rotor probleem
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 15:44
- Roepletters: PA0RKA
- Locatie: da or Aalten Netherlands or Vilnius Lithuania
- Contacteer:
rotor probleem
Hallo Om,s
Ik heb sinds laatste storm een aantal problemen. OP eerste plaats knikte mijn topbuis van 50 x3.5 net boven het steunlager. Gelukkig bleef alles boven in hangen. De eerst volgende windstille dag de mast laten zakken en alles er uit gehaaldd. Op eerste gezicht niet veel schade gelukkig. Maar helaas na beter onderzoek toch een aantal gebroken antennes.. OP aanraden van lokale ijzerhandel de topbuis vervangen door rvs 60 x 2.5. Tevens de rotorplaat verzet naar lager in te top. dus nu nu ongeveer 2.5 meter onder het steunlager. Na gisteren de hele dag bezig geweest te zijn weer op tebouwen en netjes alle verbindingen af te plakken met vulcaniserende tape kom ik erachter dat de rotor misschien toch een klap heeft gehad. mijn rotor een yeasu gs650 met steunlager. Ik had gemerkt dat na de storm de antennes 180 graden waren gedraaid ten opzichte van rotorpositie. Daar allemaal rekening mee gehouden en toch wil mijn topbuis nu maar een graad of 45 draaien. IK weet verders niet hoe ik dit nu moet oplossen. Als iemand een idee heeft laat aub even weten hoe dit probleem het beste is om op te lossen. 73 Rusty.
Ik heb sinds laatste storm een aantal problemen. OP eerste plaats knikte mijn topbuis van 50 x3.5 net boven het steunlager. Gelukkig bleef alles boven in hangen. De eerst volgende windstille dag de mast laten zakken en alles er uit gehaaldd. Op eerste gezicht niet veel schade gelukkig. Maar helaas na beter onderzoek toch een aantal gebroken antennes.. OP aanraden van lokale ijzerhandel de topbuis vervangen door rvs 60 x 2.5. Tevens de rotorplaat verzet naar lager in te top. dus nu nu ongeveer 2.5 meter onder het steunlager. Na gisteren de hele dag bezig geweest te zijn weer op tebouwen en netjes alle verbindingen af te plakken met vulcaniserende tape kom ik erachter dat de rotor misschien toch een klap heeft gehad. mijn rotor een yeasu gs650 met steunlager. Ik had gemerkt dat na de storm de antennes 180 graden waren gedraaid ten opzichte van rotorpositie. Daar allemaal rekening mee gehouden en toch wil mijn topbuis nu maar een graad of 45 draaien. IK weet verders niet hoe ik dit nu moet oplossen. Als iemand een idee heeft laat aub even weten hoe dit probleem het beste is om op te lossen. 73 Rusty.
Re: rotor probleem
Draait de rotor nog wel een volledige 360 graden rond of stopt hij halverwege ?
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D
Re: rotor probleem
Moeilijk te beoordelen zo op afstand natuurlijk.
Misschien een tip voor een volgende constructie, ik kan hier mijn rotor altijd uit de mast halen zonder de topbuis eruit te moeten lichten.
Dit systeem heeft mij vorig jaar januari of februari veel tijd gescheeld toen mijn hygain hamV ter ziele is gegaan door de storm. Oude eruit, nieuwe erin..2 uurtjes werk.
Op deze manier kan ik ook om de paar jaar de hele boel onderhouden zonder alles te moeten demonteren.
Misschien een tip voor een volgende constructie, ik kan hier mijn rotor altijd uit de mast halen zonder de topbuis eruit te moeten lichten.
Dit systeem heeft mij vorig jaar januari of februari veel tijd gescheeld toen mijn hygain hamV ter ziele is gegaan door de storm. Oude eruit, nieuwe erin..2 uurtjes werk.
Op deze manier kan ik ook om de paar jaar de hele boel onderhouden zonder alles te moeten demonteren.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!
-
- Berichten: 2275
- Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
- Roepletters: PA0LMD
- Locatie: Oldebroek
- Contacteer:
Re: rotor probleem
Er is maar één oplossing : rotor uitbouwen en repareren.VE3HKS schreef:Hallo Om,s
Ik heb sinds laatste storm een aantal problemen. OP eerste plaats knikte mijn topbuis van 50 x3.5 net boven het steunlager. Gelukkig bleef alles boven in hangen. De eerst volgende windstille dag de mast laten zakken en alles er uit gehaaldd. Op eerste gezicht niet veel schade gelukkig. Maar helaas na beter onderzoek toch een aantal gebroken antennes.. OP aanraden van lokale ijzerhandel de topbuis vervangen door rvs 60 x 2.5. Tevens de rotorplaat verzet naar lager in te top. dus nu nu ongeveer 2.5 meter onder het steunlager. Na gisteren de hele dag bezig geweest te zijn weer op tebouwen en netjes alle verbindingen af te plakken met vulcaniserende tape kom ik erachter dat de rotor misschien toch een klap heeft gehad. mijn rotor een yeasu gs650 met steunlager. Ik had gemerkt dat na de storm de antennes 180 graden waren gedraaid ten opzichte van rotorpositie. Daar allemaal rekening mee gehouden en toch wil mijn topbuis nu maar een graad of 45 draaien. IK weet verders niet hoe ik dit nu moet oplossen. Als iemand een idee heeft laat aub even weten hoe dit probleem het beste is om op te lossen. 73 Rusty.
Meten is (z)weten
Re: rotor probleem
Dat systeem interesseert mij welandre schreef:Moeilijk te beoordelen zo op afstand natuurlijk.
Misschien een tip voor een volgende constructie, ik kan hier mijn rotor altijd uit de mast halen zonder de topbuis eruit te moeten lichten.
Dit systeem heeft mij vorig jaar januari of februari veel tijd gescheeld toen mijn hygain hamV ter ziele is gegaan door de storm. Oude eruit, nieuwe erin..2 uurtjes werk.
Op deze manier kan ik ook om de paar jaar de hele boel onderhouden zonder alles te moeten demonteren.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
- Roepletters: on7ui
- Locatie: Oudenburg Belgie
Re: rotor probleem
Openen en inspecteren zal nodig zijn. Vorige week mijn mast plat gelegd wegens een gebroken antenne element. rotor is een G-800S en yeasu toplager. Al een tijdje remde de rotor op bepaalde plaatsen af waarna hij met een sprongtje verder liep. Nu liep hij echter op een punt vast. Zelfs zonder antenne met alleen de topbuis wou hij dit punt niet meer passeren. Probleem met tandwielen dacht ik. Na inspectie bleken alle tandwielen perfect in orde.Wat opviel was dat de kogels allemaal zwart waren, geen spoortje chroom te zien.
Ik weet niet of dit zo hoort maar denk het niet. Toen ik ze wou terug plaatsen zag ik dat de baantjes waar de kogels inlopen , zowel in boven als onderste schalen, ingedrukt waren door de kogels. Over verschillende afstanden kon je de indrukken van de kogels zien. Daar blokeerden ze en draaiden niet verder. Voorlopig heb ik met een dremel de hoogste kammen afgeslepen en wat opgeschuurd en nu draait hij weer rond. Zal echter tijdelijk zijn vermoed ik.
Toch maar beginnen uitkijken voor een andere.
Ik weet niet of dit zo hoort maar denk het niet. Toen ik ze wou terug plaatsen zag ik dat de baantjes waar de kogels inlopen , zowel in boven als onderste schalen, ingedrukt waren door de kogels. Over verschillende afstanden kon je de indrukken van de kogels zien. Daar blokeerden ze en draaiden niet verder. Voorlopig heb ik met een dremel de hoogste kammen afgeslepen en wat opgeschuurd en nu draait hij weer rond. Zal echter tijdelijk zijn vermoed ik.
Toch maar beginnen uitkijken voor een andere.
Re: rotor probleem
Het is een beetje onduidelijk of de rotor intern is doorgeslagen of dat de pijp die boven in de rotor zit is verdraaid. Bij een bekende amateur waren de antennes ook flink verdraaid na een hevige storm en die dacht ook dat de rotor intern was doorgeslagen maar bij hem bleek de pijp niet vast genoeg had gezeten on de bovenste bevestiging van de rotor.Ik had gemerkt dat na de storm de antennes 180 graden waren gedraaid ten opzichte van rotorpositie
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D
Re: rotor probleem
Is het niet beter de topbuis te laten rusten via de lager ipv op de motortienne57 schreef:Openen en inspecteren zal nodig zijn. Vorige week mijn mast plat gelegd wegens een gebroken antenne element. rotor is een G-800S en yeasu toplager. Al een tijdje remde de rotor op bepaalde plaatsen af waarna hij met een sprongtje verder liep. Nu liep hij echter op een punt vast. Zelfs zonder antenne met alleen de topbuis wou hij dit punt niet meer passeren. Probleem met tandwielen dacht ik. Na inspectie bleken alle tandwielen perfect in orde.Wat opviel was dat de kogels allemaal zwart waren, geen spoortje chroom te zien.
Ik weet niet of dit zo hoort maar denk het niet. Toen ik ze wou terug plaatsen zag ik dat de baantjes waar de kogels inlopen , zowel in boven als onderste schalen, ingedrukt waren door de kogels. Over verschillende afstanden kon je de indrukken van de kogels zien. Daar blokeerden ze en draaiden niet verder. Voorlopig heb ik met een dremel de hoogste kammen afgeslepen en wat opgeschuurd en nu draait hij weer rond. Zal echter tijdelijk zijn vermoed ik.
Toch maar beginnen uitkijken voor een andere.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
- Roepletters: on7ui
- Locatie: Oudenburg Belgie
Re: rotor probleem
De motor is gemonteerd volgens de instructies van yeasu. Het toplager zit ongeveer 1 meter boven de motor in de versatower en klemt de topbuis. De topbuis wordt geklemd door beide schaalhelften en volgens instructies gaat er ook nog een lange bout door beide helften en de topbuis , waardoor hij niet kan ronddraaien in de klemmen. Het toplager klemt de buis rondom en draait op zijn eigen lagers.
Re: rotor probleem
allereerst een foute keuze van de metaalhandel om een rvs pijp aan te raden, veel te duur, te zwaar en niet geschikt, rvs knikt niet maar scheurt ineens.
en de rotor, tja die zal uit elkaar moeten, grote kans dat er tanden omgevouwen zijn.
en de rotor, tja die zal uit elkaar moeten, grote kans dat er tanden omgevouwen zijn.
Re: rotor probleem
Als dat kan is het altijd beter, hoe dan ook ! Hoe minder krachten op en aan een rotor, hoe beter.ON5GM schreef:Is het niet beter de topbuis te laten rusten via de lager ipv op de motor
Absoluut waar, het is goed om te weten waar en wat er gebeurd ( gebeuren zal ) als het mis gaat.PA3HMP schreef:allereerst een foute keuze van de metaalhandel om een rvs pijp aan te raden, veel te duur, te zwaar en niet geschikt, rvs knikt niet maar scheurt ineens.
Zeker wel, even openen en je weet al een heleboel hi als het goed gaat maar het is inderdaad onontkoombaar.PA3HMP schreef:en de rotor, tja die zal uit elkaar moeten, grote kans dat er tanden omgevouwen zijn.
Heb zelf een raar probleem met een G5500 rotorcombinatie van Yaesu, bij de azimuth rotor is er speling, dus bij windvlagen draait de pijp met de antennes een heel klein beetje. Misschien, als ik dat eventueel even hier tussendoor mag vragen, weet jij of dat normaal is of niet mag kunnen ? De elevatie rotor heeft het in het geheel niet, zit 'vast' als er elektrische inactiviteit is.
Bij azimuth rotoren heb ik al vaker gezien dat er ( soms, ook bij de duurdere versies ) een beetje beweging ( speling ) in zit, daar niet van. Als dat zo moet zijn vraag ik mij af hoeveel delen van een graad toegestaan zou mogen zijn .....
Re: rotor probleem
Ik denk dat we even moeten afwachten wat de TS ons verder kan vertellen. We kunnen allemaal wel wat roepen maar zolang we niet echt weten hoe of wat kunnen we wel suggesties toevoegen maar eigenlijk komen we zo niet verder. Zoals ik al eerder aangaf: Is de rotor intern over de vertanding gedraaid of is de pijp in de klem verdraaid, dat wordt niet echt duidelijk uit het start topic.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D
Re: rotor probleem
Overigens staat mijn rotor in de trilrubbers, die kun je bij een automaterialenzaak halen, dat zorgt ervoor dat als er een rukwind komt de kracht een klein beetje opgevangen wordt door de rubbers en alle trillingen niet doorgegeven worden aan de mast.
Re: rotor probleem
Gelijkend op de trilrubbertjes voor blowers, bv voor uprocessor toepassingen, alles trilvrij.PA3HMP schreef:Overigens staat mijn rotor in de trilrubbers, die kun je bij een automaterialenzaak halen, dat zorgt ervoor dat als er een rukwind komt de kracht een klein beetje opgevangen wordt door de rubbers en alle trillingen niet doorgegeven worden aan de mast.
Mooie oplossing voor een rotor en verbindingen. Hoe meer vrij van krachten, hoe beter. Ook inwendig, zelfs kruiskoppelingen ( direct op de hoofdas ) inbouwen voor indicatie is geen flauwe kul .. etc.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 09 sep 2017, 15:44
- Roepletters: PA0RKA
- Locatie: da or Aalten Netherlands or Vilnius Lithuania
- Contacteer:
Re: rotor probleem
Probleem inmiddels opgelost na laatste mast probleem. moest helaas nieuwe rotor kopen en toppijp. Allemaal bedankt voor meedenken.