Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#1 Bericht door monoblock »

Beste Amateurs,

Ik wil een windom antenne bestellen. Ik twijfel over een paar zaken:

Heeft de fritzel FD-4 een ingebouwd mantelstroom filter?
Heeft onderstaande antenne van WIMO dat dan niet? Er is een aanmerkelijk prijsverschil, en vanaf de foto ziet de wimo antenne er degelijk uit.

https://www.wimo.com/de/antennen/kurzwe ... i/windom-5

Zij verkopen ook mantelstroom filters, maar als die er nog bij onder moet, dan word het een beetje een zwaar geheel. Ook is het prijsverschil dan weg.

https://www.wimo.com/de/antennen/kurzwe ... i/11368.01

Verder zie ik ook staan dat de totale antenne lengte bij de fritzel 41.5Mtr (36.0Mtr tot einde isolators) Hoe moet ik dat zien, is de 36 meter als inverted V en de 41.5 meter horizontaal?

https://www.hamshop.nl/radio-amateur/an ... 40-80.html

Zit er kwaliteits verschil in de draad bij de verschillende Fritzel FD-4 antennes? Er zijn verschillende vermogens namelijk
PD1CQ - Menno

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#2 Bericht door PA0CMU »

Menno,

# Fritzel heeft een hele collectie "baluns" zowel met als zonder mantelstroomfilter. Wat er geleverd wordt zal je na moeten vragen. Fritzel heeft een PDF waar alle exemplaren in vermeld staan.

# Die lengte opgave zie ik op meerdere websites en vraag me ook af waar dat verschil van zo'n 5m in zit. Aan de wijze van ophangen kan het natuurlijk nooit liggen, daar wordt een stuk draad niet langer of korter van.

# Vermogensverschillen in de modellen zitten in de belastbaarheid van de balun. De draad zal hetzelfde zijn.

Een vriend van me heeft een FD-4 in gebruik en heeft hopeloos problemen op 40m en 80m. Zelfs met een paar Watt op 40m slaat de USB poort van zijn laptop op tilt. Uiteraard zal het afhankelijk zijn van ieders situatie maar hij overweegt over te stappen naar een symetrische (dipool) antenne. We zijn er niet zeker van of mantelstromen de problemen veroorzaken. En ja, in zijn FD-4 zit een 1:6 balun plus mantelstroomfilter. Mogelijk is dat dus niet afdoende.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#3 Bericht door monoblock »

Bedankt voor de info. Ik zoek een beter presterende antenne als de huidige 3 bander. Voorkeur voor 20M en 40M band

De huidige situatie is als volgt: End fed 3 bander loopt van de shack naar de tuin richting garage. Er loopt reeds een coax van de shack naar de garage. Ik dacht hiervan gebruik te kunnen maken door een off center dipool op te hangen (FD4) voor een betere prestatie op 20M en 40M. De ruimte achter de garage is open veld, daar kan wel een antenne draad naar toe van ongeveer 38 meter tot aan de schack.

Is in jullie ogen de FD4 in mijn situatie de beste keuze, of zijn er betere alternatieven gezien de mogelijkheden?
Bijlagen
Capture.JPG
PD1CQ - Menno

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#4 Bericht door monoblock »

zs6bkw-450.gif
zs6bkw-450.gif (4.34 KiB) 5811 keer bekeken
Een ZS6BKW is ook nog een optie:
PD1CQ - Menno

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#5 Bericht door on4avt »

Je hebt een goede antenne, een Endfed. En je gaat het moeilijk maken en een dipool of eender wat op te hangen met een coax in de midden van je tuin?
Een fd4 is niet beter dan een Endfed. ik heb ze allemaal gehad, van W3DZZ tot Dipolen,,tot inverted V ,Omgekeerde L, slooping dipole etc. ik hou het nu al jaren bij Endfed.Je kan die horizontaal of schuin naar beneden hangen, werkt altijd.Zorg alleen dat je voldoende lengte coax hebt, de mantel dient als tegengewicht.
Een fd 4 heeft een bepaalde hoogte nodig om juist te werken, daar ze de grond als spiegel gebruikt.
is iets van een 6 m hoogte voor het lange been en een 10 m hoogte aan de andere kant of omgekeerd; ik zou het moeten opzoeken. de lengte van 35 m voor de FD4 is de afstand aan het voeteinde die je minimum moet aanhouden indie je deze antenne in een Inverted V zou gaan opspannen. om de juiste hoek te houden.

https://hofi.de/pdf/de/Draht%20Antennen.pdf
Hier nog een link naar de FD4 en ook de FD4

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#6 Bericht door PA3DAT »

En het verschil symmetrisch of asymmetrisch?
Mijn FD4 heeft het voedingspunt op ca. 12 meter, mijn draaibare dipool voor 10/15/20 zit daar ruim
een halve meter boven. Maar de ontvangst op de dipool is veel beter, vooral de signaal/ruisverhouding.

Een asymmetrische antenne heeft beduidend meer last van de storing, waar we allemaal over klagen.
Zou je in de stad niet altijd beter af zijn met een symmetrische, horizontale antenne?

Als je niet anders hebt, je hebt bijvoorbeeld alleen een endfed, dan weet je niet beter. Maar als je kunt
schakelen, dán merk je de verschillen.

Hoe denken anderen daarover?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#7 Bericht door PA3ECZ »

monoblock schreef:Bedankt voor de info. Ik zoek een beter presterende antenne als de huidige 3 bander. Voorkeur voor 20M en 40M band

De huidige situatie is als volgt: End fed 3 bander loopt van de shack naar de tuin richting garage. Er loopt reeds een coax van de shack naar de garage. Ik dacht hiervan gebruik te kunnen maken door een off center dipool op te hangen (FD4) voor een betere prestatie op 20M en 40M. De ruimte achter de garage is open veld, daar kan wel een antenne draad naar toe van ongeveer 38 meter tot aan de schack.

Is in jullie ogen de FD4 in mijn situatie de beste keuze, of zijn er betere alternatieven gezien de mogelijkheden?
Ik werk met een Comet H-422 Rotatable Trapped Dipole voor de frequentie's 7,14,21,28 Mhz
Hier ben ik qua werking dik tevreden over, misschien ook nog iets voor jou?
Bijlagen
DSC00040.JPG

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#8 Bericht door ON7RA »

@ monoblock
Hoi, ik zie dat je de verkorte end fed met spoel gebruikt, probeer eens met 20M draad +- in één stuk! Draad met spoel en al los van de trafo, en een stuk draad er aan van iets meer dan 20m en naar de boom achteraan spannen. zal volgens mij een stuk beter werken. draad op lengte knippen?
73 Renaat
Laatst gewijzigd door ON7RA op 13 dec 2019, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
73 Renaat :D ON7RA :D

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#9 Bericht door on4avt »

Juist, vergeten te melden dat ik mono band gebruik!

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#10 Bericht door ON7RA »

Misschien bedoelen ze toch dit?
Bijlagen
fd4.png
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#11 Bericht door PA5COR »

Al jaren geen probleem met mijn Fritzel FD-4 op 12 meter hoog en uiteinden naar 10 meter lopend, 41.5 meter totale lengte en 1500 watt balun met ingebouwde mantel smoorspoel.
Van 10 tot 800 watt erop, geen storingen op welke electronica dan ook.
korte eind is 13.7 meter lange einde 27 meter of wat meer, moet ik opzoeken.
Hangt hier al 12 jaar tussen 3 blokken woningen en deze verdeling kwam mij goeed uit met de coax recht naar de woning beneden.

Korte eind verlengd met spoel en 9 meter draad zodat ie ook op 160 meter resonant is. :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#12 Bericht door on4avt »

PA5COR schreef:Al jaren geen probleem met mijn Fritzel FD-4 op 12 meter hoog en uiteinden naar 10 meter lopend, 41.5 meter totale lengte en 1500 watt balun met ingebouwde mantel smoorspoel.
Van 10 tot 800 watt erop, geen storingen op welke electronica dan ook.
korte eind is 13.7 meter lange einde 27 meter of wat meer, moet ik opzoeken.
Hangt hier al 12 jaar tussen 3 blokken woningen en deze verdeling kwam mij goeed uit met de coax recht naar de woning beneden.

Korte eind verlengd met spoel en 9 meter draad zodat ie ook op 160 meter resonant is. :mrgreen:

Je antenne hangt dan ook op de ideale hoogte !

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#13 Bericht door PA4WK »

Hallo Menno,
iik zou niet weten waarom je een end Fed in zou willen ruilen voor een FD4 of iets dergelijks.
Een end Fed is een prima antenne mits goed gebouwd.
Maar mocht je toch voor een FD4 willen gaan kijk dan eerst eens hier https://a08.veron.nl/zelfbouw/antennes/ ... per-balun/
De mannen van afd. centrum van de VERON hebben een zeer goede FD4 gemaakt, die zijn waarde in diverse contesten bewezen heeft, en de kostprijs is een stuk lager dan bij WIMO.
Suc6 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#14 Bericht door PA0FRI »

Een FD4 is een uit het midden gevoede 80 m dipool en doet het net zo goed als een “normale” in het midden gevoede dipool.
Bovendien ook te gebruiken voor meerdere andere HF banden.
De afmeting geldt meestal voor geïsoleerd antennedraad. Met blank draad wordt de lengte langer.
Op geringe hoogte (< 10 m) de lengte inkorten en een 1 : 4 balun inzetten. Zoals de A08 groep hierboven deed.
Voor de beste werking ook nog een mantelstroomfilter (choke balun, line insulator) gebruiken.
Ik heb in Libanon een zelfgemaakte FD4 gebruikt met een 10 W zender en Amerikanen konden niet geloven dat het maar zo’n laag vermogen was.
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/FD4/fd4.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

monoblock
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 aug 2008, 07:37
Locatie: Achterhoek

Re: Frtizel FD-4 of een vergelijkbare antenne van WIMO.DE ?

#15 Bericht door monoblock »

Vandaag heb ik de ZS6BKW antenne gebouwd en opgehangen.

De lengte van de 450 ohm lint kabel is 12.2 meter.
De lengte van de beide stralers zijn 13.75 meter. Dit is gemeten van midden isolator naar de eindes. Hoe zit het met het extra stuk kabel dat nodig is voor trek ontlasting bij de isolatoren? Moet je dit ook optellen bij de lengte of niet? Zie de vraag onder de foto van PA0FRI, hieronder. Wat is nu de werkelijke lengte van de straler?

Ik vraag dit omdat de antenne niet resonant is op de 20/40 meter. Hij zit er iets onder:

De frequeties waar de antenne dipt in SWR zijn:
6.676 MHz
13.572 MHz

Kan ik de lint kabel inkorten (meest eenvoudige) of moet ik de boom in en het dak op (2x) om de stralers in te korten?
En zo ja, hoeveel cm zou er dan af moeten?
Bijlagen
wire lenght s.gif
PD1CQ - Menno

Plaats reactie