Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 15 sep 2019, 07:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 21:40 
Offline

Geregistreerd: 21 aug 2016, 17:28
Berichten: 130
Woonplaats: Zaanstad
Over de Komunica HF-Pro2 antenne en de HamKing HVT-100 is nog niet veel bekend en deze zijn beide in basis gelijk alleen de Hamking is korter dan de Komunica. Beide antennes zijn mobielantennes en afstembaar van 10 tot en met 40 meter en met een korter topstukje ook geschikt voor 6 meter, maximaal vermogen is volgens de fabrikant 130 watt. De antennes zijn goedkoop, voor een krappe 80 euro heb je hem in je bezit en dat is inclusief portokosten. We zijn met een kleine groep amateurs aan het experimenteren met deze antenne en de resultaten zijn zeker niet slecht te noemen. Over de constructie van het contactsysteem op de spoel kunnen we kort zijn: Zeer slecht PRUT eigenlijk.

Na een periode van gebruik begon de antenne van Ben, PA3DGS kuren te vertonen wat betreft de SWR, op onverklaarbare wijze verliep de SWR na goed te zijn ingesteld en na he-rinstellen gebeurde tijdens zenden het zelfde, de SWR bleef niet staan. Ben heeft toen de antenne uit elkaar gehaald en kwam tot een verrassende conclusie. Door middel van foto’s wil ik jullie dit tonen, van het origineel en ook de modificatie die Ben heeft aangebracht.

Om te beginnen draai je de klemring aan de onderkant helemaal los en daarna draai je de 2 inbusboutjes van de koker er uit.

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt als je de inbusjes er uit hebt de spoel uit de antenne trekken door de bovenste dop uit de koker te trekken. De spoel is gewikkeld met 0.6mm gelakt draad waar op de bovenkant de lak is verwijderd, er tussen zit uiteraard de lak nog wel.

Afbeelding

Met een beetje kracht kun je nu de koker van de onderkant van de antenne loshalen. Klein beetje draaien en trekken en naar boven bewegen. Is de koker er af dan heb je de pijp met de maatverdeling in de hand waar aan de bovenkant schroefdraad zit met een messing bus en daar in zit het probleem.

Afbeelding

Het is de bedoeling dat een “veersysteem” daar op de spoel komt maar dat is werkelijk knullig opgebouwd, een opgerold stukje opgerold verkoperd verenstaal is de “veer” die tegen de spoel drukt en door het op en neer schuiven van de antenne is daar de druk binnen de kortste keren een stuk minder en gaat de SWR vreemd doen, niet zo gek als je deze constructie ziet, ook het contactvlak op de spoel is erg groot.

Hier nog met de koker er omheen.

Afbeelding

Hier zonder de koker, het is lastig een beetje redelijke foto te maken in dat gat maar het is mijn inziens redelijk gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Na wat Ben hier aantrof is hij gaan denken met het idee hoe kan dit beter en hij heeft de messing bus van de pijp gedraaid, deze zat redelijk vast want er zit iets van locktide tussen maar eenmaal los, iets verwarmen deed wonderen. Hij heeft hij de opgerolde draad er uit gehaald en is hij met de frees aan de gang gegaan. In eerste instantie twee langwerpige sleuven / rechthoeken uit de bus gefreesd en daarna twee kleine verdiepingen / gleufjes gefreesd naar de rand van de bus. Daarna een relais gesloopt en de relais contacten op exacte lengte gemaakt, de gleufjes aangepast op de relaisplaatjes. Uiteindelijk deze contacten op hun plaats gefixeerd met wat in elkaar gedraaide aders van een stuk elektriciteitsnoer zodat ze op hun plaats bleven liggen, dit moest wel omdat anders door de warmte in het messing tijdens het solderen het andere plaatje weer los zou komen. Na afkoeling met een vijl de boel mooi glad gevijld en nu zitten er dus twee echte contacten die met veerdruk over de spoel lopen en veel beter contact maken dan het opgerolde stuk koperdraad.

De foto’s van de modificatie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien op de foto’s is dit een veel betere constructie dan het originele ontwerp, er staat nu een constante veerdruk op de contacten en dat bleek met het origineel niet mogelijk.
Met dank aan PA3DGS voor het beschikbaar stellen van deze modificatie en inmiddels zijn er al meerdere die de modificatie hebben toegepast. Gerardo PH1DLB heeft hem uitgevoerd met 4 contacten wat ik zelf nog mooier vond dan met 2 contacten en inmiddels heb ik die van mij ook gemodificeerd. Ook Ramon PE1OUW gaat de modificatie uitvoeren met 4 contacten. Hieronder nog even een paar foto’s van de messing bus met 4 contacten, inmiddels mooi glad geschuurd op de randen en alles weer gemonteerd, de antenne stemt beter af dan met het rolletje verenstaal wat er af fabriek in zit en het belangrijste de SWR verloopt niet meer.

De relais die ik hiervoor heb gesloopt hadden contacten van 5mm breed en dat leek mij prima wat veerkracht betreft maar eenmaal op lengte was de veerkracht te hoog, daarom heb ik ze net voor het contact iets smaller gemaakt met de dremel waardoor de veerkracht iets minder zwaar was op de spoel.

Afbeelding

Afbeelding

Als de spoel in de bus geschoven is liggen de contacten mooi vlak tegen de spoel aan.

Afbeelding

Heb je geen frees tot je beschikking dan kun je ook een paar gaten boren en verder met een vijl de bus bewerken, het is messing dus prima te vijlen. Gerardo heeft het ook met boren en vijlen gedaan en het resultaat is net zo goed als met de frees.

Wil je hier ook mee aan de gang dan veel succes met de modificatie.

_________________
Icom 7300, Icom 7000 met LDG IT-100 tuner, Kenwood TM-V71, Icom IC-E80D en een Baofeng UV-5R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 sep 2019, 23:47 
Offline

Geregistreerd: 30 maart 2008, 11:21
Berichten: 45
Misschien mooier om in t messing busje 4 gaatjes te boren m4. Draad tappen kogeltje's erin en 4mm inbus.
Of is de busdikte daar te dun voor?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 sep 2019, 09:10 
Offline

Geregistreerd: 21 aug 2016, 17:28
Berichten: 130
Woonplaats: Zaanstad
Gaat niet lukken Ron omdat de bus daar te dun voor is. Kogeltje, drukveertje en een inbusje had inderdaad veel makkelijker geweest maar helaas niet haalbaar.

Als je de bus van boven af ziet denk je dat het heel wat dikker is maar dat komt omdat daar een randje zit, aan de schroefdraad kant zie je dat de bus veel dunner is dan je in eerste instantie denkt.

_________________
Icom 7300, Icom 7000 met LDG IT-100 tuner, Kenwood TM-V71, Icom IC-E80D en een Baofeng UV-5R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling