Pagina 1 van 1

Atas 100 en ATAS120

Geplaatst: 24 mei 2019, 12:45
door on4avt
Wat is het verschil tussen de atas 100 en de atas 120? Ik weet dat de 120 A een waterdichte afsluiting heeft
Ook: sedert ik mijn ft891 heb geupdated (enkele maanden terug tijdens de winter) wil de atas niet meer werken op de mobil. Bij een bevriende amateur werkt ze wel met ee ft 857.
iemand die er ervaring mee heeft met dit probleem?
ik zie dat de coil van de atas van de bevriende amateur veel langer is dan die van mijn atas Ik kocht die nochthans voor een 120.
ik stel dit probleem nu pas vast omdat we terug met de mobi op pad gaan .

Re: Atas 100 en ATAS120

Geplaatst: 24 mei 2019, 13:28
door pa0ejh
Willy, misschien staat de ATAS UIT na de Update, check het Menu. :wink:

Re: Atas 100 en ATAS120

Geplaatst: 24 mei 2019, 16:19
door on4avt
Ik heb de menu's allemaal overlopen, gereset en opnieuw ingesteld, meerdere malen. Feit, om naar de autokeuring te gaan ,jaarlijks, verwijder ik de pl klem op de motorkap.ik heb daar eens een opmerking over gekregen. Die terug op dezelfde manier gemonteerd. En de atas wil niet meer tunen. Op een andere mobi wel? raar.Ik zoek me rot naar instellingen, hen de advanced manual gedownload, maar ook daar vind ik niks meer.. :(

Re: Atas 100 en ATAS120

Geplaatst: 25 mei 2019, 07:38
door pa0ejh
De motor in de ATATS werkt op DC, als je die op de PL voet meet, zou het moeten werken, of slechte massa op de motorkap schijnt ook niet goed te zijn...

Re: Atas 100 en ATAS120

Geplaatst: 25 mei 2019, 09:39
door on4avt
pa0ejh schreef:De motor in de ATATS werkt op DC, als je die op de PL voet meet, zou het moeten werken, of slechte massa op de motorkap schijnt ook niet goed te zijn...
Bedoel je dat ik dc moet kunnen meten tussen de pl en de massa van de auto?Of tussen de kern en de massa van de pl?

Re: Atas 100 en ATAS120

Geplaatst: 25 mei 2019, 10:26
door pa0ejh
Ja, als het goed is moet je DC meten tussen pen van de PL en massa van de motorkap en ook het chassis..

De motor in de ATAS krijgt via de Coax zijn werkspanning...

Re: Atas 100 en ATAS120

Geplaatst: 25 mei 2019, 17:51
door on4avt
Ik meet niks van dc! Ik heb de atas op de voet gezet van de ftm400, en de coax aansluiting binnen verlegd naar de ft891. De atas werkt direct. Mijn conclusie is dat er iets mis is met de coax van de voet naar de tx. De coax is H155, niet de best plooibare. Door de motorkap te openen en sluiten kan die een deuk hebben gekregen.Heb een voet met kabel besteld met een rg 58 coax. Het is wel raar als iets opeens niet meer werkt en je in de verkeerde richting gaat zoeken,maar dat weet je niet he,hi!

Re: Atas 100 en ATAS120

Geplaatst: 25 mei 2019, 18:03
door pa0ejh
Heb je ook aan de PL van de FT891 ?? daar moet die als eerste uitkomen.. :wink:

Re: Atas 100 en ATAS120

Geplaatst: 25 mei 2019, 19:02
door pa0ejh
Oeppsss dat had je al geschreven.....

Je kunt altijd testen of de ATAS werkt, ook zonder Trcvr, als je 8V op de atas zet schuift die naar beneden, en met 10V schuift die naar boven..

Met de + op de midden pen en de - aan de metalen voet...

Re: Atas 100 en ATAS120

Geplaatst: 27 mei 2019, 14:36
door Thijzer
De ATAS heeft nogal eens last van loslatende solderingen in de basis, de middenpen of de schroefjes waarmee de print aan massa vast zit. Een beetje rottig om te repareren want dan moet 'ie open en dat is wel een dingetje.

Als het zich afwisselend voordoet, kan het zijn dat hij het even doet als je 'm verdraait op de PL aansluiting. Een beetje bewegen en je merkt het. Heeft geen invloed op het ontvangen signaal, dus daar merk je het niet aan dat de middenpen een koude soldering heeft. Capacitief werkt het signaal namelijk, alleen de voeding van de motor niet.

Je moet ook checken of de transceiver goed staat. De ATAS moet de eerste keer worden geïnitialiseerd en daarna gaat het prima. Als dit INIT niet goed wordt afgerond, stopt hij er weer mee.

Het is een mooi systeem. Als het werkt.