Sterkteberekening Bijzenmast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Sterkteberekening Bijzenmast

#1 Bericht door PA9RD »

Hallo aan eenieder, aangezien ik in het traject zit met de gemeente betreffende een vergunning voor mijn mast willen ze nu ook een soort constructie rapport hebben voor de mast. Deze "Bijzen" mast is een 2x6 mtr mast die officieel gemaakt is met 3 vaste beugels aan het buitendeel waar hij mee aan een muur komt vast te staan. Deze beugels zijn er echter af en ik heb later bij het plaatsen hier thuis 2 klembeugels laten maken aangezien ik geen aluminium kan lassen om deze originele beugels er weer aan vast te lassen. Die klembeugels bestaan uit een soort voetplaat voor aan de muur met 3 gaten en op de juiste afstand van de buizen van de 3 kant mast staan 2 "voetjes" met halve schoteltjes waar de 50 mm buizen precies inpassen. Op de buitenste 2 gaten links en rechts zit dan ook de omgebogen beugel die strak om de mast heen zit en deze dus vasthoudt tegen de 2 beugels aan de gevel. Het spul staat al 3 jaar op de nieuwe plek en daarvoor heeft het een goede 5 á 6 jaar op de oude plek gestaan met dezelfde beugels.
Vanmorgen kreeg ik van iemand te horen dat dit rapport niet meer relevant zou zijn omdat het nu al 3 jaar staat. Maar toch ben ik benieuwd of er iemand is die een soort windlast berekening heeft voor de 2x6 mtr mast en evt de bevestiging aan de gevel. De mast zelf staat op een bodem van een laag of 2 stenen en daarop een blok beton van 1x1 mtr en daar bovenop ligt een dikke 60x60 betontegel. De mast staat op die betontegel. Het geheel woog bij het verplaatsen in de kraan net 125 kg met wat er toen in hing aan antennes. Daar komt nu evt de 3 element SteppIR bij en een antenne voor 4 en 6 mtr. De SteppIR zal ongeveer 30/40 kg wegen (ik gok het maar) gezien de behandeling uit het verleden bij het plaatsen en weghalen en die 4/6 combi antenne weegt hooguit 5 kg aan aluminium.

Wie weet iets van dit af, of is er iemand die deze berekening zou kunnen maken voor mij?
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Sterkteberekening Bijzenmast

#2 Bericht door PA0LMD »

Je zou eens bij de fabrikant, nu Wind antennetechniek, kunnen informeren.
Meten is (z)weten

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Sterkteberekening Bijzenmast

#3 Bericht door PA9RD »

Aha, bestaat deze nog? Dan ga ik die eens benaderen. Dank je Leo!
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Sterkteberekening Bijzenmast

#4 Bericht door PA9RD »

PA0LMD schreef: 24 dec 2022, 16:39 Je zou eens bij de fabrikant, nu Wind antennetechniek, kunnen informeren.
Dank Leo, inmiddels een bericht verstuurd. Maar even wachten op antwoord.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Sterkteberekening Bijzenmast

#5 Bericht door ON7RA »

cqqso201505_materiaalsterkte_on4ct.pdf
(1.23 MiB) 96 keer gedownload
@PA9RD

Mischien kan dit je op weg helpen, een artikel uit een oude cqqso?
Materiaaleigenschappen en sterkteberekeningen
Door/par ON4CT – Vertaling/Traduit par ON8IM voor de radioamateur.
73 Renaat :D ON7RA :D

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Sterkteberekening Bijzenmast

#6 Bericht door pe1nil-cor »

Heb het verhaal van de Bijzenmast gelezen de fabrikant die deze masten maken geven een certificaat op deze masten qua constructie en windlast berekening hier staat ook het serie nummer van de betreffende mast op.

Het wijzigen of veranderen aan constructie van de mast zonder toestemming van de fabrikant is juridisch niet toe gestaan en vervalt het certificaat.
Met andere woorden dat het plaatsen van mast die eigenhandig is verandert is heeft geen certificaat meer
als hier iets meer gebeurt en schade veroorzaakt aan derde heb je problemen ten aan zien van de verzekerring.

Het plaatsen van de mast is een ander verhaal de constructie waar op de mast geplaats moet worden is ook gebonden aan hoeveel beton afmeting van de voet enz.
Gezien de mast aan de muur is bevestigt is hoop ik dat deze zodanig van constructie dat dit verantwoord is
de gemeente kan hier moeilijk over gaan doen.

73 Cor.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Sterkteberekening Bijzenmast

#7 Bericht door PA2S »

pe1nil-cor schreef: 25 dec 2022, 12:03 Gezien de mast aan de muur is bevestigt is hoop ik dat deze zodanig van constructie dat dit verantwoord is
de gemeente kan hier moeilijk over gaan doen.
Met Cor eens. In mijn ogen is het belangrijkste dat het huis intact blijft. Muren zijn nu eenmaal niet gemaakt om masten vast te houden.

Uiteraard kan een gebouw wel wat hebben, maar linksom of rechtsom, je knabbelt aan de marge van de sterkte.

Overigens heb ik ook een mast aan de muur bevestigd (volgens de "vergunningsvrij" hoogteregels). Zekerheidshalve had ik een constructeur gezocht en het resultaat was dat hij zijn vingers er niet aan wilde branden (lees: geen aansprakelijkheid wilde aanvaarden). Dus qua sterkte toch een "doe het zelf" project.

Mijn mast is qua antenne bezetting bewust bescheiden gehouden en bovendien is de bovenste bevestiging extra versterkt, zodanig dat de krachten worden opgevangen door de gehele dakconstructie.

Het is ook van belang te beseffen dat een buitenmuur doorgaans wel is verankerd aan een binnenmuur, maar als je bijvoorbeeld draadeinden door de gehele muur laat lopen en bijvoorbeeld aan de binnenkant met een plaat vastklemt, dat je dan afhankelijk bent van de muurankers. Vaak is niet duidelijk hoe die zijn aangebracht en ik zou er niet op vertrouwen. Daarom heb ik twee bevestigingspunten boven elkaar geplaatst en met draadstangen zowel trek- als duwkracht overgebracht op de houten dakconstructie, om de muren te ontlasten. Want de muur op de etage is uiteindelijk maar een tuinmuurtje...

Ik adviseer je om te zien of je een deskundige kunt vinden die je kan adviseren.

73, Henk

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Sterkteberekening Bijzenmast

#8 Bericht door PA9RD »

Ik denk dat ik er even bij moet zetten dat mijn mast al enige jaren op een andere plek heeft gestaan op dezelfde manier als die nu staat, dus met die 2 beugels. Die zijn wel van een dergelijke kwaliteit dat die het niet gauw zullen begeven. Ik had het hele spul vergunningvrij staan, zodat ik geen gezeur zou hebben, maar een buurman vind het ouderwets en niet mooi, dus die is gaan klagen bij de gemeente en ja, die moet dan komen kijken of ze kunnen handhaven. Ze zijn dus toen geweest en er zijn een aantal dingen gezegd en gedaan, maar in het totale plaatje zijn er door de gemeente fouten gemaakt. Daar zijn zij nu ook achter en nu moet er iets gedaan worden om dit te herstellen. Het punt is dat zij in die tijd geoordeeld hadden dat ik "illegaal" gebouwd had, maar ik stond vergunningvrij volgens de toenmalig geldende regels. Hun conclusie was uiteindelijk dat ik mijn mast moest verplaatsen, al kwam het er op neer dat de SteppIR er uit moest zijn voor een bepaalde datum op straffe van een boete per dag dat hij er langer inzat. Ik kreeg ook het dwingende advies de mast te verplaatsen naar de achterkant van het huis en daar op te bouwen. Opvolgend weer een aantal klachten van dezelfde buurman voor handhaving omdat hij het niet mooi vond.

Het resultaat nu is dat de gemeente in haar maag zit met de foute beslissingen die zij genomen hebben in het verleden. Dit hele grapje dateert al vanaf eind 2007 dat ik de mast geplaatst heb naast mijn voordeur, aan de zijkant van mijn huis, vergunningvrij volgens de regels (5 mtr boven kruising dakvlak, etc) en nu hij op hun last verplaatst is en achter staat, op dezelfde manier met de 2 brede beugels aan de gevel verankerd en op een blok beton komen deze dingen boven water.

De mast heeft jarenlang (goed 6 jaar) op de oude plek gestaan en staat nu al bijna 4 jaar op de nieuwe plek op dezelfde manier.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Sterkteberekening Bijzenmast

#9 Bericht door PA9RD »

20220818_202756.jpg


Hier even een foto van de bovenste beugel waar die mee vast staat. Deze Bijzenmast is ontworpen met 3 beugels aan de zijkant voor muur of gevel bevestiging.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Sterkteberekening Bijzenmast

#10 Bericht door PA9RD »

PA0LMD schreef: 24 dec 2022, 16:39 Je zou eens bij de fabrikant, nu Wind antennetechniek, kunnen informeren.
Leo, antwoord gehad van de Fa. Wind maar die kan helaas niets voor mij betekenen met deze mast. Ik ga verder zoeken....
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: Sterkteberekening Bijzenmast

#11 Bericht door pe1nil-cor »

Jammer dat de Fa wind jou niet kan / wil helpen zoon mast heeft een type goedkeuring zou ergens bij het bedrijf in het archief moeten staan je zou iemand moeten vinden die de zelfde typen mast heeft en hopen dat hij een certificaat heeft.

73 Cor.

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Sterkteberekening Bijzenmast

#12 Bericht door PA9RD »

pe1nil-cor schreef: 29 dec 2022, 08:45 Jammer dat de Fa wind jou niet kan / wil helpen zoon mast heeft een type goedkeuring zou ergens bij het bedrijf in het archief moeten staan je zou iemand moeten vinden die de zelfde typen mast heeft en hopen dat hij een certificaat heeft.

73 Cor.
Ja helaas Cor, dat was zijn antwoord met de melding dat het al een wat oudere mast was. Ik heb de mast toen ook overgenomen van iemand omdat mijn "Geweldig Breekbare" mast de brui eraan gegeven had, of eigenlijk de knik er in. Deze "Bijzenmast" kwam mij via een bevriende amateur ter ore als zijnde te koop en ik heb gelijk gereageerd. Paar dagen later lag die in mijn tuin gereed voor het opzetten, al moest ik wel eerst die beugels laten maken. Toen die klaar en binnen waren ben ik begonnen en viel het opzetten of omhoog zetten 100% mee.

Maar goed, ik ga nog wel even kijken hoe en wat en of ik nog ergens achter kan komen......
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Plaats reactie