Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#1 Bericht door PE9PE »

Er is een nieuwe fabrikant van Loop antennes bijgekomen.
Het bijzondere is dat hij ze ook produceert voor 2 en 6mtr.
https://www.vhfloop.com/
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#2 Bericht door PA3DAT »

Puntje van kritiek op die website:
"At VHF Loop our flagship product was developed for those antenna experimenters who are
interested in Small Transmitting Loop (STL) antennas, AKA Magnetic Loop Antennas, and how they work."

Deze fabrikant bouwt antennes voor antenne-experimenteerders. Ik dacht dat antenne-experimenteerders
hun antennes gewoon zélf bouwden... :shock:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 996
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#3 Bericht door PA0BAK »

PA3DAT schreef:Puntje van kritiek op die website:
De HTML barst ook van de fouten, een beetje amateuristisch, dat schept geen vertrouwen.
De template voor Wordpress is verkeerd opgebouwd.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#4 Bericht door on4avt »

Om te experimenteren heb je een loop nodig, gekocht of zelfgebouwd. Mooi! Ik zie alleen niet waar die gehuisvest is .

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#5 Bericht door PE9PE »

on4avt schreef:Om te experimenteren heb je een loop nodig, gekocht of zelfgebouwd. Mooi! Ik zie alleen niet waar die gehuisvest is .
Heb jij "Contact us" al geprobeerd?
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#6 Bericht door PA3DAT »

Dus experimenteren met antennes wil zeggen dat je allerlei fabrieks-antennes koopt om die uit te proberen?
Heb ik daar toch een ander beeld bij... :wink:

Ik experimenteerde (groot woord) met 2 stukjes draad van circa 1m lengte, kroonsteentje en 10m RG58 coax. Hengeltje erbij met 2 dwarsstokjes en kijk: Westelijke Sahara op 4m, in CW. Mijn allereerste verbinding op 4m!
Geslaagd experiment en het kostte vrijwel niets.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#7 Bericht door on4avt »

PA3DAT schreef:Dus experimenteren met antennes wil zeggen dat je allerlei fabrieks-antennes koopt om die uit te proberen?
Heb ik daar toch een ander beeld bij... :wink:

Ik experimenteerde (groot woord) met 2 stukjes draad van circa 1m lengte, kroonsteentje en 10m RG58 coax. Hengeltje erbij met 2 dwarsstokjes en kijk: Westelijke Sahara op 4m, in CW. Mijn allereerste verbinding op 4m!
Geslaagd experiment en het kostte vrijwel niets.
Alois , we hebben dat allemaal gedaan hé; Draden geknipt tot en met. Je kan natuurlijk een loop bouwen, heb er enkele met meer en minder succes gebouwd. Bouwen is niks, en het doen werken is ook niks. Ik ben nu bezig aan ene van 2 m doorsnee. Ik zit met opstel problemen, stevigheid, hi!heb het een beetje onderschat.maar iemand die een commerciële wil gaan kopen en daarmee testen, geen probleem toch?

Een draad antenne, een dipool, is de basis bouw antenne.
Iemand die een fabrieks- antenne koopt kan toch ook testen hoe en wat,? Er worden er zoveel verkocht.Je experimenteert tot je content bent en dan ga je ermee aan de slag.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#8 Bericht door on4avt »

PE9PE schreef:
on4avt schreef:Om te experimenteren heb je een loop nodig, gekocht of zelfgebouwd. Mooi! Ik zie alleen niet waar die gehuisvest is .
Heb jij "Contact us" al geprobeerd?

Lakeshore, ON. N8N4Y2 Ontario Canada?

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#9 Bericht door pe1cmo »

En in de prof wereld betekend STL "Studio Transmitter Link"
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#10 Bericht door PA3DAT »

Mijn punt is: ik vind iemand die een antenne koopt en gebruikt niet een antenne experimenteerder.
Dan kun je alles wel experimenteren noemen, daarmee is het woord experimenteren dan meteen waardeloos geworden.
Maar misschien is dat gewoon mijn persoonlijke visie...
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 29 dec 2019, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#11 Bericht door PA3DJS »

Als je van zo'n CNC geproduceerd iets houdt, is het best leuk voor in de vitrine. Behoudens RDF/storingzoeken/wens tot kleine bandbreedte zie ik het nut niet zo van VHF loops. Zeker niet voor 2 m band, een halve golf dipool of halve golf eindgevoed moet je toch overal kwijt kunnen. Lukt dat niet, dan voorzie ik voor die loop ook problemen.

Ik zie het als radio-amateurs die leuk bezig geweest zijn met een mix van mechanica en antennes, en wat bij willen verdienen.

Oh ja, ik heb hier zowel getunde loops voor HF, 6, 2 en 0.7 m band liggen... Op HF 10/11m en hogere frequenties kan ik ook met QRP zenden op die loops. Het doel van al die loops is storing zoeken.

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#12 Bericht door on4avt »

PA3DAT schreef:Mijn punt is: ik vind iemand die een antenne koopt en gebruikt niet een antenne experimenteerder.
Dan kun je alles wel experimenteren noemen, daarmee is het woord experimenteren dan meteen waardeloos geworden.
Maar misschien is dat gewoon mijn persoonlijke visie...

Heb je dan ook een zelfgebouwde radio,?

Zo zie je maar dat ieder verschillende meningen heeft.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#13 Bericht door Bert_1 »

on4avt schreef:

Heb je dan ook een zelfgebouwde radio,?

Zo zie je maar dat ieder verschillende meningen heeft.
:D precies en wees blij dat niet ieder bedrijf zo'n super strak georganiseerd bedrijf (lees: commercieel) is waar alles tot in de puntjes is geregeld. Een website die gewoon doet wat het moet doen en de rest van je tijd aan mooie antennes maken spenderen is ook prima (en mooi is het zeker!).
Bert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#14 Bericht door PA3DAT »

on4avt schreef: Heb je dan ook een zelfgebouwde radio?
Jawel, voornamelijk kitjes. Echt helemaal zelf bouwen, daar mis ik de kennis en ervaring voor.
Ik ben dan ook GEEN experimenteerder, in die zin. Maar het gaat hier ook niet om mij.

Volgens mij wordt er met "experimenteel radio onderzoek", zoals bijvoorbeeld de Veron dat in haar
naam draagt, méér bedoeld dan in de winkel een antenne kopen en kijken of ie werkt. Maar dat is
mijn persoonlijke mening, jij mag daar best anders over denken.

Het steekt mij dat men kant-en-klare antennes verkoopt voor "antenne-experimenteerders". Een
antenne-experimenteerder berekent en bouwt (volgens mij) zijn eigen antennes. Ook daarin ben
ik niet echt een experimenteerder, want ik bouw antennes alleen maar na. Ik imiteer andermans
bedenksels en ben verheugd als het goed werkt.

Behalve misschien mijn 5 meter korte vertical voor 10/12/15/17/20/30/40 meter, achterop de
camper. Werkt uitstekend, kostte vrijwel niets en met 40-60W en FT8 op 40m (1/8 golf!) krijg ik
goede rapporten, soms dagelijks, van DP0GVN op de Zuidpool. Of van Xenia, ZL4YL in
Nieuw Zeeland.
Misschien dat ik daar nog eens een stukje over ga schrijven, met wat foto's en dergelijke.

Ik bewonder mensen die alles zelf uitknobbelen, zelf bouwen etc. Of dat nou zenders zijn, antennes,
eindtrappen, maakt me niet uit.
En ik reken mijzelf daar NIET toe, allerminst! Ik ben maar een eenvoudig amateurtje... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Commerciële 2mtr en 6mtr loop antennes

#15 Bericht door on4avt »

Alois, ben blij dat je er zo over denkt.
Ik ben ook geen iNGENEER en ook geen uitvinder.
Of je nu een loop na bouwt of een dipool, het is allemaal reeds uitgevonden.
Een bouwkit nabouwen, is de kunst van het solderen vast hebben, niet het uitvinden van een bouwpakket.
Je kan er variaties op bedenken, maar die zullen ook al zijn uitgevonden.
Als je dus een dipool bouwt voor 20 m, of een loop nabouwt voor de 2 m,of deze
gaat kopen, om te gebruiken, daar zie ik weinig verschil,.
Het enige is dat je het zelf hebt gemaakt en er plezier aan het bouwen van overhoud.
Veron is breedschalig, er staat experimenteren. Dit in de breedste zin van het woord.
Stel je KOOPT een dipool. je hangt die op en gaat seinen ,cw; daarna ga je op RVB gaan zien waar je uitkomt,op een bepaalde band op een bepaald tijdstip van de dag.
Daarna ga je de antenne in een andere hoek plaatsen en doe je hetzelfde. ben je dan niet aan het experimeteren?
Als ik in Senegal een dipool samenbrei van ls draad en die afregel , ben ik dan een groter experimenteerder omdat ik die zelf maakte? Nee. ik noem mezelf dan een knutselaar, omdat het me lukte met andere materialen dan die er voor beschreven zijn iets NA te bouwen. Ik heb niets uitgevonden toch.
Je mag best een eigen mening hebben, ieder mag dat. maar ik ben een amateur, geen professional.
Maar een totaal nieuw concept uitvinden laat ik over aan de prof exeprimenteerders.
Het is niet mijn bedoeling om een grote discussie hierover te gaan voeren,maar er zijn ook amateurs die met succes de Harec halen, maar niet in staat zijn om een vijs in te draaien. omdat ze als beroep Dokter of zo waren. geen technische achtergrond. Die kopen dan dus een product om te testen, te experimenteren.ik heb respect voor iedereen die iets kan maken. ik ben niet geschoold in de electronica. maar ben wel een handige harry, al zeg ik het zelf, hi!
Waar ik minder enthousiast over ben, is een amateur die met gekochte monster antenne's en een gekochte 2 KW amp de ganse dag aan het dx 'n is en zijn logboek volstaat met deze qso's. Maar goed, ,het is ook een amateur met een andere opinie, die moet ik ook respecteren.
Allee, ben uitgebabbeld ,heb me efkens laten gaan.
Nogmaals het niets persoonlijks tegen niemand, en gewoon mijn eigen mening.

Plaats reactie