Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 704
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#31 Bericht door pe1rdp »

PA1FJ schreef:Mijnheer "Geen Belang"

Als je het allemaal zo goed weet waarom durf je dan niet onder je eigen naam of Call iets te schrijven?
Wie ben je een Zendamateur, luister amateur een 27 MHz er.
Wij werkte 50 jaar geleden al met eindgevoede antennes, vaak van een willekeurige lente wat je kwijt kon en paste deze aan met een tuner en maakte verbindingen over de hele wereld.
Een heel bekende OM werkte die tijd met een antenne van rond de 100m gespannen naar de Kerktoren! En was een over de hele wereld bekende DXer.
Tegenwoordig valt het niet mee nog een dipool in een moderne woonwijk op te hangen en is de Endfed een passende oplossing, en doet zeker niet onder voor een dipool.

73 Fred PA1FJ
Hallo Fred,

Dat kan ik inderdaad bevestigen. Ik heb een endfed en een 1/2 golf dipool naast mekaar gemonteerd op dezelfde hoogte en dezelfde sloping hoek. Op beide antennes een wspr zender op 14MHz laten running met hetzelfde vermogen. Na 24h de wspr TX's omgewisseld in geval er toch vermogensverschil zou zijn.
Hetzelfde heb ik op de 80m band gedaan.

De spots op wsprnet.org kun je al .csv downloaden en hiermee statistische berekeningen doen.
En de conclusie: geen noemenswaardige verschillen tussen endfed en dipool.

Een leuk experiment om zelf eens uit te voeren.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#32 Bericht door PA3DAT »

Ok, qua zenden dus vergelijkbaar. Maar hoe was het met de ontvangst? Mijn symmetrische dipool
is op 20m en 10m duidelijk rustiger qua ontvangst (betere signaal/ruisverhouding) dan mijn OCD,
een FD4 Windom-antenne.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 265
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#33 Bericht door PH2X »

pe1rdp schreef:
PA1FJ schreef:Mijnheer "Geen Belang"

Als je het allemaal zo goed weet waarom durf je dan niet onder je eigen naam of Call iets te schrijven?
Wie ben je een Zendamateur, luister amateur een 27 MHz er.
Wij werkte 50 jaar geleden al met eindgevoede antennes, vaak van een willekeurige lente wat je kwijt kon en paste deze aan met een tuner en maakte verbindingen over de hele wereld.
Een heel bekende OM werkte die tijd met een antenne van rond de 100m gespannen naar de Kerktoren! En was een over de hele wereld bekende DXer.
Tegenwoordig valt het niet mee nog een dipool in een moderne woonwijk op te hangen en is de Endfed een passende oplossing, en doet zeker niet onder voor een dipool.

73 Fred PA1FJ
Hallo Fred,

Dat kan ik inderdaad bevestigen. Ik heb een endfed en een 1/2 golf dipool naast mekaar gemonteerd op dezelfde hoogte en dezelfde sloping hoek. Op beide antennes een wspr zender op 14MHz laten running met hetzelfde vermogen. Na 24h de wspr TX's omgewisseld in geval er toch vermogensverschil zou zijn.
Hetzelfde heb ik op de 80m band gedaan.

De spots op wsprnet.org kun je al .csv downloaden en hiermee statistische berekeningen doen.
En de conclusie: geen noemenswaardige verschillen tussen endfed en dipool.

Een leuk experiment om zelf eens uit te voeren.
Zeker!
Ik neem jullie adviezen graag ter harte.
Het is een enorme ontdekkingsreis voor me.
De kans is er dat er toch een keer een hyendfed komt.

Even terugkomend op de balun:
In de beschrijving die met de G5RV junior is meegeleverd staat dat de antenne gevoed dient te worden met een 50 ohm coax (45 or 90 feet) en dat de ‘kippenladder’ verticaal moet hangen. Die kippenladder heeft aan het eind een SO-239 socket.
Is een balun inderdaad nodig, en zo ja, wat voor een?

Dank!
Jaap
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#34 Bericht door on4avt »

G5RV NOOIT een balun. Zoek maar op! De antenne moet ook resoneren op de 20 m.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#35 Bericht door PA3DJS »

@ON4AVT:
Het oorspronkelijke ontwerp van G5RV gebruikte inderdaad géén balun. De kippenladder en stuk coax straalde bewust mee om een betere aanpassing te krijgen.

Maar..... Het ontwerp komt uit een tijd dat we wat minder elektronische apparatuur hadden. Dus nagenoeg niemand maakte zich druk om straling van voedingslijnen. Het is natuurlijk wel zonde van je duurbetaalde RF energie als het vlak bij de grond al uitgestraald wordt.

Nu met veel elektronische apparatuur, loopt storing vanuit je check via de kabel naar de antenne, en omgekeerd via de kabel komt je RF signaal in de shack. Beiden heb je liever niet (veldomstandigheden en niet al te groot vermogen uitgezonderd).

Mijn advies, gebruik een balun. Een Goede common mode choke vlak onder de overgang kippenladder / coax is in deze toepassing functioneel een balun. Als je hem (bijv vanwege gewicht) een paar meter lager hebt zitten op de kabel, wordt de antenne wat ongebalanceerd, maar je voorkomt in ieder geval dat storing vanuit je shack bij de antenne kan komen.

Diverse amateurs hebben daar waar de kabel de shack binnenkomt (of waar de kabel binnen is) nog een extra CM choke zitten. Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#36 Bericht door pe1rea »

Mijn G5RV heeft een kippeladder en -geen- balun.
Dwz, in mijn asymmetrische tuner ligt een 1 op 4 stroombalun (ontwerp PA1G link )
En dat werkt al zeker 15 jaar prima. (waarschijnlijk lager)
Kippeladder komt dus tot op de tuner.
De choke die GertJan er ook tussen heeft heb ik niet omdat eea direct aan de draden in te (oude) tuner zit.

Welke eindgevoede draad (naar mijn idee kan je het ding beter aan het begin voeden, maar wie ben ik) je gebruikt, er zal altijd een vorm van tegencapaciteit nodig zijn.
Jaaaaaren terug had ik een ruime 100 meter draad uitgespannen op een meter of 10 tot 5 van de grond en een uitstekende aarde, drijfnat weiland waar het nodige draad op lag.
Ding werkte fantastisch op de lage banden.
Hoge banden minder dan de G5RV.

10 meter paal rechtop met dezelfde grond werkte fabelachtig op 40 en twintig.
Met kippeladder aangestoten.
Voor de gelijkstroombanden gebruik ik nooit coax.

Op onze boot ga ik ook werken met een lange stok met de tuner er pal onder.
Ground genoeg...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#37 Bericht door PA3DJS »

@PE1REA:
He, nu snap ik het niet meer.... -Geen- BALUN, maar wel een 1:4 STROOMBALUN? Dan heb je toch een Balunfunctie in het systeem?

Overigens, een prima opstelling zo!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#38 Bericht door pe1rea »

Geen balun pal onder de antenne in coax, bij gebrek aan coax..
Stond een beetje vaag..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#39 Bericht door PA1AIS »

pe1rea schreef:
Op onze boot ga ik ook werken met een lange stok met de tuner er pal onder.
Ground genoeg...
Boot...

Ik heb van alles geprobeerd aan boord. Van enkele draad tegen ground met tuner, inverted-V met lintkabel bovenin de mast.
Uiteindelijk heb ik nu vaak een Deltaloop met voedingspunt onderin, midden of hoek. Dat bevalt het beste.

De eindgevoede straler beviel slecht, erg onrustig. Ook geprobeerd als Fuchs antenne met tuner. Stemt leuk af, maar erg onrustig.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#40 Bericht door on4avt »

https://en.wikipedia.org/wiki/G5RV_antenna

Ik heb het over de ECHTE G5RV !
NIET over een aangepaste of gemodificeerde zoals jullie er van maken;Dan is het GEEN G5RV niet meer.
Louis Varney zou zich in zijn graf omkeren.
Waarom maken jullie er zo een soep van?
En wat hebben de moderne elektronische voorwerpen ermee te maken?
De antenne gaat niet anders werken daardoor. De impedantie zit in de lengte van de ladder.
Je kan er alle kanten mee op, maar noem het dan geen G5RV meer , maar een eigen compositie.
Zo verkracht je wel de oorspronkelijke antenne;
Dus :een ECHTE G5RV =geen balun. Je kan een verkorte versie maken.
Sorry,maar zo is het.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#41 Bericht door PA3DAT »

