FRT 7700 antenne tuner

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

FRT 7700 antenne tuner

#1 Bericht door on3dag »

Sedert de wijziging die werd ingevoerd betreffende het vermogen voor de categorie C (ON3's) heb ik interesse gevonden bij de QRP zendertjes. Dus met heel weinig vermogen zover mogelijk geraken, dit is nu mijn bedoeling. Vroeger toen ik nog luisteramateur was had ik een antenne tuner Yeasu FRT 7700. Die zou ik nu willen gebruiken om mijn antenne mee af te stellen, met een maximaal zendvermogen van 5 Watt. Alhoewel de antenne tuner geschikt is voor ontvangst vraag ik mij af of het ook zou lukken om te gebruiken als tuner om de antenne aan te passen en er mee te zenden (max. 5 watt qrp). Ik baseer mij op het feit dat bij de beschrijvingen van antenne tuners voor QRP veelal kleine draaibare mica condenstoren worden gebruikt. Hierbij de link van de tuner http://www.rigpix.com/accessories/yaesu ... manual.pdf
Heeft iemand ervaring met de FRT 7700 als antenne tuner voor QRP zendertjes (max 5 Watt output) ?
73's
Dirk

PD1TB
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:02
Roepletters: PB1TB
Locatie: Groningen

Re: FRT 7700 antenne tuner

#2 Bericht door PD1TB »

Goedemorgen!

Je link doet het hier niet.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: FRT 7700 antenne tuner

#3 Bericht door Jan pa3abk »

Ik zou het niet doen.
Reden is dat er een verzwakker inzit en de kans bestaat dat je die ongewild "opblaast".
Mogelijk dat de afstem-C bij een ongunstige antenne afstemming er ook niet tegen kan.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: FRT 7700 antenne tuner

#4 Bericht door PH2LB »

Deze tuner is daarvoor niet aan te raden.

Maak liever een eenvoudige L of PI tuner. Zelf heb ik voor het QRP werk deze tuner gebouwd :

https://www.qrpproject.de/UK/ZM4.html

Led is eventueel prima te vervangen door een oud draaispoel metertje (met voorschakelweerstand).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: FRT 7700 antenne tuner

#5 Bericht door on3dag »

bedankt voor jullie antwoorden, nu weet ik wat mij te doen staat, ik ga zelf een qrp antenne tuner bouwen.
Mvg,
73's ON3DAG,
Dirk

Plaats reactie