gemakkelijker op verschillende manieren te gebruiken terwijl dipolen draken zijn om fatsoenlijk op te stellen.
Dipolen zijn op zijn minst deftige antennes....

Eindgevoede stralers endfeds dus zeker die populaire ondingen zijn vaak een bron van ergernis, moet je rekening houden met lengte coax,
moet je nog een line isolator etc gaan bijkopen omdat die ondingen zoveel geknetter binnentrekken dat menig gebruiker ervan de muren oploopt.

Geef mij maar een dipool, inverted-vee, of een echte eindgevoede met een L-netwerk en een paar 100den meter radialen.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#92 Bericht door Bert_1 »

ON5RKN schreef: Eindgevoede stralers endfeds dus zeker die populaire ondingen zijn vaak een bron van ergernis, moet je rekening houden met lengte coax,
Nee hoor.
ON5RKN schreef:moet je nog een line isolator etc gaan bijkopen
Nou en?

ON5RKN schreef: Geef mij maar een dipool, inverted-vee, of een echte eindgevoede met een L-netwerk en een paar 100den meter radialen.
Gelukkig zijn er ook andersdenkenden :D
Bert

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#93 Bericht door ON7RA »

Ronny,
Het merendeel van onze noorderburen woont iets bescheidener als wij Belgen, daarom spreekt men in Nederland altijd over een postzegeltuin! Alhoewel wij Belgen ons nu ook meer en meer bewust worden van de noodzaak om iets kleiner te gaan bouwen, zullen wij ook genoodzaakt zijn om (alternatieve) antennes te gaan gebruiken. Ja niet iedereen geeft plaats om een mast te plaatsen, misschien nog net een dipoolantenne, maar die kan dan door één of andere reden niet in het midden worden gevoed. Ik zelf woon ook maar in een huurhuisje met een postzegeltuin, en dan moet je het maar doen, met wat voor jezelf de beste oplossing lijkt. Trouwens een end fed antenne is voor velen een compromis antenne, Voor mij is een end fed antenne een antenne, net zoals een dipoolantenne en zo veel andere antennes, ieder met zijn voor en nadelen!
Er zullen ondertussen ook al veel Belgische radioamateurs zijn, die een betaalbaar huisje bouwen of kopen, en daar zal zeker geen tuin bij zijn waar men een full size 160m dipoolantenne in kwijt kan. Ik vind het jammer dat een end fed altijd afgeschilderd wordt als zijnde, die bestaan niet, het zijn ondingen, het werkt niet etc. Als je een end fed maakt met een counterpoise en een goed mantelstroomfilter dan zal die volgens mij niet onderdoen voor een dipool. Trouwens een dipoolantenne is geen (deftige) antenne, het is de meest eenvoudige antenne, je kan een dipoolantenne deftig construeren, maar je kan hem ook bekakt construeren! Je gaat deftig gekleed de straat op. :wink:
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#94 Bericht door pe1rea »

Een eindgevoede draad (ik voed het ding liever aan het begin overigens) kan prima werken, met enige mitsen en maren.
De lengte zodanig houden dat de impedantie op de banden waar je werken wilt binnen de perken blijft en een tuner direct aan de draad.
Dat wordt dus een afstandsbediende tuner, maar het scheelt de coaxiale verliezen.
Op zeilschepen doet men niet anders met de achterstag gebruiken.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#95 Bericht door FB64 PD9RD »

Dus deze : https://www.hyendcompany.nl/antenna/mul ... p_MK3#prod

Bestaat wel, maar eigenlijk ook niet? Deze n00b is het spoor bijster :x
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#96 Bericht door PH2UN »

pe1rea schreef:Op zeilschepen doet men niet anders met de achterstag gebruiken.
Ja, maar dan als 1/4 golf antenne en het water als tegencapaciteit.

Overigens heb ik een endfed van een meter of 40 en een windom met de dubbele lengte in dezelfde positie gehad en de endfed was stiller in ontvangst en 2 s punten sterker met zenden.
In theorie is het allemaal makkelijk en het staat allemaal fantastisch in een model programma, maar hang het maar eens op. De praktijk is vaak heel anders.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#97 Bericht door PA3DAT »

Niet persé als kwartgolf, eerder als niet-resonante lengte met een automatische tuner erachter.
Bijv. https://www.amcom.nl/maritiem/ic-gm800- ... anger.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PDØPXG
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2020, 19:50
Roepletters: PD0PXG

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#98 Bericht door PDØPXG »

pe1rea schreef:Een eindgevoede draad (ik voed het ding liever aan het begin overigens)
Dat vind ik dus ook.

Vraagje. Is er een kans dat een verkorte 10-20-40 "Endfed" (10,85 m. lang) verticaal gemonteerd op een afstand van 1 meter van een 11 meter zwiepmast die op de grond staat goed werkt? Kan ik de mast als tegen capaciteit gebruiken m.a.w. de massa van de coax onderaan de mast bevestigen? Zomaar een hersenspinsel.
'73 Wil PDØPXG

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#99 Bericht door PA3DAT »

Stalen zwiepmast zal ongetwijfeld invloed hebben op de antenne. Slechtere SWR, richtwerking van de mast af of demping in de richting van de mast. Lijkt me niet verstandig.

En endfed of beginfed, wat maakt het uit? Je kunt je caravan ook boot noemen, of andersom... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie