Antennemast op pannendak bevestigen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Antennemast op pannendak bevestigen

#1 Bericht door PE2AAB »

Ik ben op zoek gegaan naar een antennebevestiging welke zo min mogelijk schade aan het huis maakt.

Er is al eens een topic gewijd aan een dakdoorvoer met bijbehorende waterafdichtende dakpannen maar hiervoor moet de mast door het dak naar binnen. Dit gaat gepaard met veel moeite om e.e.a. waterdicht te krijgen. Om die reden heb ik gekeken naar beugels voor om de schoorsteen. PA2OLD heeft deze o.a. in gebruik en die zagen mij er prima uit! Ik heb deze inmiddels ook in mijn bezit, nieuw in de doos inclusief 2m aluminium buis (rond 48) en inslagdop. Omdat enige tijd geleden is gebleken dat mijn (sier) schoorsteen niet geschikt bleek om iets aan te monteren vallen de schoorsteenbeugels helaas af. (ik heb ze over voor de geïnteresseerden ;-))
Afbeelding
Voorbeeldfoto. Ik ben niet de man op de foto ;-)

Ik ben nu bezig met een ander concept. Iets echt Duits/Oostenrijks. Men monteert hier schotels en kleine FM/DTV antennes mee op daken. Je ziet de constructie veelal in Duitsland en Oostenrijk toegepast worden. het geheel wordt alsnog afgedekt met een kunststof doorvoer dakpan en rubberen kraag. Een stukje lager boor ik vervolgens wel een gat door het dak om de kabels naar binnen te brengen. Deze komt dan gewoon achter het knieschot op zolder uit. Op dit moment heb ik de versie met een mast van 1m30 op het oog (rond 48)

Grote verschil met het eerdere topic dat hier liep is dat er geen gat in het dak moet komen voor de mast. Een FB33 hang je er niet aan maar wel een mooie rondstraler voor 2/70/23.

Ik ga het als volgt monteren op mijn dak:
Afbeelding

De beugel ziet er zo los uit.
Afbeelding

Er zijn diverse versies tot zeer zware uitvoering waarbij zelfs een standpijp van 1m80 (rond 60) wordt geplaatst! Ik heb de S48/1300
Afbeelding

Filmpje van de montage:

youtu.be/sldyT4whxUw

Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang en ben benieuwd naar additionele tips! Ik ga ter plaatse van de beugel de huidige panlat structuur verstevigen met extra regelwerk om de krachten van de wind wat beter op te vangen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Antennemast op pannendak bevestigen

#2 Bericht door pa3kc »

Steekt die rondstraler dan boven het dak uit?

Anders kom eens buurten op 144.575Mhz als het allemaal af is :)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antennemast op pannendak bevestigen

#3 Bericht door PE2AAB »

pa3kc schreef:Steekt die rondstraler dan boven het dak uit?

Anders kom eens buurten op 144.575Mhz als het allemaal af is :)
Hi Jurgen, ja kom graag eens babbelen op de lokale simplex QRG! In principe komt de rondstraler boven de nok uit. Ik plaats deze beugel één of twee pannen onder de nok namelijk. Steekt toch wel een 80cm tot 1m boven de nok uit.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

- PD2SKZ -
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Antennemast op pannendak bevestigen

#4 Bericht door - PD2SKZ - »

Grappig dit. Ikzelf denk daar ook al een tijdje over na om een 2/70 rondstraler op te monteren. Geen idee hoe stevig dit is om een eventuele HF-vertical op te zetten. GPA30 staat nu op de schuur 3 meter hoog maar dat ding weegt niks. Wellicht kan die er ook wel op. Ik vond vanmiddag een complete set voor 60 euro in nederland. Is de moeite waard om eens te proberen. Ik zal dit draadje ook met belangstelling volgen.

