Welke remote tuner

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#16 Bericht door PA0LMD »

De BX-1000 is de 1 kW uitvoering zoals beschreven in de Funkamateur vanaf begin 2011 en is niet meer leverbaar.
De BX-1200 is de recentere 200 Watt versie en wel leverbaar.
Meten is (z)weten

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Welke remote tuner

#17 Bericht door Radioot »


Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Welke remote tuner

#18 Bericht door Radioot »

Sorry voor de echo.

CG-3000 maakt trouwens best wel wat herrie, maar ja holle doos met snel schakelende relais.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke remote tuner

#19 Bericht door on4avt »

Radioot schreef:Sorry voor de echo.

CG-3000 maakt trouwens best wel wat herrie, maar ja holle doos met snel schakelende relais.
Ze werkt dan toch heel goed bij mij. maar staat buiten ik hoor ze niet.
Eénmaal alles in het geheugen gaat het veel sneller en zonder geluid .

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Welke remote tuner

#20 Bericht door PA2S »

Op mijn tweede QTH in JN27 gebruik ik een AH-40 van Icom en dat is een van de beste rommelmarkt aankopen geweest. Je hebt wel een aparte kabel nodig, dus niet alleen een coax kabel.

In combinatie met IC706/2 en IC756 pro 3 werkt hij uitstekend. Erg snel, niet te veel herrie en heel erg praktisch. Met een ca. 10 meter draad en wat radialen past hij op elke band (m.u.v. 160) goed aan.

Wel een modificatie uitgevoerd, de coax sluit ik aan via een N chassisdeel om het ding goed waterdicht te hebben. Op Eham lees je veel enthousiaste reviews en ik sta daar geheel achter. 100 W max, maar dat is voor mij prima.

Thuis ook een CG3000 liggen als reserve, deze is wat minder snel en moet je wel eens een reset geven om goed af te willen stemmen. Mijn exemplaar geeft een dikke carrier op 50.0 MHz, vermoedelijk een kristaloscillator van de besturing of zo. Voorkeur heel duidelijk voor de Icom tuner.

De tuners oorspronkelijk aangeschaft om een vertical op het tuinhuis voor meer banden te gebruiken. Later overgestapt op een doublet met ladderlijn plus TenTec handtuner. Bandwissel is daarmee meer gedoe, uiteraard, maar ach, alles automatisch is ook wel een beetje saai. Je wilt als operator ook nog wat te doen hebben hi.

Maar als gezegd is de Icom tuner echt heel fijn om mee te werken. Tune knopje indrukken en in een flits is je antenne aangepast. Zonder extra verliezen, zoals die ontstaan in de coax als je een whatever antenne probeert aan te passen met een interne tuner. Want dat is m.i. echt een slecht idee.

73, Henk

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke remote tuner

#21 Bericht door on4avt »

Werkt de icom AH 40 ook met alle trx? Zoals de cg 3000.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Welke remote tuner

#22 Bericht door PA2S »

on4avt schreef:Werkt de icom AH 40 ook met alle trx? Zoals de cg 3000.
Allereerst een correctie: AH-40 moet zijn AH-4.
Er zijn oplossingen bedacht voor andere merken transceivers. Een ervan is deze:http://f5ad.free.fr/QSP_Antennes3/K9EQ- ... e-AH-4.pdf
Wat andere links waar Google mee kwam bestaan niet meer, maar met wat zoeken zal er zeker wel wat te voorschijn komen.
De CG3000 werkt verder wel goed, maar als gezegd wat nukkig soms. Ook moest ik een stekkertje maken met een weerstand erin om de Icom transceiver te foppen en te laten denken dat hij een externe tuner heeft, want anders activeert hij de interne tuner.

Icom + Icom dus optimaal, maar met wat knutselen zijn andere combi's ook goed te doen, verwacht ik zo.

73, Henk

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#23 Bericht door PD2R »

PA3DAT schreef:
PD2R schreef:ik de eigenaar van Stockcorner. Geschikte kerel.
Je bent een geschikte kerel Maarten, dat kan ik beamen. Maar jij, de eigenaar van Stockcorner? :mrgreen:
Vroeger was het knopje om je post te wijzigen langer beschikbaar dan 15 minuten... Maar de eigenaar van Stockcorner is natuurlijk Casper, PA7DX.

Maar bedankt voor de aardige woorden Aloys, het is geheel wederzijds :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Welke remote tuner

#24 Bericht door Bertt »

Ik vraag me af of er verschil is in ontvangst en/of zendbereik bij gebruik van tuners als een Icom AH-4 of een interne tuner.
Met een draad direct aan de AH-4 en een antenne als b.v. de HyEndfed met de interne tuner van de tranciever?
Heeft iemand hier een idee over?

Bert

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Welke remote tuner

#25 Bericht door PH2UN »

Ik heb een SGC 230.
Ding is 25 jaar oud en werkt nog steeds.

DF2JP
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 apr 2010, 07:16

Re: Welke remote tuner

#26 Bericht door DF2JP »

Hi,

Ik heb onder andere een CG-3000, die al 5 jaar in het WSPR met mij samenwerkt, met 5 - 10 Watt aan bandhopping in alle bands. Ik heb de draad steeds weer vervangen, dat betekent dat het steeds langer werd. Aan het eind hing er ongeveer 90m draad aan de tuner.
Op een ochtend hing de CG-3000 "ratelend" aan de muur en kon geen minimum meer vinden. Maar de fout was snel gevonden, 4 relais hadden een contactweerstand van 400 - 4kΩ. Het type relais kon worden bepaald aan de hand van een onderhoudshandleiding in het net en besteld bij Ali-Baba. Kosten € 1,- per stuk.
Ik heb dan bewust alle relais uitgewisseld, je kunt niet alleen maar zien.
Nu tuned he weer als op de eerste dag.
Conclusie: Zelfs bij lage vermogensniveaus treden er hoge spanningen op aan de relaiscontacten als de draadlengte niet juist is. Dit staat ook in de handleiding, maar wie leest ook al instructies...hi.hi.hi.

Tijdens de reparatie heb ik ook de waarden voor L en C gemeten, deze staan niet in het bedradingsschema, dus hier zijn een paar foto's....

73 Joe
cg3000a.JPG
cg3000b.JPG

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Welke remote tuner

#27 Bericht door Radioot »

Bedankt, dat is het "öude"model. Het recente ziet er zo uit:

https://sq5nry.blogspot.com/2017/07/cg3 ... rs_27.html

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke remote tuner

#28 Bericht door on4avt »

Bret schreef:Ik vraag me af of er verschil is in ontvangst en/of zendbereik bij gebruik van tuners als een Icom AH-4 of een interne tuner.
Met een draad direct aan de AH-4 en een antenne als b.v. de HyEndfed met de interne tuner van de tranciever?
Heeft iemand hier een idee over?

Bert
hey end fed moet je niet aftunen,
Een ingebouwde tuner of een externe tuner?
Een ingebouwde tuner zal de coax mee afstemmen.
Een externe tuner zet je onderaan de de draad.
Verschillen kan ik niet horen of zien, zal je met meet aperatuur moeten doen,en dan nog.
Het meest effectieve is bij de draad.
Een hey end fed heeft de aanpassing ook bij de draad.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke remote tuner

#29 Bericht door on4avt »

Bret schreef:Ik vraag me af of er verschil is in ontvangst en/of zendbereik bij gebruik van tuners als een Icom AH-4 of een interne tuner.
Met een draad direct aan de AH-4 en een antenne als b.v. de HyEndfed met de interne tuner van de tranciever?
Heeft iemand hier een idee over?

Bert
hey end fed moet je niet aftunen,
Een ingebouwde tuner of een externe tuner?
Een ingebouwde tuner zal de coax mee afstemmen.
Een externe tuner zet je onderaan de de draad.
Verschillen kan ik niet horen of zien, zal je met meet aperatuur moeten doen,en dan nog.
Het meest effectieve is bij de draad.
Een hey end fed heeft de aanpassing ook bij de draad.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#30 Bericht door PA3DAT »

on4avt schreef:Een externe tuner zet je onderaan de draad.
Let wel op het onderscheid van externe tuners voor binnen, oals die van LDG. Die staan gewoon naast de transceiver.
Daarnaast heb je dan externe tuners voor buiten.
Ik heb een externe LDG-tuner binnen, om af te kunnen stemmen ná de (externe) eindtrap.

Dit om verwarring te voorkomen... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie