Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#16 Bericht door Bert_1 »

Draad kan ook door de mast natuurlijk.
Bert

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#17 Bericht door pc9t »

En dan is 12 meter draad met een 9:1 balun voldoende om met int. Tuner van ic7610 te kunnen tunen op 40 en 80 meter eventueel 60 meter?

Tevens betere werking dan nu met de KV-2, zou de oplossing zijn
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#18 Bericht door Bert_1 »

PC9T schreef:ik heb nog zo'n betonnen voet waar je een wasmolen in kunt zetten weet alleen niet of het buisje wat er inzit lang genoeg is voor de glasfiber mast.
Is dat zo'n voet van ongeveer 25kg en een halve meter in diameter? Dat gaat niet goed hoor!
Bert

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#19 Bericht door pc9t »

Bert,

Het is zo'n betonnen figuur inde vorm van een beer, heb hem nooit gewogen maar zal inderdaad niet voldoende zijn.

Maar misschien moet ik toch meer denken aan een endfed van 23 meter van schoorsteen naar achtertuin is 20 meter daar heb ik nu een aluminium pijp staan van 6 meter,
dan de 3 laatste meters naar beneden en feedpunt door monteren en kabel voor aarding naar aardpunt wat er nu zit.

Alleen zit er in de 23 meter versie een spoel en als ik de draad strak zet heeft dit effect op de stand van de alu-pijp die buigt dan wat door en dan gaat de spoel weer door hangen schat ik zo.

Gelukkig ben ik niet de enigste amateur met een probleem bij het plaatsen van een antenne lees ik wel.

Alleen verschilt het bij iedereen wel weer, maar dat is de hobby zeg dan maar.

Ga nog eens goed nadenken.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#20 Bericht door on4avt »

PC9T schreef:Hallo Renaat en Willy,

Zelf een Endfed maken gaat hem niet worden met de 2 handen waar de duim aan dezelfde kant zit.

Optie van Willy kan nog iets worden met een 9:1 balun eraan, moet je de draad dan om de glasfiber mast draaien of recht naar boven, maar dat buigt toch door boven aan?

Misschien dat je enkele voorbeelden hebt via de PB, ik heb nog zo'n betonnen voet waar je een wasmolen in kunt zetten weet alleen niet of het buisje wat er inzit lang genoeg is voor de glasfiber mast.

Maar deze optie lijkt me nog het beste
Er word inderdaad ook gewerkt met een draad die er rond is gedraaid. Kan je meer lengte kwijt.
Een 12 m van DX engenering gaat buigen dat weet ik, daarom raad ik een andere steviger aan .
Een endfed heeft inderdaad ook nog een zware speol die gaat doorhangen en schommelen in de wind, daarom ben ik er ook vanaf gestapt en gebruik dit systeem.
Momenteel staat mijn fiberglas achteraan tegen ede boom geklemd, ik kan je wel paar foto's opsturen als je dat wil.
Nu hangt er een 9/1 balun aan en die kan ik prima tune op alle banden met de tuner in de kx3.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Wat te gebruiken als aardpen voor aarden van vertical

#21 Bericht door Bert_1 »

De draad gewoon flink door laten hangen want als je die strak zet gaat die uit rekken. Er wordt ook wel een maximum toelaatbare trekkracht genoemd maar door de wind gaat het toch zwiepen en dus weer rekken.

Voor een idee, ik heb een polyester vlaggenmast van 9m op een stelconplaat geschroefd en die in een hoek van mijn achtertuin gezet. De trafo hangt op ong. een meter hoog aan de mast, daar zit een luikje waar normaal de slinger zit om de vlag te hijsen waar nu de draad mooi naar binnen en omhoog kan. Vervolgens gaat de draad vanaf de mast naar een buis aan de gevel van mijn huis. Daar heb ik een nylon touw doorheen gehaald en aan het eind vd de endfed draad gemaakt met een isolator ertussen (zo'n eitje). Met het touw trek ik dan de endfed draad aan, waar het filter ook in zit, maar laat hem flink doorbuigen ivm de kracht op de draad en het filter. Het touw komt dus onder uit de buis en is makkelijk te bereiken om de draad omlaag te halen.

Bij het voedingspunt heb ik onder 1 vd bevestigingsschroeven vd pl-plug een connector gemaakt waar een draad aan vast kan worden gemaakt van een paar meter lang zodat de coax lengte naar het mantelstroomfilter wat korter gehouden kan worden. Die coax heb ik opgerold en met filter en al op een steen gelegd en onder een emmer gedaan die op de kop staat zodat alles mooi droog blijft en niet op de grond ligt.

Misschien heb je er iets aan...
Bert

Plaats reactie