Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#1 Bericht door pc9t »

Ik wil de diamond KV-2 gaan plaatsen (compromis voor 40 en 80 meter) en deze moet op een aardpen aangesloten worden.

Nu zie ik overal aardpennen maar die zijn zover ik heb kunnen zien 1 meter lengte, is dit voldoende of ouderwets een koperen leiding de grond in.

Wij zitten hier met een redelijk grondwaterpeil op een meter kom ik grondwater tegen.

Ik wil eerst een kijken of het beter gaat werken dan de homemade 40 meter dipool. Die niet optimaal hangt.

Weet niet wat ik van die antenne moet denken op Ft8 kan ik YB werken en SA maar bijv. Europese stations minder. Dan zou je zeggen dat hij voor Dx wel werkt maar voor korte afstand minder.

Maar wil graag ook 80 meter kunnen gebruiken.

Mocht de KV-2 niet werken dan blijft er nog een endfed inverted L over of een deltaloop maar dat vind ik alweer wat voor in de tuin. Dus zou het een endfed moeten worden.

Of de 80 laten schieten en de homemade dipool in het midden hoger op hangen zodat het inverted v wordt ipv v.

Maar eerst de KV-2 proberen.

En nog allen de beste wensen voor 2020 met leuke DX en vooral gezondheid.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

jvgenderen
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mar 2012, 11:46
Roepletters: pe1rmn
Locatie: brouwershaven

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#2 Bericht door jvgenderen »

hoi.
een aardpen alleen doet niet veel. wat veel beter werkt en ook voor een meer constante aarding is een netwerk van radialen die een vlak maken.
overgens is de term aarding fout. het gaat hier oom tegen capaciteit aarding doe je bij elektriek ;-)

verder is een verticale antenne niet echt een lokale antenne (europe) maar met de lage opstraalhoek meer een antenne voor de langere afstand. en daar ook bij een verticale antenne is leuk voor zenden maar ontvangen is vaak erg vatbaar voor storing een deltaloop heeft dit bv veel minder, maar iets meer ruimte voor nodig ;-)

of een dipool laag opgehangen horizontaal doen als NVIS antenne ook wonderen.

leuk om het effect van beide te zien is over een langere tijd bv met whisper de beide antennes te vergelijken.

een antenne voor alles bestaat niet.

Joost PA5NT

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#3 Bericht door ON5RKN »

Allereerst mijn beste wensen,

Een aardpen, 1 enkele aardpen is weggegooid geld, beter is het om radialen in de grond te stoppen of ze desnoods
gewoon op het gras te leggen. Hoeveel? Zoveel mogelijk, en zo lang mogelijk en dit als het maar even kan in een ster vanuit het center van de antenne naar buiten toe.
Vaak lukt dit niet, niet niet in postzegel kleine tuintjes, maar alles is beter dan niets, of opteren voor een andere antenne.

succes

ON5RKN

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#4 Bericht door pc9t »

Dank voor de reacties, ik begrijp dat het beter een aardnet bij een vertical kan worden aangelegd, echter wordt dit niet in de manual benoemd zie bijlages.
97DBABBD-C6AE-4718-A2B2-E40739E36224.jpeg
97DBABBD-C6AE-4718-A2B2-E40739E36224.jpeg (19.71 KiB) 6432 keer bekeken
0C3DB654-C025-4C28-9BEA-F7760CA63B87.jpeg
0C3DB654-C025-4C28-9BEA-F7760CA63B87.jpeg (31.07 KiB) 6432 keer bekeken
Wil eerst zo eens kijken zoals in manual staat geschreven.

Op onderstaande foto is het gedeelte waar ik de vertical wil plaatsen , neem aan dat dit niet te dicht bij de schuttingen geplaatst moet worden.
A5DAC5F0-B8E8-40CD-AD69-AB9B42062814.jpeg
A5DAC5F0-B8E8-40CD-AD69-AB9B42062814.jpeg (24.72 KiB) 6432 keer bekeken
Daarop is ook de KV-2 zichtbaar voor een deel.

Op de andere foto’s hoe de dipool nu hangt.
9507F175-7A1B-49DD-8DF8-35A6BFE6FF98.jpeg
9507F175-7A1B-49DD-8DF8-35A6BFE6FF98.jpeg (34.89 KiB) 6432 keer bekeken
C6176C5A-4D64-437F-AD8D-B35810589CAB.jpeg
C6176C5A-4D64-437F-AD8D-B35810589CAB.jpeg (21.84 KiB) 6432 keer bekeken
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#5 Bericht door Bert_1 »

Een aardpen is veel eenvoudiger te doen natuurlijk dus dat zal de reden wel zijn om dat zo te omschrijven. Een aardnet verlaagt de weerstand enorm, vooral bij slecht geleidende ondergrond, waardoor je minder energie in de bodem stopt en meer in de ether. Het mooist is om het net symmetrisch om de antenne te leggen. In een ARRL boek stond een interessant onderzoek en het blijkt dat 16 draden in een stervorm voldoende is, meer draden heeft het niet veel nut meer. De draden moet je zo ondiep mogelijk leggen, beter is nog iets boven de grond. De lengte weet ik zo niet meer maar kan ik opzoeken als je dat wilt. Iedere meter is meegenomen natuurlijk maar hoe verder hoe minder het effect dus dat is gunstig. Een niet symmetrisch net werkt ook maar heeft een richteffect tot gevolg.
Bert

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#6 Bericht door pc9t »

Zoals je kunt zien heb ik daar niet echt de ruimte voor om een aardnet uit te leggen, dus eigenlijk heeft het dus geen zin om aan dit project te beginnen.

Experimenteren is wel leuk maar dan moet je niet allerlei materialen de grond in hoeven te stoppen die als het mislukt er niet uit te krijgen zijn.

Wat is slecht geleidende grond, we wonen hier op kleigrond tegen de Biesbosch aan, met een hoog grondwaterpeil .

Ruimte voor een deltaloop is er ook niet en ook niet echt geweldig boven de tuin, dus blijft er nog een endfed over in inverted L ophanging, of de huidige balun omhoogbrengen en dan inverted V ervan maken.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#7 Bericht door ON7RA »

@PC9T,
Kijk eens op de site van Frits PA0FRI, bij antenne potpourri, daar zal je waarschijnlijk ook interessante compromis antennes tegen komen?
http://www.pa0fri.com/

Misschien kan je een trap dipool maken voor 40&80
Bijlagen
trapdipool.png
trapdipool.png (1.77 KiB) 6282 keer bekeken
73 Renaat :D ON7RA :D

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#8 Bericht door Bert_1 »

In jouw bericht stond niets over het niet mogen opvallen van de antenne, is dit misschien iets
https://www.cushcraftamateur.com/Produc ... ductid=R-9

Ik heb hier veel plezier aan beleefd, erg fijne antenne voor veel banden geschikt. Er zijn ook kleinere voor minder banden. Deze heeft radialen dus geen gedoe met een aardnet.
Bert

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#9 Bericht door PA1FJ »

Ik heb 2 jaar geleden ook een vertical voor 80 en 40m hier in mijn tuin opgesteld gehad zonder radialen maar een aardpen van 3m lengte. Het grondwater niveau zit hier rond de 70 cm en werkte bij mij hier in Gouda perfect, nagenoeg 1:1. Ik heb hem weggehaald om dat ik hem moest tuien en in mijn kleine tuin was dat geen fraai gezicht maar werkte geweldig m.n. voor DX.
Overigens heb ik dit ook eens geprobeerd met een GPA30 wat ook best goed werkte, alleen 20 m was wat minder en moest ik bij tunen daar de afstand tot het grondwater toch wel voor deze band wat groot was ten opzichte van de golflengte. Overigens tijdens een JOTA dit met een GPA30 geprobeerd en hem in de slootkant geplaatst een werkte ook geweldig.
Dus gewoon proberen!

73 Fred PA1FJ

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#10 Bericht door PA1ZP »

Hi PC9T

radialen in plaats van aardpen.
aardpen kan met een eindgevoedde halve golf vertical.
(is voor 80 40 meter lang en voor 40 meter ruim 20 meter lang), ik heb jaren een full size halve golf gehad voor 40 mtrs, die ik gebruikte als kwartgolf vertical met radials op 80 meter.

Ook het idee voor de verbetering van de dipool van PA0FRI is een goed idee.
Op 80 meter werkt zelfs een full size vertical met radials binnen de benelux veel slechter als een full size dipool.
Naar Australie de VS etc is een vertical heerlijk.
Ik kon gewoon een sked met Canada maken op 80/40 en met Suriname op 80/40M en dat werkte eigenlijk 90% van de tijd 's nachts om 1 uur Nederlandse tijd (gewoon in SSB of CW) .
Op de dipool werd ik vaak niet eens gehoord of hoorde ik hun helemaal niet.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#11 Bericht door Geen belang »

Je hebt een dipool voor 40m, die Diamond gaat daar niks brengen.
Ander probleem is die antenne is slechts 6,2 meter lang, dat gaat op 80m niks brengen.

