extension AV620?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

extension AV620?

#1 Bericht door PA1RA »

Hallo,
Ik heb een Hygain AV620. Ben er best tevreden over, maar zoals altijd kriebelt het om te zien wat er beter zou kunnen...
Deze vertical is fysisch zo'n 6.8 meter lang. Bovenin zit een soort loading coil om hem electrisch 3/8 lamda lang te maken, dus 7,5 meter (dit voor de langste, =20m sectie)

Stel dat ik de loading coil eruit haal en er een dun pijpje bovenop zet om het elektrisch echt 7.5m lang te maken..... zet dat zoden aan de dijk, is dat de moeite waard?
Iemand hier op de een of andere manier ervaring mee?

Groeten,
Rene
PA1RA

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: extension AV620?

#2 Bericht door PA0FRI »

In de beschijving op de websiteute van hy-gain staat:
@ Hy-Gains new AV-620 Patriot HF vertical is the best built, best performing and best priced multiband vertical available today.
The AV-620 covers all bands 6 through 20 Meters with no traps, no coils, no radials yielding an uncompromised signal across all bands.@
Welke spoel bedoel je of heb je een ander type antenne?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: extension AV620?

#3 Bericht door PA1RA »

Is de juiste antenne. In de beschrijving (download) staat :
"The center radiator is resonant on 20 meters. A small linear loading section near
the top of the AV-620 shortens the overall height approximately 5 feet to a more
manageable 23 feet total height"
Ziet er zo uit :
Screenshot_20191204-214919.png

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: extension AV620?

#4 Bericht door PA0FRI »

Het is nu duidelijk wat je met spoel bedoelde. Omdat het dicht bij de top zit en dus niet in een stroompunt zal je geplande mechanische verlenging niet zoveel uitmaken dat het de moeite waard is.
Bovendien kan het verwijderen van de "spoel" resulteren in een veranderde resonantie op 15 en 17 m omdat de desbetreffende stubs er dichtbij zitten.
Beide uitenden van 15 en 17 m hebben een hoge impedantie en dan kan een kleine capaciteit (de 20 m linear loading) een behoorlijke invloed hebben op hun resonantie.
Door het verwijderen is het mogelijk dat op 15 en 17 m de stralers elektrisch korter worden.
Voorbeeld van een capaciteit toevoegen: Met een paar dunne RVS spaken heb ik de resonantie van mijn antenne op 15 m omlaag gebracht.
Bijlagen
top-loading f.jpg
top-loading f.jpg (20.25 KiB) 2223 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie