Probleem met mijn discone

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Probleem met mijn discone

#1 Bericht door jengelsm »

Na 30 jaar niet actief geweest te zijn met de hobby maar eens een nieuwe start gemaakt.
Dus de oude antennes verwijderd. Nieuwe aan het installeren/plaatsen.

Heb ik geen of nauwelijks signaal van de discone.
De multimeter erbij: lijkt er op dat er sluiting is in de discone (bijna 0 ohm)

Volgens mij moet de weerstand (gelijkstroom) tussen de kern en de mantel van de coax kabel oneindig zijn.....
Het kan natuurlijk zo zijn dat ik gemist heb dat discone antennes ede afgelopen 30 jaar qua constructie veranderd zijn....
(ik had nergens een balun of iets dergelijks in dat ding gezien)
Of de natuurwetten moeten zonder dat ik het door had in de afgelopen 30 jaar veranderd zijn.....

Graag jullie feedback voor ik het dak op ga om de boel weer uit elkaar te halen om naar de kortsluiting te zoeken......

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Probleem met mijn discone

#2 Bericht door PA1RAM »

Ik heb mijn diamond D130 discone maar even ohms gemeten en die is inderdaad hoog-ohmig dus kennelijk zit er wel iets fout bij je bekabeling of antenne...

Overigens vind ik de resultaten van deze discone tegenvallen en heb inmiddels een X6000 aangeschaft waar ik hopelijk betere resultaten mee kan behalen. Ik kruip echter zelf het dak niet meer op, begin augustus krijg ik wat hulp. en ben zeer benieuwd naar de resultaten van deze antenne...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Probleem met mijn discone

#3 Bericht door PA3DJS »

Een discone hoort zoals PD1RAM zegt oneindig te meten

Als je geinteresseerd ben in een aantal VHF/UHF amateurbanden (zenden en ontvangen), kun je beter afscheid nemen van de discone antenne. De VSWR van een discone is wel goed over een grote bandbreedte, maar de gain naar de horizon blijft echt fors achter in vergelijking met zo'n meerbands (diamond) stok.

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: Probleem met mijn discone

#4 Bericht door jengelsm »

Dank voor de reacties !
Dat wordt van het weekend het dak op......
PA3DJS schreef:Een discone hoort zoals PD1RAM zegt oneindig te meten

Als je geinteresseerd ben in een aantal VHF/UHF amateurbanden (zenden en ontvangen), kun je beter afscheid nemen van de discone antenne. De VSWR van een discone is wel goed over een grote bandbreedte, maar de gain naar de horizon blijft echt fors achter in vergelijking met zo'n meerbands (diamond) stok.
De discone is een Komunica PWR-D-3000. Ik had begrepen dat deze breedbandig is 75-3000Mhz (zenden 144-1200 Mhz).
Gain: 2.15 dBi (144 MHz) - 3 dBi (430, 900, 1200 MHz), Max Power Rating: 50 Watt.

Die 75-3000 haalt ie natuurlijk nooit.
(Wellicht gebruiken ze bij de fabrikant dezelfde meetappratuur als bij de autoproducenten om het benzine gebruik te meten.....)


Wellicht toch een andere, maar voor mij is belangrijk dat mijn VHF antenne breedbandig is. Dus concessies noodzakelijk.
Rekening houdende met mijn wens om een breedbandige antenne te hebben, wat zou een goed alternatief zijn?
Voor de 2m en de omlopende sats overweeg ik dedicated antennes.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Probleem met mijn discone

#5 Bericht door Goos »

Een alternatief zou een HK014 zijn, dit is een coaxiale breedband dipool , afhankelijk van de uitvoering, 80MHz - 1200MHz. of
100MHz - 1200MHz.
Deze heeft over het hele bereik een vrijwel constante gain van een dipool met een redelijke aanpassing.
De antenne wel wat dippen in het vertikale vlak, maar in de praktijk merk je hier heel weinig van.
Nieuw niet te betalen , maar zo nu en dan worden ze 2e hands aangeboden of via een dumphandel.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Probleem met mijn discone

#6 Bericht door PA3DJS »

Wellicht zit het probleem (kortsluiting) niet in de discone, maar in de kabel, of in de plug(gen). Er kan niet zoveel misgaan met zo'n antenne zonder dat je dat aan de buitenkant ziet.

Als je hem van het dak hebt, en de kabel is prima, zie dan van iemand evan een antenne-analyzer te lenen. Je zou op het verkeerde been gezet kunnen worden als de fabrikant een smoorspoel erin heeft zitten om wat beter te beschermen bij nabije blikseminslag.

Jouw wens is duidelijk, je wilt beedbandig zijn (en niet multiband). Vanaf hoe laag moet het goed werken?

Het voordeel van jouw discone is de aanzienlijk lagere windbelasting ten opzichte van die mooie R&S antenne van Goos.

Als je breedbandig vanaf grofweg 50 MHz wilt zijn, is jouw discone eigenlijk te klein. Dit lossen ze op door voor 50 MHz een getunde radiaal aan te brengen. Feitelijk is hij in het lage deel VHF multiband, maar niet breedband.

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: Probleem met mijn discone

#7 Bericht door jengelsm »

PA3DJS schreef:Wellicht zit het probleem (kortsluiting) niet in de discone, maar in de kabel, of in de plug(gen). Er kan niet zoveel misgaan met zo'n antenne zonder dat je dat aan de buitenkant ziet.

Gisteren de antenne van het dak gehaald.
Het SMA plugje aan de ontvanger kant was gammel........
Nu werkt het, maar de resultaten vallen wat tegen....

Allen bedankt voor de reacties!

Ik zal mijn vragen mbt de discone in de rubriek 'Antennes' plaatsen. Sorry voor de vervuiling...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Probleem met mijn discone

#8 Bericht door PA3DJS »

Als je een mail naar een van de moderators stuurt, willen ze je topics best wel verplaatsen naar antennes vermoed ik. Het zou ook kunnen dat dit automatisch gebeurt als een van hen dit draadje leest.

Goed te lezen dat je het probleem gevonden hebt.

Plaats reactie