Welke remote tuner

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke remote tuner

#46 Bericht door on4avt »

We, dat dat amateurke dan maar eens naar mijn qth komt, dan schrijft hij een heel ander verhaal. Omdat ene dat schrijf neem je het voor waarheid. Vele anderen hebben ook de cg 3000 en schrijven andere dingen erover;
Maar blijf volharden tot we ermee stoppen.
i also rest my case !

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#47 Bericht door PE4BAS »

De CG3000 heb ik ook een tijd gebruikt. Hoe deze tuned hangt geheel af van je antennesysteem. Ik gebruikte hem onder een 7,5m vertical met 3 radialen van 7,5m 45gr. naar beneden gespannen, deze dienden ook als tuidraden.

Ik kan niet anders zeggen dat van 160m-10m alles prima te tunen viel. Alleen 24MHz gaf soms wat problemen en ik heb het 1x op 50MHz getest met succes!

Verder heb ik na onderstaand filmpje diep respect voor het ding. Want ondanks de nattigheid doet de tuner het nog steeds prima.


youtu.be/d8ZN_gbMe4M

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#48 Bericht door PA1AIS »

hoezo respect?
Bij een goede tuner komt er geen water in? Of kan de condens weg.
Bij Furuno zit altijd nog een condens slangetje, maar dat kan ook wel eens fout gaan. Bij Icom zit er een goretex membraan achter in.
Ook belangrijk is dat je de tuner vlak monteert, zonder wring en torsie op het huis. Anders sluit de pakking niet meer af.

Zo zijn de kasten van een AEG/Debeg tuner te slap voor buiten montage en te veel luchtvolume, waardoor condens ophoopt.
Skanti tuners zijn zo star en sterk dat ze gewoon echt dicht zijn en buiten kunnen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Welke remote tuner

#49 Bericht door Radioot »

Dat is geen condens dat is gewoon lek.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke remote tuner

#50 Bericht door on4avt »

En toch nog werken, inderdaad, respect !En degene die nu nog durven beweren dat het brol is, ?Er wordt water over gegoten om te bewijzen wat het kan. De doos is open, niks te zien met waterdichtheid dus .

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Welke remote tuner

#51 Bericht door Radioot »

Afbeelding

Bouwemmer overal te koop.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#52 Bericht door PA1AIS »

on4avt schreef:Er wordt water over gegoten om te bewijzen wat het kan.
Dat lijkt me een héél bijzondere uitleg, ik hoor en lees dat nergens?
Ik krijg meer de indruk dat de tuner tijdens inspecyie zo aangetroffen werd. Dit gezien de bouten van de U-beugel en de corrosie bij de krimpkousjes van de voedingplug.
Prima dat hij het nog doet, maar dat heeft niet met de prestaties of de firmware te maken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#53 Bericht door PE4BAS »

De CG3000 is natuurlijk niet te vergelijken met pro merken zoals Skanti en Furuno. De prijs is dan ook vele malen lager. Voor de gemiddelde zendamateur is het een prima ding. De tuner heb ik boven in de mast gehad sinds 2009 en het water is er inderdaad door een lek in gekomen. Waarschijnlijk door vervorming van de behuizing door zonlicht. Dat met de emmer is een goed idee, daar ga ik eens even mee bezig! Bedankt voor de tip....had het zelf kunnen bedenken :D

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#54 Bericht door PA1AIS »

Een Furuno tuner is kwalitatief net iets beter dan CG3000 denk ik, maar stopt ook echt met zoutwater er in.
Qua uitvoering zijn Furuno en Icom gelijkwaardig, iets boven de CG3000, maar niet extreem veel. Verschil zit hem in de hoeveelheden koper, draaddiktes en relais kwaliteit.
De Skanti is echt zeer solide.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

DF2JP
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 apr 2010, 07:16

Re: Welke remote tuner

#55 Bericht door DF2JP »

