Kokermast plaatsen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Johan-silvermine
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 dec 2019, 11:54
Locatie: Engwierum

Kokermast plaatsen

#1 Bericht door Johan-silvermine »

Hallo allemaal mijn naam is johan , ik heb een 2de hands kokermast gekocht 2x6 waar nog een topbuis in komt van ca 6 meter nu moet hij vrij komen te staan dus in het beton nu heb ik daar geen ervaring mee met hoe groot en hoe diep dat blok beton uiteindelijk moet en er moet uiteraard nog een kantelbok worden gemaakt ook geen idee hoe hoog het kantelpunt moet zijn ik dagt zelf dat 3 meter wel genoeg moet zijn , ook niet onbelangrijk er komt een richt antenne in met rotor graag lees ik jullie ervaring groet johan
Dj bij radio teamfm , studio silvermine

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Kokermast plaatsen

#2 Bericht door ON7RA »

Dag Johan,
Het is allemaal een beetje vaag wat je vraagt? Welke diameter is de kokermast, aluminium of ijzer, dat kan denk ik wel verschil uitmaken qua gewicht, ikzelf heb niet echt de ervaring, maar ik heb twee broers die beiden een kantelbare kokermast hebben ON7ZS en ON2JLA! Anders nog even zoeken hier op het forum, daar loopt namelijk al een draadje over denk ik.
Anders vraag ik even na wat zij er aan hebben hangen :wink:
De mast van mijn vader SK die was 18m hoog met een 3el van fritzel er in, en daar zat 6 cubic beton onder
73 Renaat
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
Johan-silvermine
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 dec 2019, 11:54
Locatie: Engwierum

Re: Kokermast plaatsen

#3 Bericht door Johan-silvermine »

Ik begrijp het idd zie ook dat ik een beetje weinig info heb gegeven , het is een mast van staal diameter weet ik nog niet ik haal de mast vanmiddag op dan kan ik wat meer info geven en er komt nog een kantelbok bij die moet nog gemaakt worden ook daar zou ik wel wat info over willen en ik heb ook het forum al even doorgespit maar kan niet echt info over beton en etc vinden meer info over het maken van een mast
Dj bij radio teamfm , studio silvermine

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Kokermast plaatsen

#4 Bericht door ON7RA »

@ Johan,
Via zoeken even (kokermast hoeveel beton) in typen, daar loopt een klein draadje van iemand met de zelfde vraag! Daar spreekt men van minimum 1.5 cubic!
73
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
Johan-silvermine
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 dec 2019, 11:54
Locatie: Engwierum

Re: Kokermast plaatsen

#5 Bericht door Johan-silvermine »

Bedankt voor je antwoord hier kan ik idd wat mee het is het beste dus om tussen de 1 a 2 kuub te zitten die berekening kan ik wel maken hoe groot het dan moet worden alleen zit ik nog steets met een aantal vragen

Hoe groot zouden jullie een voetplaat maken aan de kantelbok ? (Kantelbok van 3 meter lijkt mij genoeg) ,
En wat betreft maten en kwaliteit draadeind die zou ik graag in 1 keer willen meestorten in het beton 4 stuks
Dj bij radio teamfm , studio silvermine

pa3zulu
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:24
Locatie: Steenbergen

Re: Kokermast plaatsen

#6 Bericht door pa3zulu »

Ik weet niet of je al een vergunning voor de mast hebt, want voor 5 meter of hoger heb je een omgevingsvergunning nodig.

Je kunt beter eerst dat traject afleggen voordat je je mast gaat plaatsen.

Ondertussen kun je info verzamelen hoe je jouw mast het beste kunt plaatsen.
Gemeentes kunnen namelijk zeer lastig zijn en bv een sterkteberekening eisen en een sondering van de grond voordat je beton stort.
Liever het kleinste QRO dan het grootste QRP

Beter hebben en niet nodig dan nodig en niet hebben

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Kokermast plaatsen

#7 Bericht door PA3ECZ »

Johan-silvermine schreef:Hallo allemaal mijn naam is johan , ik heb een 2de hands kokermast gekocht 2x6 waar nog een topbuis in komt van ca 6 meter nu moet hij vrij komen te staan dus in het beton nu heb ik daar geen ervaring mee met hoe groot en hoe diep dat blok beton uiteindelijk moet en er moet uiteraard nog een kantelbok worden gemaakt ook geen idee hoe hoog het kantelpunt moet zijn ik dagt zelf dat 3 meter wel genoeg moet zijn , ook niet onbelangrijk er komt een richt antenne in met rotor graag lees ik jullie ervaring groet johan
Hier een voorbeeld van een sterkte berekening voor een mast met een hoogte van 18 Mtr.
Bijlagen
Sterkteberekening..JPG

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Kokermast plaatsen

#8 Bericht door PA3HMP »

Eerst maar bij de gemeente langsgaan, heel goed mogelijk dat zij sterkteberekeningen eisen en aanvullende eisen over het beton enz.

Gebruikersavatar
Johan-silvermine
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 dec 2019, 11:54
Locatie: Engwierum

Re: Kokermast plaatsen

#9 Bericht door Johan-silvermine »

Ik ben eigenlijk niet van plan om vergunning aan te vragen nog even aanvullende info , de buiten koker is 80x80 en de binnenkoker 60x60
Dj bij radio teamfm , studio silvermine

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kokermast plaatsen

#10 Bericht door PE2AAB »

Hoi Johan,

Een mast vergunningsvrij plaatsen kan maar er zijn restricties. Zie deze LINK

De volgende zinsnede geeft aan wat er mogelijk is. (zoals ook PA3zulu hierboven al aangaf). Buiten deze uitsluiting(en) is er in principe een bouwvergunning nodig)
Mag een radiozendamateur zonder vergunning een antenne in zijn tuin plaatsen?
Ja, zolang de antenne achter het voorerf is geplaatst en niet hoger is dan 5 meter (Bor Bijlage II, art. 2, onderdeel 17, onder c).
Bron: http://www.antennebureau.nl

[mod]Betreft het doel van de antennemast; Ik heb Johan gesproken en hij geeft aan dat het een ontvangstmast wordt om daarmee FM omroep stations te ontvangen die verder weg zijn gesitueerd en met klein vermogen uitzenden zoals bijvoorbeeld evenementenzenders.[/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Johan-silvermine
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 dec 2019, 11:54
Locatie: Engwierum

Re: Kokermast plaatsen

#11 Bericht door Johan-silvermine »

Ik weet idd de regels van het plaatsen van de mast ik doe het ook op eigen risico om geen omgevings vergunning aan te vragen , toch bedankt dat je nog even een link geplaatst heb
Dj bij radio teamfm , studio silvermine

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Kokermast plaatsen

#12 Bericht door PB4PT »

Beste Mod, valt dit dan niet onder de clausule hieronder die ik uit de forumregels citeer?

- Het plaatsen van berichten omtrent illegale praktijken.

Dat het op eigen risico gebeurt, lijkt dan niet relevant.

sorry for testing the waters...

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Kokermast plaatsen

#13 Bericht door Yannick PE2YSB »

Bij die 5 meter, kijken ze dan eigenlijk naar de ingeschoven lengte, of de uitgeschoven lengte van de mast?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kokermast plaatsen

#14 Bericht door PE2AAB »

PB4PT schreef:Beste Mod, valt dit dan niet onder de clausule hieronder die ik uit de forumregels citeer?

- Het plaatsen van berichten omtrent illegale praktijken.
Dat het op eigen risico gebeurt, lijkt dan niet relevant.

sorry for testing the waters...
Je hebt zeker een punt. De forumregels behouden zich niet tot het illegaal gebruik van zenders maar in de breedste zin van illegale praktijken. Los van het feit dat het niet mag vind ik het zeer onverstandig om een vergunningsplichtig bouwwerk te plaatsen waar vervolgens geen vergunning voor wordt aangevraagd. Je hebt binnen de kortste keren de instanties aan de deur staan met het verzoek om het bouwwerk af te breken. Ik ben alleen onbekend met hoe het als het een mast betreft welke ingeschoven ónder die 5 meter valt. wellicht valt dat nog onder meldingsplicht of zelfs vergunningsvrij?

Ik ga zélf ook even informeren. En ik raad Johan aan om, mits benodigd, een vergunning aan te vragen voor de mast (of te melden als dit afdoende blijkt).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Johan-silvermine
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 dec 2019, 11:54
Locatie: Engwierum

Re: Kokermast plaatsen

#15 Bericht door Johan-silvermine »

Ik snap jullie punt maar stel dat ik de mast neerzet en er komt tog iemand van de gemeente dat ik de mast moet afbreken dan is het niet meer dan de mast uit de bok halen de bok kan blijven staan die zit dik onder de 5 meter en dan kan ik dan als nog een vergunning aanvragen maar ik ga er vanuit dat het hier op het platte land geen storm zal lopen met de gemeente maar ik snap jullie wel uiteraard
Bijlagen
Is dit ook een idee het is geen vaste bouwwerk dan , of zie ik dat verkeerd het komt veel voorbij bij mobiele lichtmasten
Is dit ook een idee het is geen vaste bouwwerk dan , of zie ik dat verkeerd het komt veel voorbij bij mobiele lichtmasten
Dj bij radio teamfm , studio silvermine

Plaats reactie