Doe geen moeite, met de condities van vandaag gaat die antenne niks doen op 30m wat je dipool nu al niet doet.
En op 80m ga je niet veel meer doen dat de hoek van de straat.

Er gaat zoveel vermogen verloren dat je condities nodig hebt om ergens te raken.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#12 Bericht door pc9t »

KLEINE UPDATE:

Heb inmiddels 3 meter aardpen de grond ik getikt en de KV-2 op aangesloten, ik verwacht er geen wonderen van, maar ik wist niet dat mijn straat zo lang was.
Dus komt toch wel iets verder dan einde van de straat.

Op 40 meter geen tuner nodig, en 80 meter is het rond de 3590 ongeveer 1,5 zonder tuner, wat hoger in de band tuned de interne tuner van de IC7610 het niet weer.
Dat is wel een enorm verschil met de tuner van de Flex6500 die daar geen probleem mee had.

Ook nog even de homemade G5RV opgehangen waarvan 1 been met een hoek van 90 graden naar een lantaarnpaal gespannen was, deze was op 40 meter niet te tunen met de interne tuner wel op 80 meter dus die ligt ook weer opgeruimd.

Kan het nog met een EndFed die niet zou bestaan gaan proberen, maar is toch zonde als blijkt dat na aankoop deze ook niet werkt.

Dus houden we het even maar zo en zijn al gelukkig met die contacten die we kunnen werken en kijken in het voorjaar wel naar andere mogelijkheden.

Zou het voor nu even simpelweg niets eenvoudig iets anders kunnen bedenken.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#13 Bericht door ON7RA »

Kan het nog met een EndFed die niet zou bestaan gaan proberen, maar is toch zonde als blijkt dat na aankoop deze ook niet werkt.
Die maak je toch gewoon zelf, koopje als bouwpakket of je zoekt gewoon alle spullen zelf bij elkaar. Misschien eerst een ringkern kopen en bewikkelen draad er aan en testen, als alles goed is dan inbouwen in een waterdichte abs behuizing.
73 Renaat :D ON7RA :D

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#14 Bericht door on4avt »

Iets eenvoudigs!
Doe die antenne weg, zet een fiberglas mast met onderaan een autotuner in de vorm van een CG 3000.
Leg de massa van de tuner aan de aardpen . Neem een mast van 12 m en je bent vertrokken met een goede swr op alle banden. Zo werkt het hier al jaren.
Maar dan wel geen grijze fiberglas mast want die zijn niet stabiel.
https://www.wimo.com/en/accessories/ant ... s/18333.10
Mijne is deze met aan de onderkant een insteek van een groen legermastje uitgelengt.
Er bestaan andere tuners ook.
Iemand die ik ken, heeft een 9/1 balun, aan de antenne draad onderaan, gaat dan naar de tuner, een rt100 van LDG denk ik.
De tuner hoeft dan al niet veel te werken.
Beperkte antenne's geven beperkte resultaten, daar moet je vrede mee nemen, maar toch ben je af en toe verbaasd van wat je hiermee bereikt.
Een 9/1 balun zonder externe tuner gaat ook om met de tuner van de Icom af te tunen.
is maar een idee, die bij mij werkt, ook portabel gebruik ik dit wel eens .
Een auto tuner kost veel geld, een 9/1 balun kan je zelf maken.
Is maar mijn idee.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#15 Bericht door pc9t »

Hallo Renaat en Willy,

Zelf een Endfed maken gaat hem niet worden met de 2 handen waar de duim aan dezelfde kant zit.

Optie van Willy kan nog iets worden met een 9:1 balun eraan, moet je de draad dan om de glasfiber mast draaien of recht naar boven, maar dat buigt toch door boven aan?

Misschien dat je enkele voorbeelden hebt via de PB, ik heb nog zo'n betonnen voet waar je een wasmolen in kunt zetten weet alleen niet of het buisje wat er inzit lang genoeg is voor de glasfiber mast.

Maar deze optie lijkt me nog het beste
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Plaats reactie