Sven.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Antennemast op pannendak bevestigen

#5 Bericht door PE2AAB »

Ik was zojuist bij Jeroen, PE1RXQ en hij had een soortgelijke constructie maar een andere beugel. Deze was voor een gemiddeld Nederlands dak niet helemaal lekker. Om het mastje op 'panmaat' naar boven te kunnen prikken kwam de beugel bijna op de houder te zitten. (ik kan het wel eens een keer tekenen om het te verduidelijken) maar Jeroen gaf aan dat, om e.e.a. voor de toekomst goed te maken, er nog wat extra panlatten dienen te worden toegevoegd zodat het ding beter past.

Beugel in kwestie:
Afbeelding

De mast moet op 80% van de beugel naar links of rechts worden geschoven om passend te maken. Dat gaat lastig met deze beugel omdat deze niet geheel doorloopt. Bij de eerder genoemde beugel hierboven gaat dat wel.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Antennemast op pannendak bevestigen

#6 Bericht door Thijzer »

Ik heb die bewuste schoorsteenbeugels in 2-voud gekocht en deze zomer gemonteerd. Zeer tevreden! Ik heb dus aan twee zijden van de schoorsteen een buis zitten voor 2 rondstralers en als bevestiging voor de Endfed. Mijn schoorsteen is er echter wel een van de oude stempel en met een stevig postuur. De antennes zitten er na een storm nog prima op.

De dakdoorvoer vind ik linke soep als die op de panlatten is bevestigd. In Nederland gebruiken we veel PIR-schuimplaten met een laag triplex erop en dan de panlatten. Daarop een mastje zetten is bijgevolg niet heel stevig. Prima om pannen op te leggen maar dan is de belasting van die plaat in de andere richting en dat is prima. Als ik dit al zou doen, zou ik zelf een constructie lassen en ervoor zorgen dat je een groter oppervlak bestrijkt, liefst plat op de PIR-plaat (het triplex dus) en dan met een draadeind door die plaat heen tegen uitscheuren. Aan de binnenzijde kun je dan de draadeinden voorzien van een carrosseriering en een siermoer.

Dus kijk goed naar de constructie waar je het aan vast maakt. Net als bij een sier-schoorsteen moet je goed kijken of wisselende krachten op den duur je hele constructie niet los wrikt.

- PD2SKZ -
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Antennemast op pannendak bevestigen

#7 Bericht door - PD2SKZ - »

Datzelfde gevoel heb ik dus ook. Maar wat als ik ten eerste extra latten aanbreng, en onder het geheel 18mm watervast verlijmd multiplex aanbreng. Dat is volgens mij zeker wel stevig genoeg. Toch ?

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Antennemast op pannendak bevestigen

#8 Bericht door EA5JEX »

Je kunt ook een nokpan constructie gebruiken. Je tuinen gaan dan naar de 4 hoeken v.h. dak. De onderkant is dus rond en er zit een bus op waar je de mast in past.
Kees

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Antennemast op pannendak bevestigen

#9 Bericht door PA3FAT »

Is een gewone zwiepmast tegen de achtergevel geen optie.

Voor alleen wat vertikale stokjes gaat dat prima. Had er voorheen zelfs vhf/uhf beams voor 2m en hoger in.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Antennemast op pannendak bevestigen

#10 Bericht door deg1er »

sorry maar bij mij zou hij dan alleen op de panlatten staan het
goedkoopste hout wat er is vol met knoesten
de mijne gaat gewoon door het dak met rotor op de grond
staat hij in ieder geval stevig vast en komt hij niet naar beneden :roll:
als de mast niet breekt

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Antennemast op pannendak bevestigen

#11 Bericht door DK1NL »

Mijn rotor staat ook op de zoldervloer en heb een zelfgemaakt toplager vastgeschroefd tegen een balk. De 3 coax kabels gaan door de antennemast en komen bij de rotor weer uit.
Dit staat nu alweer een paar jaar en bevalt prima!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Plaats reactie