Dikte Aluminium buizen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Dikte Aluminium buizen

#1 Bericht door PA3FK »

Hoi vrienden amateurs

Ik heb de luxe dat ik redelijk wat ruimte rond mijn huis heb om mijn draadantennes te plaatsen

Ik wil een G5RV junior als inverted V plaatsen en een end fed van 40 m lang.
Ophanging middels drie aluminium buizen.

En daar komt nu mijn vraag.

Ik wil een paal van 2 x 5m in het midden en dan de inverted v afspannen op buizen van 5 M.
De end fed gaat dan vanaf de 2 x 5 M naar een boom achter mijn tuin.
Gezien de montage van de end-fed is omtrek van de buis al bepaald op 42mm maar de vraag die ik nu nog voor mezelf moet beantwoorden is dikte van het aluminium.

Keuze is om voor 2 of 3 mm te gaan. Prijsverschil is gering (95 euro versus 106 euro, dus maar 11 euro) dus ik neig naar 3 vanwege grotere stevigheid maar eigenlijk kan ik mezelf niet goed uitleggen waarom.
Immers de krachten die die twee draadjes op die middelste paal gaan uitoefenen zijn peanuts en een 2mm trekt dit ook wel.

Wat zouden jullie doen?

Bedankt alvast voor het meedenken.

73, pa3fk
73, PA3FK

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Dikte Aluminium buizen

#2 Bericht door andre »

de vraag zou niet moeten zijn hoe dik moet de wand zijn, maar hoe hou je 10 meter pijp overeind bij windkracht 8 of 9..
Zo'n buis vangt meer wind als je zou hopen...

Ik heb er hier twee staan van elk 6 meter lang (in 2 delen) op een flink belaste tegelvoet maar met windkracht 8-9 lagen ze allebei plat... :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Dikte Aluminium buizen

#3 Bericht door PA3FK »

HOi Andre,

Goede opmerking. Ik ben van plan de 10 M (bestaande uit 2 x 5 meter) ongeveer 2 meter diep de grond in te steken. Daarmee 8 m hoogte effectief overhoudend.
Datzelfde doe ik met de andere 2 stukken, alleen die wil ik 1 M de grond in steken. Daar hou ik dan 4 m boven de grond. Dit laatste lijkt me zeker niet al te windgevoelig.

Ik ben me echter bewust dat dit gevoelsmatig is. Ik heb niet echt een berekening losgelaten op deze opstelling.
Nu staat de hoogste paal tussen twee woningen in dus hij staat niet helemaal vrij in het veld en mijn nok is ook ongeveer 8 meter, dus enige bescherming tegen wind is er wel. Nok van de buren is wel veel lager (ongeveer 3 meter) dus aan die kant kan de wind er wat makkelijker bij.
Toch denk ik dat dit wel voldoende zou moeten zijn.

Maar ik laat me graag door ervaringsdeskundigen hier helpen om eea meer solide te maken. Ik woon in het westen van het land maar niet aan de kust (omgeving gouda).
73, PA3FK

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dikte Aluminium buizen

#4 Bericht door PA3DAT »

Ik neem toch aan dat die paal van 10m wel getuid wordt?
Drie tuidraden, onderlinge hoek van 120gr., één van de 3 draden naar het zuidwesten.

Die dikte vind ik moeilijk in te schatten, 3mm is zwaarder en buigt natuurlijk minder. Het
is tenslotte een vaste opstelling, je hoeft er niet mee te slepen.
Misschien 3mm voor de lange van 2 x 5m en 2mm voor de beide pijpen van 5m? Aan de
ander kant, om de prijs hoef je het niet te laten.

Oeps, nieuwe informatie...
Als je ze slechts in de grond zet en niet tooit (tuit? tuidt? :D ) dan zou ik zeker gaan voor
die 3mm, die is stijver en minder buigzaam!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Dikte Aluminium buizen

#5 Bericht door PA3FK »

Goede opmerking Aloys.

ik zal inderdaad de 2 x 5 meter tuien op ongeveer 4 meter hoogte. Waar zou ik een 42 mm ring vandaan kunnen halen om de tuidraden aan te bevestigen?
Even gebeld met de webshop en zij hebben een keurig scharnier oog wat dit mogelijk maakt. Opgelost dus.
Ik moest wel lachen om de reactie van de shop toen ik vertelde dat het voor een antenneopstelling was. Ze schoten meteen in de, juridische, verdediging dat zij geen verantwoordelijkheid konden nemen voor een advies of dit wel of niet ging werken. Blijkbaar een keer problemen mee gehad. :D

Ik ga gewoon voor de 3 mm. Zoals jij al aangeeft, net iets stijver en ik hoef het geheel toch maar een keer op te zetten.
De twee 5 meter palen (waarvan 4 m boven de grond) ga ik niet tuien. Lijkt me wat overdreven.
Laatst gewijzigd door PA3FK op 29 aug 2019, 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
73, PA3FK

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Dikte Aluminium buizen

#6 Bericht door PA0BAK »

Los van de hele discussie over tuien, wat ik zeker zou doen, lijkt mij dat voor die paar € het geheel steviger is, dus waarom kiezen voor besparing in de dikte?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Dikte Aluminium buizen

#7 Bericht door andre »

2 meter de grond in...Moet wel voldoende zijn. Gooi je nog wel wat keien in je boorgat?
En tuien, kan geen kwaad maar denk niet dat ze zo snel krom waaien. Wil je niet tuien, zou ik voor 42/32 gaan. Dan heb je echt geen extra tuien nodig.
En Gouda, niet zo ver hiervandaan. Waait waarschijnlijk even hard... :lol:

Bij Abe in Rotterdam hebben ze wel tuikransen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Dikte Aluminium buizen

#8 Bericht door pe5t »

Je kunt beter een lange gegalvaniseerde steigerpijp ingraven of een stevige hardhouten paal. Aluminium rot weg voor je er erg in hebt.

