Wie kan me tip geven

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Fiatstilo
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2019, 12:18

Wie kan me tip geven

#1 Bericht door Fiatstilo »

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb interesse in de radio materie en ben aan het leren voor m’n vergunning. Ik heb inmiddels een yaesu vx6 gekocht om eens te zien wat er allemaal ontvangen kan worden. Nu is het ontvangst binnen van de div banden niet echt geweldig natuurlijk. Ik overweeg nu een extern antenne te gebruiken. Op de bekende Chinese website heb ik deze gevonden. Zou ik hier even mee uit de voeten kunnen? Ik ga niet zenden maar alleen ontvangen voorlopig. Kijken of ik het wat vind.

Ik weet dat er over antennes heeeel veel te vertellen valt dus ik hoop dat de reacties daar een beetje rekening mee houden. Ik ben nog maar newbee.

€ 3,11 | 12 dbi 433Mhz Antenne halve golf Dipool antenne SMA MALE met Magnetische voet voor Ham Radio Signaal Booster draadloze Repeater
https://s.click.aliexpress.com/e/nIYBnQNw
Bijlagen
69CFBD83-BB05-4799-B18F-FA6732FE3DA3.png

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wie kan me tip geven

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier!

Het ligt er helemaal aan wat je wilt ontvangen. Met zo'n klein 'pikkie' op je vensterbank moet je geen wonderen verwachten. Tevens is het ding geoptimaliseerd voor 430 MHz. dus de amateur 70cm band.

Wil je buitenlandse stations ontvangen dan zul je met andere antennes aan de slag moeten en andere ontvangers. Richt je je voornamelijk op lokaal verkeer dan kun je hier echt wel wat mee ontvangen maar zoals gezegd, meeste effectiviteit dus op de 70cm band.

Deel even waar je je focus zou willen leggen?

P.S. wil je de vergunning halen door zelfstudie? Er zijn diverse alternatieven die we kunnen aanraden. Zie het topic: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=13&t=14817
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Fiatstilo
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 okt 2019, 12:18

Re: Wie kan me tip geven

#3 Bericht door Fiatstilo »

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb zelf zeevaart achtergrond en heb ook Marcom-A certificaat. zendvergunning ga ik middels zelfstudie wel halen. Doel is om een beetje algemeen door de banden te scannen. Zowel de lage als de hogere banden. Met de rubber duck (Meegeleverd) buiten lukt dat vrij aardig. Binnen is het natuurlijk drama. Het is eigenlijk gewoon de bedoeling om dezelfde ervaring binnen te hebben alsof ik buiten sta met de porto.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Wie kan me tip geven

#4 Bericht door PA1SVM »

Welkom op het forum. Natuurlijk zal een antenne het buiten beter doen dan binnen. Als je naar de marifoon wilt luisteren en in de toekomst ook wilt uitkomen op de amateurbanden dan raad ik je een Diamond X-50N antenne aan. Deze zijn veel en goed verkrijgbaar. Kijk even goed welke aansluiting jouw porto heeft om het juiste antenneplugje te kopen. De X-50N heeft een zogenaamde N-connector. Tot 10m lengte van je coaxkabel zou je kunnen volstaan met RG58 kabel. Aircell7 kabel is stuk beter omdat deze minder verlies geeft, zeker bij meer dan 10m. Hou er rekening mee dat RG58 en aircell7 hun eigen connectoren hebben, dat heeft te maken met de diameter van de kabel.

Mocht je een magneetvoet antenne willen gaan gebruiken dan raad ik de Diamond MR77 aan. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Houd er rekening mee dat deze antenne op een metalen ondergrond moet staan zoals het dak van een auto of verwarming in huis om goed te kunnen werken.

De diamond X50 kan je gewoon desnoods op een bezemsteel zetten of iets wat erop lijkt. Hoeft niet perse een metalen of alu pijp te zijn. De X-50N ontvangt ook goed buiten de 2m en 7cm amateurband. Deze antenne wordt ook veel gebruikt door scannerluisteraars.

Veel Suc6
Laatst gewijzigd door PA1SVM op 16 okt 2019, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wie kan me tip geven

#5 Bericht door PE2AAB »

Als het met de standaard antenne buiten al prima gaat neem ik aan dat je in de buurt van water woont. Marifonie vindt vooral plaats op VHF dus zou het antennetje niet echt een oplossing zijn. Het is simpelweg te kort.

Kun je niet een wat grotere antenne kwijt? Een scannerantenne ofzo? (omdat je toch alleen ontvangt)

Als je in de toekomst ook wil gaan zenden op de antenne zou ik bijvoorbeeld een Diamond X-50 buiten plaatsen. Prima voor VHF en UHF. Zowel zenden als ontvangen.
Korte golf is een heel ander verhaal. Daar heb je een andere ontvanger en een ander type antenne voor nodig.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Wie kan me tip geven

#6 Bericht door PA1SVM »

PE2AAB schreef:
Als je in de toekomst ook wil gaan zenden op de antenne zou ik bijvoorbeeld een Diamond X-50 buiten plaatsen. Prima voor VHF en UHF. Zowel zenden als ontvangen.
Korte golf is een heel ander verhaal. Daar heb je een andere ontvanger en een ander type antenne voor nodig.
Haha idd, dus dat :lol: 1 minuut verschil :lol:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wie kan me tip geven

#7 Bericht door PE2AAB »

PA1SVM schreef:
PE2AAB schreef:
Als je in de toekomst ook wil gaan zenden op de antenne zou ik bijvoorbeeld een Diamond X-50 buiten plaatsen. Prima voor VHF en UHF. Zowel zenden als ontvangen.
Korte golf is een heel ander verhaal. Daar heb je een andere ontvanger en een ander type antenne voor nodig.
Haha idd, dus dat :lol: 1 minuut verschil :lol:
Haha ja ik las het ook. Nou we denken er dus hetzelfde over. Dat geeft de burger moed :-D

Ik heb een paar van die X-50 stokken liggen. Altijd makkelijk. JOTA, Portable, tijdelijke setup, APRS iGate ergens anders dan thuis enz. ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Wie kan me tip geven

#8 Bericht door PA1SVM »

Altijd handig een paar op voorraad.

73, Sven

Plaats reactie