Binnenhuisantenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thierrydr
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019, 17:32

Binnenhuisantenne

#1 Bericht door Thierrydr »

Goeieavond

Ben op zoek naar kennis die hier zeker aanwezig is
en die jullie hopelijk met me willen delen.
Ik ben een beginnende luisteramateur, en had graag wat kennis gekregen van wat prijs/kwaliteit
de moeite waard is om te proberen, ben zeker van plan om in de toekomst me meer te gaan verdiepen
maar wil eerst leren gaan i.p.v. te leren lopen bij manier van spreken , interesse gaat uit naar
Kortegolf band.

Hopelijk lees ik hier heel wat info , alvast bedankt
Thierry

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Binnenhuisantenne

#2 Bericht door PA3DAT »

Welkom! Maar de vraag is me niet duidelijk... Wil je advies over een binnenhuisantenne?
Heb je al een kortegolfontvanger? En heb je een zolder?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Thierrydr
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019, 17:32

Re: Binnenhuisantenne

#3 Bericht door Thierrydr »

Hallo

Ik heb inderdaad al een kortegolf ontvanger Tecsun S-2000, een zolder heb ik wel maar goed geïsoleerd en inderdaad zou graag wat meer advies krijgen over een binnenhuisantenne (prijs/kwaliteit) kan ik wat meer ontvangst hebben met een binnenhuis antenne dan alleen met de vaste antenne?
Bedankt
PA3DAT schreef:Welkom! Maar de vraag is me niet duidelijk... Wil je advies over een binnenhuisantenne?
Heb je al een kortegolfontvanger? En heb je een zolder?

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Binnenhuisantenne

#4 Bericht door PE9PE »

Thierrydr schreef:Hallo

Ik heb inderdaad al een kortegolf ontvanger Tecsun S-2000, een zolder heb ik wel maar goed geïsoleerd en inderdaad zou graag wat meer advies krijgen over een binnenhuisantenne (prijs/kwaliteit) kan ik wat meer ontvangst hebben met een binnenhuis antenne dan alleen met de vaste antenne?
Bedankt
PA3DAT schreef:Welkom! Maar de vraag is me niet duidelijk... Wil je advies over een binnenhuisantenne?
Heb je al een kortegolfontvanger? En heb je een zolder?
Hallo Thierry,

Een antenne op zolder zal alleen werken wanneer die isolatie niet met aluminiumfolie is gedaan.
Als dat wel zo is heeft het geen enkele zin.

Ondanks dat kijk maar eens naar deze antenne.
Deze kan jij mogelijk toch net buiten installeren.
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ ... 0-mhz.html

Succes

Rob
Life is too short for QRP.

Thierrydr
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019, 17:32

Re: Binnenhuisantenne

#5 Bericht door Thierrydr »

Hallo Rob

Bedankt voor je advies , zal zeker eens gaan kijken. De zolder is inderdaad 1 zijdig met aluminium gedaan. Alvast bedankt Thierry
PE9PE schreef:
Thierrydr schreef:Hallo

Ik heb inderdaad al een kortegolf ontvanger Tecsun S-2000, een zolder heb ik wel maar goed geïsoleerd en inderdaad zou graag wat meer advies krijgen over een binnenhuisantenne (prijs/kwaliteit) kan ik wat meer ontvangst hebben met een binnenhuis antenne dan alleen met de vaste antenne?
PA3DAT schreef:Welkom! Maar de vraag is me niet duidelijk... Wil je advies over een binnenhuisantenne?
Heb je al een kortegolfontvanger? En heb je een zolder?
Hallo Thierry,

Een antenne op zolder zal alleen werken wanneer die isolatie niet met aluminiumfolie is gedaan.
Als dat wel zo is heeft het geen enkele zin.

Ondanks dat kijk maar eens naar deze antenne.
Deze kan jij mogelijk toch net buiten installeren.
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ ... 0-mhz.html

Succes

Rob

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Binnenhuisantenne

#6 Bericht door PD4M »

Als je snel van start wilt gaan... Gewoon een stuk draad achterin de 500 Ohm ingang. Deze in de kamer wat wegspannen. Nu kun je al behoorlijk wat ontvangen! In de tussentijd kun je je gaan verdiepen in de beste (luister)antenne voor jouw situatie. Mogelijk een (actieve) loop antenne zelf maken of op Ebay. Ook de 'mini whip' antenne van Roelof (PA0RDT) krijgt uitstekende recensies. Deze moet wel buiten en wat verder van de gevel (op een plastic paaltje) worden geplaatst.
Succes!
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Binnenhuisantenne

#7 Bericht door PA3DAT »

Dank je Maarten, helemaal mee eens! Zélf iets simpels knutselen, uitproberen en ontdekken.

(En ook nog zonder onnodige quotes, want veel mensen denken dat je op "Quote" moet drukken
terwijl je eigenlijk "Nieuw antwoord" bedoelt, de knop linksonder... :D )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Binnenhuisantenne

#8 Bericht door pa3kc »

Thierrydr schreef:Goeieavond

Ben op zoek naar kennis die hier zeker aanwezig is
en die jullie hopelijk met me willen delen.
Ik ben een beginnende luisteramateur, en had graag wat kennis gekregen van wat prijs/kwaliteit
de moeite waard is om te proberen, ben zeker van plan om in de toekomst me meer te gaan verdiepen
maar wil eerst leren gaan i.p.v. te leren lopen bij manier van spreken , interesse gaat uit naar
Kortegolf band.

Hopelijk lees ik hier heel wat info , alvast bedankt
Thierry
Een loop is een zeer goede HF antenne om in huis te gebruiken.

Klein en neemt amper ruimte in beslag en prima zelf te maken en met de juiste componenten zelfs ook geschikt om op te zenden.

Kijk hier maar eens hoe dat eruit ziet en hoe je dat moet bouwen: Loops

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Binnenhuisantenne

#9 Bericht door pe1hzg »

Thierrydr schreef: Ik ben een beginnende luisteramateur, en had graag wat kennis gekregen van wat prijs/kwaliteit
de moeite waard is om te proberen
Twee suggesties:
  • Je wilt je antenne echt, echt buiten hebben. Verschil is de wereld. Zeker met de storing van allerlei gadgets binnenshuis is iets anders niet zinvol.
  • Ga voor een symetrische antenne. "een draad aansluiten" heeft geen zin omdat de antennespanning is ten opzichte van een referentie. Bij een asymetrische antenne is dat weer de storing binnenhuis
Het heeft ab-so-luut geen zin om een dure antenne te overwegen. Ga naar de bouwmarkt, haal een rolletje tweelingsnoer van 5m lang, trek de draden uit elkaar en hebt een hele effectieve antenne voor de 2m band (14 Mhz) die het buiten de band ook zeker goed zal doen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Binnenhuisantenne

#10 Bericht door PE2AAB »

pe1hzg schreef:
Thierrydr schreef: Ik ben een beginnende luisteramateur, en had graag wat kennis gekregen van wat prijs/kwaliteit
de moeite waard is om te proberen
Twee suggesties:
  • Je wilt je antenne echt, echt buiten hebben. Verschil is de wereld. Zeker met de storing van allerlei gadgets binnenshuis is iets anders niet zinvol.
  • Ga voor een symetrische antenne. "een draad aansluiten" heeft geen zin omdat de antennespanning is ten opzichte van een referentie. Bij een asymetrische antenne is dat weer de storing binnenhuis
Het heeft ab-so-luut geen zin om een dure antenne te overwegen. Ga naar de bouwmarkt, haal een rolletje tweelingsnoer van 5m lang, trek de draden uit elkaar en hebt een hele effectieve antenne voor de 2m band (14 Mhz) die het buiten de band ook zeker goed zal doen.
20m band ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Thierrydr
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019, 17:32

Re: Binnenhuisantenne

#11 Bericht door Thierrydr »

PD4M schreef:Als je snel van start wilt gaan... Gewoon een stuk draad achterin de 500 Ohm ingang. Deze in de kamer wat wegspannen. Nu kun je al behoorlijk wat ontvangen! In de tussentijd kun je je gaan verdiepen in de beste (luister)antenne voor jouw situatie. Mogelijk een (actieve) loop antenne zelf maken of op Ebay. Ook de 'mini whip' antenne van Roelof (PA0RDT) krijgt uitstekende recensies. Deze moet wel buiten en wat verder van de gevel (op een plastic paaltje) worden geplaatst.
Succes!
Maarten hartelijk dank voor de info , hier kan ik zeker al mee verder.

Thierrydr
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019, 17:32

Re: Binnenhuisantenne

#12 Bericht door Thierrydr »

pe1hzg schreef:
Thierrydr schreef: Ik ben een beginnende luisteramateur, en had graag wat kennis gekregen van wat prijs/kwaliteit
de moeite waard is om te proberen
Twee suggesties:
  • Je wilt je antenne echt, echt buiten hebben. Verschil is de wereld. Zeker met de storing van allerlei gadgets binnenshuis is iets anders niet zinvol.
  • Ga voor een symetrische antenne. "een draad aansluiten" heeft geen zin omdat de antennespanning is ten opzichte van een referentie. Bij een asymetrische antenne is dat weer de storing binnenhuis
Het heeft ab-so-luut geen zin om een dure antenne te overwegen. Ga naar de bouwmarkt, haal een rolletje tweelingsnoer van 5m lang, trek de draden uit elkaar en hebt een hele effectieve antenne voor de 2m band (14 Mhz) die het buiten de band ook zeker goed zal doen.
Hartelijk dank voor de info , het is leuk om hier zoveel info te lezen en te ontvangen als beginnende luisteramateur.

Thierrydr
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019, 17:32

Re: Binnenhuisantenne

#13 Bericht door Thierrydr »

pa3kc schreef:
Thierrydr schreef:Goeieavond

Ben op zoek naar kennis die hier zeker aanwezig is
en die jullie hopelijk met me willen delen.
Ik ben een beginnende luisteramateur, en had graag wat kennis gekregen van wat prijs/kwaliteit
de moeite waard is om te proberen, ben zeker van plan om in de toekomst me meer te gaan verdiepen
maar wil eerst leren gaan i.p.v. te leren lopen bij manier van spreken , interesse gaat uit naar
Kortegolf band.

Hopelijk lees ik hier heel wat info , alvast bedankt
Thierry
Een loop is een zeer goede HF antenne om in huis te gebruiken.

Klein en neemt amper ruimte in beslag en prima zelf te maken en met de juiste componenten zelfs ook geschikt om op te zenden.

Kijk hier maar eens hoe dat eruit ziet en hoe je dat moet bouwen: Loops
Ik ga dit zeker eens bekijken, bedankt

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Binnenhuisantenne

#14 Bericht door pe1hzg »

PE2AAB schreef:20m band ;-)
... en de edit-knop is al weg bij de posting. je hebt gelijk, gevalletje tien-linkerduimen typen.

Plaats reactie