Diamond MR77 VHF/UHF 2-70 & de lucht in

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Diamond MR77 VHF/UHF 2-70 & de lucht in

#1 Bericht door PD9FVH »

Hi,

Ik heb een Diamond MR77. Die staat op 't dak van m'n garage, dus op 2,5m hoogte ongeveer. De huizen in de omgeving hebben daar nog 2 verdiepingen bovenop dus je voelt 'm al aankomen; 't bereik is matig (ontvangen en zenden).
Helemaal bovenop 't dak zetten is helaas geen optie.
Nou staat er wel een schoorsteen tegen 't huis aan. Mogelijk dat ik 'm daar tegenaan zou kunnen schroeven.
Heb ik wat vragen over:
* hoe regel ik dan het grondvlak? moet dat een plat stuk ijzer zijn dat in een hoek van 90 graden ten opzichte van de antenne gemonteerd is? of kan dat ook een lange draad zijn?
* is 't erg bezwaarlijk als de antenne dan met 1 kant tegen een muur aan zit? (denk dat ik daar 't antwoord al wel op weet :D)
Is er niet een andere manier? Bijvoorbeeld eoa antenneversterker die 2 kanten op versterkt?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Diamond MR77 VHF/UHF 2-70 & de lucht in

#2 Bericht door pa0ejh »

De MR77 das toch een Magneetvoet antenne?? die hoort thuis op een auto, op een schoorsteen zou ik een X50 of X200 plaatsen...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Diamond MR77 VHF/UHF 2-70 & de lucht in

#3 Bericht door PD9FVH »

pa0ejh schreef:De MR77 das toch een Magneetvoet antenne?? die hoort thuis op een auto,
Of op zo'n ibm xseries server :D (https://i.ebayimg.com/images/g/b7EAAOSw ... -l1600.jpg bijv)
SWR van 1,1 daarmee.
op een schoorsteen zou ik een X50 of X200 plaatsen...
Ja alleen heeft die van die radialen aan de onderkant dus dan kan ik 'm niet plat tegen de schoorsteen schroeven.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Diamond MR77 VHF/UHF 2-70 & de lucht in

#4 Bericht door PE9PE »

PD9FVH schreef:
pa0ejh schreef:De MR77 das toch een Magneetvoet antenne?? die hoort thuis op een auto,
Of op zo'n ibm xseries server :D (https://i.ebayimg.com/images/g/b7EAAOSw ... -l1600.jpg bijv)
SWR van 1,1 daarmee.
op een schoorsteen zou ik een X50 of X200 plaatsen...
Ja alleen heeft die van die radialen aan de onderkant dus dan kan ik 'm niet plat tegen de schoorsteen schroeven.
1) Antenne plat tegen schoorsteen schroeven veranderd frequentie en blokkeert afstraling.
2) https://www.radioamateurwinkel.nl/sirio-sd-fm-dipole/
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1245
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Diamond MR77 VHF/UHF 2-70 & de lucht in

#5 Bericht door PA4WK »

Om de eigenschappen van je antenne niet te veel te verpesten moet je een afstand van minimaal een halve golflengte van de laagste frequentie aanhouden in dit geval dus 1 meter, dan zal in ieder geval je SWR redelijk blijven, een dode hoek door de schoorsteen blijf je houden.
Andere optie is 4 gestackte dipolen, op elke hoek van de schoorsteen een.
Of toch een manier verzinnen om de hoogte in te gaan, als die schoorsteen bouwkundig in orde is kun je daar na toestemming van de eigenaar misschien wat opzetten, Of gewoon een mast neer zetten, een antenne mast is vergunningsvrij als hij niet boven de 5 meter uitkomt gerekend vanaf het punt waar hij de daklijn doorsnijd, dat is ook makkelijker voor de rest van je antennes. Zie ook https://www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/65
suc6 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Diamond MR77 VHF/UHF 2-70 & de lucht in

#6 Bericht door pa0ejh »

Of met een kort standpijpje, zoals pa0fri het doet....anders blijf je maar wat aan klooien, kun je geen autodak op je schoorsteen zetten?? :lol:

als je begrijpt wat ik bedoel...
X200.png
X200.png (75.47 KiB) 4117 keer bekeken
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Diamond MR77 VHF/UHF 2-70 & de lucht in

#7 Bericht door PC1L »

PA4WK schreef:als die schoorsteen bouwkundig in orde is kun je daar na toestemming van de eigenaar misschien wat opzetten,
pa0ejh schreef:Of met een kort standpijpje
Perfect zo .. als je dan nog de schoorsteenpijp iets langer neemt en nog iets lager onder de bovenste rij bakstenen gaat, en in de steen zelf boort, :lol:, helemaal af.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1245
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Diamond MR77 VHF/UHF 2-70 & de lucht in

#8 Bericht door PA4WK »

Ook zou ik voor de bevestiging chemische ankers gebruiken, deze belasten de steen niet, zodat er geen kans is dat met het vastzetten van de bouten de steen scheurt. Met keilbouten en in mindere mate met pluggen en houddraad bouten loop je dit risico wel.
Voor de onderste beugel kun je het beste een beugel nemen met een 3e pootje die dan naar beneden gericht staat, dat verminderd de kracht op de andere bouten. Voor de opstelling met een 2/70 sprietje is montage met M8 zwaar genoeg, wil je klaar zijn voor de toekomst zou ik M10 of 12 nemen.
Let wel even op de dikte van het metselwerk van de schoorsteen dat je niet door de steen heen boort. Een steen is 10 cm breed, dat heet half steens metselwerk, dan ongeveer 8 cm diep boren. (even een stukje PVC pijp om je boor zodat er nog maar 8 cm uitsteekt, dan kan het nooit mis gaan.)
Succes Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Diamond MR77 VHF/UHF 2-70 & de lucht in

#9 Bericht door jan58 »

Kan ook anders:schoorsteen montage set

Beugelset voor montage op uw schoorsteen (chimney) deze beugel word om uw schoorsteen heen gespannen met speciale "tape" dus een montage zonder boren etc. Geleverd met extra lange tape (7m) zodat het vrijwel altijd past.

Materiaal: Staal
Bescherming: Gegalvaniseerd
Afstand van schoorsteen: 310mm
Gewicht: 3.20Kg
Tape: 7meter voor bijvoorbeeld een schoorsteen van 100x75cm (kleiner is ook altijd mogelijk)rs zonder boren:

Bron:Antenne beugel.nl

Niks te boren.

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Diamond MR77 VHF/UHF 2-70 & de lucht in

#10 Bericht door PA0FRI »

pa0ejh schreef:Of met een kort standpijpje, zoals pa0fri het doet....anders blijf je maar wat aan klooien
Afgevallen door fibraties veroorzaakt door de wind, was met keilbouten bevestigd. Zoals al geadviseerd werd (PA4WK), chemische ankers was beter geweest!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie