Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

#1 Bericht door PA3DAT »

Hoi,

In mijn mastje heb ik een draaibare dipool voor 10/15/20m. Maar ik ben ook actief op 12 en 17m.
Nu wil ik daar ook een draaibare dipool voor maken, maar moet die voor 10/15/20m er dan uit?

Met andere woorden: mogen die twee antennes vlak bij elkaar zitten, bijv. boven elkaar? Een foto
van mijn mast met antennes staat op https://www.aloys.nl/mast-op-volle-sterkte.html

Bijv. de dipool voor 12/17m tussen de 5 ele voor 6/4m en de dualbander voor 2/70cm?
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

#2 Bericht door PA1RLM »

Aloys,

Een oplossing is om de dipolen haaks op elkaar te plaatsen. Dit voorkomt dat ze elkaar gaan "zien".
Wij hebben op PI4UTR dit ook gedaan met onze Steppir en de PKW 40 meter dipool. Als de Steppir
op 20 meter gebruikt zou worden en de PKW zou er normaal boven geplaatst zijn komt de lengte
van de Steppir overeen met de lengte van de PKW tot aan z'n spoelen. Door hem er haaks op te plaatsen
kunnen we ze nu zelfs tegelijk gebruiken tijdens b.v. een contest.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

#3 Bericht door EA5JEX »

Inderdaad haaks er op of zo hoog mogelijk, maar ik vraag me af of de zaak dan heel blijft bij een storm.
Of een boom maken en dan berekenen op welke afstand de elementen moeten komen.

Kees

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

#4 Bericht door PA3DAT »

Een meter boven de 3-bander, tussen de dualbanders voor 6/4m en 2m/70cm zie jullie niet zitten? Té dicht
op elkaar, die HF-dipolen?

Haaks of een boom voor HF ligt zo niet in de mogelijkheden. Bij het kantelen van de mast is er onvoldoende
ruimte op mijn "oprit". De antenne komt dan op het dak van de garage terecht, de ruimte tussen de gekantelde
mast en de garage is circa 3 meter en zo'n dipoolhelft is langer.

Dat is ook de reden dat ik voor de 9m lange dipool voor 10/15/20m een klapscharnier gebruik waarbij de dipool
automatisch horizontaal blijft hangen. Horizontaal, zowel wanneer de mast overeind staat als wanneer de mast
is gekanteld.
Ik heb nog een tweede klapscharnier, die hoort eigenlijk bij een 10m lange draaibare dipool voor de 7 MHz die in
de garage aan de muur hangt. Dat klapscharnier wilde ik dan gebruiken voor een tweede draaibare dipool.

Klapscharnier, zie https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... mast-5.jpg

Overigens, de 4m lange pijp is sterk genoeg; hij steekt 2,5m boven het toplager uit en is van dikwandig, koud
getrokken aluminium. De beste alu-buizen die Bijzen verkocht destijds. Bij ingedraaide mast steekt de top van de
pijp slechts 3m boven de nok uit en is alles nog draaibaar en bruikbaar.

Dan rest er slechts één mogelijkheid: afhankelijk van wat ik nodig heb (bijv. voor een contest) gaat óf de driebander
erin, of een (nog te maken) tweebander voor 12 en 17m, of de draaibare dipool voor 40m of de 3 elements Hygain
voor 10m.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

#5 Bericht door PH4CK »

Kun je ze niet parasitair koppelen?
de afstand zal dan niet zo groot hoeven te zijn en scheelt weer coax kabel.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

#6 Bericht door PA1RLM »

PA3DAT schreef:E
Haaks of een boom voor HF ligt zo niet in de mogelijkheden. Bij het kantelen van de mast is er onvoldoende
ruimte op mijn "oprit". De antenne komt dan op het dak van de garage terecht, de ruimte tussen de gekantelde
mast en de garage is circa 3 meter en zo'n dipoolhelft is langer.
Aloys,

Wij hebben, natuurlijk, hetzelfde probleem. Maar als je denkt in oplossingen.....
Als wij de mast kantelen dan komt de dipool ment z'n punt naar beneden. Als hij bijna de grond raakt
verwijderen wij (tijdelijk) een deel van dat element voor we de mast verder laten zakken.
De PKW MHF1E/40 heeft namelijk een totale lengte van 10,5 meter.

Ik neem aan dat je je dipool niet van 1 stuk aluminium maakt, en dan is deze oplossing zeker werkbaar.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

#7 Bericht door PA3DAT »

Dat is een idee. Moet ik eens over nadenken.
Dan loopt ie nog wel parallel aan de 4m lange boom van de 5x5 ele duobander voor 50/70MHz.

Maar wacht eens, als hij het eerst naar beneden komt en deels gedemonteerd moet worden, komt
die andere antenne op het dak van de garage terecht. Of ik moet na gedeeltelijke demontage de
mast weer wat optrekken en de antennes 90 gr. draaien... :roll:
PH4CK schreef:Kun je ze niet parasitair koppelen?
de afstand zal dan niet zo groot hoeven te zijn en scheelt weer coax kabel.
Klinkt leuk! daar moet ik dan eens wat antenneboeken op naslaan... Hoe kom ik daar nou achter,
óf dat kan en hoever uit elkaar (of hoe dicht bij elkaar)?

Mijn andere dualbanders zijn ook parasitair gekoppeld!
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Radioot
Berichten: 1036
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

#8 Bericht door Radioot »

Voor HF:
Afbeelding

In Radcom van juli 2019 p 18 en 19 staat aardig artikel over de afstanden tussen vhf/uhf antennes berekend met MMANA-GAL.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

#9 Bericht door PA3DAT »

Zijn dat 2 dipolen (driven elements) in het midden, waarvan alleen de rechtse is aangesloten?
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4508
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

#10 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef:Zijn dat 2 dipolen (driven elements) in het midden, waarvan alleen de rechtse is aangesloten?
Ik zie een kruislinkse linkt tussen de linker en rechter dipool... (boven op deze 2 elementen)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Radioot
Berichten: 1036
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Afstand tussen draaibare dipolen in een mast

#11 Bericht door Radioot »

Het is een fb33 met een warc dipool. In het midden parallel gevoed met 2 alu strips.

Bespaart dure balun en coax. Foto komt van QRZ een nederlandse amateur (kan niet terug vinden wie precies). Zend je op warc dan is de drie bander hoog ohmig en viceversa.

Plaats reactie