De Scant/Hagenuk tuners worden ook voornamelijk gebruikt op schepen die apparatuur nodig hebben en moeten aan bepaalde specificaties voldoen. Furuno is waarschijnlijk iets voor "hobby kapiteins". Dat is mijn indruk met deze tuners.
Ik heb hier een professionele tuner in gebruik, een R&S FK859.
10m draad is genoeg voor 1,5 - 30 Mhz, 1,1 KW continue golf (24/7/356). Onbreekbaar en waterdicht.
Nu de negatieve punten:
Het ding weegt 59 kg, werkt uitsluitend met de bijpassende R&S transceiver en de prijs voor de tuner was DM 250K in 1994.
s-l505.jpg
s-l505.jpg (32.86 KiB) 4499 keer bekeken
Ik heb vorig jaar een tweede van deze tuners gekregen, ik zal het in de winter herbouwen, zodat je het met elke TRX kunt gebruiken.
De eerste metingen heb ik al gedaan, dus ik heb wat foto's van het interieur:
Tuner1.JPG
De drager is volledig gemaakt van Teflon.
tuner2.JPG
Dit zijn de schakelcontacten voor 1,1 KW :o))))
tuner3.JPG
De L's en C's zijn ondergebracht in de kubus.
Tuner4.JPG
Tuner5.JPG
De constructie is een klasse op zich, ik heb een hele avond lang de precisiemechanica bewonderd. De schakelcontacten worden bewogen, b.v. door dunne Teflon staven, de relaismotor is 25cm ver weg.

Dit is het resultaat als het leger iets wil en de prijs niet uitmaakt.... maar ik ben niet slecht voor hi.hi

73 Joe

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke remote tuner

#56 Bericht door on4avt »

De tuner stemt het dan wel af, een draad van 10 M. rest dan nog de vraag, hoe effectief is de antennen dan nog ?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke remote tuner

#57 Bericht door PA3DAT »

Op een metalen schip, op zee, zal het wel werken! :D

Overigens, een bouwemmer als "artificial shade" is ook een mooie!
"Herr Hornbach, ik zoek een artificial shade voor mijn outdoor unit..."

Ik heb ook nog een CG3000, nieuw in doos. Die wacht al een paar jaar op een mooi plekje in de hoek
van de tuin, onderaan een 12m hengel. Ik moet maar eens zien hoe ik die ga plaatsen. Wie weet, onder
een bouwemmer.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

DF2JP
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 apr 2010, 07:16

Re: Welke remote tuner

#58 Bericht door DF2JP »

[quote]De tuner stemt het dan wel af, een draad van 10 M. rest dan nog de vraag, hoe effectief is de antennen dan nog ?[/quote

Natuurlijk is het rendement van een 10m radiator in de 160m band slecht, geen twijfel mogelijk. Maar de Miltaers willen geen DX maken....
Maar ik ben ook zeer pijnloos als het gaat om antenne-efficiëntie, ik zend op lange golf. Mijn Inverted-L heeft een efficiëntie van 1 per mille.... 1KW in = 1 W ERP
Maar zelfs dat zoekt om over de "pond" te komen. ;o)
Ik heb een pdf toegevoegd, dit zijn de gegevens van de HX-002, dit is dezelfde tuner, alleen met een balancering via Gunella-Balun en 2x 10m dipool.
R&S_HX002.pdf
(453.5 KiB) 183 keer gedownload
]

73 Joe

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Welke remote tuner

#59 Bericht door on4avt »

joe,
mooi artikel;
Maar persoonlijk vind ik dat zijn geld niet waard.
Te duur voor de amateur, en zoals gezegd ,het rendement is er maar naar.
En als het voor een lange draad is ,dan is een cg 3000 , die toch ook een 300 euro kost , voldoende dacht ik. Ook de icom en andere natuurlijk.
Wat kan je nog bereiken met perfect afgetuunde sprieten op een lage band.
Maar ik breek niks af van de effiencentie .

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Welke remote tuner

#60 Bericht door jan58 »

PE4BAS schreef:De CG3000 Dat met de emmer is een goed idee, daar ga ik eens even mee bezig! Bedankt voor de tip....had het zelf kunnen bedenken :D
Als je de handleiding had gelezen had je het ook geweten.
Daar staat het vermeld. :lol: :lol:

Gr Jan

Plaats reactie