Kokermast plaatsen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Kokermast plaatsen

#31 Bericht door pe1cmo »

Paartuidradenindetopmonterenengoedvastzetten.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kokermast plaatsen

#32 Bericht door PE1PQX »

pe1cmo schreef:Paartuidradenindetopmonterenengoedvastzetten.
spatiesop??
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kokermast plaatsen

#33 Bericht door PA3DAT »

Die geleidestrips zitten bovenin de buitenste koker, aan de binnenkant?
Ook geleidestrips aan de onderkant van de binnenste koker, aan de buitenkant.
Bij mij zijn dat witte kunststof plaatjes, waarschijnlijk teflon.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Johan-silvermine
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 dec 2019, 11:54
Locatie: Engwierum

Re: Kokermast plaatsen

#34 Bericht door Johan-silvermine »

De binnenkoker zit niks op alleen de buitenste aan de binnenkant soort van hard plastic lijkt het wel , ik zag idd voorbij komen op internet dat het ook op de onderkant moet van de binnenkoker
Dj bij radio teamfm , studio silvermine

Gebruikersavatar
Johan-silvermine
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 dec 2019, 11:54
Locatie: Engwierum

Re: Kokermast plaatsen

#35 Bericht door Johan-silvermine »

Hallo , het zal al wel meerdere keren besproken zijn maar ik kan niet de juiste info vinden , ik heb een aluminium steigerbuis 48,3 x 3 x 6000mm die wil ik gebruiken als topbuis maar het liefst vrijstaand boven in de mast maar wat kan een buis hebben kwa winddruk en wanneer buigt hij te ver of erger nog wanneer knapt de buis , laat ik het zo zeggen hoelang kan ik de buis uitschuifen zonder te tooien over de antenne er zit voorlopig nog een lichte ros antenne in mvg johan
Dj bij radio teamfm , studio silvermine

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Kokermast plaatsen

#36 Bericht door ON5RKN »

Met alle respect maar ik dacht dat dit hier een forum is voor zendamateurs.....

en niet voor plaatjesdraaiers piraten en meer van dat .....

onderaan Johan-silvermine zijn post staat er immers "Dj bij radio teamfm , studio silvermine" dus een zendamateur is het niet toch niet in de zin zoals wij zendamateurs die kennen.

vermits er bij de mededelingen staat "op dit forum geen illegaal gebruik en hulp daarbij"..... moeten de beheerders consequent zijn en optreden!

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Kokermast plaatsen

#37 Bericht door DC4CP »

ON5RKN schreef:Met alle respect maar ik dacht dat dit hier een forum is voor zendamateurs.....

en niet voor plaatjesdraaiers piraten en meer van dat .....

onderaan Johan-silvermine zijn post staat er immers "Dj bij radio teamfm , studio silvermine" dus een zendamateur is het niet toch niet in de zin zoals wij zendamateurs die kennen.

vermits er bij de mededelingen staat "op dit forum geen illegaal gebruik en hulp daarbij"..... moeten de beheerders consequent zijn en optreden!

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 78#p231978

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Kokermast plaatsen

#38 Bericht door PA3DJS »

Johan-silvermine schreef:Hallo , het zal al wel meerdere keren besproken zijn maar ik kan niet de juiste info vinden , ik heb een aluminium steigerbuis 48,3 x 3 x 6000mm die wil ik gebruiken als topbuis maar het liefst vrijstaand boven in de mast maar wat kan een buis hebben kwa winddruk en wanneer buigt hij te ver of erger nog wanneer knapt de buis , laat ik het zo zeggen hoelang kan ik de buis uitschuifen zonder te tooien over de antenne er zit voorlopig nog een lichte ros antenne in mvg johan
Kijk eens in deze draad:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... =aluminium

Op welke hoogte wordt die pijp ondersteund (anders gezegd, hoeveel meter steekt hij boven de ondersteuning uit). Wat je nodig hebt is de windlast van de antenne. Aangezien die bovenin zit, zal die voor de meeste buiging van de mast zorgen. Voorts is nog van belang: hoever steekt de mast boven de omgeving uit, en waar zit je (in het ZO heb je minder wind dan in bijv het westen van het land).

Je had het eerder over een meer elements yagi voor FM omroep. Als het een koopantenne is, staat er wellicht een windlast bij in de vorm van X Newton bij Y m/s windsnelheid. Als je dat niet hebt, moet het handmatig uitgerekend worden aan de hand van de maten van de antenne.

Je kunt natuurlijk de boel ook omkeren: Bij welke dwarskracht in de top van de pijp kom je aan een spanning van rond de 150 N/mm2.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Kokermast plaatsen

#39 Bericht door PA3DJS »

Even om je een indruk te geven voor jouw 48 mm pijp, 3 mm wanddikte ingeklemd op één meter (dus 5 m steekt boven het bovenste steunpunt uit). Steunpunt zit 6 m boven de grond. Piek windsnelheden voor midden-Nederland (Maarssen), polder (dus open vlakte).

Het buigmoment door winddruk is 580 Nm, stress in alu pijp is dan 129 N/mm2. Even uitgaande van toelaatbare 150 N/mm2 (in verband met vermoeing), heb je voor iets dat 1 m boven de top zit (je wilt er nog een rotor op plaatsen), nog 100 Nm over. Op het puntje van die alu pijp is dat dus een dwarskracht van 20N. Dat is niet echt veel.

Is dit te pessimistisch?
In de scoutingmast zat een 50 mm alu pijp, 2.5 mm (of 3 mm, weet ik niet meer) wanddikte, 4 m steekt boven de bovenste inklemming. Inklemming zat op 16 m boven maaiveld.

Met X200 erop en twee HF vishengel dipolen. De instructie was om bij sterke wind de pijp te laten zakken, zodat er nog maximaal 2 m uitsteekt (dat had een reden.....).

Helaas stond met de januaristorm van 2018 de pijp nog omhoog. Gevolg: kromme pijp en een hoop werk om de boel weer goed te krijgen (vanwege dat je zo'n kromme pijp niet makkelijk meer beneden krijgt). Ik had met opzet geen hoge sterktemateriaal genomen. Ik heb liever dat het buigt, dan na lange tijd barst.

Mijn advies
Zorg dat je die 48 mm alu pijp zelf ook kunt laten zakken in geval van veel wind (zodat het steunpunt niet 5 m onder de top van de pijp zit). Mijn situatie (open vlakte, polderland) is wellicht niet representatief voor jou, maar het geeft wel aan dat je niet zomaar wat moet gaan doen (lees rotor erin en dikke 3 m yagi erop, en wellicht nog wat er bovenop).

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Kokermast plaatsen

#40 Bericht door pa1bvm »

een Ross antenne ..hmmm …. was toch alleen voor luisteren ??

Gebruikersavatar
Johan-silvermine
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 dec 2019, 11:54
Locatie: Engwierum

Re: Kokermast plaatsen

#41 Bericht door Johan-silvermine »

Bedankt voor de goede uitleg , ik heb de mast kantelbaar gemaakt dus met harde wind gaat de mast sowiezo plat ik heb em nu idd 5 meter uitsteken hij deint een beetje maar niet gevaarlijk , en idd een ros voor tijdelijk ontvangst richtantenne word aan gewerkt
Dj bij radio teamfm , studio silvermine

Plaats reactie