Korte OCF antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
r-o-n-a-l-d
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jul 2008, 16:30
Roepletters: PA0KBG

Korte OCF antenne

#1 Bericht door r-o-n-a-l-d »

I.v.m. de max. 5 meter vergunningsvrije plaatsing van antennes, ben ik op zoek naar een korte antenne voor de hogere hf banden.
Had de GPA-30 al gevonden, maar vroeg mij af of een (ver)korte OCF antenne ook gaat werken.
Deze dan opgesteld met de korte (1/3) zijde vertikaal en de lange (2/3) zijde schuin naar beneden.
Heb even een tekeningetje gemaakt hoe ik het bedoel.
Een 1:4 balun i.p.v. de meer gebruikte (?) 1:6, omdat de antenne naar verhouding redelijk laag staat.

Ik heb de gevonden maten (27,0 en 13,5 m) twee maal gehalveerd. Hiermee vervallen dan de 80 en 40m.
Dan zouden alleen de 20 en 10m overblijven. Is dit correct en zou dat zo gaan werken?
Hoe zou de afstraling zijn wanneer de antenne in deze vorm wordt opgezet?
Zouden ook tussenliggende banden (12/15/17) te gebruiken zijn (met ant. tuner of te grote verliezen)?
Bijlagen
Schets korte OCF antenne
Schets korte OCF antenne
73 Ronald

- PD2SKZ -
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Korte OCF antenne

#2 Bericht door - PD2SKZ - »

Hoe lang mag L1 maximaal zijn naar dat schuurtje ?

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Korte OCF antenne

#3 Bericht door pa1bvm »

hmmm
die 5 meter is dacht ik alleen geldig voor de lengte van de mast.
je kan op een hoogte van 4 meter boven het huis dus "rustig"een hf yagi plaatsen op een rotor .
qua voorschriften kom je er denk ik mee weg .. qua buren en commentaar van huisbewoners wellicht niet ..
misschien een draaibare dipool voor HF ??


maar er zijn vast amateurs hier die echt het naadje van de kous weten qua antenne mast hoogtes ..

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 993
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Korte OCF antenne

#4 Bericht door PA0BAK »

pa1bvm schreef:hmmm
die 5 meter is dacht ik alleen geldig voor de lengte van de mast.
Nee, het gaat op het totaal.
Zie deze link voor informatie.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

r-o-n-a-l-d
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jul 2008, 16:30
Roepletters: PA0KBG

Re: Korte OCF antenne

#5 Bericht door r-o-n-a-l-d »

@PD2SKZ: Afstand tot schuur zal iets van 10 meter zijn. Weet het (nog) niet exact.

Zoals ik het begreep gaat het om de lengte van de drager + antenne. Daar waar deze het dak of de gevel 'snijdt', vanaf daar gerekend mag het 'uitstekende' deel max. 5 meter bedragen.
Draaibare dipool zou ook mooi zijn, alleen ik heb naast het huis niet voldoende ruimte om 'm boven m'n eigen grond te laten draaien (uitgaande van een FB-13).
73 Ronald

- PD2SKZ -
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Korte OCF antenne

#6 Bericht door - PD2SKZ - »

Hoe breed is je tuin ? Ikzelf heb een deltaloop gespannen die slopend diagonaal hangt. Heb een plaatje gemaakt hoe hier de situatie is. Ik krijg dat ding met een s-match plat op 10-80, dus wellicht ook iets voor jou ? Ik heb de lengtes geschat, heb ze nooit nagemeten, gewoon maximale lengte wat ik kwijt kon.
Bijlagen
deltaloop.jpg

r-o-n-a-l-d
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jul 2008, 16:30
Roepletters: PA0KBG

Re: Korte OCF antenne

#7 Bericht door r-o-n-a-l-d »

@PD2SKZ: Thanks voor het meedenken :)
De tuin zal een meter of 8 breed zijn. Vind delta loops wel interessante antennes. De plaats waar je 'm voed bepaalt de polarisatie als ik me niet vergis.
En omdat 'ie 'gesloten' is wellicht rustiger in ontvangst.

Weet in mijn situatie niet hoe ik deze zo onopvallend mogelijk plaats. Even over nadenken.
Ik hou 'm in elk geval even in gedachten.
73 Ronald

- PD2SKZ -
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Korte OCF antenne

#8 Bericht door - PD2SKZ - »

Gek genoeg heb ik daar mn best niet eens voor gedaan en valt de antenne nauwelijks op. Heb zwart draad 1mm2 gebruikt en dat verdwijnt in het niets tegen mn dakpannen. Nu heb ik wel geluk dat ze zwart zijn. Je zou ook dun binddraad kunnen gebruiken. Mijn vrouw gebruikt dat voor dr plantjes. Koop je op een rol bij elk tuincentrum. Dat is maar 0,5 dik oid. Ik zat gisteren nog te denken over je antenne. Maar wat als je hem nou voed bij je schuur. En dan leg je voor elke band waar je hem wilt gebruiken een 1/4 golf tegencapaciteit neer. Dan heb je dus 10+5=15 meter straler. Aanpassen met een simpele LC tuner, en ik denk dat dat ook wel op 80 dan gaat. Snap je wat ik bedoel ?