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Dikte Aluminium buizen

#9 Bericht door PA3FK »

pe5t schreef:Je kunt beter een lange gegalvaniseerde steigerpijp ingraven of een stevige hardhouten paal. Aluminium rot weg voor je er erg in hebt.

Verklaar je nader svp? Ik ben niet zo goed onderlegd in dit soort dingen.
Mijn beeld is dat zo een aluminium paal van 3mm dik het wel 10 jaar uithoudt.

Als ik in de webshop gegalvaniseerd ijzeren pijpen selecteer (42,3 x 3,25) dan ben ik maar 5 euro meer kwijt dan voor aluminium dus als dat echt verschil maakt in duurzaamheid dan ga ik daarvoor.
73, PA3FK

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Dikte Aluminium buizen

#10 Bericht door PA3BZT »

Welke webshop is dat (evt via PM)?

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Dikte Aluminium buizen

#11 Bericht door pe5t »

In de open lucht wordt aluminium beschermd door de oxidelaag die het op zijn oppervlakte vormt.
In de bodem wordt die laag a) slecht gevormd en b) bedreigd door allerhande stoffen in de bodem. Vooral de pH waarde is van belang. Te zuur (veel voorkomend in ons land) of heel erg basisch is slecht. Een aluminium pijpje achter mijn huis, als bevestiging van een antennetuner-kastje, was aan de onderkant bijna geheel verdwenen, al na een jaar of 5.
Bij mij voor het huis geplaatste nieuwe aluminium lantaarnpalen zijn aan de onderkant degelijk beschermd.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Dikte Aluminium buizen

#12 Bericht door PC1L »

Zeer juist !

Verder ook nog dit : indien getuid minder kritisch ( maar zelfs dan .. ), echter de delen die niet getuid zijn even bekijken op systematisch buigen, er treedt meestal een voortdurend, herhalend buigen ( zwiepen, toenemend met de windlast en gewicht ) op bij ALU buis, bekend is dat ALU buis relatief ( gewicht ! ) enorm sterk is maar er treedt ten alle tijde metaalmoeheid op bij herhalende buigingen en als het zover is dan knapt de buis zonder waarschuwing af ( de waarschuwende optredende lijntjes zijn op enige afstand moeilijk te zien ). Gebruik rustig dus een wat dikkere wand dikte voor dat beetje extra kosten ! Qua gewicht merk je er niets van :D.

Wil je echt ALU pijp in de grond zetten dan kun je bv dat deel behalve in steigerpijp ook in PVC pijp zetten, ziet netjes uit en werkt erg goed ( 'grondwaterdicht' houden ).

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Dikte Aluminium buizen

#13 Bericht door PA3FK »

Dank voor het vele meedenken en uitleggen.

Het worden gegalvaniseerde stalen pijpen met een wanddikte van 3,25 mm (nog weer wat dikker dan aluminium)
Ook zal ik de hoogste paal (8 m boven de grond) tuien op ongeveer 4 meter.

De tip van het in een PVC buis plaatsen van het gedeelte in de grond ga ik nog even onderzoeken, want dan heb ik dus een PVC buis nodig van > 42,3 mm binnenkant. Kan daar misschien een rioolpijp voor gebruiken (70 of 80 mm) maar dan moet ik weer iets met de ruimte opvullen bedenken.

PM sent mbt webshop.
73, PA3FK

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Dikte Aluminium buizen

#14 Bericht door PC1L »

Maar zeker, goede keus :D .. hier gebruiken we die buizen ook ( buitendiameter ca 42 en 48 mm ) .. t.o.v. ALU pijp van ongeveer diezelfde dikte heb je wel per meter ca gemiddeld 3,3 kg t.o.v. ALU van die dikte ca 1 kg hi, even doorzetten met opzetten :lol: ( 8 meter staalpijp weegt dan iets meer dan ca 25 kg, of 30 kg bij 48 mm dikte ).

De PVC ( bv martens buis, vele maten en dikten) kun je bv met voordeel voor de superlichte ALU pijp gebruiken ( indien je die toch ook nog erbij zou plaatsen ).

Suc6 ter mee.

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: Dikte Aluminium buizen

#15 Bericht door tienne57 »

PA3FK schreef:Dank voor het vele meedenken en uitleggen.

de tip van het in een PVC buis plaatsen van het gedeelte in de grond ga ik nog even onderzoeken, want dan heb ik dus een PVC buis nodig van > 42,3 mm binnenkant. Kan daar misschien een rioolpijp voor gebruiken (70 of 80 mm) maar dan moet ik weer iets met de ruimte opvullen bedenken.

PM sent mbt webshop.
In GB heb ik ooit een constructie gezien met pvc pijpen in de grond. Deze waren +- 16 cm d. De pijp was er in geplaatst en de vrije plaats opgevuld/aangestampt met zand. Stond zeer stevig en had enige,alhoewel weinig, flexibiliteit .Zand is blijkbaar weinig indrukbaar.

Plaats reactie