Hoe grondvlak modelleren bij vertical op schoorsteen?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Hoe grondvlak modelleren bij vertical op schoorsteen?

#1 Bericht door PA3HHO »

Op de (loze) schoorsteen aan de voorkant van mijn huis staat een vertical. Ik wissel nog wel eens, maar er staat altijd - al dan niet aangesloten - iets, opdat het vertrouwde straatbeeld voor mijn buurtgenoten niet verandert HI. Op dit moment staat er een Hy-Gain 12AVQ, vergelijkbaar met een Fritzel GPA-30. De antenne staat op een buis van een meter, zie plaatje hieronder. Tophoogte is - toevallig - precies 4.99m boven de dakpannen, wat een mazzel :lol:
Huis met schoorsteen en antenne zij-aanzicht.jpg
De antenne heeft radialen nodig, dat zijn op dit moment stukken draad die ik recht naar beneden in de (loze) schoorsteen laat zakken. Eigenlijk wil ik alleen de 20m radiaal in de schoorsteen en voor voor 10m en 15m "echte" radialen (alu buis) maar dat komt nog wel een keertje. Het lijkt nu al prima te werken. Zelfs zonder balun of mantelstroom filter met 100W geen RFI oid.

Ik wil deze antenne graag modelleren in MMANA-GAL basic maaaarrr... hoe zit het met het grondvlak?

Moet ik het schuine (pannen)dak als grondvlak beschouwen? De antennevoet staat dan iets meer dan 1m boven de "grond" maar omdat de radialen naar beneden hangen zou je het ook als een verticale dipool kunnen zien waarvan een deel van de radiaal onder de grond zit. Of moet ik de begane grond als grondvlak beschouwen? De antennevoet staat dan op ong. 9m boven de grond maar b.v. op 20m zou je de antenne kunnen zien als een verticale dipool met zijn onderste kwart golf ong. 4m boven de (echte) grond en de bovenste kwart golf loopt dan van 9m naar ong. 13m (10m en 15m trap werken als spoel op 20m). In MMANNA is het mogelijk om zaken te wijzigen in "ground setup", op dit moment in "real ground setup": dielec = 13.0, Conduct (mS/m) = 5.0, X = 0.0, Height (m). Mijn gevoel zegt dat daar de oplossing ligt maar geen idee hoe en wat.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Hoe grondvlak modelleren bij vertical op schoorsteen?

#2 Bericht door PA0FRI »

De radiaal in de schoorsteen is geen slecht idee, dat wel meer gedaan wordt.
Je hebt dan een verticale dipool met een vlakke afstraling. Iets beter dan een gp antenne.
De radialen voor een paar andere banden kunnen ook in de schoorsteen. Een soort bijeengebonden "been"van een kattensnorantenne.
Men gebruikt ook wel 3 aderige kabel waarvan elk deel voor de desbetreffende band op maat gesneden wordt.
Houdt rekening met een vertragingsfactor van 0.9 om minder.
Ook kan de andere helft van een 3 banden dipool met traps.
Radialen op het dak leggen kan ook ondanks de extera hoogte van de standbuis.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoe grondvlak modelleren bij vertical op schoorsteen?

#3 Bericht door PA3DJS »

Als je dakconstructie uit hout met pannen bestaat, doet dit als grondvlak niet mee. Heb je moderne isolatieplaat op je dak (bijv: Unilin renovatieplaat), dan zit daar alu-folie in, en dan wordt het een ander (lastiger) verhaal. Je vloeren zijn wellicht van beton waarvan de wapening wel of niet doorverbonden is (wellicht een grote onbekende).

Ik zou de tuin als ground nemen voor je simulatie.

radialen op het dak, modelleer je gewoon als draden.

Je zult in de praktijk zien dat de resonantiefrequentie wat af zal wijken van de simulatie vanwege de bouwmaterialen in de buurt (hout, stenen, etc). Het is mogelijk om met een gaasmodel met element loading bouwmateriaal te modelleren, maar voor een indicatie is dat denk ik wat overdreven (het is nogal wat werk). De schoorsteen is gewoon een (asbest) pijp ingemetseld, of een metalen pijp. In geval van het laatste wordt het ook even lastiger.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Hoe grondvlak modelleren bij vertical op schoorsteen?

#4 Bericht door PA3HHO »

Frits en Wim bedankt voor jullie reactie. Ik ga de antenne inderdaad gewoon modelleren als een vertikale dipool. De radiaaldraden modelleer ik als een hele smalle kattensnor; de uiteindes 2 cm uit elkaar.

Overigens had ik alleen een radiaaldraad voor 20 én 10 in de schoorsteen hangen. Ik heb vandaag twee mobielsprieten voor 15m gemonteerd in N-Z richting, ze maken een hoek van 90 graden met de vertical, lijkt prima te werken en ziet er niet heel erg opvallend uit. Als ik Frits goed begrepen heb, zou een vertikale 1/4 golf radiaal (draad of buis) in de schoorsteen beter werken? Rendement op 15m is nu natuurlijk niet optimaal want de sprieten zijn maar 2m lang dus daar zit wel 1,5m "loading" in en in het vertikale gedeelte natuurlijk ook van de spoel van de 10m trap.

Voor 10m was ik van plan om twee echte 1/4 golf radialen in O-W richting gaan monteren, denk je dat dat zin heeft Frits? De 20m radiaal blijft in de schoorsteen, heeft het nog zin om daar aluminium buis voor te gebruiken i.p.v. een stuk antennedraad zoals nu?
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Hoe grondvlak modelleren bij vertical op schoorsteen?

#5 Bericht door Geen belang »

Waarom leg je niet gewoon een zooitje kippengaas onder je dakpannen en verbind je die met de mast?
Dan heb je een prachtig grondvlak zonder dat iemand het ziet.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Hoe grondvlak modelleren bij vertical op schoorsteen?

#6 Bericht door PA0FRI »

Geen belang schreef:Waarom leg je niet gewoon een zooitje kippengaas onder je dakpannen en verbind je die met de mast?Dan heb je een prachtig grondvlak zonder dat iemand het ziet.
Of zilverpapier binnen tegen het dak aanbrengen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Hoe grondvlak modelleren bij vertical op schoorsteen?

#7 Bericht door Geen belang »

PA0FRI schreef:
Geen belang schreef:Waarom leg je niet gewoon een zooitje kippengaas onder je dakpannen en verbind je die met de mast?Dan heb je een prachtig grondvlak zonder dat iemand het ziet.
Of zilverpapier binnen tegen het dak aanbrengen.
Ik bedoelde natuurlijk aan de binnenkant van het dak onder de pannen, niet letterlijk de pannen weg nemen om er gaas onder te leggen :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Hoe grondvlak modelleren bij vertical op schoorsteen?

#8 Bericht door PA3HHO »

Ja goed idee... Omdat het wat kouder is, was ik me juist aan het verdiepen in dakisolatie. Moet het zilverpapier nog galvanisch verbonden zijn met de massa van de antenne Frits, of is dat niet nodig (capacitief)?
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Hoe grondvlak modelleren bij vertical op schoorsteen?

#9 Bericht door Geen belang »

Ik zou voor je dakisolatie aanbrengt er kippengaas tegenaan nieten, zorgen dat het elektrisch verboden is, en 1 geheel vormt.
Dat met 1 of meer punten verbinden met de mast.
Dan testen wat het geeft.

Als het goed werkt dan isolatie aanbrengen wat je toch al van plan was.

Zo heb je hopelijk een werkbare goede ground, ik bedoel op 160m doen ze dit ook door kippengaas onder het gras te leggen.
En daar geld, hoe meer hoe beter, alles is beter dan geen ground :lol:

HF is gelukkig niet erg kritisch, met veel "fouten" kom je weg en werkt het enorm goed.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoe grondvlak modelleren bij vertical op schoorsteen?

#10 Bericht door PA3DJS »

Als het mastje onderdeel van de straler wordt (dus je voedt op je mast), zit de mast niet aan het aluminium vast. Gebruik je de mast alleen als drager voor een antenne (eventueel met verkortingsspoelen), dan heb je twee keuzen: Je maakt de mast of antenne vast aan het zwevend grondvlak, of de kabelmantel zit vast aan het grondvlak. Je mag ook beiden doen.

Wellcht kun je wat meer details geven over het voedingspunt, vanwege dat dit van inlvoed an zijn op je simulatie.

De alu-stroken zul je met alu tape aan elkaar moeten plakken om elektrisch gezien een dakgRoot zwevend grondvlak te krijgen. Het houdt ook nog wat zooi (storing) tegen van eronder. Losse stukken (dus die niet aan elkaar vast zitten), functioneren voor HF niet als grondvlak. Met zo'n zwevend grondvalk kun je dan prima kwart golf en elektrisch verkorte kwartgolfstralers gebruiken, of gewoon een stuk draad met een goede tuner.

Behoudens eventuele veiligheidsaarde (in geval van aanraakbare metalen delen), heb je geen aarde voor RF nodig. Het zwevend grondvlak is je RF aarde.

Oh ja, die radiaal voor 20 m in de pijp komt te vervallen. Die functie wordt overgenomen door je zwevend grondvlak. Die radiaal zou ook je zwevend grondvlak lek maken. Storing die op die radiaal komt, komt dan gewoon weer bij je antenne.

Je kunt natuurlijk ook bas zijn optie overwegen (kippengaas) vanwege dat dit de vochthuishouding in de bestaande situatie niet verandert.

Plaats reactie