Welke vertical voor hf

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
vita
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 dec 2007, 18:46

Welke vertical voor hf

#1 Bericht door vita »

Hallo,
Ik ben op zoek naar een vertical voor 10-80 meter, die ik op mijn garagedak wil plaatsen.
Liefst een niet te grote, en mogelijk zonder radialen.
Een draadantenne door de tuin is niet mijn eerste optie vandaar de vertical.
ik wil 'm voornamelijk gebruiken voor CW mode.
Heeft iemand misschien een tip of een tip voor een andere goeie mogelijkheid?
Ik woon in een vrijstaand huis, dus zit niet echt ingebouwd.
Momenteel heb ik een draad op zolder maar daar ben ik niet tevreden over. SWR is alleen maar op een paar banden goed. Bovendien zit ik wettelijk nog aan de 25 watt limiet (N), dus da's niet zo veel om vanaf zolder uit te zenden.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Welke vertical voor hf

#2 Bericht door pe2er »

vita schreef:Ik ben op zoek naar een vertical voor 10-80 meter, die ik op mijn garagedak wil plaatsen.
Liefst een niet te grote, en mogelijk zonder radialen.
Wil je zelf wat bouwen? dan is deze G8JNJ Broadband HF Vertical Antenna - Requires no tuner misschien wat voor je.

Helaas zijn er wel radialen nodig, maar dat heb je mijns inziens bij alle verticale antennes die niet een halve golf lang zijn - wát de fabrikant/ ontwerper er verder ook over beweert ;-)
Afbeelding

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#3 Bericht door pa1bjs »

Anders kan je ook nog een 5,5m spriet nemen met een 1:9 balun
(Mmm ik blijf met die dingen bezig :D )
Wel goed aarden, anders werkt hij niet
(anders een draad van 13,5m met een 1:9balun +aarde)
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

#4 Bericht door pd1rh »

Ik gebruik de laatste.
Aarding is nog een probleem ( veel qrm ) maar de prestaties vallen me niet tegen.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

DO1YWF
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 feb 2006, 11:07

Re: Welke vertical voor hf

#5 Bericht door DO1YWF »

vita schreef:Hallo,
Ik ben op zoek naar een vertical voor 10-80 meter, die ik op mijn garagedak wil plaatsen.
Liefst een niet te grote, en mogelijk zonder radialen.
Een draadantenne door de tuin is niet mijn eerste optie vandaar de vertical.
ik wil 'm voornamelijk gebruiken voor CW mode.
Heeft iemand misschien een tip of een tip voor een andere goeie mogelijkheid?
Ik woon in een vrijstaand huis, dus zit niet echt ingebouwd.
Momenteel heb ik een draad op zolder maar daar ben ik niet tevreden over. SWR is alleen maar op een paar banden goed. Bovendien zit ik wettelijk nog aan de 25 watt limiet (N), dus da's niet zo veel om vanaf zolder uit te zenden.


Ik hat hetzelfde problem en ben bij deze uitgekomen:

http://www.dg1ogw.de/page7.html

De versie van 8,35 m lengte werkt zelf op 160 m MAAR het rendement is natuurlik niet goed,zoals de andere OMs het all beschrijven heben.
80 m gaat reedelik en hoger nog beter.Het blift natuurlik een kompromis.

veel succes met het uitzoeken

73 de Wolfgang,DO1YWF

Jan pa3abk
Berichten: 373
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

#6 Bericht door Jan pa3abk »

Enige tijd geleden heeft pd3lhs in usenet gemeld een GAP EAGLE te hebben aangeschaft.
http://www.gapantenna.com/eagle.html
Hij is wel van 40-10m (dus geen 80) maar heeft betrekkelijk korte radialen en lengte is ook acceptabel. Hij is iets langer dan 5m.
80m vertical met korte lengtes blijft een gehannes met bandbreedte e.d. Dezelfde firma heeft ook types inclusief 80m maar die worden aanmerkkelijk langer. (de Challenger bijv)
De truc van deze antennes (double sleeve) is dat het voedingspunt "opgetild" wordt en de stralingsweerstand wordt verhoogd. Aardverliezen zijn aanmerkelijk minder. Lokale storingen zijn daardoor ook minder van invloed. Het rendement op de lagere banden is dan ook hoger dan bij normale korte verticals.
Het is een ware Meccanodoos van pijpen, beugeltjes, strips. Prijs in NL ligt rond de 5 a 600 Euro in DL kun je voor 100 minder terecht. Dit type antenne is al enkele tientallen jaren op de markt, dus enig vertrouwen kun je er wel in hebben.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#7 Bericht door pe5jw »

Kwam deze op 1 van boven genoemde sites tegen :)

http://www.oe3sob.at/funknachrichten/in ... &Itemid=50


Zou het wat zijn :roll:
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

vita
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 dec 2007, 18:46

#8 Bericht door vita »

Bedankt voor jullie reaktie.
Ik ben geen echte zelfbouwer, dus zal het toch iets compleets worden.
Intussen kwam ik deze nog tegen: VB500
Weet iemand daar iets van? Of kent ervaringen met deze vertical?
Bas, kun je je antwoord iets speciferen?
Welke spriet bedoel je? En die 13,5 meter draad, daarmee bedoel je neem ik aan een eindgevoede draad?

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#9 Bericht door pe2er »

vita schreef:Intussen kwam ik deze nog tegen: VB500
Weet iemand daar iets van? Of kent ervaringen met deze vertical?
Niet persoonlijk, maar Jille PA3EAQ heeft zijn ervaringen met deze antenne gepubliceerd in John Piek's www.Vragenrubriek.nl.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

#10 Bericht door pa3met »

pe2er schreef:
vita schreef:Intussen kwam ik deze nog tegen: VB500
Weet iemand daar iets van? Of kent ervaringen met deze vertical?
Niet persoonlijk, maar Jille PA3EAQ heeft zijn ervaringen met deze antenne gepubliceerd in John Piek's www.Vragenrubriek.nl.
Ik zag het. http://www.dxsr.com is de website van die antennes. Er is nu een VB800.

Punt is alleen dat eham.net van de VB500 zegt dat het een dummy load is en Jille zegt dat het geweldig is allemaal. Ik geloof eerder de laatste.

Toch zou ik dat soort dingen eerst eens willen uitproberen voordat ik er geld aan uitgeef. Ik heb nu een vaag hangende FD4 en weinig ruimte maar wel een plat dak.

Op 80 hoeft het ding niet zo goed te werken, maar 40 en hogere banden is wel OK wat mij betreft.

Benieuwd hoe de discussie hier gaat lopen; ik heb op usenet mijn 'probleem' gepost en zullen wel zien hoe we er uit komen.

ZIE : <4826e4dd$0$25191$e4fe514c@dreader18.news.xs4all.nl>

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

#11 Bericht door Johan PD1JMB »

Ik heb zelf ook wat aangerommeld met het concept "1:9 unun aan een straler". Ik heb maanden geleden een GPA 27,5 gekocht en de spoel eruit gesloopt. Daarna van een gewone ferrietstaaf een 1:9 unun gebouwd, in PVC buis gelijmd en aan de GPA gekoppeld.

Resultaat: een zeker redelijke ontvangst van 80 tot 10 meter. 40 en 20 meter dode SWR, 10 en 11 meter helaas iets meer, maar mijn ft-857 doet niet moeilijk.

Het "aarden" van de coaxmantel aan de bevestigingspijp en het zinken dak scheelde een hoop QRM.

Dit zijn geen superantennes maar zeker beter dan korte "wonderantennes" en zeker het bouwen waard ipv voor veel €€€'s een kant en klare antenne te kopen die volgens hetzelfde principe werkt.

Plaatje:

Afbeelding

Ben nog een beetje verlegen qua HF en DX, maar toch al Portugal op 20m en Italie op 10m gewerkt.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

GPA met 1:9 balun

#12 Bericht door PE4BAS »

Werk hier sinds bijna een jaar met een omgebouwde GPA 27,5 met 1:9 balun. Daarvoor had ik een CP-6 van Diamond. De GPA werkt bij mij veel beter.....

Gewerkt op 30m PSK31, Venezuela, Curacao, Aruba, Japan, Canada
Gewerkt op 20m Hong Kong, Japan, Australie, Alaska op div. modes
Gewerkt op 15m Australie, Cuba etc. etc.

Iedereen is afhankelijk van condities natuurlijk, maar buiten dat lijkt het me geen slecht resultaat. De GPA staat hier op een versatower boven een 6 elem. 10m beam op 15m spoelhoogte.

Bas PE4BAS

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

#13 Bericht door pd2Rm »

misschien is dit wat wat ?

http://www.pd2afo.okkidesign.com/


even kijken bij antennes bij de eco verticaal
bij vlagen ben ik geniaal maar meest al is het windstil

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

#14 Bericht door Marco »

pa3met schreef:
pe2er schreef:
vita schreef:Intussen kwam ik deze nog tegen: VB500
Weet iemand daar iets van? Of kent ervaringen met deze vertical?
Niet persoonlijk, maar Jille PA3EAQ heeft zijn ervaringen met deze antenne gepubliceerd in John Piek's www.Vragenrubriek.nl.
Ik zag het. http://www.dxsr.com is de website van die antennes. Er is nu een VB800.

Punt is alleen dat eham.net van de VB500 zegt dat het een dummy load is en Jille zegt dat het geweldig is allemaal. Ik geloof eerder de laatste.

Toch zou ik dat soort dingen eerst eens willen uitproberen voordat ik er geld aan uitgeef. Ik heb nu een vaag hangende FD4 en weinig ruimte maar wel een plat dak.

Op 80 hoeft het ding niet zo goed te werken, maar 40 en hogere banden is wel OK wat mij betreft.

Benieuwd hoe de discussie hier gaat lopen; ik heb op usenet mijn 'probleem' gepost en zullen wel zien hoe we er uit komen.

ZIE : <4826e4dd$0$25191$e4fe514c@dreader18.news.xs4all.nl>

Heel mooi allemaal de antenne ontwerpen.

Voor een persoon die geen beam kan plaatsen een pracht uitkomst.
Voor mensen die op de lagere banden 40 80 160 willen werken prima oplossing.
Vele kunnen geen draden of grootte beams kwijt. Dat bied dit uitkomst.
Deze vb500 kan uitkomst bieden maar verwacht geen wonderen.

Ik lees in een andere forum topic dat je nu de HQ antenne hebt. En dus niet gekozen hebt voor de VB500 of VB800 had ik wel gedaan als het deze of de HQ keuze geweest zou zijn.
Een alles in 1 antenne van 1,5mtr lang en dan verwachten dat dit goed gaat werken. Ik geloof daar totaal niet in. Het is en blijft voor vele banden een 1.1 dummyload. De prijs die je moet betalen is echt niet normaal 600 dollar voor een dummyload.

De spoel maakt de boel resonant en je set denk ahhh lekker 50 ohm. tuurlijk vind je set het lekker.. en staat de swr 1.1 . Maar als we naar de afstraling gaan kijken en het rendement van z'n antenne zeg ik . Wil je storen koop zo iets voor het Home QTH. Wil je mobiel prima oplossing. Neem een vb aan Dick PA3DUV die grbruikt hem waarvoor hij bedoeld is. Je stopt er 100w in die HQ van 1,5m en er komt denk ik net 20% rendement uit. De rest staat heerlijk in je kabel te stralen. Geen enkele zuigkring houdt dit tegen en het gaat door merg en been. S6 met onstoren bij je buren..

De beste linear is nog altijd een goeie antenne voor de band waar je hem voor wilt gebruiken. Hoe meer Alu hoe beter de afstraling.

Elke amateur weet dit en denk volgens mij wel na met zulke oplossingen. Lijkt mij hoor.. Ik moet hier niet aan denken. Dat is net als gaan vissen zonder aas aan je haakje. werkt gewoon niet.
Ik zou eerder een Fritzel vertikal kiezen of aan rotary dipole. Simpel klein 1 elm en werkt prima. Hoogte bepaald uiteraard ook de afstraling.

Marco
Laatst gewijzigd door Marco op 26 feb 2010, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#15 Bericht door Steef »

Marco je heb gelijk.

Bedenk echter wel, dat een stralende dummyload beter afstraalt als helemaal niks.

Dus, men maakt er verbindingen mee, heeft plezier aan de hobby enz.
En anders heb je niks. Natuurlijk, een grote hoge antenne doet het beter.
Maar ja.....
Wie praat luistert niet

Plaats reactie