Tijdstip/ conditie 6 meter 50mhz

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Tijdstip/ conditie 6 meter 50mhz

#1 Bericht door PA2HP »

Van de week een Hyendfed voor 50mhz van iemand over genomen.
Nu ben ik totaal onbekend met deze band.
Maar heb wel eens gelezen dat dit een " alles of niets" bandje is..ofwel het stikt van de amateurs of niks.
Hoe is dat in deze tijd van het jaar?...en klopt het dat de oproepfrequentie 50.100 is?...of andere tips waar te luisteren, van harte welkom.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Tijdstip/ conditie 6 meter 50mhz

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo OM,

In combinatie met deze antenne is er de komende tijd niet zoveel te verwachten. Soms nog wat Es eind van het jaar.
De langdurige Es begint zo in april/mei en dan kan je leuke qso's maken.

50.110 wordt als DX aanroep gebruikt. Tijdens Es hoor je stations boven 50.100 (verspreid) CQ roepen. Is het je bekend dat 6M een uitgebreide bakenband heeft?

Wellicht een idee om nu alvast via FT8 wat te kijken.
Laatst gewijzigd door PA3GNZ, Tjeerd op 01 okt 2019, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Tijdstip/ conditie 6 meter 50mhz

#3 Bericht door PE9PE »

PA2HP schreef:Van de week een Hyendfed voor 50mhz van iemand over genomen.
Nu ben ik totaal onbekend met deze band.
Maar heb wel eens gelezen dat dit een " alles of niets" bandje is..ofwel het stikt van de amateurs of niks.
Hoe is dat in deze tijd van het jaar?...en klopt het dat de oproepfrequentie 50.100 is?...of andere tips waar te luisteren, van harte welkom.
Hallo Harry,

Een eenvoudige manier om activiteiten te bekijken is deze website https://www.dxmaps.com/spots/mapg.php.
Daar zijn vele banden te bekijken.
Maar een nadeel van dit soort sites is natuurlijk ook dat "men" zelf geen CQ meer roept en daarom de banden vaak leeg zijn :)
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tijdstip/ conditie 6 meter 50mhz

#4 Bericht door PA0ETE »

Er zijn, bijv. met FT8 momenteel nog wel verbindingen te maken. Wat je echter ziet is dat veel amateurs denken dat dat niet zo is, dus alleen een paar die-hards zijn er nog een aantal uren per dag.

Het is waarschijnlijk een beetje ver, en bovendien is de polarisatie die gebruikt wordt overwegend verticaal, maar je weet nooit: in Amstelveen is er iedere zondagavond 21.00 een ronde in FM op 51.500. Ik kan hier met een heel eenvoudige maar erg goede antenne binnen vanuit Amersfoort stations in Rotterdam en Dordrecht met een watt of 10 in SSB gewoon werken, dus het is ook weer niet helemaal onwaarschijnlijk dat je Amstelveen kunt bereiken. Sommige inmelders in die ronde zitten veel dichter bij Oude Tonge, dus die zul je zeker kunnen horen.

Er zijn nog enekele ronde's door het land in FM, maar ik ben daar niet gedetailleerd van op de hoogte, en ook niet of die ronde's nog bestaan. En FM is ook niet ieder's ding uiteraard.

Je zult vast geprobeerd hebben het baken in Rotterdam op 50,425 te ontvangen. Dat zal vermoedelijk zelfs op een simpel draadje wel gaan.

Over antennes als een hi-endfed op deze band:

Ik heb een jaar of vijf een ronde geleid op 50 MHz. Aanvankelijk werkten veel tegenstations met de bekende rondstralers. Ik werkte zelf met een inverted-V-achtige antenne. Op een gegeven moment waren er een aantal mensen die een FD4 of een andere HF-antenne gebruikten in combinatie met een antennetuner die het ook op 50 MHz doet.

Mijn verwachtingen daarvan waren niet hoog gespannen, maar dat was onterecht. Gemiddeld werkt zo'n (niet-50 MHz) antenne vergelijkbaar met een dipool en hij werkt vergelijkbaar met een rondstraler op gelijke hoogte. De resultaten van een dergelijke antenne is opmerkelijk goed. Wel is het zo dat het stralingsdiagram erg grillig is. In het ene geval is een station sterker op zo'n langdraad dan bij vergelijkbare stations met een antenne die voor 50 MHz gemaakt is, in een ander geval werkt het waanzinning slecht.

In de meeste gevallen werden mensen met zo'n antenne in de ronde gewoon door iedereen gehoord. De ronde had een bereik met deelnemers vanaf de kop van Noordholland tot Noord-Limburg, ondanks bescheiden antennes. Voor lokaal, regionaal en mobiel verkeer is 50 MHz echt een ideale band. En dan heb je ook die interessante condities nog. Met recht, inderdaad een wonder-band :-)

Plaats reactie