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Korte OCF antenne

#9 Bericht door on4avt »

Een CG 3000 tuner plaatsen bij het tuinhuis. De draad van het hoogste punt naar beneden tot aan de tuner. Een aardings paal in de grond en het zal werken.Of gewoon een fiberglas mast van 12 m bij het tuinhuis,en de draad erlangs. Werkt hier al jaren zo.Een omgekeerde L van 22 m.van 160 m tot 10 M
Is maar een gedacht.Ik heb ook een kleine tuin.
Andere oplossing is een magnetische loop,maar kost veel meer.

r-o-n-a-l-d
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jul 2008, 16:30
Roepletters: PA0KBG

Re: Korte OCF antenne

#10 Bericht door r-o-n-a-l-d »

@PD2SKZ: da's idd niet zo opvallend van dat dunne draad. Meerdere 1/4 golf antennes voor de verschillende banden heeft wel wat weg van een kattensnor antenne.

@on4avt: een CG3000 tuner kan idd heel wat aanpassen. Een 12 m fiberglas is v.w.b. de 5 meter vergunningsvrije regel minder handig. Misschien dat je kunt zeggen dat 'ie niet permanent is, echter wanneer je 'm degelijk vastzet, dan wordt 't wellicht wél aangemerkt als 'vaste' antenne?

V.w.b. voeden zou ik 'm liever aan de bovenkant voeden; de shack is nl. op zolder (anders zou ik een lange coax van boven naar de schuur moeten laten lopen).
73 Ronald

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Korte OCF antenne

#11 Bericht door PA3DAT »

Of die hengel wordt aangemerkt als "vaste antenne" is waarschijnlijk afhankelijk van je buren...

Een vriend van me met moeilijke buren zette op vrijdagmiddag zo'n hengel achterin de tuin om
mee te doen aan een contest. Op maandagochtend stond er al een gemeente ambtenaar aan
de deur.

Daar word je toch onpasselijk van... :evil:

Een goede relatie met je buren is het halve werk!
Mijn overbuurman is een goede vriend geworden, het lange deel van mijn FD4 Windom (27m lang)
steekt het woonerf over en zit vast aan de nok van zijn woning. Niemand klaagt erover.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Korte OCF antenne

#12 Bericht door PA3HHO »

Wat je hebt getekend, lijkt op de "MJA Special" van Martin Köppen, PA0MJK. Het betreft een OCF dipool met een verticaal (1/5) deel en een slopend (4/5) deel. In de praktijk voor 40m t/m 10m dus een mastje (hengel, CB vertical) van iets minder dan 4m met een slopende draad van iets meer dan 18m. Martin meet op 19% een impedantie van rond de 150 Ohm en gebruikt als aanpassing een 4:1 impedantie trafo en direct daar achter een mantelstroomfilter.

E.e.a. wordt beschreven in een artikel in de Electron van december 2009 (zie bijlage). Ik heb het artikel van Martin zelf ontvangen dus ik neem aan dat hij het leuk vindt dat anderen hier ook hun voordeel mee doen. Alle credits natuurlijk voor Martin, we blijven de antenne uiteraard ook "MJK Special noemen" HI.

Ik heb ooit overwogen om een "dubbele" versie te bouwen, maar helaas kan ik net geen 36+ meter wegspannen en een mast van 8m is me ook net even iets te lang op de schoorsteen. Voor 40 - 10 is het een mooie oplossing. Op op 40m zal dit een aanzienlijk beter rendement geven dan een 12m lange endfed (met 34 uH spoel) en je hoeft net wat minder draad weg te spannen dan bij een 40-10 endfed met 20m draad. Stralingsdiagram is wat bijzonder maar de vertikale component zal misschien wat voordeel bieden voor het werken van dx (vlakkere afstraling) en maakt de antenne ook wat "rondomgevoeliger". Martin beschrijft in zijn artikel overigens ook nog een kleinere 30/15m versie.

Succes es 73 de PA3HHO
Bijlagen
Artikel PA0MJK from Veron Electron 12-2009.pdf
(507.44 KiB) 242 keer gedownload
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

r-o-n-a-l-d
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jul 2008, 16:30
Roepletters: PA0KBG

Re: Korte OCF antenne

#13 Bericht door r-o-n-a-l-d »

@PA3HHO: Thanks voor het delen van het artikel :)
Dat lijkt inderdaad op wat ik heb geschetst. Erg interessant dat wanneer je het voedingspunt nog iets verder uit het midden plaatst, ook de 15m in beeld komt.

Ik ga me er 's even verder in verdiepen wat nu handig/mogelijk is om te maken. L1 van ~15 meter kan ik niet kwijt, maar misschien wel in L vorm, of op 'cobra-achtige' wijze :)
73 Ronald

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Korte OCF antenne

#14 Bericht door ON7RA »

73 Renaat :D ON7RA :D

r-o-n-a-l-d
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jul 2008, 16:30
Roepletters: PA0KBG

Re: Korte OCF antenne

#15 Bericht door r-o-n-a-l-d »

@ON7RA: thnx voor de link. Da's inderdaad hoe ik het ook bedoelde, alleen deze OM heeft het langste gedeelte verticaal.
I.v.m. vergunningsvrije plaatsing (max. 5 meter boven de snijlijn van het dak/gevel), dacht ik dat het handiger (voor mijn situatie) was om het kortste deel verticaal te plaatsen.
In de comments las ik nog wel wat over interferentie (op een tv); wellicht is een mantelstroomfilter toch wel een aanrader i.v.m. het niet symmetrisch zijn van de antenne.
73 Ronald

Plaats reactie