Willy, in jouw link lees ik:
The ends of the symmetric feedline can be soldered directly onto a 50 ohm coax cable (or a 1:1 balun) to the transceiver, however this is not good practice and should be avoided: It can result in high current flow on the outer surface of the coax braid, causing RF interference and degrading the polarization and gain of the antenna. A 1:1 current balun should be used between coax and ladder line. Including a balun not only prevents RF interference but reduces receive noise and increases performance. A length of at least 20 metres (66 ft) of 50 Ohm cable is recommended for operation without a balun.
Ligt dat nou aan mij, of kan ik je nu niet meer volgen?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#42 Bericht door pa0ejh »

Vroeger had men geen last van LFI omdat de buizen apparatuur daar niet of minder gevoelig voor was.
Met de hedendaagse moderne aparatuur, kabelmodems, ADSL, stereoinstallaties enzv is het een ander verhaal
vandaar dat op de overgang lintlijn naar coax een mantelstroomfilter noodzakelijk geworden is...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#43 Bericht door on4avt »

Alois, wat kan je niet volgen?
Er staan zie ik wel 2 manier op. De normale manier is de voldoende coax lengte om geen balun nodig te hebben.
Aan de andere kant staat een 1/1 balun, dat is gewoon om van symetrisch, naar assymetrisch over te gaan. doet niks aan de antenne of aan de impedantie .
g5rv koppelstuk.jpg
Je kan die moeilijk een balun noemen.

De ladder lengte moet ook gerespecteerd worden.

https://www.uba.be/sites/default/files/ ... 5rvant.pdf

Hier nog een artikel gevonden op de UBA site,met enkele foto's.
Er is genoeg te vinden op internet over deze antenne.
Op de vraag van ts , je zal dus zien dat de ladderline verticaal moet hangen.
Maar het ganse verhaal ging eigenlijk over een endfed antenne. En die gebruik ik nu ook sedert enkel jaren,wegens het gemak van ophangen.
Ook de W3DZZ gehad vroeger n de fd4/3 ,allemaal gedaan ,nu endfed. Zowel verticaal ,als schuin, als horizontaal, werkt altijd.


Ieder heeft er een andere mening over, maar zonder tuner zal deze antenne niet werken op alle banden. Ik heb zelf de verkorte versie ooit gemaakt, en die ging tot de 40 m. Swr zat goed op de 20 zonder tuner.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 265
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#44 Bericht door PH2X »

on4avt schreef:Alois, wat kan je niet volgen?
Er staan zie ik wel 2 manier op. De normale manier is de voldoende coax lengte om geen balun nodig te hebben.
Aan de andere kant staat een 1/1 balun, dat is gewoon om van symetrisch, naar assymetrisch over te gaan. doet niks aan de antenne of aan de impedantie .
g5rv koppelstuk.jpg
Je kan die moeilijk een balun noemen.

De ladder lengte moet ook gerespecteerd worden.

https://www.uba.be/sites/default/files/ ... 5rvant.pdf

Hier nog een artikel gevonden op de UBA site,met enkele foto's.
Er is genoeg te vinden op internet over deze antenne.
Op de vraag van ts , je zal dus zien dat de ladderline verticaal moet hangen.
Maar het ganse verhaal ging eigenlijk over een endfed antenne. En die gebruik ik nu ook sedert enkel jaren,wegens het gemak van ophangen.
Ook de W3DZZ gehad vroeger n de fd4/3 ,allemaal gedaan ,nu endfed. Zowel verticaal ,als schuin, als horizontaal, werkt altijd.


Ieder heeft er een andere mening over, maar zonder tuner zal deze antenne niet werken op alle banden. Ik heb zelf de verkorte versie ooit gemaakt, en die ging tot de 40 m. Swr zat goed op de 20 zonder tuner.
Ja, exact deze G5RV junior die op de foto staat heb ik.
Ik vraag me af of dat eindstuk van de kippenladder nog waterdicht gemaakt moet worden.
En klopt, mijn oorspronkelijke vraag ging over endfed. Daar ben ik zelf van afgeweken.
Desalniettemin stel ik jullie adviezen over de endfed (en de niet-endfed) zeer op prijs.
Ik kreeg al te horen toen ik begon met deze hobby: het gaat altijd over antennes. :)
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1759
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Vraag over: eindgevoede antennes hyendfed

#45 Bericht door pe1rea »

Je antenne is dan ook je goedkoopste versterker...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie